{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
686 visninger | Oprettet:

Aflivning af heste.. {{forumTopicSubject}}

Jeg har en veninde, som lige har fået konstateret ringfod i sin hoppes ene forben. Det er en ret anerkendt (men nok lidt for gammel, efterhånden) dyrlæge i Gråsten der har lavet diagnosen ud fra røntgenbilleder. Sjovt nok synes han at det andet forben så mere sygt ud. Men Hoppen havde tilsyneladende ikke nogle smerter her.

Dyrlægen sprøjter binyrebarkhormon ind i koden, og der afventes nogle dage. Efter 14 dage ser det ud til at Hoppen har det fint, så den erklæres "rask". Men min veninde er lidt i tvivl, for hvis det er ringfod, vil hoppen jo aldrig blive rask. Så hun kontakter dyrehospitalet i Aabenraa (Torben Knage Rasmussen), som er utrolig god til hesteben. Han beder om at se røntgenbillederne…. Og sjovt nok, kan han overhovedet ikke se nogen ringfod, nogen steder, men mener at hun måske bare har haft en lille forvridning.

Tænk nu, hvis min veninde havde lyttet til den første dyrlæge, og så havde gjort som de fleste, der har en hest der får ringfod…. Ja, så var denne kun 6 årige hoppe blevet aflivet.

HVOR MANGE HESTE TROR I DER GÅR TIL, PÅ DENNE BEKOSTNING ?

(Personligt synes jeg der er forkasteligt, at dyrlægen fra Gråsten får lov til at praktisere!!)


















Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Aflivning af heste..
  • #1   27. okt 2004 Hold da op... Det lyder da godt nok utroligt!!!

    Godt hun fik Torben til at kigge på hesten.

    Bruger selv Gråsten dyrlægerne... åh åh... :o(


  • #2   27. okt 2004 Jeg har prøvet det med en Lektor fra Landbohøjskolen der fejldiagnoserede min venindes hest med ringfod. Den blev heldigvis heller ikke aflivet. Det var en kodeledsforvridning og hesten var rask efter seks ugers hvile.
    K.H. Lisa


  • #3   27. okt 2004 man behøver ikke at aflive en hest pga af ringfod. kender en pony der fik det og hun stod stille i et stykke tid og fik et føl. nu bliver den redet helt normalt.

  • #4   27. okt 2004 det er menneskeligt at fejle!!! og er man i tvivel om det man får af vide, ja så få en vudering ved en anden dyrelæge!! det er også gråsten dyrlægerne der blev brugt til kilof (er herinde) og han er aflivet nu. men det var så pga ryggen! og ja han knage har et kanon godt ry, men tilgengæld kan han være svær at få til at aflive hesten, han er af den type der bliver ved at gøre et forsøg, og det er altså ikke altid det er det der er det bedste for hesten!!! men at ham i gråsten ikke skulle ha lov at praktiserer er der da ingen grund til. hvis han mente det var det han så. men få altid en andentil at se på det hvis i er i tvivel!!!

  • #5   27. okt 2004
    Problemet er bare med denne dyrlæge, at det er gang på gang, han fejldiagnostiserer. Kender flere der ikke vil bruge ham mere. Jeg har også haft besøg af ham en gang... og når jeg spurgte i øst, svarede han i vest. Og selv om en af hans kolleger fra Gråsten havde været tidligt om morgenen (min pony havde kolik), så kritiserede han behandlingen, og sagde jeg burde give hesten noget helt andet.

    Ponyen blev dog rask alligevel ;o)


  • #6   27. okt 2004 Mit største problem med det her, er bare at alt for mange heste bliver aflivet, mere eller mindre uden grund.

    Og Anja, det er jo ikke menneskeligt at fejle hvis det var din mor, far, søster eller bror det drejede sig om.

    ;o)


  • #7   22. nov 2004 Det lyder ikke særligt rart.
    jeg syntes heller ikke det kan passe at man skal have 3 dyrlæger til at se på sin hest før man kan være sikker.


Kommentér på:
Aflivning af heste..

Annonce