{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.682 visninger | Oprettet:

Træning af overvægtig hest {{forumTopicSubject}}

Da det måske bliver aktuelt indenfor nogle år, at jeg skal træne en hest op, er jeg nysgerrig på hvordan man ville gøre.
Der er tale om en hest, som ikke er blevet redet regelmæssigt i mange år (dog redet småture indimellem, men kun i skridt pga. elendig form), og har en del ekstra kg at slæbe rundt på. Dog er han en frisk islænder på 19 år, men kan være han bliver 22 inden jeg får muligheden.

Hvordan ville I starte ud med at træne sådan en hest op, så den kommer i form og får smidt de overskydende kilo hurtigst muligt?


Kommentarer på:  Træning af overvægtig hest
  • #1   9. mar 2017 For at få smidt de overskydende kilo ville jeg sende hesten to uger i svømmetræning. Mere skal der ikke til.
    Det er nemlig ikke hårdt for leddene, men for musklerne så det forebygger skader i led smiley


  • #2   9. mar 2017 Hjælper det også på formen, at sende hesten til det? smiley Og kan det ikke gøres med ridning i stedet?

  • #3   9. mar 2017 Ja det gør det. Det træner musklerne rigtig meget, men er skånsomt for leddene, som ellers bliver meget påvirket ved overvægt.
    Ligesom overvægtige mennesker tit har dårlige knæ.
    Selv har jeg en hest med hovledsskade i begge forben grundet overvægt og fordi han hellere ville gå på forparten end bagparten.
    Så når hesten var så gammel så ville jeg vente med at ride, til den havde tabt sig, så man ikke gav ekstra vægt på led.
    Hvis du ikke vil sende den i svømmetræning, så ville jeg gå en hel masse ture i forkskelligt tempo og lidt longe arbejde for at få den til
    At tabe sig inden der kommer rytter på smiley


  • #5   9. mar 2017 Lisette det er heller ikke som træning, men som vægttab og der er det en effektiv måde.
    Vægt kan skade utrolig meget, hvis hesten bevæger sig forkert smiley


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #7   9. mar 2017 jeg ville starte med at justere dens foder indtag, så det passer til dens behov.
    Der næst ville jeg starte ud med en masse gå ture, i forskellige terræn, forskelligt tempo (hurtig/langsom skridt - evt. trav, hvis du kan løbe ved siden af).

    Jeg ville ikke smide en rytter på ryggen før at den ikke er overvægtig mere, det er alt for slidende for dens led. og taget alder i betragtning, måske heller ikke det bedste.


  • #9   9. mar 2017 Lisette S: Hvordan ville du så starte ud med hesten mht. intensitet?

    Og tak for svar ellers.


  • #12   9. mar 2017 Det var også meget rart lige at få uddybet her, så tak smiley

  • #13   9. mar 2017
    Jeg ville bare tage den på gefülen sådan ærligt.

    Starte med at skridte og efterhånden ligge noget trav ind. Ikke gøre det i bestemte intervaller men bare lytte til hesten og se på den. Selvfølgelig skal den ha' lov til at lave noget, men rytteren plejer som regel godt at kunne se hvornår nok er nok :o)


  • #15   11. mar 2017 Jeg ville starte med at smide tanken "målet er hurtigt vægttab".

    Jeg ved ikke så meget om heste igen, men dether er hvad jeg tænker baseret på at jeg er geriater.

    Overvægt skyldes en livsstil, hvor man brænder mindre af end man får ind.
    Allerede nu kan du tænke over dit hestehold - kan du gøre noget ved hestens hverdag, så han taber sig lidt?
    Nu ved jeg ikke hvor tyk han er, men for mennesker over 65 år bliver deres helbred faktisk ikke bedre af vægttab. Gamle mennesker skal ikke på slankekur. Hvis han kun er let overvægtig, så ville jeg lade ham beholde sit sul.

    Problemet er blandt andet, at ved slankekur er en tredjedel af vægttabet muskelmasse.
    Den gamle organisme kan sagtens blive stærkere. Men Max råstyrke er lavere end da man var ung. Og det tager meget længere tid at bygge musklerne op. DET er begrundelsen for, at gamle mennesker skal holde sig i gang - det kræver en forbandet stor indsats at træne sig op igen.

    Men, hvis du kan acceptere, at du kun øger belastning med under halv tempo af hvad du gør for en yngre hest, så go for it.
    Og når du får ham i gang, så hold ham i gang. Hyppigt, let arbejde til gamle heste kan de sagtens holde til. Du laver bare lettere overbelastning, hvis du øger for hurtigt.


  • #16   11. mar 2017 Doktor Who: "Målet er hurtigt vægttab" var heller ikke min mening med det - jeg ved godt, at det skal tages i et tempo, som passer hesten. "Hurtigt" var mere for, at finde den bedste måde at træne ham på, inden det kunne få konsekvenser.
    Jeg kan ikke gøre noget ved hestens hverdag endnu - jeg har prøvet, men der sker ikke noget. Og han er langt fra bare let overvægtig. Der er tale om en islænder, som ikke får motion, og alligevel bliver fodret for meget.
    Men tak for dit svar. Jeg vil gå langsomt frem med ham - vil så også sige, at jeg ikke ville putte ham under kategorien "gammel hest" endnu. Han kan sagtens holde 11 gode år endnu, hvis man får ham igang. Han er frisk, og hvis han var i form til det, ved jeg, at han ville elske lange rideture med tempo på - det er bare længe siden formen var der.


  • #17   11. mar 2017 Men hvorfor fodrer i ham for meget, hvis I mener fejlen er der?

    Bare du husker, at for de gamle gælder "start low, go slow", dvs skynd dig langsomt.


  • #18   11. mar 2017 Har måske ikke fået det skrevet, men det er ikke min hest endnu - kan ikke gøre noget ved hans foder. Ser ham kun et par gange om året lige pt.
    Men det vil jeg huske.


  • #19   11. mar 2017 Jeg er i gang med et vægttabs forløb med min tinker. Ingen skader, men har kun været redet sporadisk i de sidste 1,5 år.
    Vi startede den 2. januar med en vægt på 750 kg, mål ca. 600 -640 kg (dyrlæge er indover). Dyrlægen anbefalede skridteture i de første 3 uger, herefter 3 uger med travintervaller af 3 x 1 minut og lange skridtepause, derefter øgning af travintervaller 3 uger, og efter disse 3 uger galopintervaller. I dag vejer han 640 kg, så vi er rigtig godt på vej. Han er blevet redet hver dag, har kun fået hø, vitaminer/mineraler og lucerne (3 håndfulde om dagen).


  • #21   11. mar 2017 Du får lige lidt billeder så du kan se hvad der er sket med min Tinker på 2 måneder. Dette billede er taget 2 januar - første dag i slankekuren.

    profilbillede
  • #22   11. mar 2017 Dette billede er taget 24 februar.

    profilbillede
  • #23   11. mar 2017 Hvor er han blevet pæn! Er glad for at høre fra en, som er igennem det nu her. Det er da gået hurtigt.

  • #24   12. mar 2017 Jeg er også virkelig glad for resultatet, synes også selv det er gået meget hurtigt - motionen har betydet rigtig meget i hans tilfælde.

  • #25   12. mar 2017 Det er jo bare dejligt så. Fortsat held og lykke med det. Han havde ingen problemer med ikke at være rentgående eller træt før eller hvordan?

  • #26   14. mar 2017 Nej han havde ingen skader, var rengående - var bare blevet alt for overvægtig af ikke at lave noget.

Kommentér på:
Træning af overvægtig hest

Annonce