{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.080 visninger | Oprettet:

Har hesten ondt? {{forumTopicSubject}}

Hej alle.

Jeg rider på en unghest, som er blevet redet det sidste halve års tid.
Hun har haft svært ved at lære galopanspring og holde galoppen.

De sidste 3 måneder er hun begyndt at bukke i galopanspringet.
På det seneste er det blevet ret voldsomt. Det er næsten konsekvent på højre volte, og en gang i mellem på venstre volte.
Når hun først er kommet i gang bukker hun ikke.

Her er mit spørgsmål:
Har min hest ondt eller skyldes det en uforstående hest, som mangler erfaring. Evt en dårlig vane?

Hvis min hest har ondt, hvilken behandling vil I så anbefale?
Ps. hesten er en rideskolehest, men opfatter hende, lidt som min egen, så vil selvfølgelig gerne hjælpe hende.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Har hesten ondt?
  • #1   26. apr 2016 Det er svært at sige.. Det kan jo være begge dele!
    Måske er hesten meget frustreret over galoppen fordi den endnu ikke helt forstår signalet, eller måske har den ondt..

    Er du den eneste der rider hesten?


  • #2   26. apr 2016 Nej, men hun bliver kun redet i galop af mig og min mor, som er meget rutineret. De andre, som rider hende, galopperer næsten slet ikke.

  • #3   26. apr 2016 Min gjorde præcis det samme da han var på den alder og skulle lære at gallopere, tror bare det er et spørgsmål om rutine smiley

  • #4   26. apr 2016 Kan man på en måde komme det til livs? Kan longearbejde en gang om ugen eksempelvis gøre en forskel?
    Det ville jo være fedt, at kunne komme i galop uden buk smiley


  • #5   26. apr 2016 Når en ung hest bliver redet af flere forskelige ryttere hvor nogle måske ikke er så rutineret (tænker på dem der ikke galopere på den) så kan den nemt blive forvirret..
    Især unge heste har brug for en rytter der kan fortælle den hvad hans opgave går ud på så han ikke er tvivl om det.. Hvis nogle af de mindre rutinerede ryttere forsøger sig med galop og det ikke helt lykkes så sætter det jo hesten i kæmpe dilemma.. Den ved jo ikke præcis hvad hans opgave går ud på da rytteres ikke kan fortælle ham det, og når du så kommer på den så bliver den egentlig bare endnu mere forvirret fordi den nu ikke ved hvad den skal forholde sig til..


  • #6   26. apr 2016 Der var noget der ku tyde på, at den ikke synes det er helt rart.

    Jeg havde en hest på prøve, som gjorde det samme i galop, hvis hun blev samlet.
    Hun sparkede kun til den ene side, men i begge galopper.
    Efter noget tid fik jeg hende undersøgt af kiropraktor/dyrlæge.
    Hun var slet ikke rengående bagtil.
    Det ku muligvis hænge sammen med en gammel fraktur på hoften.

    Så der ka sagtens være dukket et eller andet op ved jer.


  • #7   26. apr 2016 Hun er en lille strigle ude på folden, så hun får også spark selv, kan det have gjort noget måske? Hun har ofte små skrammer og sår.

  • #8   26. apr 2016 Selvfølgelig kan den være kommet til skade.. Det er jo altid en sandsynlighed.
    Har du ikke en underviser??


  • #9   26. apr 2016 Jeg er igang med en pony som gjorte nøjagtig det samme, hun bukkede fordi hun ikke var tryk ved at have sadel og rytter på.... smiley vi gjorte så det at vi startede med at longer hende i galop med udstyret på hvor stigebøjlerne hæng, derefter satte vi så en rytter op på hende som skulle galopper på hende i longen så hun lærte at have rytter på. Jeg begyndte så ride hende uden longen, også gjorte vi det at jeg fik hende op i tempo i trav også slog hun selv over i galop, da hun jo lige skal finde balancen, uden buk som hun gjorte i starten smiley Vi er nu noget så langt med hende efter et år, at hun begynder at slå i galop på de rigtig signaler uden buk smiley Det var det vi gjorte med den pony som bukkede hver gang den skulle i galop smiley

  • #10   26. apr 2016 Jo det har jeg smiley

  • #12   26. apr 2016 Det kan være signalforvirring og måske et tillært buk-signal ved galopsignal, men det kan også være fordi hesten har ondt. Jeg ville enten få en kiropraktor ud, eller en der er lidt mere en massør (kan ofte finde ud af om der er et problem fysisk og i nogle tilfælde ordne det) og tjekke hesten, så du ved at du ikke kræver noget af en hest i smerte. smiley

  • #13   26. apr 2016 Hvordan vil I prøve at komme problemet til livs? Hvad kan jeg gøre for at hjælpe hende?

  • #14   26. apr 2016 Start med at få en kiropraktor eller lign. ud. smiley Alt andet ville være synd for hesten hvis den har ondt.

  • #15   26. apr 2016 Hvis du har mistanke om at hesten har ondt så vil jeg klart få undersøgt det ført!!

    Når du er sikker på at smerte ikke er grunden til det, så vil jeg nok se om det ikke kunne lade sig gøre at det kun var dig og din mor der red hesten i en periode, og få indøvet galopanspringet så hesten forstår det. Evt også ved noget longearbejde,


  • #16   27. apr 2016 Det kan evt. være et skævt eller låst korsben smiley
    -Det kan du få rettet af en massør, kiropraktor eller en fysiorisk hesteterapeut.



  • #17   27. apr 2016 Det kan selvfølgelig være begge dele. Jeg har for nyligt redet en hest, som ikke var særlig rutineret, den havde lidt det samme problem, den blev lidt for ivrig ind i mellem. Jeg startede med at få trænet traven hver dag, så den havde krudtet lidt af, og så øvede jeg ellers en masse anspring og markerede over for den, hvis den lavede små hop på vej ind i galoppen. Men jeg ville nok få den tjekket af kiropraktor for en sikkerhedsskyld smiley

    Har selv en med skævt bækken - det har gjort underværker at få kiropraktor ud til den, det har virkelig hjulpet den meget.


Kommentér på:
Har hesten ondt?

Annonce