{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
856 visninger | Oprettet:

Uroligt hoved {{forumTopicSubject}}

Jeg er for nyligt begyndt at ride en 5-års aegidienberger. Han har førhen gået helt roligt med hovedet, men er på det seneste begyndt at gå virkelig uroligt med sit hoved. Både når man arbejder med ham, men også når han får lov til at gå for helt løse tøjler. Vi har prøvet en masse forskellige ting: forskellige sadler og bid. Han har lige fået tandlæge. Vi har prøvet forskellige trenser. Nu er jeg simpelthen ved at være nået til bunds i, hvad jeg skal stille op med hans urolige hoved. Han er en sød dreng der lige er begyndt at være lidt teenage-agtig, men ellers han god som dagen er lang.
Så nu spørger jeg jer for råd - hvad har I stillet op med jeres heste der går uroligt med hovedet?
Alle forslag modtages med kyshånd :))
Tak på forhånd!

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Uroligt hoved
  • #1   21. aug 2019 Han er ikke bare generet af fluerne?
    mange gange behøver der jo ikke at være nogen fancy årsag til det, kan også bare være hans måde at prøve lidt af på, hjælper det hvis i prøver at have en fast kontakt til ham

• #2   21. aug 2019 Min første tanke var insekter.

Den anden er - holder du hænderne i ro?
    Selvom du har lange tøjler, er uro i hænderne tydeligt for hestens mund.
    Prøv at lade hovedtøjet hænge - hold i bidringe ved at berøre med fingerspidserne.
    Få en ven til at holde tøjlerne lange, med let bue.
    Forkorter din makker en tøjle et par cm / bevæger hænderne så kan hesten mærke det i munden - og du kan mærke det vis fingerspidserne

• #3   21. aug 2019 Mit gæt er enten insekter eller også har du måske for urolige hænder eller for meget fat, det kan også vise sig selv om tøjlen er løs, hvis han "forventer" at der tages mere fat

• #4   22. aug 2019 Min Basse er/var også ret urolig med hovedet. Og der gik (desværre) flere år ind jeg fandt årsagen. Den var at han ikke tolerere at jeg har fat i bidet, som i hoverhovedet ikke fat i bidet. Så da jeg begyndte at ride ham for en total løs tøjle, og udelukkende for sæde og vægt, og tøjlerne hang i en blød bue, han betydelig mere stabilt, efter en periode med denne form for ridning.

Ikke dermed sat at han bare går og daller. Han bliver stadig samlet, bøjet og redet øvelser (schenkelvigning, versade og travers), ligesom jeg flytter vægen bag og frem. Den eneste forskel er at det nu med en total løs tøjle. - ret udfordrende men også lærerigt.

Og hold da op hvor den form for ridning ændret deres brug af ryggen, jeg har en helt anden bæring og løft for ikke at snakke om sving, efter jeg fik sluppet de tøjler, og det gælder dem alle 3. Det er jo positivt.

• #6   22. aug 2019 Lisette: når du skriver at hesten skal have kontakt til bidet, mener du så at du i hånden har en lille smule vægt, altså at hesten holder lidt i mod tøjlen?

Det vil i praksis betyde, at hesten er nød til at lægge vægt skråt ned mod jorden, for at rytteren kan holde lidt igen op mod rytteren.

Hvis du og en anden person laver denne øvelse. At i har fat i hver sin ene af tøjlen. Den ene lidt højere end den anden. også har i fat med den fasthed som du mener er nødvendig.

Da målet er at hesten løfter vægten af forparten, så nu skal den person som agere hest, altså hende som har fat i den laveste ende af tøjlen, nu løfte op, samtidig med at vedkommen trækker ned - hvordan kan hun det?

Jeg kan kun konstatere at mine heste har betydelig lettere ved at løfte forparten op når de ikke samtidig både kan presse skråt ned. Jeg kan ikke trække ned og løfte op samtidig, derfor beder jeg ikke mine heste om det.

Jeg kan nu godt få mine til at blive i rammen, uden af falde ud, selvom tøjlen er løs. Det tog et par måneder at lære dem at blive hos mig, udelukkende på sædet. Men nu gør de det. Ligesom jeg kan lægge dem ud i en dyb og lang holdning og samle dem op i en samlet form.

• #8   22. aug 2019 Lisette, præcis hvilken feedback er det, du får fra tøjlen?

Jeg har ikke en video, og kan heller ikke pt lave en, da jeg humper rundt på krykker.

for et lille års tid siden, fik jeg den udfordring at samle tøjlerne i EN hånd også ride rundt, og hvad skete der, min hest faldt helt fra hinanden. Så gik det op for mig, hvor meget jeg egentlig ubevidst manipulerede min hest via tøjlerne.

Så jeg lod tøjlerne hænge, og øvede mig i at ride kun via sædet, bare det at lave en øgning og nedkortning for en løs tøjle, uden at hesten "faldt ud af rammen" og landede total på for parten, var en af de store udfordringer. Der gik nogle måneder, hvor vi lignede noget der var løgn. Men så begyndte resultaterne at komme. Og første gang det lykkes at samle Aslan, hvor han begyndte at satte sig og tog vægten af forparten, for en løs tøjle var en festdag.

Jeg er ikke i mål endnu, med helt tøjlefri samlet ridning, jeg må stadig af og til give et signal via tøjlen, men derefter bliver tøjlen helt løs igen. - at ride med konstant forbindelse til bidet - de dage er over for mit vedkommende, ryggen arbejder bedre uden er min erfaring. For hvergang jeg tager i tøjlen, så må min hest spænde i mod med samme vægt. og for at spænde i mod må han, spænde i kæbe, underhals og vægten på forparten, så jeg forsøger at begrænse det.

Og Basse, som tidligere har haft problemer med ganache frihed, når han bukkede nakken, han havde dårlig nok 2 fingre, han har nu en ganache frihed på 4-5 fingre. Da han ikke længere skal bruge de øvre underhalsmuskler til at spænde i mod det vedvarende pres fra tøjlen, så svandt de ind, og nu har han plads nok.

• #10   22. aug 2019 Lisette, de oplysninger for jeg gemmen mit sæde. Den måde hesten bruger sin ryg på. Hvordan den bære sig, hvordan den træder indunder sig eller mangle på samme. Hvordan vægt fordelingen er mellem de 4 ben, hvordan rygsækken rotere sammen med bøjning.

• #12   22. aug 2019 Prøv at ride med helt løse tøjler og du vil opdage, når du når det til punkt hvor det ikke er tøjlen som sikre at hesten ikke falder ud af rammen, som du skrev dine gør. Men når det er sædet som som holder hesten i rammen.

• #14   22. aug 2019 Kan kun sige, at for mine 3 heste, er der det bedste jeg har gjort. De er SÅ ufattelig nemmere at ride.

• #16   22. aug 2019 Du skal være velkommen til at komme og prøve at ride en af mine heste, og derved selv føle.

• #17   24. aug 2019 Det kan være din hest har låsninger/spændinger i kraniet eller andre steder i kroppen der er forbundet til hovedet smiley

Jeg ville nok kontakte en behandler (fysiurgisk hesteterapeut, kraniosakral, hestemassør - hvad end du nu hælder mest til)

Det kan også godt være dig, der måske har nogle fysiske ting der trænger til at blive rettet op på.
    Jeg har selv en 5 års, og hun har on/off også haft forskellige tendenser under ridning, som jeg har været frustreret over. Tiltrods for hun får ordnet tænder, korrekt tilpasset udstyr, får diverse behandlinger osv.
    Jeg startede selv til kiropraktor for nylig, hvor der var en del at komme efter, hvilket jeg ikke var klar over. Det var i den grad en øjenåbner, også ifht ridningen.

Kommentér på:
Uroligt hoved

Annonce