{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.065 visninger | Oprettet:

Tilridning - hvor længe? {{forumTopicSubject}}

Hej!

Jeg har fået til opgave at tilride en treårig hingst, til trods for jeg ikke har meget erfaring på området.. især ikke fordi han er mere eller mindre rå.

Ejeren vil gerne have ham tilredet i grime og træktov da hun har haft en tidligere rytter der har gjort det på denne måde, hvilket åbenbart har været utroligt effektivt.. forskellen er jo bare, at jeg ikke ved hvordan vedkommende har gjort, og derfor må jeg indrømme jeg er lidt på bar bund. Han bliver nemlig ret forvirret når jeg sætter mig op, selvom jeg har forsøgt at indlære både frem for benene og stopsignal.

Mit spørgsmål er.. hvor lang tid tager det normalt at ryttervænne en hest og få den til at gå "fremad" og kunne styres med rytter på?

Samt hvor meget kan man egentlig give en unghest? Jeg er jo godt klar over han ikke skal have for meget i hovedet pr. gang, men hvor længe kan man egentlig træne dem? Kan det passe at han bliver enormt ufokuseret efter ca. 20 min ? (det synes jeg nemlig det virker til)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tilridning - hvor længe?
  • #1   9. jul 2017 Det er meget forskelligt.. Det kommer helt an på den enkelte hest..

    Ang. hvor meget de kan klare i hovedet, så er 20 min meget for en helt ny hest..


  • #2   9. jul 2017 20 min læring af gangen/dagen.
    Altså jeg har lige tilredet en. Ikke komplet rå, men bange. Efter 1 1/2 uge red jeg rundt i skridt trav og galop. Efter 2-3 uger svare han frem for benene.

    Det er meget forskelligt fra hest til hest. Men oftes rider jeg rundt i alle gangarter den første måned.



  • #3   10. jul 2017 Lad vær med at tilride en hest, særligt en helt rå en, hvis du ikke har erfaring med eller forstand på det.

  • #4   10. jul 2017 Jeg må give Hippie ret.
    Men for at svare på spørgsmålet, så kender jeg en vallak, tror den er 5 nu. De sidste to år har den haft rytter på lidt om and off. Den har haft rytter på i skridt og trav, men er aldrig kommet længere end det, fordi den er så nervøs. Dens ejer har heller ikke redet rigtigt i mange år, så hun skal finde en der kan og vil ride den i lang tid, uden at det bliver alt for dyrt.
    Så det kan tage meget lang tid...


  • #5   10. jul 2017 Det kommer fuldstændig an på hesten. Men ja 20 minutter er længe at have fokus for en rå hest. Jeg kan fornemme at du gør dette lige meget hvad vi siger! Jeg vil rigtig gerne have dig til at have en trækker på de første gange. Det er utroligt vigtigt at det bliver en god oplevelse for hesten at have rytter på. Så gå stille frem og start med at lære den gå signal med lyd fra jorden, når dette sidder i skabet så set dig op med trækker på, giv fremad signalet med tungen og klem MEGET blidt med benene, slip presset prompte når den går, så går I lidt rundt og stopper for denne dag. Sørg for at rose og give en masse godbidder imens du sidder der oppe, og ikke når du er på jorden. Når du kommer til næste dage så start med stop signalet, så drej. Stå stille , træk i ønsket side og når hesten flytter benet så ros og giv efter. Jeg har samtidig koblet ben/schenkel signalet på og længere i forløbet bruger jeg kun dette også. Osv osv..
    Spørg ved spørgsmål ang. Specifikke ting smiley

    Mvh TT


  • #6   10. jul 2017 Er der fordi ejer vil spare penge og få sig en gratis tilridning? Jeg tænker at pengene er givet bedre ud til en, der har erfaringen og er sikker på, hvad vedkommende laver - ikke fordi, at jeg tror du er dårlig, og man skal jo starte et sted, men i kan lynhurtigt komme til at forvirre hesten mere end at hjælpe den. Især fordi ejer gerne vil have noget specifikt, som du er usikker på.
    20 minutter er en god portion tid - træn i 10 minutter og afslut før hesten overhovedet begynder at vise tegn på at være ukoncentreret; mens det er en god oplevelse smiley


  • #7   10. jul 2017 Min tidligere vallak kunne have udstyr på og var blevet trukket med en rytter på det var det..

    han var enormt tryghedsafhængig så medmindre der gik en foran ham gik han ingen steder, virkelig han forstod det slet ikke..
    Så første gang gik min far med på en tur, hvor jeg bar lagde benene til ham lidt ind i mellem..

    anden gang havde jeg en pisk med igen min far gik foran og så tappede jeg ham stille på bagdelen mens jeg lagde benene til ham..

    tredje gang red jeg ud på en tur i skridt alene og styrede ham rundt samt stoppede og startede igen..

    efter 1måned kunne han stop, start, trav, og lettere løb til galop samt galop.. og derfra kunne jeg begynde at bygge resten op smiley

    men han var os helt igennem nem at tilride..

    min tidligere hoppe tog også en måned tid så kunne hun det samme, dog gik der en del flere måneder før hun var stabil med anspring osv.. i forhold til vallakken som stortset lærte anspring lige efter han havde lært galop..


  • #8   10. jul 2017 Og ja 20 min er virkelig lang tid for en rå en, træn 5-10min i det første stykke tid, ikke nået med at skynde sig videre tag det stille og roligt og giv den god tid til at forstå tingene..

  • #9   10. jul 2017 Han er ikke helt rå. Det helt basic groudnwork har vi styr på, som at gå, stoppe, bakke, dreje, vige osv. Men han er meget lidt ryttervandt.

    Jeg er vandt til at træne for negativ forstærkning og det er også det jeg bruger i træningen til at forberede ham til rytter. Der skal dog overraskende meget pres på ham for at han reagerer tit, (jeg er vandt til at træne heste, har meget erfaring på det punkt og ved derfor han kræver mere end normalt).


    Jeg er meget glad for jeres kommentarer, tak for dem. Jeg har tænkt mig at blive ved ja, for jeg vil gerne lære det, og det er derfor jeg søger råd, når jeg nu ikke har råd på gården. Jeg giver ikke op, bare fordi jeg har prøvet det før, og hvis det skulle være grund til ikke at gøre noget, ville man jo aldrig komme længere i livet. Med min træning ved jeg også, at jeg i hvert fald ikke kommer til at ødelægge ham, for den meste af min tid bruger jeg på at "reparere" heste, min træning er mild og med hesten i fokus..

    Jeg er usikker på hvad jeg gør, men jeg tager det meget stille og roligt. Jeg har dog ikke nogen til at hjælpe mig, så trækker etc er lidt ude af spørgsmålet. Ejer ville aldrig betale for tilridning nej, for hun er vandt til at finde folk der gerne vil hjælpe hende gratis.

    Han er egentlig ikke nervøs af natur, han er bare let ufokuseret (ung og hingst vel).

    Tak for hjælpen dog.


  • #10   10. jul 2017 Hvis ejer vil have noget specifikt, og kræver at hendes hest bliver tilredet på en bestemt måde, så må hun sørme da punge ud og betale hvad det kræver for sådan en ydelse. Det er godt nok en ringe moral.

    Ellers er det DIG, der står for at gøre det på den måde du finder sikrest og er velkendt i. Optimalt set bør man arbejde sammen, for det er hende, der videre skal overtage de signaler du etablerer, men det lyder til at hun bare gerne vil have en gratis ydelse.

    Sæt foden i jorden og kræv at i arbejder sammen - det skal være en metode du føler dig tryg i og ikke en hvor du føler dig på bar bund uden hjælp overhovedet!! Jeez en ejer der går langt for at få det gratis...

    Alternativt ville jeg sige held og lykke og lade hende sejle i sin egen sø.... hehe smiley


  • #11   11. jul 2017 Det lyder som en farlig opgave du har begivet dig ud i! En rå unghingst og en usikker træner ... Sådan en fyr har brug for at føle at du ved hvad du laver, ellers kan det ende rigtig galt

    Her er vi ALTID to til at tilride en hest. En på jorden og en til at kravle på ryggen. Den mest erfarne skal stå på jorden og være klar til at styre hesten uden om misforståelser og være klar til at afbryde evt. farlige situationer. Desuden giver den på jorden i starten alle signalerne, hvor de gradvist bliver kombineret med signalerne fra ryggen og på den måde til sidst bliver overført dertil. Det plejer at give en velafbalanceret tilridning hvor hesten hele tiden forstår hvad der sker, og derved plejer det at gå helt smertefrit.

    Hvis du gerne vil tilride, så vil jeg anbefale dig at "gå i lære" hos en erfaren træner som træner efter de metoder du gerne vil lære.


  • #12   11. jul 2017 Jeg værdsætter jeres svar, tak for råd. Jeg er nok af en lidt anden skole end mange af jer, og det er derfor jeg ser anderledes på tingene, men der er ingen tvivl om at det ville være en fordel at have noget erfaren hjælp til det her.

    Det skal dog siges at jeg ikke er usikker generelt i hestetræning, og heller ikke i min omgang med ham, når jeg står overfor ham. Det er kun hvilken vej jeg skal gå, og det er jo noget jeg tænker over før jeg går igang med ham. Jeg er klar over, at usikkerhed overfor en unghest nok ville være det dummeste, og det er bestemt heller ikke det vi taler om her. Det er mere at jeg ikke tror min træning er særlig effektivt med henblik på faktisk at få ham tilredet, fordi jeg ikke ved hvilket skridt der "burde" være næste.

    Det skal også siges, at jeg faktisk godt må hvad jeg vil - ejeren har blot set metoden med træktov/grime være effektiv før. Men det kan man jo sagtens sige når jeg ikke aner hvordan vedkommende har trænet. Jeg synes dog tanken er interessant og vil gerne fortsætte i den retning, men jeg kan høre det - især til ridedelen - vil være bedst at være to om det. Tak for jeres svar, alt er taget til overvejelse.

    Gitte - det ville være fantastisk. Men hvor finder man lige sådan en ...


Kommentér på:
Tilridning - hvor længe?

Annonce