{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.069 visninger | Oprettet:

Opbygning af muskler {{forumTopicSubject}}

Hej HG.
Hvordan opbygger i muskler op på jeres heste?
Da min hest er en del muskelfattig her for tiden, og derfor ønsker jeg at opbygget nogle muskler på hende.
- Hun kan ikke longere(vi arbejder på det), men hun er så ligeglad med lyden fra pisken og min stemme(hun kan godt gå rundt).


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Opbygning af muskler
  • #2   22. jan 2019 Det helt korte svar, er et spørgsmål, hvad skal du bruge musklerne til?

    Muskler er absolut intet bevendt hvis de ikke er ”designet”. En bryggerhest har meget store muskler, men disse store muskler gør ikke så meget gavn på en dressurbane i de høje klasser, men gør underværker foran en tung vogn.

    Det giver heller så meget mening, hvis du ønsker at din hest skal ligne en dressurhest, fordi den har den flotteste muskelsætning. Hvis du i øvrigt hader at ride dressur, og kun kan ”kravle” dig igennem en LD (et tænkt eksempel, jeg ved ikke hvad du rider)

    Som grundregel så har hesten præcis de muskler af den størrelse, som passer til det arbejde som den dagligt sættes til at lave, og ikke mere. Af den grund er rygmusklerne alt andet lige bare større på en velredet dressurhest, end på en skovturshest som bare går og ”dasker”

    Du kan godt målrette muskelopbygningen i en periode, men når du så stopper med den aktivitet, ja så forsvinder musklerne også, ”use it or lose it” er hovedreglen med muskler.

    Dertil kommer hestens gener, hvis du har en meget spinket og fint bygget hest, så er det bare svære at bygge de store muskler, end hvis du har en mere kraftigt bygget.

    Så i min verden giver det mere mening, hvis du først finder du af hvad du ønsker at ride, tur, dressur, spring, distance…….. også rider din hest på en sådan måde at den sætter de muskler, som skal bruges til at optimere denne rideform.




  • #3   22. jan 2019 Dorhte C: Jeg bruger min spinkel travhest til spring Lf-Lc og dressur Lc


  • #4   22. jan 2019 Hvad ønsker du at ride fremover? pt har den jo de muskler som skal bruges til at kunne gå LC.

    Og hvis du ikke gør andet, så vil disse muskler ikke ændre sig. Ønsker du at ride højere dressur/spring?

    En spinkel traver, bliver rigtig svært at få til at lige en DV-dressurhest, eller hvad dit mål er?


  • #5   22. jan 2019 Mit mål er at starte højere, men hvor meget det ved jeg ikke. Og det er ikke meningen, at hun skal ligne en Dv med muskler, men flere muskler vil se bedre ud


  • #6   22. jan 2019 Der er ingen regel der siger, at du skal longere for at opbygge muskulatur - så det skal du kun gøre hvis du og hesten synes det er sjovt.

    Personligt synes jeg, at longering er ca. ligeså spændende som at se maling tørre smiley Det er med andre ord ikke noget, jeg gør ret meget i - og når/hvis jeg gør, så kører jeg fra jorden i dobbeltliner, det finder jeg langt mere effektivt. Hvis din hest er en travhest, så er den vel også tilkørt, og så kan det meget vel tænkes at den har langt lettere ved dette koncept end ved alm. longering.

    Hvis jeg var dig, så ville jeg opbygge musklerne fra ryggen af hesten: brug den. Rid dig nogle gode ture i vekslende terræn og på vekslende underlag, rid noget fornuftig dressur, hvor du fokuserer på at hesten vender rigtigt (og ikke så meget på, om den “bukker nakken”) og sporer rigtigt, dvs. er ligeudrettet på lige spor og korrekt bøjet gennem hele kroppen på buet spor - og det lyder måske nemt og kedeligt, men det er nu ikke altid så nemt endda smiley

    Nyd træningen og hinandens selskab, og husk at der skal 3 gange ugentlig træning til for at opretholde kondition og muskulatur - så der skal minimum 4 gange træning til for at se en forandring. Så skal du bare se, når det bliver forår/sommer.


  • #7   22. jan 2019 Min travhest er ikke tilkørt, og har aldrig været for vogn.
    Og plejer, at ride mamge turen, men efter som jorden er hård er det svært


  • #8   22. jan 2019 Du kan prøve at låne nogle bøger om løb, der er ofte nogle gode kapitler som muskelopbygning, hvad man skal gøre og hvad man ikke skal gøre. Sådan for at få en fornemmelse af hvad muskelopbygning er for en størrelse.

    Der næst lån nogle teori bøger om hestetræning inden for dressur og spring, og gerne nogle om anatomi, for derigennem at få noget viden om hvad hesten er for en størrelse, og hvordan du skal træne for at bygge muskler på.

    Jeg ved godt dette er en noget større opgave, end bare at læse en kort besked i denne tråd. Men det kræver bare noget baggrundsviden, som ikke kan giver kort.


  • #9   22. jan 2019 Josefine
    Jeg kender godt din udfordring, og det er bare svært at få de slanke muskler på en travers hals til at se ud af noget, når den ikke har generne med i rygsækken, der skal til smiley
    Til gengæld har du en stærk og muskuløs bagpart, som er motoren, når der skal fart på.

    Longearbejde er godt til at styrke overlinjen, som ofte på travere er lang. Noget af det jeg bruger meget er slangegang - masser af volteskift, volte tilbage. Det giver rigtig god koncentration, så den bibeholder bæring i ryg og hals.



  • #10   22. jan 2019 Ja, slangegange er et fantastisk redskab, er der bare en himmel til forskel på en slangegang redet på LA niveau og en slangegang redet på LA6 niveau, nå vi snakker muskelopbygning.

    Det nytter ikke bare at ride en masse slangegange, det er måden hvorpå slangegangen rides som har betydning. Hesten skal bruge sin ryg, den skal være smidig til at lave skiftet, og den skal træde godt ind under sig, og den skal spore korrekt. og det er ikke noget man bare sådan lige får hesten til at gøre, ved at ride slangegange.

    Dertil er det ekstrem vigtigt at rytteren kan sidde i fuld balance, hvilket er pisse svært, det kunne jeg i hvert fald ikke da jeg var LC rytter, (jeg har brugt det sidste år intensivt på at træne min opstilling, da det bare er alfa og omega, i målet for at ride en hest lige, og jeg er ikke i mål med dette projekt, selvom jeg har redet flere heste op fra nul til LA klasserne).

    Det er bare hammerne svært, at ride en hest, således at musklerne kommer rigtigt, jo mere jeg lære, jo mere ydmyg bliver jeg over for opgaven, så derfor læs en masse teori, så du har den del i orden.



  • #11   22. jan 2019 få hesten til at gå korrekt til at starte med. Måske får din hest bare muskler de forkerte steder? prøv at tjek "arttoride" videoer ud på youtube. De har hjulpet mig ekstremt meget til at få en stærk overlinje på min fjordhest. Dette billede er fra sidste sommers, og det sidste er et jeg har taget for nyligt. Ved godt at vinterpælsen kan snyde lidt

    profilbillede
  • #13   22. jan 2019

    profilbillede
Kommentér på:
Opbygning af muskler

Annonce