{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Plag træning
  • #1   12. okt 2018 Min 2,5 år gamle hoppe går jeg ture med, har i stalden/hallen alene, i hallen øver jeg udelukkende løst eller i tov, ingen longering overhovedet endnu, for det synes jeg er for krævende fysisk for en 2 årig smiley
    Vi træner "farlige" ting og så småt indparkering til skammel smiley


  • #2   12. okt 2018 Jeg ventede med alt det, du nævner, til de var 3 år gamle. Før det gik vi ture, var henne at kigge nærmere på maskiner og traktorer, lagde dækken på med elastikgjord osv. Både alene og sammen med andre.

    Havde aldrig problemer med sadel, trense og den slags - det blev bare lagt på stille og roligt, og de fik lov til at kigge og smage på det hele. Longering skete først uden longe, og så satte jeg et longetov i bagefter og fandt en trækker, der kunne vise hesten vejen - det skal jo helst være en leg, der ikke er alt for svær fra starten af smiley


  • #3   12. okt 2018 Rocky - Jeg begyndte at træne med hovedtøj og bid et par måneder op til dyrskuet da han var omkring 2 år. Netop fordi det skulle han have på da det er et krav. Også påbegyndte jeg småt at longere ham et par uger optil da han jo går i løsdrift normalt, og pludselig skulle stå i boks i tre dage uden fold tid. Så derfor blev han longeret på dyrskue pladsen før de åbnet om morgenen. Efter dyrskue blev han ikke longeret før han var 3 år og jeg påbegyndte sadeltilvænningen.

    Tindur og alle andre heste jeg har haft i hænder, har ikke fået hovedtøj på, før de var 3 år. Også påbegyndte jeg sadeltilvænningen på Tindur det år han fyldte 4 år. Men før den tid var han vandt til tæpper, sække osv også sad jeg på ham nogle minutter da han fyldte 3 år. smiley

    Men jeg har de i daglig håndtering fra de kommer til mig, også træner jeg miljø træning og plastic osv. Når det kommer sig naturligt smiley

    Mvh TT


  • #4   12. okt 2018 Min hoppe har haft trense med bid på 5-10 gange i år på grund af plagskue og billeder med trensen, men det daglige foregår i grime smiley

  • #6   12. okt 2018 Jeg gav min trense på før hun fyldte to, pga dyrskue og plagskuer, og har jævnligt gået lidt tur med hende i enten grime eller trense. Jeg har en lidt ilter pony, så foretrækker trensen for at kunne holde styr på hende på tur. Jeg lavede generelt ikke meget med hende da hun var to, andet end at gå lidt ture og daglig omgang.
    Hun blev 4 i maj, og jeg har ikke været oppe på hende endnu, da hun er groet meget i vejret og har glemt fylden, så hun har fået lov til at vokse. Jeg er så småt begyndt med longering og træning på banen nu.

    Hun fungerer så heller ikke om sommeren, pga sommereksem, så det er nok også en grund til at vente.


  • #7   12. okt 2018 Min plag fra februar sidste år har idag været i roundpennen for første gang idag. Her prøvede hun også at have kapsun på for første gang.

    Vi gik lidt rundt og trænede start-stop og at vige for pisken.
    Udover dette har vi kun trænet at blive børstet, trukket lidt med og haft dækken på enkelte gange. Til foråret skal hun til plagskue, så i den kommende tid skal vi igang med bidtilvænning og gå-ture i trense.



  • #8   12. okt 2018 Min dreng er 2 år og vi er lige påbegyndt longetræning.. Han er blevet miljøtrænet siden han var helt lille og kommer også på en masse trækture og med i byen en gang i mellem smiley
    Jeg har ikke planer om at introducere ham for bid og sadel før han er 3, men han har haft longegjord og kapsun, med tøjler på flere gange nu smiley


  • #9   12. okt 2018 Jeg har 2 plage, den ene på 2, næsten 3 - og den anden 1,5 år - Begge piger er i træning. Det vil sige de har trense, dækken, gamacher, bandager, underlag osv. Jeg træner rigtig meget grundarbejde - longering, parkering ved skammel, gåture - gåture uden snor
    Stop, gå, bak - træning af kommandoer osv. Totti, den store bliver trænet oftere end fila, men de er begge i træning og kan begge longeres uden problemer. Men mærk efter - lad dem arbejde i deres eget tempo.

    Men det er helt klart en fordel at træne dem. Både longering (her snakker vi få runder lang og dyb! ingen lange træninger!!) - trailer træning, miljøtræning - træn deres sandser. Lyt til hesten, det kommer du længst med



    Husk, en glad hest er en glad arbejdshest. Det er vigtigt at det foregår i DERES tempo.
    God fornøjelse smiley


  • #10   14. okt 2018 Som 2 1/2 års begynde vi at snuse lidt til gamacher, klokker, grime, at gå tur. Derefter kørte vi langsomt sadel, trense m.v. på. Havde lige en kapsun på inden overgangen fra grime til trense, da jeg gerne ville, at han fangede longen uden nogen chance for at blive hevet i mulen af bidet.

    Jeg var oppe på ham som 3 års, derefter voksepause i en del mdr. Så inden 3 år, da gav vi os enormt god tid til at tilvænne udstyr og skammeltræning + klappe på sadel/være henover hesten-træning smiley Det gør ikke spor at starte tidligt, så længe de synes, det er sjovt! Plus så skal den også kun forholde sig til rytteren og ikke til både rytter og udstyr , når man går igang med selve tilridningen smiley


  • #11   15. okt 2018 Min dreng på to år, har fået trense på fra i sommers, så vi kunne træne at gå lidt tur i skov og ved vej. Derudover går vi nogle gange ind i rotunden hvor vi bruger tid på at lære hinanden at kende, med kommandoer og tricks samt miljøtræning og trailertræning.
    Sadel bliver han vænnet til efter næste sommer, så vi kan gå en masse ture med sadel og trense. Det er sundt for en ung hest, at komme ud og gå. Tilridning tænker jeg først er når han er 4 år, men måske kan man komme op og ligge, sidde på ham som 3 års uden sadel.

    Selvfølgelig har han også prøvet at blive longeret, da det er blevet brugt til fotografering og skal bruges til handelsundersøgelse (til forsikring). Så der har ikke været noget hårdt i det ud over lidt trav hver volte så han forstod det, i rebgrime eller alm grime.


  • #12   16. okt 2018 Når jeg har haft plage, så har jeg gået ture og trænet mønstring i en måneds tid, så de var klar til plageskue (i grime) som 1-årige. Og så er de blevet vasket inden skuet.
    Og så har de ikke bestilt noget før et par måneder inden plageskue som 2-års, hvor de er blevet vænnet til trensen, og gåture og mønstring er blevet genopfrisket. Og igen er de blevet vasket inden skuet.
    Lige fra de var føl, har de haft smed hver gang, de voksne har haft det, så de er blevet vænnet til at der bliver taget ben af en fremmed, og at der bliver filet og raspet.

    I løbet af de første 2-3 år er de blevet introduceret til tingene, efterhånden som der blev brug for det: dækken af og på, vandpjaskeri, trailerlæsning og -kørsel, gå alene hjemmefra - kort sagt: alt det, som jeg gerne vil have at mine voksne rideheste skal kunne gøre i søvne.

    Jeg har aldrig haft en fast plan eller et skema, for det er noget, som bare er sket, når det lige har passet ind, og der har været tid til at tage det stille og roligt.
    Fx er det en virkelig dårlig ide at udskyde trailertræningen til den dag, man står og skal i byen med hesten smiley


Kommentér på:
Plag træning

Annonce