{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.056 visninger | Oprettet:

Hvilken sadel? {{forumTopicSubject}}

Hvilke(n) sadel/sadler kan det anbefales at kigge nærmere på når der skal købes? Det skal være en dressur sadel, med forholdsvis kort anlægsflade, men skal stadig kunne 'rumme' min popo som alm. Bygget voksen smiley smiley

Det er første gang jeg skal ud og købe sadel, så jeg vil høre folkets meninger smiley det er en ung hest jeg skal købe til, så det skal også gerne være en god oplevelse for den smiley jeg vil selvfølgelig få en kompetent sadelmager med indover! Den skal desuden købes brugt, så det skal også være noget med en hvis kvalitet smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvilken sadel?
  • #1   18. jul 2018 Hvad er kort anlægsflade i cm?

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #2   18. jul 2018 jeg kan kun anbefale en dugtig sadelmager, som selv forhandler sadler, også lade den finde en som passer dine krav og krop, og som passer hesten og din pengepung.

    egentligt kan alle andres anbefalinger være ligegyldige, da de ikke nødvendigvis dur til hverken dog eller hesten smiley


  • #3   18. jul 2018 Sadelmager smiley

  • #4   18. jul 2018 Jeg købte en brugt bates innova 16.5" til min 5-årige hoppe. Dens kopjern er meget nemt at tilpasse og man kan faktisk gøre det selv, men de første par gange skal man nok have lidt hjælp. Den har et meget dybt sæde og den støtter meget(det lidt svært at forklare) smiley

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #5   18. jul 2018 Maria: Problemet er bare, at kopfjern er en meget lille del af en sadel, at bare fordi at et kopfjern kan passes, er det sjældent en garanti for at sadel til tilpasses hesten smiley

  • #6   19. jul 2018 Amt, der var vidst også noget med nogle puder - ved ikke om det ka fornemmes, at det er et stykke tid siden vi talte med sadelmageren.

    Til Michelle, har du overvejet at få en saddelmager ud?


  • #7   19. jul 2018 Jeg gik ind på hjemmesiden og kiggede på diverse sadler af de mærker jeg kan lide (Kieffer, Kentaur, Santa Cruz, Prestige) og fandt modeller der passede til mine kriterier. Så kom sadelmager ud, og vi fandt den sadel der opfyldt vores(hestens først, så mig) kriterier smiley

    Mvh TT


  • #8   19. jul 2018 Din sadelmager vil kunne give dig en liste med sadler der vil kunne bruges når personen har været ud og se hesten og så kan du sætte dig ned og søge om der er nogle på den liste du har fået af sadelmageren der sælges brugt. Sådan er der mange der gør når de ikke er intersserert i at gå ud og købe en helt ny sadel. smiley

  • #9   19. jul 2018 Jeg havde nok genovervejet "skal købes brugt".

    Engelske sadler er relativt lette at smadre, hvor skaden ikke nødvendigvis er let at se.

    Jeg kender fx nogen, som havde købt en fin springsadel til hunter (Western klasse, redet i engelsk udstyr) og det er altså på EM niveau, de rider. De havde haft sadlen et par måneder, før de opdagede, at bommen var knækket. Så var der da forklaring på øm ryg??

    Du kan købe en højkvalitet sadel af fint mærke fra ny til 20.000 kr, brugt til 3.000-7.000 kr.
    Eller et moderat mærke til 3.000-5.000 fra ny. Den moderat billige sadel holder måske kun 10 år, men er det ikke også fint nok??

    Hvis du vil have sadelmager ude, går jeg ud fra, at dit budget er på nogle tusinde kroner. Og så kan du få en ok sadel fra ny.


  • #10   19. jul 2018 Ved ikke hvad anlægsfladen skal være i cm. Ved bare den skal være kort da han har kort ryg smiley

    Som skrevet vil jeg få en kompetent sadelmager med indover, og jeg vil selvfølgelig rette mig efter deres vejledning. Jeg vil ikke have en hest der har ondt i ryggen. Men derfor vil jeg gerne høre hvad folks meninger er omkring de forskellige mærker. Jeg er overhovedet ikke inde i alle de mærker, derfor jeg spørger.

    Jeg har ikke råd til at gå ud og bruge 10.000-20.000 på en helt ny sadel, derfor vil jeg købe en brugt /en der ikke er så dyr fra ny smiley


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #11   19. jul 2018 Michelle: hvis vi siger at du har 5000 kr. til en sadel, så får du enormt meget for pengene hvis du køber en brugt kvalitetssadel for de penge, end at købe en ny til de penge smiley

    mamge sadelmagere forhandler brugte sadler, og kan derfor tage et udvalg med til dig.

    man skal også huske på at msnge for æbdret og tilpasset sadler, derfor er de sjældent i samme form som de var nye, og det giver en r
    stor risiko fot at du ender ud med en ubrugelig sadel smiley

    evt. lsv et indlæg, hvor du søger anbefaling på sadelmagere som også forhandler brugte sadler, smiley


  • #12   19. jul 2018 Amt: så du ville foretrække at købe en brugt kvalitets sadel frem for en ny 'lav kvalitets' sadel? smiley

  • #13   19. jul 2018 Kentaur kom ud og prøv min smiley

  • #14   19. jul 2018 Tak Rikke! Jeg kigger forbi her engang når jeg får ferie!????

  • #15   19. jul 2018
    Nye sadeler kan fint bruges - det kommer an på hvad dit budget er, om du har råd til en sadel fra ny eller også kan den ofte godt findes brugt.

    Jeg har købt en brugt, da jeg ikke har råd til samme sadel, fra ny af.

    Men ja, sadelmager er alfa omega - kig dig dog for og ha mavefornemmelsen med, jeg har været igennem de første 4 uden jeg fandt dem særligt brugbare.


  • #16   19. jul 2018 Ja heller en brugt kvalitets sadel, end en ny billig sadel.. I frygt for at fornærme nogle, så er en sadel der af ny koster 5000kr> ikke brugbart(god nok kvalitet) . Så hellere købe en brugt til samme pris smiley

    Mvh TT


  • #17   19. jul 2018 Krikken jeg har nemlig heller ikke lige råd til at gå ud og købe en helt ny sadel når det også skal være i en ordentlig kvalitet! smiley sadelmager kommer på, uanset hvad jeg ender med.

    Team tindur tak, det giver mening smiley


  • #18   24. jul 2018 du er altid velkommen smiley kan være vi har andre heste og sadler til rådighed xD


  • #19   25. jul 2018 Rikke, det lyder ikke dårligt! Jeg skal bare have prøvet en masse af:D smiley

Kommentér på:
Hvilken sadel?

Annonce