{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
673 visninger | Oprettet:

Panisk overfor bomme {{forumTopicSubject}}

Jeg har denne her skønne traver som er panisk når hun skal hen over en bom.

Forsøger jeg på nogen måde at få hende over bakker hun, løber udenom eller stejler hvis det ikke er muligt at komme omkring den.
Jeg søger nogle gode råd til at gøre hende tryg ved at skulle gå hen over bommene.

Der er som regel ingen problemer hvis hun bare står ved siden af bommen eller får lov at snuse til den.
Jeg har trænet at gå i mellem to bomme og så gjort afstanden mellem dem mindre efterhånden som hun blev mere tryg ved det.

Men nu vil jeg gerne prøve at få hende over bommene. Så har I nogle forslag?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Panisk overfor bomme
  • #1   13. apr 2016 alt efter hvor bange så måske lig bomme rundt som en firkant rundt om hende og så hav godbidder på den anden side

    (kræver at du kan ''parkere'' hesten og gå fra den eller har en mere som kan stå med hesten i firkanten)

    start med at lave en stor firkant så hun kan gå uden om dem og så lav den stille og roligt mindre og mindre så hun stadig er trygt ved det
    og til sidst er der kun over bommene som udvej


  • #2   13. apr 2016 Har hun gået løb ?

  • #3   13. apr 2016 Hun nåede ikke at starte andet end de der forberedende løb. Hun blev kasseret ret tidligt heldigvis pga. Hun var for vild at håndtere bl.a.

  • #4   13. apr 2016 Jeg har selv haft problemer med at få min til at acceptere bomme.
    Han er tidl. væddeløber og hans hjerne arbejder en del hurtigere end så mange andre heste, og han er dermed som regel også et skridt eller to foran mig, hvis ikke jeg er vågen nok. smiley

    Til at starte med nægtede han at gå over bomme, og hvis jeg endelig fik lokket ham over, så sprang han over som var han døden nær. Han kunne absolut IKKE lide de dumme bomme.
    Jeg har brugt utrolig meget tid på at få ham til at slappe af omkring bommene. Jeg bruger klikkertræning til hverdag, og det har jeg overført lidt til bomtræning. Han ved hvad klikket betyder (han får en godbid og en masse ros), og det bruger jeg så når han går over bomme. Så snart jeg klikker vender han opmærksomheden mod mig og ”glemmer” hvad der var farligt. Derudover bruger jeg meget min stemme til at guide ham og det får ham til at falde til ro.
    Jeg har gjort alt fra jorden af til at starte med, da min hest tydeligvis finder mere tryghed hos mig når jeg er ved siden af ham. Jeg gør det at jeg går med ham over bommene mens jeg taler til ham. Det gør ikke noget at han udviser utryghed, bare han bliver hos mig og lytter. Jeg startede i de helt små og brugte kun én bom til at starte med, og så lagde jeg flere på hen ad vejen. I starten nærmeste panikkede han og fløj over bommene så jeg var ved at ryge på r*v og albuer, men hen ad vejen har han med tillid, ro og ros lært at slappe af.
    Jeg har også brugt ”firkanten” en del. Jeg lægger bomme ud som en firkant, og så går vi over den sammen fra alle leder og kanter, samt stopper op inde i midten og holder ”pause”.

    Jeg har nu en hest, som jeg kan få til at gå over næsten alle former for mærkværdige bom-sammensætninger. Så snart vi har clearet opgaven sammen fra jorden af og han har været over bommene på alle tænkelige måder så kan jeg sætte mig op, og så kan vi også klare opgaven med mig på ryggen. Det har været en lang proces og vi har stadig lang vej endnu, men vi rykker os fra gang til gang fordi jeg giver ham tid og plads til at stille spørgsmålstegn ved de opgaver jeg stiller ham over for. smiley

    Hvis jeg var dig, ville jeg klart tage bomtræningen i meget små steps. Lad hende snuse til bommen alt det hun vil og ros hende og tal til hende imens. Husk at dit kropssprog skal være afslappet og det samme med din vejrtrækning. Hvis hun kan se at du ikke er bange, så behøver hun heller ikke være det. Du er føreren, og fortæller du hende at der intet er at være bange for, jamen så plejer hesten som regel at slappe mere af.
    Dernæst så gå med hende over bommen. Stadig med rolig vejtrækning og afslappet kropssprog. Selvom hun måske panikker eller reagerer uhensigtsmæssigt, så ignorer hendes opførsel og bed hende roligt om opgaven igen. Hvis hun bliver direkte farlig, skal du selvfølgelig irettesætte hende, men ellers så forhold dig roligt til opgaven. Når hun så kommer over bommen, så roser du hende til skyerne. Evt. klø hende på ynglings-spottet, giv hende en godbid eller hvad du nu ved hun værdsætter som ros. smiley

    Du kan også lave en løbegang hele vejen rundt på ridebanen og så lægge en enkelt bom på hver langside. Så sætter du hende i løbegangen og beder hende gå roligt frem. Når hun når til bommen kan hun selv bestemme hvordan hun skal forcere den. Der er både fordele og ulemper ved dette, da det kræver at hun skal tænke selvstændigt og selv løse opgaven, hvilket for nogle heste kan være svært, hvis de er utrygge, men på den anden side føler hun ikke det samme pres fra dig af, som hvis du havde tov i hende. Du kan jo også gå ind til hende og gå med hende over bommen de første par gange, hvis du føler det kan hjælpe hende.

    Vigtigst af alt er det dog, at du stopper når legen er god. Når hun har løst opgaven acceptabelt, så stopper du dagens træning. Hun skal slutte af med en positiv oplevelse, så vil hun være mere klar på opgaven næsten gang. smiley

    Held og lykke med hende!


  • #5   13. apr 2016 Josephine: mange tak fordi du gav dig tid til at skrive dit indlæg. Det er rart at høre jeg ikke er den eneste der har haft det problem.
    Jeg vil helt klart forsøge med den første metode du foreslår. Den anden metode tror jeg ikke vil fungere for hende da hun klarer tingene bedst med mig ved siden.


  • #6   13. apr 2016 Ingen årsag. smiley Jeg vil hellere end gerne dele ud af mine erfaringer. Jeg har selv stået lidt meget alene med at få prikket hul på bylden omkring bomtræning af min fuldblod. Han er sær, på sin helt egen måde, og han reagerer ikke som andre heste.
    Jeg har derfor måtte tænke ud af boksen og være lidt kreativ.

    Jeg synes det er meget positivt at du allerede ved hvilken metode du tror vil virke bedst for din hest. smiley Det vigtigste er nemlig at man læser sin hests signaler og respekterer at den har behov for støtte.

    Det skader dog ikke at udfordre hende lidt en gang imellem. Det kan være at hun skal gå over bommene alene, men at du følger med ved siden af. Bare den lille afstand på 30 cm kan være nok udfordring i sig selv for nogle heste. smiley

    Når hun er blevet lidt mere fortrolig med at gå over bomme, så prøv gerne den anden metode med løbegang. På et tidspunkt skal hun jo kunne løse opgaven selvstændigt. smiley MEN, det er ikke ens betydende med at du ikke må hjælpe hende i løbegangen. Hjælp hende hellere end gerne i starten og så længe hun har behov for det. smiley



  • #7   13. apr 2016 Jeg tænker at det er nødvendigt for min sikkerhed at jeg går med lidt afstand til hende og så tænker jeg lidt at jeg efterhånden kan udvide afstanden så hun kan i longe osv.

    Jeg har haft lidt tanker omkring at det var den måde det skulle gøres tidligere smiley


  • #8   13. apr 2016 Hav tålmodighed! Mit bedste bud ville være enten at vælge at bruge pres-slip pres metoden, eller vente til at hesten selv vil gå over alt efter hvor godt du kender hesten?

Kommentér på:
Panisk overfor bomme

Annonce