{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.163 visninger | Oprettet:

Taber stigbøjlerne {{forumTopicSubject}}

Nu hører jeg lige ad herinde, for jeg er ved at løbe tør for ideer!

Jeg taber ALTID mine stigbøjler i nedsidning i trav.. det er ligemeget om jeg gør dem længere eller kortere, håber dem altid.. ingenting i skridt eller galop, der holder jeg dem fint på.

Jeg har nu redet uden stigbøjler i snart 2 mdr, og prøvede så med bøjler igen i dag, og tabte dem hele tiden.. synes godt nok det er lidt træls smiley

Ejeren af hesten, som også underviser mig, er også ved at løbe lidt tør for ideer..
Min opstilling er MEGET bedre når jeg rider uden stigbøjler og uden sadel, men synes nu det er meget rart at kunne ride med stigbøjler når vi er på tur, de hjælper bare ikke rigtig når jeg taber dem hele tiden, og derfor mister balancen, fordi jeg skal fange dem igen..

Sååå, nogle tips? smiley


Kommentarer på:  Taber stigbøjlerne
  • #1   9. jul 2019 Jeg taber stort set altid bøjlerne i galop fordi jeg trækker benene op, helt ubevidst. Så jeg må koncentrere mig om at ha lange ben og hele tiden ha kontakt med bøjlen.
    Måske dine ben laver samme nummer smiley


  • #2   9. jul 2019 Det er også umiddelbart det jeg tror jeg gør, men forstår simpelthen ikke hvordan jeg skal træne det.. Dx

  • #3   9. jul 2019 Slap af i dit bækken, og lad dig komme ned i sadlen og sidde. Læg vægten i bøjlerne og balancer der, og ikke i sædet.

  • #4   9. jul 2019 Puha det kender jeg alt for godt - ikke lige med at tabe dem men jeg synes jeg sidder træls med bøjler på, fordi mine ben 'hopper' mere. Så det sidste lange stykke tid har vi konsekvent redet uden sadel med mindre vi springer eller skal på tur med andre smiley

    Men jeg så faktisk en video på youtube for et lille års tid siden som gjorde min bøjle-ridning en del bedre. Jeg husker ikke så meget derfra udover at rytteren viste at man skal 'affjedre' i fødderne - altså at der er okay at dine ben kommer lidt men det er hælene der skal fjedres op og ned og ikke dine tæer - de skal konsekvent være trådt ned i bøjlen

    Det er ret svært at forklare helt rigtigt men håber det giver en lille smule mening - ellers prøv at google nogle youtube videoer - tror den her hed noget med "how to keep stirrups on when sitting in trot" eller sådan noget - det er en dame og vist nok en frieser på videoen smiley


  • #5   9. jul 2019 R.C.S.N.
    Hmm.. har altid fået af vide at balancen skal sidde i sædet Oo

    Line
    Jeps, kender hende godt, og har set de fleste af hendes videoer.. men synes godt nok jeg har lidt problemer med det stadig... xD


  • #6   9. jul 2019 Det ér bare sværere at sidde ned med bøjler på. tror det er fordi man ubevidst bliver mere doven haha.
    Kig op, ret dig op, knæ og lår i sadlen. Ja. haha. det har dub sikkert allerede hørt.

    Har ikke selv tendens til at tabe bøjlerne. Har du gummi indlæg i? synes kun det har været et problem, hvis jeg har redet med de "gamle" sikkerhedsbøjler uden gummibund. Så bliver de sgu glatte.


  • #7   9. jul 2019 C.Mortensen
    Har prøvet med, uden, lette bøjler, tunge bøjler osv.. har problemer med det hele smiley


  • #8   9. jul 2019 Træder man hælene ned, bør det ikke være et problem.
    Det må være fordi vægten forsvinder fra bøjlerne?
    Jeg har aldrig selv haft problemer med det.


  • #9   9. jul 2019 Sorte slyngel

    kan meget vel være grunden, jeg kan ikke træde hælene mere ned end vandret, da jeg så er i risiko for at anstrenge anklen. Har ret dårlige knogler. smiley


  • #10   9. jul 2019 Jeg have også problemet indtil jeg købte nogle bøjer med småsten pålimet stigbøjler indlæggene, de blev på.



  • #11   9. jul 2019 Baysen. Jeg er simpelthen nødt til at lade alt andet i ridningen sejle og så kun tenke og være bevidst på at holde benene nede og ha kontakt med bøjlen, det har hjulpet rigtig meget, nu er det kun når jeg er træt de smutter.

  • #14   9. jul 2019 Lisette
    Det synes jeg ikke jeg gør, men det kan være jeg gør det ubevidst.. smiley
    Har ikke prøvet forskellige sadler på samme hest, men har igennem tiden prøvet en del forskellige sadler, og der er kun 2 jeg ikke har tabt bøjlerne på, en ponypude på en 3'er pony og en bomløs sadel, hvor jeg red i sneakers smiley


  • #16   10. jul 2019 Det er fordi du klemmer med dine lår og knæ, og så trækker du benene op og ud af bøjlerne.

    Du er ikke hjulpet af at tage bøjlerne af, for du klemmer stadig med lår og knæ, dog taber du ikke bøjlerne længere. Men det er kun at pisse i bukserne.

    Det kan godt være balancen i sadlen, hvis den er lav bagtil, og du kommer lidt ned i stolesæde. For mig hjælper det med en kile under sadlen i bagenden. Så kommer jeg op at sidde på sædebenene, og flytter balancen væk fra knæene.


  • #17   10. jul 2019 hvad med et par elastikker- smiley

  • #19   10. jul 2019 #9.
    Det burde ikke være muligt at brække knogler ved at stå i stigbøjler.

    Hvis du er bange for det, så tal med egen læge, så du kan få en forklaring på, hvad dine knogler kan tåle.


  • #20   10. jul 2019 Jeg har haft utrolig svært ved at lære nedsidning i trav. Jeg prøvede at ride uden bøjler til jeg var gul og blå ved inderlårene og alligevel kunne jeg ikke holde nedsidning mere end 1-2 skridt på hesten og så røg jeg op som et katapultsæde. Det fungerede bare ik for mig og min ryg smiley
    Jeg har selv haft tildens til at sidde krampagtigt på hesten og læne mig forover automatisk.
    Jeg søgte nettet igennem og faldt over et råd (kan ikke huske hvor). Men inden man skulle lave nedsidning, så skulle rytteren lige stille sig op i bøjlerne så måsen kommer op ad sadlen, mens man står op så retter man tæerne ind til hesten og sætter sig ned.
    Automatisk så kommer man til at sidde på sin ballemuskler og ens opstilling er rigtig, så du sidder snore lige.
    Da jeg afprøvede rådet, så kunne jeg lige pludselig godt lave nedsidning.
    Når man sidder som man skal, så kan din krop fjedre i nedsidning. Spænder du op så meget som et sted i kroppen, så stopper du for det flow at kroppen kan fjedre smiley
    Jeg er blevet bedre til at sidde i den opstilling som ovennævnt, så jeg ikke skal stoppe hesten og rette på mig igen. I starten gjorde jeg det mange gange.
    Jeg bruger den opstilling i de andre gangarter også og jeg kan mærke at min hest er blevet bedre til at bruge sin ryg, fordi jeg svinger med hende og mod hende.
    Det skal lige siges at hesten også spiller en rolle med det nedsidning. Bruger hesten ikke ryggen rigtigt, så er der ikke det gyngende flow i kroppen på hesten og derfor man kan opleve at blive skudt op ad sadlen.
    Så rådet jeg fandt ud af, udover at forsøge at holde min hest til ilden og bruge sin ryg i momenter, gør at jeg laver nedsidning uden problemer. De momenter hvor hesten bruger ryggen rigtigt, bliver længere og længere i takt med styrke. Så i starten kunne vi trave en halv runde og ned i skridt igen, fordi det er hårdt for hesten at begynde at bruge sig rigtigt.
    Held og lykke med det smiley


  • #21   10. jul 2019 Du skal ikke presse dine hæle ned, du skal tænke tunge hæle. Hvis du presse dine hæle ned, opbygger du en spænding i sædet.

    En anden ting kan være at du ikke sidder korrekt. Prøv at sidde på hesten, luk øjnene, læg nakken tilbage og læn dig lidt tilbage, kom frem i lodret igen.
    Nu kan du åbne øjnene igen, nu bør du sidde afspændt.
    Det lyder måske lidt mærkeligt, men det er et forsøg værd. Det virker for mig.


  • #22   10. jul 2019 Du kan overveje undervisning hos en der er er uddannet i centreret ridning.

    De har nogle metoder til at få dig dybere i sædet og give dig længere ben. Og når først din krop har lært det, så burde det at være nemmere at finde følelsen igen smiley


  • #23   10. jul 2019 Indtil jeg fandt den rigtige sadel til mig, har jeg aldrig kunne holde bøjler. Troede indtil da det var mig det var galt med.

  • #24   10. jul 2019 Måske en lidt dyr løsning, men måske det var en idé at få en ridefysioterapeut til at se dig ride? De er super gode til at se, hvad du gør (ubevist) med din krop, og finde ud af hvordan du kan rette det. Tænker også udmiddelbart du kommer til at trække benene op eller ikke træder nok ned med hælene.

    Mine bud havde også været kortere bøjler, eller ride uden en periode.
    Ved patienterne nede på arbejde, lægger os der går sidestøtte nogle gange en hånd på deres fod, for at stimulere dem til at træde bedre ned, ved ikke om man kan få en dims, der kan give lidt ala. den effekt?


  • #25   10. jul 2019 Doctor who
    Jeg brækker ikke knoglerne.. Mine knogler smutter af led grundet ekstrem hypermobilitet og flade led. Har fået af vide af både kirurg og fysioterapeut at jeg skal passe rigtig meget på med at strække mine led, såsom at træde godt ned i bøjler smiley


    Jeg har haft undervisning af centreret ridningsinstruktør, hvilket har gjort jeg ikke får ondt af at ride mere, men dengang red jeg så også i bomløs sadel, hvor jeg ingen problemer havde med nedsidning.. smiley

    Jeg prøver at tænke lange ben og dybt sæde når jeg skal ride de næste par gange, så må jeg se om det kan hjælpe mig lidt smiley


  • #27   11. jul 2019 Var på tur idag, prøvede med en tak kortere bøjler, og tabte dem ikke rigtig i nedsidningen, men tabte tilgengæld i både galop og letridning.. smiley

    Kan meget vel være sadlen, men den har jeg ikke mulighed for at ændre på, da det ikke er min hest smiley


  • #29   13. jul 2019 Er det noget en fysioterapeut kan lære en? smiley

  • #30   15. jul 2019 Nu har jeg lige læst det sidste du skriver, om at du tabte bøjlerne i galop og letridning...

    Sidder du og "klammer" dig fast på hesten? SÅ du er spændt i hele dit overben/ lår/ sæde?

    Sådan lyder det lidt for mig.

    Det er vigtigt at sidde afslappet og uden spændinger, og ikke sidde og overstrække læn/ryg, så man får skubet måsen bagud. Man synes at man sidder flot, men har faktiskt mistet sit sæde.

    Det var bare et par hurtige tanker fra mig, men jeg tænker at du virkelig skal mærke efter at du er uden spændinger.


  • #31   15. jul 2019 Taber normalt aldrig mine bøjler i skridt, letridning og galop, men det gjorde jeg efter jeg kortede stigbøjlerne op. Er de længere er det kun i nedsidning smiley

  • #32   15. jul 2019 TS det er ikke almindeligt at tabe bøjlerne i letridning smiley Hvis du rider med hælene nede uden at presse hælene ned, så skal du ikke tabe bøjlene og slet ikke i letridning.

    Det er derfor at jeg "mistænker" dig for at sidde anspændt.


  • #33   15. jul 2019 Men det var også først da jeg kortede bøjlerne. Tænker at de er blevet for korte, hvilket har gjort at jeg spændte op smiley

  • #34   15. jul 2019 Jeg tænker, at Karin er på helt rette spor.

    Der sker noget med din opstilling.
    Nok hvis du prøver at holde dig med lår og knæ.
    Jeg studsede voldsomt meget over din kommentar om, at du er bange for at brække dine fødder ved at træde ned.
    Det kan du ikke.
    Det svarer til at brække benene ved at gå på tæer.
    -Hvis du ikke tør træde ned i stigbøjlerne, så er du nødt til at hænge i knæ og lår =taber stigbøjler.


  • #36   15. jul 2019 Doktor who
    Som jeg svarede på sidste gang har jeg ikke problemer med at knogler brækker.
    Jeg er ekstrem hypermobil og har samtidig en knoglefejl, der giver flade led. Alle mine led ligger derfor i høj risiko for at smutte af led, og da jeg ikke har lyst til at prøve det andre steder end knæ, hofter og skulder, så passer jeg meget på smiley


    Rosa
    Takker, jeg må lige søge op på det!


  • #37   16. jul 2019 Tillykke.
    Jeg er da også hypermobil. Og laver vi en konkurrence om det, vinder jeg nok... smiley
    Men at forvente noget brækker, fordi du lægger vægt i stigbøjlen, svarer til at knoglerne skulle brække af, at du løb op ad en trappe....
    This do not happen. Can not happen.


    Ankler går ikke sådan bare af led - faktisk brækker de, før de kan gå af led. Og der skal en del til før ankler brækker, fx kraftigt vrid traume.

    Gå ned og snak ansigt til ansigt med en kompetent fagperson. Fx din læge.
    Lige nu går du rundt med en frygt for at anklen skal gå af led eller brække.

    Ud fra dine beskrivelser, så mistænker jeg kraftigt at du ikke bruger stigbøjlerne til at støtte, derfor taber du løse stigbøjler.
    Find den idiot, der har bildt dig noget vås ind, slå ham i hovedet med er gammelt rollespilvåben og erstat myter med fakta.
    Husk at nyd livet


  • #38   17. jul 2019 Baysen : et helt andet spørgsmål, hvad rider du i? korte støvler og leggins? læderstøvler?

    Hvilken type sadel? Spring? Dressur? eller Combi?

    Disse ting kan også påvirke dig.


  • #39   17. jul 2019 Karin
    Rider i korte støvler og dressursadel


  • #40   17. jul 2019 Baysen, så skal du overveje et par læderstøvler, gerne en dressurmodel, hvor der er noget stivhed i.

    Det gir noget stabilitet, og samtidig mere ro på dine ben.

    Synes dog stadig væk at du skal mærke efter om du sidder uden spændinger smiley


  • #41   17. jul 2019 enig. lange støvler giver en bedre stabilitet. Tror også det ville være godt for dine ankler. de kan ikke vride på samme måde smiley

  • Kaja V
    Kaja V Tilmeldt:
    sep 2020

    Følger: 1 Svar: 1
    #42   12. apr 2021 Jeg havde også problemer med det. Men jeg investerede i et par “magnet” stigebøjler fra ophena?? De hjalp virkelig meget selvom De er lidt meget dyre men virkelig det værd ??

Kommentér på:
Taber stigbøjlerne

Annonce