{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
577 visninger | Oprettet:

Hvad laver I med jeres 4 års? {{forumTopicSubject}}

Ja af ren nysgerrighed - hvad laver I andre med jeres heste fra årgang 2014? (Eller jer, dengang jeres hest var 4 år gammel)

Hvor mange gange om ugen, hvor længe af gangen, og hvor meget variation? Og hvad er jeres fremtidsplaner smiley

Jeg har selv hende her, som jeg netop lige har startet den 'endelige' tilridning af, for at blive stabil i alle tre gangarter.
Lige nu står den på træning af grundridning 1-2 gange om ugen, og ellers masser af gåture i skoven, og forskellig slags træning fra jorden. Så tapper vi ridningen op stille og roligt i løbet af næste år, hvor hun skal rides primært udfra akademiske principper, og introduceres til lidt spring både i terræn og på bane.
Så en god all around hest in the making smiley


Andre forumemner med "Hvad laver I"
Hvad laver I
med jeres føl :-) ?
Skrevet af: ELKJÆR med lækker hypper - 22. nov 2015
Hvad laver I
Hvad laver I med jeres føller :-) ?
Skrevet af: ELKJÆR med lækker hypper - 19. nov 2015
hvad laver i??
Hej :-)hvad laver i ? Jeg keder mig helt vildt ! :-) så...
Skrevet af: Bolette & Halkærhus ponyen - 30. sep 2014

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad laver I med jeres 4 års?
  • #1   22. jul 2018 Nu er det en del år siden mine var 4 år - men helt generelt red jeg 3-4 gange/ugen, hvoraf 1 gang i skoven/ugen. Jeg red ca 30-40 min, hvoraf de 20 min var skridt varm/skridt af. Skovturen kunne godt være skridt i 1-1,5 time, sammen med en god veninde og hendes gamle rutinerede hest.
    Trailertræning var en naturlig del - jeg kørte dem både i skov og i ridehus, og red ikke hjemme pga manglende bane og trafikeret vej.
    De blev løsspringe ca 1 gang/måned, og blev også indsprunget, men kun sprunget ganske lidt.
    Hvis de virkede trætte eller blev lidt tvære i ridning, så fik de fri i 1-2 uger.

    Målet var gode dressurheste og gode skovtursheste - og det har jeg fået smiley

    At jeg så også nu hvor de er blevet ældre faktisk godt kan lide at gå ture med dem - det er jo bare lidt den omvendte verden smiley

    Mvh Charlotte


  • #2   22. jul 2018 Jeg har en hoppe fra 2014, hun er dog født sent på året, så hun er ikke fyldt 4 endnu. Jeg går rigtigt mange ture med hende, både for at komme ud og se lidt forskelligt, og for at holde os begge i form. Derudover laver jeg enormt meget jordtræning, både træning af signaler der kan overføres til ridning (altså eks. stemmekommandoer, at følge tøjlen både med og uden bid), styrkning af muskler gennem bomtræning, rygbøjninger, spanske skridt/pantherwalk, og også almindelig longering. Jeg rider max. en gang om ugen i max 10 minutter, hvor jeg også ofte arbejder med bomme eller ligende, så der er variation. Det er min plan at snart at begynde at ride 2-3 gange om ugen.

    profilbillede
  • #3   22. jul 2018 Min går og hygger som foldbums. Vi var ellers i gang med små ture mest i skridt og trav, lidt arbejde i lange liner osv. men pga. flytning har tiden været lidt knap og nu har hun åbenbart besluttet at skyde gevaldigt i vejret den seneste måneds tid, så nu får hun lov at hygge lidt mere og vokse sig lidt harmonisk igen, inden vi går rigtigt i gang igen.
    Så her bliver det formentligt blot lidt skridtture den næste tid. Men hun har jo så også været redet et par år allerede og er ganske tilforladelig i alle gangarter, både hjemme og på tur, så tænker vi nok skal nå det hele.

    Generelt vil jeg gerne udenfor banen med babyheste. Synes de bevarer det gode humør bedre, når de laver andet end at rende i sandkassen altid, og så tænker jeg med unge heste, at det mere handler om rutine og gode vaner, end om egentligt arbejde. Jeg vil helst at de først lærer det er sjovt, inden de finder ud af, at det også kan være hårdt (og give ømme muskler osv).


  • #4   22. jul 2018 Altså min blev jo 5 i maj. Meningen var, at hun skulle gå dressur og springe lidt både med og uden mig. Vi skulle også i skoven og på stranden.
    Og så selvfølelig miljøtræne så vi ikke får problemer senere, alt fra paraplyer og bolde til lastbiler og biler med skib bagpå.

    Så blev hun skadet og har frem til nu stået stille siden marts, hvor vi købte hende.
    Mijløtræningen har vi jo så grundigt lavet... men er desværre sikker på, at vi får en 'unghest' som ikke har båret rytter tilbage når vi forhåbentligt må begynde genoptræningen her i september... så ja, vi må nu se. Til næste sommer er vi nok klar til stævner, selvom jeg havde håbet på st kunne starte her til vinter. smiley


  • #5   22. jul 2018 Min datter har en 4 års. Han trænes 3-4 gange om ugen hvor en gang er longering/bomarbejde eller løsspring. Ellers går han i løsdrift. Han kan el del ridemæssigt og skal til sit første stævne næste uge.

  • #6   22. jul 2018 Jeg er stille og roligt I gang med tilridning af min 4 års.
    Han er simpelthen så nem i forhold til sadlen og longering, så jeg longere et par gange om ugen i ca 10 min, måske mindre, bare så han lige kommer i hallen.

    Har i dag introduceret ham for en skammel, og har hængt lidt hen over ham, hvilket han og så tager meget pænt.

    Har ikke travlt med at blive færdig, så det tager den tid det tager.. Han skal gerne holde i mange år. smiley


  • #7   24. jul 2018 Min er 5 i år. Da han var 4 hed det ridning 4 gange om ugen (meget let/kort ridning). Lærte af min dyrlæge, at ungheste ofte lære mest de første 10 minutter, derefter er de for trætte... det har jeg haft meget med i baghovedet, når vi har redet. Hver anden uge havde vi én trav/gallop over bom dag, hvor vi fik undervisning. Ellers red vi undervisning en gang om ugen i dressur hos min berider.

    De resterende dage i ugen trak vi 15-30 min, og han var i hænder hver dag. Ind imellem lagde vi en løsspring-dag el. lignende ind også. Han fik lagt et enkelt stævne ind, og ville have fået flere... men desværre pga. uheldige skader har vi stort set ikke været ridende siden august/september sidste år.

    Pga. hans ret vågne og sensitive sind turde jeg faktisk ikke skridte tur på ham - han er utroligt sød og gør intet, men han bliver bare bange, hvis der sker noget og kan blive meget hingstet og hys meget hurtigt. Og jeg ønskede ikke en træls oplevelse for ham. Er blevet meget mere styrbar siden da, i dag kan vi meget mere, men stadig med hensynstagen til hvad dag, det lige er. Så vi trak indimellem nogle ture, men ellers nøjes vi med en træktur el. skridttur på rolige dage rundt om ridebanen smiley

    Billedet er fra juni sidste år, mener jeg, hvor vi red et kursus hos min berider smiley


    profilbillede
Kommentér på:
Hvad laver I med jeres 4 års?

Annonce