{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Genoptræning efter ferie..
  • #1   9. jan 2017 Jeg ville starte den første uge med en halv time med masser af skridtpauser.. evt fordelt på 10 min skridt, 5 min trav, 2 min skridt, 2-3 min galop, 5 min trav og 5 min skridt..

    Og derefter køre på igen normalt.. hesten har jo ikke været skadet, den skal bare lige have kroppen igang og så er det bare vigtigt at mærke på hesten om den bliver træt (for træt).. og så varriere det man laver de første 2-3 uger.. så der måske er en dag som bare er en skridt tur og en dag bare 20 min i longe..


  • #2   9. jan 2017 Så du ville starte med at trave med det samme? smiley

    Mvh TT


  • #4   9. jan 2017 Jeg mærker bare efter.
    Skridter godt varm, rider lang og dyb uden at bede om større samling/bøjning, ligger skridtpauser ind og så skridter godt af igen. smiley


  • #5   9. jan 2017 Når hesten kun har haft ferie og ikke været skadet ville jeg starte med en halvtime lang og dyb med en masse skridtpauser, og så langsomt øge tid og samling når jeg føler hesten er klar.
    Det kommer også meget an på hvilken form hesten var i før pausen jo. Der er mange ting der spiller ind.


  • #6   9. jan 2017 Ærligt? Jeg vil ride som normalt, bare kortere tid og ikke forlange så meget de første dage. Med mindre hesten har stået i boks i 3 uger.
    Heste som går på fold er i fin form. Lyt til hesten. Men synes ordet genoptræning er lidt misvisende, den skal jo bare startes op igen efter lille ferie. smiley


  • #7   9. jan 2017 Kan du ikke bare ride en tur i skoven lidt op og ned i par dage og så gået i gang.

  • #8   9. jan 2017 Efter 3 ugers ferie ville jeg skridte godt varm og så ride lidt trav og galop på store volter og mest ride hele banen rundt, og forlange fremaddrift og let holdning. Efter et par dage med det ville jeg langsomt forlange mere og mere. Efter 1-2 uger rider jeg som normalt igen.
    Min hest går på fold i ca. 8 timer dagligt pt.


  • #10   9. jan 2017 Jeg kan høre jeg er en rigtig pyldrerøv smiley men Tindur var fuldstændig blæst i dag så jeg måtte bare lade ham få noget energi ud. Da vi havde skridtet stille og roligt (i et friskt tempo) ca 200m og drejet ind på marken for at tage snarvejen, begyndte han at trave. Jeg tog ham ned som resulterede i en masse buk og hoppen rundt... smiley sådan, plus små trav holdt han på hele vejen til ridebanen.. Hvor jeg trænede stopsignalet på vejen som han lystret til ug, vi kunne bare ikke blive enige om tempoet og gangeart smiley
    Rigtig mange af de ting på og omkring ridebanen var dødsensfarlige til trods for at for to måneder siden red han rundt sovende.. Vi havde vores venner med og hendes hest kender den ikke så godt og lavede ungheste ballade som Tindur reagerede på. Jeg red lidt blandet skridt trav og et par galop anspring og galop forsøg..Han var dog ikke særlig samarbejdsvillig og ville væk fra div, farlige ting. Afsluttet en galop ned ad langsiden(den side der ikke var farlig smiley ) hvor det gik godt. Efter det kunne han begynde at arbejde og bruge sig rigtig uden at tabe ryggen. Sådan red vi et par runder på hver volte hvor vi afsluttet smiley
    Jeg havde nok kun skridtet de næste 14 dage hvis det ikke var for ham smiley

    Mvh TT der er gået "langsomt" i gang igen smiley


  • #11   9. jan 2017 Jeg fik lavet en genoptræningsplan til min skimmel

    Den lød på den første uge - skridt - skridt skridt skridt - 5 min trav - skridt skridt - dag slut (30 min sammenlagt)

    Uge 2 skridt skridt trav skridt skridt trav skridt skridt trav skridt skridt - dag slut

    Uge 3 skridt trav skridt trav galop trav skridt skridt - dag slut.

    3 uger af 30 min - 4 uge blev det sat op til 45 min

    4 uge sat op til 1 time


  • #12   9. jan 2017
    Genoptræningsplaner er svære at følge til punkt og prikke, eftersom man ikke altid har den tid man skal træne ifølge planen. Eller nok dage.

    En hest der ikke har været skadet, ville jeg ikke genoptræne voldsomt. Jeg har ladet Fie stå det meste af december, da tiden har været knap og er nu gået igang igen.
    Den står på longering i 15-20 min og gå ture før/efter i en uges tid fordi jeg venter på mine ridestøvler. Så rider jeg bare normalt når jeg hopper op, alla 20 minutter + skridt til og af.
    Kig og mærk på hesten - hvis hesten er en idiot den dag, så er det nok ikke lige galop man skal til, ligesom man måske rider lidt længere en anden for at få hesten til at slappe af.

    Genoptræning efter skader er fint nok - det giver mening, med benskader ( selvom det kan være svært og følge planen ). Men bare ude at kondi, nej.


Kommentér på:
Genoptræning efter ferie..

Annonce