{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
926 visninger | Oprettet:

At lægge bid på en 8 års? {{forumTopicSubject}}

Hej HG'ere smiley

Mon nogen af jer har erfaringer med, at putte bid på en 8 års for første gang?

Har min fuldstændigt fantastiske fjordhest, som aldrig har haft bid på før smiley
Altså - jeg har haft ham fra han var 0,5 år gammel, så jeg ved det og jeg har selv valgt biddet fra og kun reddet i sidepul og kapsun.
Han reagere sådan set fint for signalerne i kapsunen; han kan stoppe for "Stop", han sætter i skridt for "skridt", i trav for "trav", bakker for "back"...galop er vi i fuld gang med.
Vores udfordring opstår når vi er på tur.
Hvis vi møder andre heste på en fold, slår han helt fra. Han låser i halsen og bliver stiv, han kommer i total konflikt med sig selv (Skal han se på hestene eller lytte til mig) og pludselig får han tendens til at storme frem, som om han bliver bange eller ophidset af de fremmede heste.
Han er yderst nysgerrig og ville sikkert i virkeligheden gerne hilse på dem smiley

MEN ... sidst vi oplevede dette, gik det så op for mig, at min bidløse løsning (og min stolthed smiley ) ikke er den blideste vej, når signalerne ikke når frem til ham, for så bliver signalerne jo kun "hårdere" før han høre efter.
Her er mit spørgsmål:
Vil det være for sent at give ham bid på? og stadig ride med kapsunen - så med to tøjler?
For at kunne give ét signal meget tydeligere, frem for kamp og hårdhed? jeg ville bruge dreje-signal eller stoppe-signal for at få ham ud af denne konflikt. Her reagere han ikke på min kontakt i kapsunen.

Der ud over, kan jeg også fristes til, at nogle andre signaler vil blive forfinet med et bid og der er da også visse fordele ved et bid.

Jeg havde Rockin S Snaffle eller hestemunds Danish Guard bid i tankerne.

Der ud over vil jeg også træne med cordeo, for at ligge signalet et helt andet sted.
Pt hopper jeg bare af, og trækker forbi i stedet for at blive "uvenner", men ville nu helst kunne ride forbi...

Nogen der har prøvet bidtilvænning af en 8års? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At lægge bid på en 8 års?
  • #1   7. jul 2018
    Det kan du sagtens - man kan godt lære en gammel hund nye tricks ;).

    Dog, så er det ikke sikkert et alm. bid vil løse problemet - det kan være, men det er ikke sikkert - det kan også være hesten stivner sig i det. Min erfaring er, at hvis de stivner sig i halsen og der er mursten ude fortil, så er det svært at være særligt blid, hvis man vil undgå en farlig situation.

    Men jeg synes absolut at bid har nogle fordele frem for bidløst - at man netop kan give signaler på en anden måde, synes det er svært at give små og fine signaler i bidløst. Dog, så oplever jeg samme problem i udelte bid, selvom de er super gode og mange heste er glade for dem - at det er svært og give små signaler i hver tøjle, fordi et signal i den ene tøjle, ender i hele biddet da biddet ikke er delt.


  • #2   7. jul 2018 Det er nok det jeg skal forene mig med - at jeg ikke kan forblive blid i en situation der kan blive farlig.. Godt skrevet ! smiley

    Selvfølgelig vil det være en meget langvarig proces at lære ham at gå med bid. Men forhåbentligt vil tiden være det værd, for at sikre vores rideture.

    Rockin S snaffle kan man få både i 2- og 3delt, hvor Danish Guard er en stang. Jeg er meget tiltalt af den ro der er i disse typer bid smiley


  • #3   7. jul 2018
    Jeg tænker såmænd ikke det vil være særligt langvarig, når man tilrider heste bruger man ikke hele og halve år på at lære dem det - stop og drej, så kommer man langt :).

    Roen er jeg også super glad for i udelte bid og mange heste er, min egen inkl. det har bare ulemper i ridningen synes jeg, pga. de netop er udelte.


  • #4   7. jul 2018 Haha nej selvfølgelig ikke halve og hele år, men en måneds tid vil jeg nok forvente smiley

    Hvilke problemer oplever du med de er udelte? At signalerne er utydelige eller?


  • #5   7. jul 2018 Må jeg spørge hvorfor du så ikke vil bruge en Soft Hackamore? smiley
    Jeg har en dreng som jeg brugte næsten 3 år på at tilvænne og finde det rigtige bid til, uden succes. Så jeg valgte at opgive og ride bidløst. Dog er han ekstremt nervøs, så jeg behøvede noget som virkede til at tage ham i opløbet. Her virker Soft Hackamore fantastisk. smiley jeg rider primært med ben og sæde/krop. Og ledende tøjle ved sværere opgaver (rider primært uden kontakt) Når han bliver rigtig bange, kan jeg nå at stoppe ham før han løber, og bliver han så bange at han flygter, så hjælper jo ej heller et bid..
    Jeg har lært at biddet er en falsk tryghed (Tindur løb igennem på bid og det er held at vi er her i dag da han løb direkte over en vej bag et læhegn hvor en bil ikke kunne have set os før den ramte ind i os..) så heller noget der kan tage ham i opløbet hvis nødvendigt, end at risikerer liv og lemmer fordi man finder biddet som en falsk tryghed. Så jeg ville (fordi det allerede er en godt integreret bidløs hest) forsøge med en Soft Hackamore. smiley

    Mvh TT


  • #6   7. jul 2018 Jeg kan godt følge dig i biddet også er en falsk tryghed. En hest i panik kan løbe fra alt, fordi flugtinstinktet er stærkere end trykket fra biddet eller trykket på næsen.

    En hackamore er for mig ikke en mulighed/lyst pga stangeffekten. Det er ikke det jeg søger smiley Men jeg er super glad for du brugte tiden på en god og lang forklaring smiley
    Han er ikke typen der sådan set stikker af, for vi er aldrig kommet så vidt, da jeg hopper af inden. Selvfølgelig kan man aldrig sige aldrig, men der tror jeg enhver hest kan stikke af fra selv den stærkeste hånd og det stærkeste bid.


  • #7   7. jul 2018
    Jeg oplever det sværere med signaler man kun vil give i den ene side - fx når man i dressuren støtter op på udvendige og stiller til indvendige, så virker det bare til at det udelte er det sværere og gør hesten mindre "fleksibel" og nok sværere at forstå hvad den skal fordi signalet ikke er delt.

    Lidt svært og forklare, måske lettere og mærke smiley

    En måneds tid er mere end rigeligt, til at få indlært signalerne tænker jeg.


  • #8   7. jul 2018 Okay. smiley så må man jo håbe den vil acceptere biddet smiley
    Man behøver jo ikke at bruge hele stang effekten. Den er jo som på bid, ikke hårdere end hånden der trækker i tøjlen, og i dit tilfælde bør man jo ikke at benytte hele effekten, det gør jeg ej heller ved bakke øvelser smiley

    Mvh TT



  • #9   7. jul 2018 Krikken: Jeg tror jeg forstår hvad du mener - det giver god nok mening umiddelbart. Klart værd at tage med i overvejelserne smiley
    Og jeg har ikke travlt, så derfor jeg tænker goooood tid smiley

    TT: Jeg tror tilvænning af hackamore contra bid er det samme. Min gamle hest, som (desværre) var vant til pelham ville overhovedet ikke acceptere hackamore smiley Men nej, det er ikke hårdere end hånden der holder. Jeg tror - dog uden videre evidens for det - at en hackamore er mere urolig for ham end et bid med ophæng. Både pga trykket i nakken og stængerne på "kinderne". I øvrigt noget han ikke bryder sig om - uro omkring "kinderne" (i mangel af et bedre ord for det område smiley smiley )


  • #10   7. jul 2018 Men Pelham er bid der giver stort tryk på laderne og ikke på næseryggen smiley men du er selvfølgelig i din store ret til at vælge imellem hvad du mener er bedst smiley trods alt dig der kender din hest bedst smiley ville bare lufte en mulig løsning nu hvor din hest allerede er vandt til bidløst og det tryk det giver omkring hele næseryggen og kæber smiley

    Mvh TT


  • #11   7. jul 2018
    Hackamore har, udover det et elendigt dreje signal. Tager man i tøjlen, så ligger stangen sig vandret afhængig af hvor spændt kæden er. Men fordi en hackamore ikke sidder "til" så oplever jeg også at drejesignalet i den er ganske elendigt.

    Sikkert ganske glimerende hvis man altid rider for løse tøjler og giver signaler for sæde og ben, men ikke noget jeg har god erfaring med på en hest man har brug for at krølle rundt i en cirkel så og sige.

    Vil til en hver tid foretrække et bid med stangeffekt fremfor hackamore - uanset om det er pelham, baby pelham eller kimblewick - bid hvor to tøjler også er muligt.

    Pelham gider ikke nødvendigvis stort pres på laderne - det kommer an på hvilket mundstykke der er i.

    Min erfaring med "mustens halse" i det hele taget, er at der i selve det øjeblik ikke rigtigt er nogen blid løsning. Når øverste etage er slået fra. Så kan man snakke med hesten bagefter, når den er tilbage til virkeligheden, men lige i det øjeblik kan det være svært også må sikkerhed komme forud for andet.


  • #12   7. jul 2018 Men nu er det jo ikke dreje signalet der er problemet, men at hesten ikke lytter.. smiley
    Men TS må selvfølgelig gøre hvad hun har bedst med, og størst tiltro til smiley

    Mvh TT


  • #15   8. jul 2018 Selvfølgelig. Man kan ride en 8 års hest til smiley Og derfor kan du også lære en 8 årig hest at gå med bid. Det kræver måske bare lidt mere tålmodighed, da den skal omstille sig og ikke kun lære nyt.

    Jeg ville undgå for mange forskellige ting. Selvfølgelig er det godt at variere sin træning, men jeg tænker altid, når folk både rider bidløs, med kapsun, med cordeo og med bid, at det da er vildt mange forskellige ting, hesten skal vænne sig til og omstille sig imellem. Især når du præsentere noget nyt, så tror jeg faktisk, jeg ville fokusere kun på biddet smiley Så kan du efterfølgende skifte imellem tingene, når den er tryg ved biddet også.

    Jeg ville præsentere det som med en unghest, og så ville jeg ikke ligge alt muligt udover. Du kan evt. vælge et bid med parrer-stænger, hvis du vil give den lidt ekstra hjælp til at forstå dreje-hjælpen med lidt pres på udvendige.

    Mange af de ting, du bruger på bidløs/cordeo er jo ben og sæde, så hvis du rider med ben og sæde og så blot kobler biddet på, så tror jeg ikke, du skal forvente mange problemer. Blot en forsigtig og blid overgang. Jeg havde nok selv startet fuldstændigt som med en unghest - evt. med at få hovedtøj på et par gange. Derefter gå nogle ture og noget, inden jeg evt. i longe sætter mig op og så derefter rider frit stille og roligt. Så kan den lige vænne sig til biddet. Det vigtigste er blot, at du kan stoppe, så skal I nok lære resten derefter - og her bruger du jo de sæde/ben-knapper, der allerede burde være installeret.


  • #16   8. jul 2018 Tak allesammen smiley smiley smiley

    Det er helt rigtigt som flere af jer skriver; at han både kan stikke af med bid OG det ikke løser problemet eller udfordringen.
    Det giver stof til eftertanke. Og egentlig synes jeg selv, jeg er ret fornuftig hvad angår problemløsning for min hest. Og jeg ville til enhver tid råde andre til at løse problemet, i stedet for at putte mere på.
    Lige som en hest der ikke vil stoppe, ikke skal have et skarpere bid på, men lære stopsignalet at kende.

    Så...her til aften, er det gået op for mig, at jeg nok i virkeligheden selv har noget at arbejde med, med mig selv. Noget rideangst smiley smiley smiley
    Angst for at blive stukket af med (det prøvede jeg som barn hvor jeg endte i fald over hegn), at falde af og ikke kunne kontrollere situationen. Et bid vil måske kunne give mig mere kontrol.

    Øv for en stolthed at vælte, hva'? smiley smiley


  • #17   8. jul 2018
    Nogle ting kan man træne sig ud af, en gang imellem kan det være svært. Fordi man ikke kan opstille situationen og træne den hjemme fra eller i andre rolige omgivelser.

    Der er fx et skarpere bid bare en fordel indtil man får styr på situationen.

    Men er det angst, som gør at man i situationen ikke kan holde hovedet koldt og komme ud af situationen er det selvfølgelig noget andet.


  • #18   8. jul 2018 Man er kun dum, hvis man er for stolt til at bede om hjælp! Jeg forstår godt din angst for at hesten stikker af.. Jeg skiftede til et stærkere bidløst (Soft Hackamore) da han ikke kunne med biddet, og han løb løbsk på det, jeg kunne jo have redet i Sidepullen.. Men fordi jeg ville have mere tryghed så skulle der noget skarpere til. Jeg tør ikke at bruge Sidepullen på ham andet end på lukket bane/ridehus. Så jeg forstår din tankegang. Jeg er dog ikke bange for at han stikker af/de få gange han gør. Men hvis jeg kan tage det i opløbet så er det jo det bedste da man aldrig ved hvad der kan ske smiley

    Mvh TT


  • #19   9. jul 2018 Jeg tilrider og uddanner bidløst. Jeg introducerer først bid, når hesten går versader, traversader og forstår samling for sæde og schenkler i alle 3 gangarter. Jeg introducerer via kapsun og bruger et Rocking S. Sidste hest jeg introducerede for bid var omkring de 7 år og der var intet problem.

  • #20   9. jul 2018 Ja, man er netop kun dum hvis man er for stolt til at bede om hjælp smiley Helt enig!

    Netop det med at træne det hjemmefra er hammersvært. Jeg kan træne min egen ro, men jeg kan nok ikke træne at hans instinkter skal ligge som nr. 2 eller 3 på hans naturlige adfærd smiley
    Dog kan jeg måske træne noget der kan sænke hans hoved, som sidder på rygradden ligesom en tilbagetrædning gør det. Og så skal det bare sidde så godt fast for os, at jeg kan bede om det næste gang han hæver hovedet..
    Det er sandelig altid godt at få vendt tingene med andre. Pludselig dukker der nye ideer og viden op smiley

    Og Charlotte : Meget interessant ! Så er det i hvert fald ikke dét der skal afholde mig fra at putte bid på ham. Kan jo se flere der skriver, at dette ikke bør være det største problem.


Kommentér på:
At lægge bid på en 8 års?

Annonce