{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte toilet 1.200 kr.
  • Jord græs oprydning 2.500 kr.
  • skifte vandhane i bryggers 500 kr.
  • Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
  • Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Glidetøjler?
  • #1   19. apr 2007 Rider ikke selv med sådan noget har kun brugt en chambon (staves) et par gange og et alm. fortøj det er det jeg har brugt

• #2   19. apr 2007 som hjælpemiddel for at hjælpe hesten til at gå til biddet. men man skal passe på når man bruger dem for mange bruger dem forkert og så kan man ødelægge hesten med det

• #3   19. apr 2007 Man bruger glidetøjler til at tvinge hesten i holdning.. Problemet er bare med alle de dersens anordninger, at de ikke hjælper en pind. Tværtimod, så er de med til at spiltte hesten af. Holdning handler jo om så meget andet end hovedet..

• #4   19. apr 2007 Okay tak fior hjælpen smiley har heller ikk tænkt mig at bruge det, har bare tit tænkt på hvad det er smiley

• #5   19. apr 2007 Det er mange der er imod hjelpetøjler (glidetøjler) som du kan se her. Det er fordi mange heste tager hjelpen den forkerte vej og bare knækker af i nakken i stedet for at sætte sig bag og arbejde med ryggen.

Selv har jeg både gode og "dårlige" erfaringer med glidetøjle. Min pony Adde var meget svær at få til at arbejde og koncentrere sig. Han var meget svag og når man liiige fik ham til at arbejde korrekt gad han ikke mere og slog hovedet op og kunne også finde på at bukke. Vi forsøgte med strikk, men den vippet han bare af. Så forsøgte vi med chambon og det var okaj, han slappet af, men han arbejdet ikke 100% med den heller. Så sadte jeg på ham en glidetøjle. Man skulle ikke stramme den eller noget, den var helt løs, men han havde respekt for den og han koncentrerte sig og arbejdet godt uden at protestere. Sådan fik jeg ham til at blive stærkere og efter nogle måneder gik han fint uden. Han gik ikke under, slik som mange andre gør.

Så til den "dårlige". Det er med Ulf... Han dukker bare under så det er ingen god idé på ham. Det der fungerer på ham er en gouge (en chambon til at ride med). Har brugt det for at få ham til at have ryggen oppe når vi springer gymnastik og sådan... Nu bruger jeg inget på ham for han har blevet meget stærkere.

Synes det er for dumt at svare "hjelpetøjler er slemmt og virker ikke" når man ikke rigtig har forsøgt det..

Tiril R

• #6   19. apr 2007 Tiril R:

er fuldstændig enig med dig.. har det på præcis samme måde

• #9   19. apr 2007 chambon ødelægger hesten dobbelt så meget !

• #10   19. apr 2007 Skal vi diskutere det Kristine?

• #11   19. apr 2007 Bettina: Tror du hesten har ondt af at lære sig at bruge sin krop korrekt og dermed ungå slitasjeskader og fejlbelastningsskader? (altså i de tilfælder hvor glidetøjlene hjælper)

• #12   19. apr 2007 Jeg er HELT enig med Tiril. Det er en rigtig god ting hun skriver og hvis de bruges på den rigtige måde er de ikke "dårlige". Alting kan jo være dårligt hvis man ikke gør det ordenligt?!

Men jeg synes at Tiril forklarede det rigtig godt smiley hihi

• #13   19. apr 2007 Der er lige så meninger om det emne som der er mennesker. Men personligt kan jeg ikke se nogle fordele i hjælpetøjler, men syntes ærlig talt det er en dårlig omvej.

• #14   19. apr 2007 Hmm.. Okay vi HAR forstået det er skadeligt hvis det bliver brugt forkert, hvilket de fleste gør. Og at det er unødvendigt som regel.

Men er der nogen der kan komme med en forklaring på hvad det Egentlig er en hjælpetøjle går ind og gør? Hvordan sidder den på hesten? Hvordan bruges den (korrekt)? Og hvor er det den går ind og virker?

• #15   19. apr 2007 Eva K: Jeg tror at hvis du spurgte 10 mennesker om det, ville 9 af dem svare forskelligt..

• #16   19. apr 2007 Cassie - men kan 10 mennesker så ikke svare. Hehe. Så kan jeg måske prøve at finde ud af hvad det er ud fra det. ;oP
    Jeg har aldrig brugt nogen af den slags ting, men jeg ville meget gerne vide hvad de forskellige ting er. Der bliver så tit slynget disse ord ud. Og jeg er altså ikke helt sikker på at jeg overhovedet ved hvad der er hvad, endsige hvad de forskellige skal bruges til/hvilken måde de virker på. For det må da være forskellige ting de gør, når de nu er forskellige :o)

• #17   19. apr 2007 Tjahh jeg mener så ikke der findes nogen "rigtig" brug af disse såkaldte hjælpetøjler... du kan på ingen måde lære hesten at bruge sig korrekt ved hjælp af hverken glidtøjle eller chambon.. aller højest lære den at bukke nakken for ellers gør det ondt i munden smiley
    Hvis man sætter sig lidt ind i hestens anatomi og deres indlærings evne vil man opdage at hjælpe tøjler får hesten til at bruge helt forkerte muskler også selv om den ser ud til at gå korrekt.. og at det lære hesten at ignorere signaler fra tøjlen...
    Har kun hørt om en gang hvor en glidetøjle blev brugt på en acceptabel måde.. af en meget dygtig rytter der red en hest som smed hoved op og spændte.. hun brugte den til at sænke hestens hoved.. men var velvidende om at det ikke lærte hesten at gå korrekt og at det ødelagde stop signalet.. da hesten havde lært at sænke hoved blev glidetøjlen fjernet og hesten blev trænet op fra bunden igen.. så de fejl glidetøjlen havde påført kunne fjernes igen..
    Men dette kunne dog også have været løst uden hvis man havde tiden.. hvilket jeg ville have foretrukket..

• #18   19. apr 2007 Hmm.. Så glide tøjle bruges til at sænke hesten hoved? Hvordan?

• #19   19. apr 2007 Eva: Når du tager i en glide tøjle er det umuligt for hesten et gå med hoved meget højt... men som sagt var det en professionel rytter der benyttede den til 1 helt speciel hest.. ville aldrig råde andre til at gøre det og heller ikke selv gøre det.. bare et eksempel på et enkelt tilfælde hvor jeg kunne følge brugen af glidetøjlen..

• #20   19. apr 2007 EVA:
    glidetøjle: sidder fra gjorden, gennem bidet og op til rytterens hænder som et sæt ekstra tøjler.. trækker hestens hoved ned og ind..

Chambon(elastik): sidder over hestens nakke gennem bidet og ned til gjorden eller ud til gjorde i hver side.. holder hestens hoved inde..

Indspænding: går fra bid til hver side af hesten ved sadel/gjord.. "støtter" hesten under longering..

Disse 3 plus martingal, som modsat de andre ikke tvinger hesten men bare forhindre den i at nikke rytteren en skade er de mest almindelige.. så findes der diverse afarter og videre udviklinger af disse..

Jeg mener ikke de kan bruges korrekt, altså at de kan bruges til at lære hesten noget som helst..

Jo at spænde imod i nakken og bruge deres muskler i underhalsen..

• #21   20. apr 2007 Mine to springheste går begge med glidetøjler en gang imellem. Og det er ikke for at lægge dem op i nakken, men for at få dem til at søge ned og få bagpart og ryg med sig.

Begge heste er højtstillede og meget vågne og det kan være svært for dem at koncentrere sig hvis der ikke er spring på banen smiley

Det er en fin hjælp for at de skal søge frem og ned, fordi der kommer et pres på nakken og hvis hesten er afslappet vil den automatisk sænke hovedet når der kommer pres på nakken.

• #22   21. apr 2007 glidetøjler er til hvis man ikke kan finde ud a at ride og man rigtig gerne vil have en ny hest, for så ødelægger man bare sin hest med sådan en smiley

• #23   3. jun 2008 jeg har lige købt en hest der skal gå med chambon... ellers smider han en af.. jeg vil enormt gerne ha ham til at gå uden.. han havde en på første gang jeg var ude at ride (da han plejer at hvae det på og jeg lige skal lære ham at kende ) den sad ikke stramt og han stejlede de første 17 gange og nægtede både at gå frem og tilbage... så nu må den jo sidde som den gjorde hos han`s tidligere ejer så han går normalt... sagen er også bare den .. jeg har ikke reddet med sådan noget før. og det er ikk eden slags der sidder "rundt om hovedet" altså oppe ved ørene.. den her sidder fast på hovedtøjet og skal så trækkes ned til gjorden.. jeg er bare ikk ehelt sikker på hvordan det er gjort 100% rigtigt.. og kommer det ikke på ham stramt før det sidder som det skal .. er en der er sød at forklare mig hvordan det er :o)

• #24   24. maj 2010 Min pony er meget svær at ride ned, og den glor på stjerner når man rider, så jeg har en meget dygtig rytter der varmer op for mig med glidetøjler, og så piller vi dem af når jeg skal op på hende (;.

• #25   18. sep 2012 Altså jeg vil mene at glidetøjlen er lige nøjagtig lige så træls som rytterhånden som fører den (: For hænger den løs så gør den jo ikke noget træls for hesten (: Men derimod hvis den er stram så er det er modbydeligt "værktøj" (:

• #26   1. okt 2012 man kan altså også bruge en glidetøjle til meget andet end at ride hesten til bidet, jeg bruger den løst fordi min hest "hugger" i tøjlen og jeg kan desværre på grund af min størrelse ikke sætte mig tungt nok:D

• #27   1. okt 2012 Jeg kan se der ikke er 10 mennesker der har svaret endnu, så Eva K, du for også lige mit bud.

Påsættelse af glidetøjle: Glide tøjlen kan sætte på to måder:
    1) imellem forbenen, op igennem bid-ringene, og op til hånden.
    2) på siden af gjorden, op igennem bid-ringene, og op til hånden.

Brug af glidetøjlen: Der hersker jo ingen tvivl om, at hvis du bruger glidetøjlen til at trække hestens hoved ind i bringen, så gør man mere skade end gavn. Glide tøjlen kan bruges på heste der ikke har lært at svarer rigtigt, eller er meget vanskelige i munden. Glidetøjlen skal bruges med en følsom hånd, i det ingen hesten vil lære af at blive trukket i munden.
    Ved brugen af glidetøjle rider man efter samme fornemmelse som hvis man red uden. Når man for den korrekte fornemmelse, er det vigtigt at løsne glidetøjlen. Men kan sige at man "rider hesten af glidetøjlen" altså, man rider for at få hesten til at "slippe" glidetøjlen forsøger at få den til at gå uden hjælpen fra glidetøjlen.

Det er korrekt at hvis man bare lade hesten rende rundt og trykke sig ned i biddet fordi glidetøjlen er stram, så ødelægger man hestens mund.

Jeg bruger ikke selv disse hjælpemidler på mine 3 heste da de alle svarer korrekt, men afskyr ikke den korrekte brug af en glidetøjle.

Kommentér på:
Glidetøjler?

Annonce