Råd til longetræning af unghest {{forumTopicSubject}}
Hej alle.
Jeg har part på en skøn ung Frederiksborg dreng. Meningen er at jeg skal ride ham til, men der er nogle grund ting jeg rigtig gerne vil have styr på inden jeg kaster mig på ryggen af ham.
Han er en hest der rigtig nemt stresser. Det har jeg arbejdet rigtig meget på, og han kan nu sagtens gå alene i ridehuset, er ok med diverse miljøtræningen og at der sker ting og sager udenfor ridehuset.
Men jeg har store problemer når det kommer til longering.
Han går fint rundt i skridt og søger også pænt ned momentvis. Men lige så snart jeg sætter ham i trav så tager han et par skridt, og så sætter han i vild galop, trækker voldsomt ud så jeg virkelig skal have fat for at han ikke bare løber fra mig. Og når han så har tonset rundt en halv til en hel volte, så stopper han brat op. Og så får jeg ham ud på volten i skridt, prøver at få ro på, men det starter bare forfra igen. Jeg kan simpelthen ikke få hul igennem. Det er værst højre om dog.
Har i nogle gode ideer til hvad jeg skal gøre?
Jeg bruger kapsun og intet andet.
feb 2009
Følger: 27 Følgere: 32 Heste: 7 Emner: 54 Svar: 1.282
Derudover så ville jeg bare holde fast, ikke hive, men hold fast. Også først få ham slået ned i skridt når han slapper af.
Nu forstærker du ham i at ja, det er farligt at trave rundt i longe. Vil ikke drive den rundt, så sørger du bare for det er endnu mere farligt.
Hilsen en der en gang selv havde sådan en unghest, der fylder 4 næste søndag.
mar 2007
Følger: 14 Følgere: 12 Heste: 3 Emner: 13 Svar: 45
Han er virkelig svær at blive klog på. Hvis han bare ville slappe af, så ville det blive noget nemmere.
Jeg har forsøgt mig med at starte helt forfra med træningen. Gået ved siden af ham rundt på volten. Løbet ved siden af ham rundt. Og det går fint. Lige indtil jeg fjerner mig bare det mindste fra ham. Så eksploderer han. Og ja. Så stopper han meget brat op.
feb 2009
Følger: 27 Følgere: 32 Heste: 7 Emner: 54 Svar: 1.282
Som sagt ville jeg starte med en kiropraktor
nov 2007
Følger: 198 Følgere: 166 Heste: 5 Emner: 886 Svar: 3.820
Kan med anbefale bogen indlæringspsykologi for hest og rytter.
Råd til longetræning af unghest