{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
752 visninger | Oprettet:

Hvordan kan jeg forberede mig til stævner? {{forumTopicSubject}}

Hej HG.
Nu er tiden kommet, hvor min unghest skal begynde, at starte stævner. Problemet er bare, at han er meget vågn, sensitiv og uerfaren når det kommer til, at komme i "byen". Selv i ridehallen der hjemme, kan han blive bange, hvis lortespanden står alleredes eller der ligger noget, som der ikke lå der før.

Jeg har været til et lille trænings stævne på gården, hvor han står, hvor der var en smule pynt. Han kunne slet ikke koncentrere sig og var bange for alt.

Hvad kan jeg træne her hjemme fra for, at forberede ham en lille smule til stævner?
Både for jorden af og på ryggen af ham.

Håber i kan hjælpe smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvordan kan jeg forberede mig til stævner?
  • #1   12. jan 2019 Træne noget mere derhjemme.
    Træne i at han skal være afslappet både sammen med andre og alene.
    Hvis han kigger meget, så hen til det han kigger på, han må først komme væk når han slapper af ved tingen han er bange for, evt forstærke ros med en godbid eller lign når han slapper af. smiley
    Ud på tur hjælper også en hel del, der er masser at kigge på.
    Miljø træning osv.

    Min egen hoppe, slapper helt fuldstændig af nu at have med ude.
    Jeg fokusere mere på en god ridetur, end en masse power osv.
    Hellere en afslappet og god ridetur også ude til stævner.
    Om hesten så får kritik at være for doven eller river en bom mere, er jeg lige glad med.
    Så længe jeg har en afslappet hest smiley


  • #2   12. jan 2019 Vi går en del ture, og han kigger på alt! Også selv om vi har gået forbi de ting 100 gange. Men det har ikke hjulet...


  • #3   12. jan 2019 Hen til alle tingene og gå først videre når han slapper af evt en godbid når han slapper af smiley

  • #4   12. jan 2019 prøv at google de 7 lege
    det giver et bedre samarbejde med hesten, og dermed giver hesten mere mod da den lærer at stole på sin rytter


  • #5   12. jan 2019 Træn hesten i at holde fokus på DIG..

    Tjek videoer med f.eks. Tristan tucker, Will Rogers eller Anna Blomgren..

    Og evt også denne: https://youtu.be/eAM_t56q2wA


  • #6   12. jan 2019 Heste frihed dk.. Hvad ville du gøre hvis en hest du red altid blev "nervøs/bange" i det ene hjørne (hovedet op, går en bue udenom eller går i skridt.)

    Hesten klarer fint hjørnet fra jorden, eller hvis man presser ham til at ride forbi gør han det også - men med hovedet en anelse højere oppe.

    Hvis man standser ham tæt på hjørnet ved den ting er nervøs/bange for, står han helt afslappet - altså det udelukkende når vi skal ride forbi.


  • #7   12. jan 2019 Louise det er svært at sige uden at have oplevet hesten.
    Det jeg måske ville gøre er at hvis hesten står afslappet i hjørnet med rytter på, men kun spænder op når man rider forbi.
    Så ville jeg blive ved med at ride en del forbi lige det hjørne, lige så snart hesten slapper af i det hjørne, stop, ros og godbid.

    Eller måske træne elevator øvelsen i det hjørne, langt de fleste heste når de kommer ned med hovedet, slapper de af.

    Positiv forstærkning.

    Hvis det ikke virker så vil jeg gå hen til negativ forstærkning og bakke hesten hver gang den spænder op i det hjørne.

    Men det kommer bare så meget an på hvilken slags hest vi taler om smiley


  • #8   12. jan 2019 Træning, ud og se en masse.
    Føle sig tryg, du skal ride videre og lade som om det ikke er der.

    Min Bølle-røv, er osse sån, han er ved at lære om livet nu.
    Han blir 6 lige om lidt.


  • #9   13. jan 2019 Jeg ville give den noget magnesium, hvis den er meget på mærkerne kan det gøre den roligere og ikke så nervøs smiley
    Det virker ret hurtigt


  • #11   13. jan 2019 Jeg har selv en hest der kan hoppe lidt over alle mulige ting, også ting som den har set/prøvet mange gange,men når den får magnesium forsvinder alt det nervøse fuldstændig, jeg er så begyndt at give den det hele tiden, den får ca. ½ dosis og er helt rolig, springer også bedre har i det hele taget mere mod på livet smiley

  • #12   13. jan 2019 Hesten skal jo først til at lære "at være til stævne". Det betyder at I bare må tage afsted, og se hvad der sker.
    Hele formålet med at være afsted må være at give hesten en god oplevelse.
    Forstået på den måde at, hvis den trykker sig i hjørnet, så tag ned i skridt, eller undlad at ride helt op i hjørnet.

    I dagligdagen vil jeg ride hesten, afslappet gennem det farlige hjørne.
    Det kan være at du skal lave en parade i hjørnet, ikke for at hesten skal undersøge "Det farlige" men for at få den til at slappe af.
    Derefter skridter du gennem hjørnet, hvis den spænder, så parade igen osv.

    Når du er klar til at trave igennem hjørnet, så kan det måske være en fordel at tage ned i skridt inden hjørnet, til at starte med.

    Hvis du ønsker at bruge magnesium, så vælg et produkt der indeholder L-tryptophane.


  • #13   13. jan 2019 Jeg har også en meget vågen hest, og min erfaring er faktisk, at tit så fungerer det bedre ude end hjemme med farlige ting. Altså hjemme er de så vant til alle deres vaner, så hvis man pludseligt bytter rundt på noget, så kan eks. en skammel eller lortespand være meget uhyggeligt. Ude er han simpelthen så cool - der er så mange ting, han skal tage sig af, at han som regel er til at hjælpe og arbejde med. Vi overlevede endda et julestævne for nyligt med pyntede juletræer i hvert hjørne smiley smiley Det var jeg lige lidt spændt på.

    Jeg tager ALTID 15 min skridt i hvert fald, når jeg er på en stævneplads. Så har du 15 min til udelukkende at skridte rundt og få hesten til at slappe af. Her hjælper det med klap og ros frem for pres og tryk. Når han så er afslappet, så kan man presse lidt mere - men aldrig start med pres, så får du en hest, der går baglæns. Dvs. gå aldrig direkte mod noget, der er farligt, der vil jeg altid stille hesten væk fra det farlige - bare lidt, så den bliver blødere og rundere og på den måde kan presses i bøjning/versade frem for presses til det uhyggelige. Så kan du gradvist rette mere og mere op. Det gør jeg i hvert fald, men heste er sikkert meget forskelligt på det punkt. Jeg bøjer min hest v. "uhyggelige" situationer, og flekser hele tiden på halsen, så den er afslappet og ikke spændt i ryggen. Stil til højre, stil til venstre, højre, ligeud. Så bider de sig ikke sådan fast, og du får dem smidiggjort, løsnet i kroppen + du får dem ikke sådan ud i hånden. Man får bedre fat i kroppen og mavemusklerne. Og altid stil væk fra det, hesten er bange for. Bange for juletræ i hjørne = så rund den ind mod midten, når du rider forbi de første par gange.

    Det ENESTE, man i mit hoved kan gøre er at komme afsted - ud at se noget! Ud at ride i fremmede ridehaller (det behøver jo ikke være stævne smiley ). Det er enormt spændende og sjovt at se, om de ting, man har trænet hjemme også sidder der, når man er i byen. Tit opstår der nye problemer, men ofte er der også nogle ting, der virker anderledes/evt. bedre end derhjemme. Vi har kikset vores gallopanspring fra skridt de sidste to gange, vi har været afsted - noget min hest ellers kan til hudløshed herhjemme - spøjst ikke? smiley Så de er jo noget, som vi skal have øvet.

    Jo mere ridning, man får puttet i de unge, jo flere "midler" får du også, når de kigger eller er spændte. Så jo mere ridning = jo mere koncentration kan du få frem, og jo flere værktøjer har du altså til at ride igennem farlige situationer. Så træn videre hjemme og øv dig i, at den ikke må kigge, når du rider - så må du ride små volter og 8-taller, til du igen har dens koncentration. Altid blive ved med at ride og ikke lade den glo. Det er OK at forlange, man skal være koncentreret, når man går til ridning. Det er ikke OK at være uopmærksom. Er noget enormt uhyggeligt, så kan man overveje at lade dem stoppe op og få en klappetur - jeg gør det sjældent så lang tid - og så videre igen. Det jeg mener med dette er, at man acceptere, noget er så farligt, at det ikke er fair at bede om at ride upåvirket videre, når de er unge - derfor klapper man for at vise dem, der ikke er noget at være bange for, og så skal de derefter acceptere, at nu skal man videre igen og bede om den ønskede koncentration smiley Så bliver de lidt mere afslappede. Jeg aner ikke, om det er det rigtige - men det virker for os smiley At stille dem over og glo i hjørnet i 5-10 min har aldrig virket for mig. Men ja, erfaringer er jo forskellige smiley smiley


  • Ida  L
    Ida L Tilmeldt:
    nov 2016

    Følger: 5 Emner: 12 Svar: 60
    #14   13. jan 2019 hvis nabogården har en ridebane eller hal, så rid der med jævne mellemrum. du kan også prøve hvis i nu fx springer, så brug nogle spring han ikke er vant til, eller sæt en skammel midt på banen når i rider dressur.

    jeg ved self. ikke hvad du selv gør, men det kan også hjælpe at ride hesten koncentreret hvis du forstår, så han ikke koncentrere sig om de farlige ting, men om hvad du beder ham om (bruge ryggen, arbejde med biddet osv).


  • #15   14. jan 2019 Jeg havde samlet en hel flok fra stalden også havde vi stillet spring op og pynt, det er lidt omstændigt.. Men hvis i alle sammen render rundt og leger stævne og de andre heste også "deltager" så kan det være han vænner sig til at være ude i et andet miljø.

    Jeg havde taget en af hestens venner med til de første stævner så den var tryg og havde en god oplevelse smiley


  • #16   14. jan 2019 Har planlagt med min pony der er på samme måde, at tage ud og ride der hvor stævnet skal afholdes. Jeg skal starte på den klub der ligger tættest på, så trailerkørslen bliver så kort som muligt. Så vil jeg tage derud og ride 2-3 gange så hun har været der før smiley så håber jeg hun tager det pænt.

  • #17   14. jan 2019 Jeg ville lave noget agility og trail sammen med din unghest.
    Når han er så vågen ville jeg lave noget jordarbejde og installere nogle bedre basisresponser først, så I kommunikerer bedre, når det bliver farligt. Det er mere sikkert for både dig og hesten.

    I jordarbejde, agility (fra jorden) og trial (fra ryggen) lærer I at samarbejde.
    Gå henover en bro, plastik, gennem vand, en vippe, gå igennem et gardin, osv.


Kommentér på:
Hvordan kan jeg forberede mig til stævner?

Annonce