{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.242 visninger | Oprettet:

Øve changementer.... hvordan med ens sæde/opstilling.. {{forumTopicSubject}}

Jeg er ved at øve til mit snarlige Trec stævne ( om 6 dage smiley ) og skal bla ride et ottetal i helst i galop med én hånd. smiley
Man behøver ikke i denne øvelse at skifte volte, men min egen som er femgænger vil helst ik holde volten når vi skal skifte retning ind over midten, så falder hun typisk i pas eller tølt.
Det umuligt at lave en rene changementer med en islænder, har jeg hørt fra flere eksperter.
Har fået af vide flere gange, det kan ik lade sig gøre og jeg bare skal glemme det med at øve det...det kommer aldrig til at ske..

Men jeg har det sådan at jeg tror på min hest og hun har præsteret før at lave changement i galoppen, når vi har redet ligeud i skoven foruden at hun lavede et changement i øvelsen ottetal, sidst da min veninde var og instruere os i Trec.

Idag tænkte jeg at nu skulle vi kun koncentrere os om løsgøring i trav og øve lidt kort galop, måske forsøge at lave et changement i ottetal.
Efter lidt ihærdig forsøg på at få hende til at skifte over rent ved hjælp af meget ros og stoppe hende, prøve påny igen..
Det lykkedes til sidst, faktisk tre gange at hun lavede et stort changement i galoppen. Wee sikke en glæde og kæft hvor er det fedt..
når jeg skriver stort changement, så laver hun et kæmpe hop bagved for at skifte volten, som næsten minder om et buk og hun løfter jo fandme ryggen, så jeg flyver en halv meter i op luften som i et katapultsæde smiley var helt færdig af grin hver gang og skamroste hende for vildt. Må nok indrømme at det kom bag på mig, hvilken kraft hun ligger i at skifte over..

Her er mit spørgsmål: det kan nok ik undgåes at hun føles som et katapultsæde, før hun får nok styrke og mere balance, så det måske ik bliver så voldsomt med tiden, når man laver changement. Men hvad kan jeg gøre i mens for at gøre det nemmere og behageligere for hende? Er det at forsøge at sætte sig så meget ned omkring hende og klemme sammen, når hun skal skifte over i volten så jeg ik bliver skudt op af sadlen og lander igen som nok ik er det fedeste for en hest.
Nogen der har nogen gode råd eller fif på falderebet? smiley

Hilsen den meget stolte Islænder Mutti smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Øve changementer.... hvordan med ens sæde/opstilling..
  • #1   23. jun 2019 Hesten gør sådan fordi det er svært.

    Der er foreskel på om det er et dressur eller spring changement, det ene er med samling og en hest der springer igennem og det andet er bare en hest der skifter


  • #2   23. jun 2019 Krikken - Der skelles ik til hvordan den skifter over, kun at den gør det "rent". Dvs uden at skifte over i anden gangart i denne øvelse. Som sagt er det ik et krav at den skal skifte, men det dur bare ik for min, for så taber vi alle pointerne. Ved godt der ikke er easy Way at lære det, det tager tid og mange kræfter. Det eneste jeg spørger til, det er hvordan jeg bedst muligt kan det lettest for hende at jeg ik er en kludedukke pt.

    Jeg skal ik fremadrettet ride dressur eller springstævner, så søger kun et råd på falderebet hvis nogen kan.. har kun haft sammenlagt 7 uger til at træne op til det her stævne og de tre uger af dem, har forgået på sofaen/sengen pga skade i min lænd.
    Stævnet må gå som det nu vil, vi er der for hyggens skyld og for at suge en masse erfaring til os smiley


  • #3   23. jun 2019 Hoppet kommer af at hun ikke har styrken - så du kan styrke hende ved at ride masser af tempoveksel i galoppen.
    Træne hesten i at spring an i galop både retvendt og kontra på langsiderne.
    Og så øve changementer fra kontragalop.

    Ellers skal du have fat i noget springtræning - noget med at de ligger en bom inde ved X, og så skifter hen over bommen.

    Mvh Charlotte


  • #4   23. jun 2019 Ved ikke noget om svaret på dit spørgsmål - men ej hvor sejt du har lært din 5-gænger changementer, det fandme svært!

  • #5   23. jun 2019 Vished for hvilke forhindringer vi skal igennem, ved man ikke før på lørdag. Men skal vi ride et ottetal i galop for én hånd, så har man kun én chance man får for udføre opgaven smiley så heldigvis skal hun ikke igennem flere changementer. Slalom kan hun udføre i galoppen uden at skifte volte.
    Så vi ser hvordan det går og må bare at sysle med det op til stævnet som nu og senere træne i det små som Charlotte foreslå med de mange øvelser, for at styrke hende rigtigt og hvor tiden er til det.
    Det bliver et Quick fix lige nu, så det må briste eller bære smiley

    Anni - mange tak smiley det er møg svært. det var sjovt at se når hun fangede den røde tråd igen fra sidst. Når hun fanger det, så vil hun gerne prøve det igen og igen. Men valgte at stoppe hende mens legen var god. Men det fantastisk at hun nu har styrken til at gå i langsom trav og galop, også på små volter. Det Trec har virkelig vækket hende med et nysgerrigt sind smiley


  • #6   24. jun 2019 Du skal ikke sidde og klemme for at holde fast da du højst sandsynligt vil komme til at være en hindring for hende. læn dig let tilbage, brystet op og hjælp hende via sædet. åben i hoften og skyd lysken frem i den side hun skal changere til. smiley

    En underviser ville sikkert gøre gavn også smiley


  • #7   24. jun 2019 Aimee - tak for rådet, helt sikkert det vil hjælpe at få undervisning i fremtiden smiley jeg når det ikke i denne uge, er noget presset på at nå det sidste træning og så bare hygge dage op til

  • #8   26. jun 2019 læg evt bomme på jorden, så du klart markerer for både hende og dig hvor du skla changere, det hjælper ofte med den slags visuelle hjælpere i starten, til det sidder der

Kommentér på:
Øve changementer.... hvordan med ens sæde/opstilling..

Annonce