1.611 visninger
|
Oprettet:
dressurhest med kort nakke og lidt ganache frihed? {{forumTopicSubject}}
hej
er der nogle af jer som har en dressurhest som går dressur med kortnakke og lidt ganache frihed?
feb 2014
Følger: 21 Følgere: 11 Heste: 2 Emner: 11 Svar: 20
jul 2015
Følger: 4 Følgere: 10 Emner: 92 Svar: 1.640
Men det giver problemer, når jeg sætter ham godt ned bag til, og som heraf følger rejsning fortil. så kan han ikke gå med hovedet i lod.
Løsningen hos os har været, at han går over lod, hvor han så præcis skal stå, er jeg ved at eksperimentere med.
feb 2008
Følger: 1 Følgere: 5 Emner: 20 Svar: 2.869
Det kræver desuden også, at hesten virkelig ønsker at arbejde for dig, for det er svært for den, og hvis den ikke er 100% committed til opgaven, så får du det svært
jul 2015
Så jeg skal ride 110 % korrekt for at få ham til at udføre øvelserne, og gør jeg ikke det, så nægter han også. - så at bede ham om at gå i lod, og overhører kvælnings fornemmelserne, da det er bare ikke en mulighed. Det er nok også fair nok - tænker jeg.
feb 2008
Og man kan sagtens have fornøjelse af en sådan hest - man skal bare vide hvad man går ind til, for der er ingen nemme "genveje". Når jeg befinder mig i den lokale ridehal (pænt mange timer i vinterhalvåret), oplever jeg en del ryttere på mere ædle heste end mine (længere og tyndere hals især), som bare "hiver ind" (og nej, det bliver det ikke mere korrekt af, men det er min påstand at mange ikke kan mærke forskel
I det hele taget er det en stort skam, at så mange ryttere er så pænt ligeglade med eksteriør - og ikke prioriterer at tilegne sig viden herom - for et godt eksteriør gør altså brugen af hesten SÅ meget nemmere.
jul 2008
Følger: 30 Følgere: 31 Heste: 5 Svar: 221
jul 2015
Hvordan vil så træne, sådan at hesten ikke får kvælnings fornemmelse? Min skal i hvertfald gå 3-4 cm. over lod, for at være bare nogen lunde samarbejdsvillig. Og gerne lidt højere, når jeg får han sat godt bag til.
aug 2007
Følger: 56 Følgere: 71 Heste: 1 Emner: 80 Svar: 1.314
Tilgengæld har han også en meget kort og kraftig hals
feb 2008
Jeg lader gerne hesten gå foran lod, når den blot bruger den rigtige muskulatur til det (du ved, "pølsen" skal være øverst på halsen)
Det er min erfaring, at når den bliver sat mere bagtil, så bliver det lettere for den at forme sig mere "dressur-rigtigt", og samtidig trække vejret
Jeg tænker at det hænger sammen med muskelansætningen og styrken i overlinjen/nakken. Og så accepterer jeg at hesten ikke går ret meget "op ad bakke", men mere holder sig til det jævne.
feb 2014
feb 2014
aug 2007
Følger: 56 Følgere: 71 Heste: 1 Emner: 80 Svar: 1.314
Har startet LA på min, men han er samtidig en pony med imponerende gangarter, så kommer nok ikke så meget længere
feb 2008
jul 2015
Jeg har fokus på ryg og bagpart samt smidighed, og knap så meget på 100 % korrekt hoved stilling, også tager jeg den der fra.
så længe min må gå i "LC-holdning" har jeg ingen problemer med at holde ham i lod. Det er først når jeg sænker bagparten og rejser han fortil, at problemerne opstår. Jo mere kraft jeg får i bagpart jo sværrere er det for ham at holde hovedet i lod.
feb 2008
Men der er ingen tvivl om, at jo mere man får halsen vendt rigtigt (heste med kort nakke bliver let tilbøjelige til at bruge undersiden af halsen lidt for meget til mange ting), jo smallere bliver den "i bunden", og jo mere plads bliver der ved ganachen...
jul 2015
Så jeg har besluttet, at det er fløjtende ligegyldigt med det hoved, da jeg ikke vil starte på ham mere.
Jeg har købt en ny, som jeg er ved at ride op. Basse total modsætning. mere samarbejdsvillig hest, skal man lede længe efter, han er nemmere end nem og ingen ganache problemer. så jeg forventer han er klar til LA klasserne til næste år.
Så Basse hygger jeg mig bare med der hjemme. Det er ham jeg lære på, ham som viser mig, hvordan man skal ride. (for gør jeg ikke tingene korrekt, så gør han det bestemt heller ikke). Der er en utrolig stor læring i at ride en hest, hvor man ikke får tingene foræret, lidt lige som Mimre er inde på i #5
feb 2014
jul 2015
Men har nok nået målet for, hvor meget jeg kan ændre på den. Har trods alt træne ham i 6 år.
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Heste må gerne gå med næsen lidt foran lod, det er helt tilladt i dressur. Bare de ikke går oven ud.
Din ser ud til at være ganske fin til dressur, det ville jeg ikke tænke som et problem.
feb 2014
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Nej det kan jeg ikke.
jul 2008
Følger: 30 Følgere: 31 Heste: 5 Svar: 221
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 8 Heste: 1 Emner: 7 Svar: 395
sep 2011
Følger: 5 Følgere: 18 Heste: 1 Emner: 9 Svar: 598
Det man ikke kan se på billedet, er, om der plads til en knytnæve mellem ganasherne, da dette også har betydning for hvor meget plads der er til lufteveje osv.
Førhen blev det faktisk anset som en eksteriørfejl hvis nakken var for lang, da det gjorde det alt for let for hesten at gå bag lod. "Svanehals" blev det kaldt. Men med den ridning som har været moderne i nyere tid, har man ønsket heste som havde øverste punkt på "nakken" næsten nede midt på halsen og ikke mellem ørerne som reglementet foreskriver. Desuden er det blevet højt belønnet på dressurbanerne når hesten gik bag lod i en snæver holdning. Det fordrer en lang nakke og dermed er det blevet et ønske fra eksteriørdommerne.
Men det ser heldigvis ud som om tendensen er ved at vende. Så hvis den har plads nok mellem ganascherne, så "go for it"
jan 2015
Følger: 3 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 85 Svar: 2.104
Men fejlene skal være grelle førend de hindre hesten i at gå dressur.
Jeg har set 1 hest igennem 30 år, som havde så kort nakke og ingen ganachefrihed, at den dissideret havde problemer med at trække vejret under træning - MEN det var så også kombineret med en elendig og hård rytter, som absolut ikke red efter let foran lod
Den hest som TS viser ville jeg ikke tænke var et problem - som Gitte B skriver, fin længde hals, et par fingresbredde bag ganachen. Og så ligger jeg mærke til, at umiddelbart ingen underhals.
En hest, fx ungheste som endnu ikke er redet, kan lave de "flotteste" underhalse og hulryggethed, hvis de bruger sig selv forkert, når de bevæger sig på fold ect. Det er heste som jeg vil være "bekymret" for, da dressuren går ud på at få dem til at bruge sig selv korrekt med rytter på ryggen - men bruger de sig selv forkert selv uden rytter på ryggen, så bliver det et langvarigt arbejde at ændre på, da de jo i deres fritid vil falde naturligt tilbage i "dårlig holdning".
Jeg har selv en lille blandingshest, som ikke ville få en eksteriørdommer til at klappe i hænderne - kort kraftig hals, lavstammet, stejl skulder. Til gengæld taktfast gående i alle tre gangarter, og arbejdsvillig og sensitiv.
Han triller gladeligt afsted på MA/PSG niveau - og forrig weekend beskrev B-dommer i en MB-klasse, hvor han gik til placering, at han var en funktionel og glad hest i et positivt ridt. Og det er lige præsis det han er - funktionel. Ikke prangende i gangarter, og travøgninger er fx ikke noget man nyder at se på, men teknisk udfører han dem fint - der er bare intet benspjæt.
Dagen efter ønskede A+ dommer at se han i højere programmer end MA, da han teknisk er korrekt redet, og derfor får point for de svære øvelser, og skal væk fra gangartsklasser, hvor der er øgninger mig her og der. Her blev han 1 uplaceret.
Her Pinot som 3 års
jan 2015
Følger: 3 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 85 Svar: 2.104
dressurhest med kort nakke og lidt ganache frihed?