{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.090 visninger | Oprettet:

Holdningsvesten {{forumTopicSubject}}

Har det med at falde frem under ridning, og har derfor overvejet at købe en holdningsvest. Hvad er jeres erfaringer med disse veste? Og er der nogen slags der er bedre end andre?

Og hvis i har tips eller øvelser til hvordan jeg kan træne en bedre holdning, så modtages de med glæde smiley

Godt nytår smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Holdningsvesten
  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.676
    #1   1. jan 2018 styrketræning, få tjekket om f.eks. dine hoftebøjere er for stramme, dårlig vane, forkert sadel, dårlig balance.

der kan være mange muligheder.

hvis det er fysisk, så skal det rettes, og det kan en holdningsvest ikke klare.

er det psykisk (dårlig vane), så er en holdningsvest spild af penge, og kræver "bare" gentagelser, på mindelser og træning smiley

• #2   1. jan 2018 Der er det gamle, onde trick med kosten...

Sæt dig op. En kost/pind / stiv pisk fra den ene albuebøjning til bag ryggen til anden albuebøjning.
    Du får tvunget dig til at sidde korrekt.

Fx 5-30 minutter hver gang du rider.
    Det har gjort mirakler for min holdning på under en måned.

• #3   2. jan 2018 Nogle gange skal hjernen have hjælp til at ændre en uvane(ligesom Dr Who sin kost) men hvis du ikke er komfortabel med kosten og har lyst til at bruge penge, så kan den være en hjælp til at kroppen finder ud af hvad der ønskes af den. Men ikke brug den for meget, husk at mærke efter hvad der er rigtigt smiley

Mvh TT

• #4   2. jan 2018 Styrketræning, styrketræning og styrketræning.

Træn din rygmuskler op til at kunne holde dig oprejst. En stærk ryg, gør det alt andet lige meget nemmere at ride hest.

Personligt laver jeg hver morgen rygøvelser, med det ene formål at træne min ryg, således jeg kan sidde rigtigt.

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#5   2. jan 2018 Lidt ironisk at man gerne selv må springe over hvor gærdet er lavest, men at det er totalt bandlyst at gøre ved hesten smiley smiley

• #6   2. jan 2018 AMT - Nok noget at gøre med at vi kan selv tage valget om at vi vil, ikke vil have det på. Så vi kan reagere på vores krop sine signaler og følge disse. Og da hesten ikke kan selv vælge frit men er i vores magt så er det ikke okay når vi ikke ved 100% hvordan de synes det er.. smiley

Mvh TT

• #7   2. jan 2018 At tage holdningskorrigeret tøj på, er lidt det samme som at lægge en glidetøjle på en hest. Kroppen får den ønskede holdning, men de muskler som burde klare sagen bliver ikke aktiveret.

Som ryttere er vi ret afhængig af nogle velfungerende og veltrænede rygmuskler, ellers kan vi ikke lægge vores vægt præcis der, hvor situationen forskriver vi skal lægge den. Men vil nøjes med at holde den der, hvor vi bruger mindst mulige muskel kræfter på at holde os selv, hvorved noget af den finjustering vi kunne have muligheden for misses.

Dette er vi ikke bevidst om, før vi prøver at have de veltrænede rygmuskler og mærker hvor effektivt det er, at kunne bruge sin vægt hensigtsmæssigt, og uden at vores krop skal arbejde voldsomt for at holde os, og ryggen derved bliver træt.

Derfor er mit råd stadigvæk, træn rygmusklerne op, således de er stærke nok til at holde dig, og du vil kunne ride med en mere fin vægtjustering, end ved at skuldrene er "tvundet" i en bestemt holdning at holdningskorrigerende tøj.

• #8   2. jan 2018 Dorthe - Selvfølgelig skal man også træne musklerne op, men en vest gør alligevel at hjernen lærer at det er den holdning man skal have. Man bruger den vel heller ikke i starten i ret lang tid da der skal fysisk tilvænning til også smiley

Mvh TT

• #9   2. jan 2018 Jeg foretrække nu at lade kroppen gøre det arbejde.

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#10   3. jan 2018 H is kroppen har frihed og styrke nok, så skal der ingen tilvænning til.

ryttere er generelt for lade til at gide at træne, og faktisk gøre noget ud af deres egen styrketræning, fordi at deres undervisere glemmer at fortælle at det er ret vigtigt.

• #11   3. jan 2018 Hvis man bruger tricket med pind bag ryggen, kan man ikke sidde forkert, men man er stadig nødt til at anvende de muskler man ikke har.
    Og så er det gratis.

Længe leve den onde pind!

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#12   3. jan 2018 Doktor who: "pinden bag ryggen" styrker ikke du muskler som skal styrkes. men den kan være med til at strække brystmuskulaturen ud, som mange, især kvinder, er for stram ved.

desuden vil du heller ikke få den rette holdning, og du vil låse din krop for meget til at kunne arbejde ordentligt med kroppen.
    - så ret dårlig ide

• #13   3. jan 2018 Jeg har kun brugt den på western hest. Dvs 2.5 meter lange tøjler.
    Jeg følte mig ikke låst. Tværtimod var jeg bare ikke længere tilbøjelig til at bøje rygsøjlen, så pludselig brugte jeg vægten korrekt.
    Og jeg aktiverede så afgjort nye muskler...

Jeg kunne bare ikke bøje ryggen uden pinden pressede imod bagfra.

• #14   8. jan 2018 Jeg takker for svar til jer alle smiley

Jeg træner ryg hver dag og strækker også ud, da jeg tidligere har døjet meget med ryggen. Tror desværre det her er en vanesag eller noget der skal "kompensere" for manglende balance smiley smiley

Tror jeg venter med at købe en vest. Prøver måske lige pinden en gang hvor jeg ridder nogle af de mere rutinerede heste.

Har i nogle råd til balancetræning? Eller nogle gode videoer?

Kommentér på:
Holdningsvesten

Annonce