{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bid til kørepony
  • #1   15. sep 2019 Hvorfor ikke bare det bid hun bruger i forvejen? smiley

  • #2   15. sep 2019 Det fungere ikke smiley

  • #3   15. sep 2019 Hvis du sender en besked med din mailadresse så kan jeg sende en faglig pdf om bid. Den er dog ikke rettet specifikt mod kørebid. Hvis det kun er kørebid du kigger efter så tror jeg det er en god idé at tage på biblioteket smiley

  • #5   15. sep 2019 Hvis hesten er meget følsom, så skal du bruge ro i dens mund - og så duer det ikke med en masse led, som allesammen bidrager til uro. Jeg ville hellere forsøge med et udelt bid. Om det skal være et helt traditionelt kørebid (her anbefaler jeg klart en postkandar), eller et udelt trensebid, må være op til dig, men hvis du ellers har en blød hånd, så skal du ikke være så bange for et kørebid.
    Kørsel er anderledes end ridning, og linerne er lange, tunge og til en vis grad vindfølsomme. Hvis du bruger fx et tredelt bid, så kan vinden i linerne være nok til at få biddet til at flytte sig i munden på hesten.
    Det findes rigtig mange forskellige kørebid med mange forskellige udformninger, og der er bid til enhver mund.


  • #6   15. sep 2019 Jeg kan ikke anbefale et specifikt, medmindre du kan bruge noget i 9,5 cm smiley

    Den dygtige kusk jeg har lært en del af, foretrak at køre med delt bid hvis hesten kunne. Det var arbejdskørsel.

    Den største grund til at jeg er gået væk fra et almindelig delt igen, er at de ikke er tynde nok til min shetlænder. Det er som om bidproducenterne ikke tænker over at små hestes mund også er lille på det led....
    Lige nu er jeg endt på et Bombers, som er lidt en mellemting, men tyndt! https://draumur.dk/bombers-bid-outlet/2697-bombers-barrel-eggbutt-10-mm.html
    Den må jeg dog kassere igen, fordi jeg har fundet ud af at 9,5 cm er lige kort nok. Net-op har Liverpool i en ponymodel med tyndere stang og lidt lettere, men jeg har ikke prøvet den i praksis, fordi de jeg fik købt var for kort https://net-op-shop.dk/liverpool-shetty-mini

    Jeg ville gerne have et Fager-bid, for de har forstået at små bid også skal være tynde og at led også skal være små. Men jeg har bare ikke så mange penge til et bid.


  • #7   15. sep 2019 Jeg har til kørswl faktisk ikke voldsomt gode erfaringer med udelt bidtil følsom mund - eller jo, til min gamle axel, der var veluddannet både under rytter og for vogn, fungerede udelt liverpool rigtig fint, men til en utrænet hest (eller urutineret kusk), ville jeg finde det alt for hårdt.
    Til gengæld har 4-ringsbid (hedder nogen steder også ungarsk kørebid) fungeret rigtig fint. Her er munddelen uafhængig af ophænget og man kan få det både som udelt, todel, tredelt og ja, men de fleste typer mundstykker.

    Udelte bid ligger roligt i munden - til gengæld kan de give lidt mudrede signaler, idet et træk i den ene side også påvirker den anden side - giver det mening?
    Så det kræver ret velindlærte og fine signaler.

    Om bidet er specifikt til kørsel er lidt ligemeget - ved de fleste bid er indvirkningen den samme uanset om man sidder på ryggen eller på en vogn (det samme gælder dog ikke for alle typer bidløs).


  • #8   15. sep 2019 Jeg bruger en baucher bid til min. Hun er også meget følsom - men det fungerer faktisk.
    Jeg spurgte forleden, for nysgerrighedens skyld, i en køregruppe hvad folk de bruge. Og blot fordi jeg betegnede mig som ny indenfor køresport samt nysgerrig, så blev jeg med det samme høvlet ned for, at jeg burde tage på kursus! ... Øh okay.. Så bare fordi man ikke lige køre med skyklapper og har kørebid, så bør man tage på et nybegynder kursus.. Argh
    Sååå... Er glad for du kan få lidt mere brugbare svar herinde smiley


  • #9   16. sep 2019 Laksen - det har altså hverken ned skyklapper eller kørebid at gøre. Tag et smut ud til kørearrangementer, der er masser der køre med alverdens forskellige bid og yden skyklapper.

    Det har derimod noget at gøre ned, at kørsel er temmeligt meget farligere end ridning , hvis det går galt, og at, ligesom ved ridning, så er nybegynderkusk sjældent en god idé at kombinere med nybegynderhest.
    I ridning er det alment accepteret, at er man begynder, så skal man ikke tilride en hest elker som minimum have god og kyndig vejledning - er det underligt at kuske anbefaler det samme?


  • #10   16. sep 2019 8.
    Blev du høvlet ned - eller kraftig opfordret??

    Der er forskel på teoretiske overvejelser, og praktiske overvejelser.
    Hvis du havde tænkt dig at købe western sadel ville jeg da også sige "sadel fitter".
    Fordi visse praktiske råd har kun værdi, hvis man har set jer i praksis.
    Og kan SE udgangspunktet.


  • #11   16. sep 2019 Min Shagya Araber er også en fint følende fyr. Så jeg købte et udelt som det første.
    Det brød han sig bestemt ikke om.
    Jeg købte et helt alm. to-delt, som han accepterer og fungerer godt på.

    Jeg ville starte med et helt alm. to-delt og se hvordan hesten har det med det.
    Evt. låne et. De fleste har et liggende frem for et udelt.


Kommentér på:
Bid til kørepony

Annonce