{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
824 visninger | Oprettet:

6 årig hest er føl i hovedet {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen.

Jeg træner en islænder på 6 år, men når du går med den i træktorv, så lige pludselig løber den bare og sparker ud efter personen der går med hesten.

Altså hun gør det ikke for at være ondskabsfuld men ren leg. Men jeg syntes ikke det er en så sjov leg.

Hvad kan jeg gøre for at stoppe hende?

Altså det er tydeligt at mærke at hun er føl oppe i hovedet og ikke en voksen.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  6 årig hest er føl i hovedet
  • #1   21. okt 2018 Mød hesten hvor den er, i dette tilfælde ikke aldersvarende uddannet eller opdraget, og træn den, som hvis den var et føl. Fremgangen er helt den samme smiley

  • #2   21. okt 2018 Sørg for at hesten ikke kan løbe med dig, tag træktovet over næsen på den, en pisk i hånden, når den forsøger at løbe, læg pisken på bagparten og drej den rundt imod dig/modsat retning af hvor den vil løbe. Dette gjorde jeg når vi gik med uopdragne ung hingste på vej til græsfold.. Det lykkedes dem ikke at løbe smiley

    Mvh TT


  • #3   21. okt 2018 Hesten leger ikke... Det kan den ikke tænke.

    Den fortæller noget, eller også er det opdragelsen som er smuttet.


  • #4   21. okt 2018 Selvfølgelig kan en hest lege. Alle pattedyr leger med hinanden, også på tværs af arter. Så det kan sagtens være rigtigt, at hesten prøver at byde op til leg, eller bare lige får et energiudbrud, ligesom de også gør på folden. Hvem har ikke set en hest stå stille og græsse det ene øjeblik, og i det næste øjeblik får den et flip og tosser løs med hop og buk? Det betyder ikke, at den prøver at fortælle noget. Den udtrykker bare sin adfærd.

    Når det så er sagt, til TS, vil jeg sige, at jeg virkelig ikke havde accepteret den adfærd. Heste skal ikke tro de kan løfte deres bagben omkring mennesker. I min verden er det fuldstændig no-go hvad enten det er i leg eller irritation overfor mig ELLER overfor en anden hest. Man skal kunne gå ind imellem heste på en fold, og de skal være opmærksomme nok på en til, at de ikke pludselig begynder at slås/lege med hinanden og sparker i retning af mennesket. Det er simpelthen for farligt.

    Med dit problem, havde jeg nok øvet ved at trække den i bid eller med kæde over næsen, have en pisk med, og når den så laver sit show, så blive virkelig sur på den. Ikke bare lidt sur, men rigtig meget sur. Så meget sur, at den ikke har lyst til at sparke ud efter, et menneske som trækker den igen. Ellers duer den ikke til at være andre steder end på en tallerken, in my opinion (skrevet med et smil smiley )


  • #5   21. okt 2018 Heste kan godt lege, ja, men gør det ikke på den måde med mennesker, ud af det blå...



  • #6   22. okt 2018 Jeg har været derude 1 gang og skal derud igen på fredag. Men glemte at tilføje den bliver trukket i bid. Men jeg acceptere heller ikke at den gør det. Jeg bliver stik hamrende tosset. Sidste gang stoppede vi også træningen da hun gik pænt, men 2-3 gange nåede torvet at smutte ud af mine hænder, så der vandt hun jo de gange og det skal jo helst være nederlag på nederlag. Så overvejede en hingstekæde. Men havde sku ikke lige tænkt på det med pisken.

    Altså kan mærke hun ikke gør det ondskabsfuldt, altså havde hun ville sparke mig så havde hun gjort det. Hvis jeg er for tæt på hende løfter hun kun bagparten og andre gange for jeg stod lidt længere væk kom bagbenene med. Så tænker næppe hun gør det ondskabsfuldt. Men nej jeg acceptere det ikke, jeg har bare brug for råd til hvad i ville gøre:)


Kommentér på:
6 årig hest er føl i hovedet

Annonce