{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.968 visninger | Oprettet:

Overbygget hest - What to do? {{forumTopicSubject}}

God søndag til jer alle smiley

Nogen af jer som har en overbygget hest, hvor hesten er højere bagtil.

Har hesten haft problemer med sænket ryg?

Sadel problemer?

Har smeden kunne gøre noget for at udligne af højden med højere sko eller andet?

Hvilken træning har i lavet for at hjælpe hest op med ryggen og bruge sig anderledes ?

Har træningen hjulpet på ryg problemerne?

Udforbeholden holdning til om i har l ville eje en hest, som er overbygget - ja/nej = hvorfor?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Overbygget hest - What to do?
  • #1   29. sep 2019 Uhhhhhh - kommer jo meget an på hesten - irish Cob er ofte overbygget - min er også - lidt - og pt har vi ingen problemer og hun er 8 år i år

  • #2   29. sep 2019 Misse er ret overbygget og har derfor en lidt problematisk lænd. Hun har dog også noget gigt-lignende i lænden, men dette kommer med største sandsynlighed fra en uheldig episode i en trailer.
    Det er rigtigt tydeligt, at hvis Misse ikke bliver holdt igang i en vis grad, begynder hun at hænge/svaje i ryggen. Hun har været forfangen henover sommeren, og har derfor haft boksro i cirka 2 måneder - needless to say, hendes ryg ser forfærdelig ud..
    Ift til træning er det faktisk ikke så meget det kræver, at holde hendes ryg ok - skridtture op og ned ad bakke, med og uden rytter + longe arbejde med og uden bomme. I longen vil jeg gerne have, at hun har samme holdning som på billedet - og det vil Misse også helst selv (:

    https://billeder.bazoom.dk/heste/galleri/897/m/4483696/islaender-mysla-fra-mark.jpg

    Jeg ville nok ikke gå efter en overbygget hest igen - i hvert fald ikke hvis det er meget udtalt.


  • #3   29. sep 2019 havde en overbygget pony som barn. På det tidspunkt forlangte jeg ikke ret meget af den ridningsmæssigt, så den den fik bare lov til at gå lang og dyb.

    Til gengæld fik den EMS som ældre. Om det skyldtes over bygningen, eller bare det faktum at fedtet lagredes forkert på den, ved jeg ikke.

    Men jeg vil ikke have problemer med en overbygget hest, inden for rimelighedens grænser. Ser fx ikke noget smukt i mange western heste, fordi de vender så mærkeligt. hahahh


  • #4   29. sep 2019 Min sadelmager mener at Pinot er lidt overbygget - det tror jeg nu ikke, men han har korte forben, kort sadelleje og muskuløs mås som godt kan minde lidt om at han er overbygget. Og han har da også måtte træne anderledes end Caspian, som af natur er designet til at gå op ad bakke.

    Generelt er overbyggethed ikke ønskværdigt, da hesten ofte vil have korte forben, og derved havde problemer med at ligge vægten over på bagparten eller i det hele taget komme i selvbalance under rytter.
    Teoretisk fører det til mere slid på forparten, og øger risikoen for skader på forbenene.
    Og det kan være svært at få en sadel til at ligge korrekt.

    Det er en eksteriørfejl, så det er jo ikke noget man som så kan rette op på fx via smed. Så det er noget man skal forholde sig til rent træningsmæssigt, da sådanne heste fra naturens side vil have svære ved at forlægge vægten bagtil.
    Her kan man så sige, at man skal være opmærksom på at ride meget afvekslende, da man ellers nemt kan træne musklerne trætte, da man jo træner mod naturen og ikke med naturen. Jeg har på pinot udnyttet hans force som er galoppen, og så styrket ham med det, traven er først kommet efter mange års arbejde. Og her er det sidebevægelser og smidighed som må trænes - aldrig “lige ud ridning og fri trav” smiley

    Da jeg gerne vil ride dressur, hvor man ønsker op ad bakke bevægelser, så ville mit første valg aldrig være en overbygget hest, da vejen derhen bliver meget lang - og jeg vil gerne gøre det så nemt så mulig for mig og hesten.

    Mvh Charlotte


  • #5   29. sep 2019 LJ - ja det kan du ret i mhs til racen, men jeg kan ikke lade vær med at tænke at der vil være større belastning på forparten og med tiden kan give problemer med lænden, hvis man ikke vedligeholder træningen med ryggen.

    Sara - Hvor er det uheldigt med Misse og hun er jo i den gode alder. Har du oplevet nogen problemer i ridningen, som har været svært for hende?

    Charlotte - mhs til smed, var en mine tanker om man kunne lægge en form for indlæg i forskoene, så hesten fik et par mm mere i højden, for at kunne mindske belastning på forparten mindre
    Har kigget billeder af pinot og synes ikke han ser overbygget ud, dog kun på et billede men der må han være en unghest og de er tit usamhængende smiley .
    Er ikke i tvivl at der ligge lidt mere arbejde i at få hesten styrket på alle leder og kanter, så ryggen/lænden ikke lider for stor belastning.

    Jeg faldt over en hoppe på kun 5 år på nettet, som allerede har begyndende hængeryg og kun redet i et par mdr. Synes det er vildt i dette tilfælde og så ungt, at ryggen allerede hænger.
    Deraf tankerne om at der ligger meget arbejde i sådan én hest





  • #6   29. sep 2019 Hængeryg og kun 5 år - der ligger et stort stykke arbejde forud. Men i princippet behøver hængeryg ikke at “hænge” sammen med overbygget.

    Jeg har luret hvorfor min sadelmager begyndte at snakke overbygget og pinot - han er en meget gammeldags type af hest, rigtig pløjehestmateriale smiley Så meget dybde og korte forben, så han rigtig kan være en forhjulstrækker smiley
    Men sjovt nok har han rent faktisk en stor mankekam, og et godt sadelleje, så sadlen ligger hvor sadlen skal ligge, den ryger ikke frem, som den vil gøre på en rigtig overbygget hest.

    Men generelt kan man sige, at enhver eksteriørfejl gør at man skal arbejde på en anden måde, for ikke at molestrerer hesten i forsøget på at få den ind i en træningsskabelon, som den ikke helt passer til.

    Mvh Charlotte


  • #7   29. sep 2019 Ja, men umiddelbart er der lidt flere faktorer der spilder ind dér - blandt andet den gigtlignende tilstand i ryggen. Hun vil fx ikke bære på mere end de der 60 kg, så det er kun min mor, som rider hende.
    Hun skubber fint bagud med bagbenene, men har sværere ved at få dem ind under sig. Et godt eksempel er, at Leira let træder 1,5-2 spor over egen hov, men det kræver mere for Misse "bare" at træde 0,5-1 spor over egen hov (:
    Jeg tror helt sikkert, at hendes bygning ville give flere udfordringer, hvis vi krævede mere af hende - men eftersom alt vi kræver i ridningen er skridt og lidt trav i skoven, mærker vi ikke mere til det (:

    Ville ikke selv købe en 5-års, som allerede havde hængeryg/svajryg efter kort tid under rytter.


  • #8   29. sep 2019 Min gamle hest var overbygget, Hvilket betød at der skulle tænkes meget over hvordan han blev trænet, og gik han i noget tid uden træning svejede han i ryggen. Han fik som 3 års en slem seneskede i h. for, som gjorde at tilridning blev udsat et halvt år, om det har haft noget med hans overbygning at gøre, eller om han bare var uheldig på fold vides ikke.

    Da han var 6 fik jeg ham hjem fra udlån, meget overvægtig og meget muskelfattig, så vi gik ture i bakket terræn, men han havde svært ved at holde til det, så han kom på 3 ugers ophold hvor han gik på vand løbebånd, det er det bedste jeg nogen sinde har gjort for ham, han fik en pæn overlinie, taget overbygningen i betragtning, og det vil jeg klart bruge igen til at træne ryg.

    Mht sadel, han prøvede nogle stykker, men den eneste der nogen sinde er blevet liggende på ham er en R3 trophy dressur sadel. Den gled ikke frem men lå hvor den var blevet placeret, selv med helt løs gjord.

    Om jeg vil købe en overbygget hest igen, nej! Det vil jeg ikke, min gamle blev kun 9 år og har det meste af livet døjet med skævt bækken og problemer i si ledet, der er alt for meget arbejde i det og alt alt for mange bekymringer.


  • #9   30. sep 2019 Min er omkring en halv centimeter højere bagtil end fortil (jep vi har målt)... hun har tendens til at falde på forparten - men hun er også meget lavt sat i sin hals hvilket også har betydning. Dog ingen gener, sund og rask og kan sagtens få aktiveret bagparten og komme tilbage på måsen. Hun har en bred forpart og skuldre og der er heller ej nogen problemer mht sadel - den falder slet ikke frem, ej heller når den er løs smiley

  • #11   3. okt 2019 Tak for de mange svar smiley jeg tænker at man kunne tro i dette tilfælde med denne unge hest her at den fra naturens side hele tiden har haft hængeryg inden der kom rytter på

Kommentér på:
Overbygget hest - What to do?

Annonce