{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.902 visninger | Oprettet:

Træning af heste med spat {{forumTopicSubject}}

Hej HG
Jeg har fået en hest hjem med spat i Højre bagben, jeg har aldrig haft hest med spat før så søger gode råd og tips til træning??

Har læst mig lidt frem til at en hest med spat skal holdes igang og må ikke få mange fri dage, passer det?
Er der nogen gode øvelser som styrker mod spat?
Er der noget man skal have i tankerne når man rider?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Træning af heste med spat
  • #1   15. nov 2019 En spathest er ikke bare en lille ømhed. Det er en større skade som man skal følge nøje, og snakke med dyrlægen om hvordan man skal træne alt efter i hvilket stadie hesten har spat.

    Så der er ingen her der kan svare på dit spørgsmål. For det kommer helt ant på hvordan skaden ser ud på nuværende tidspunkt.


  • #3   15. nov 2019 Der findes en gruppe eller to på facebook for folk der har heste med spat. Hvad der er godt fra hest til hest kan svinge. smiley
    Min bette hoppe har spat i højre has.
    Det bedste ledtilskud jeg har fundet er Premierflex plus smiley
    Først og fremmest er det med at mærke hvad ens hest er ok med.
    Lang opvarmning er godt, hasebandager eller lignende kan være godt her i den kolde tid. Du kan tage et kig på BOT smiley
    Ofte er det nemmere for hesten at gå skovtur end på bane pga underlaget.
    Jeg har selv droppet longering, spring og bomme. Ikke at hun aldrig må gå over en igen, men jeg gør det ikke til en del af programmet.
    Af forskellige årsager er min ikke banepony smiley
    Min hoppe er altid glad og superenergisk men jeg prøver at holde øje med om hun halter lidt, hun kan godt lave noget på folden der gør en dag dårligere for benet end en anden, så får hun fri så lang tid som hun har brug for. Min står så også i løsdrift så hun bevæger sig også altid automatisk lidt (energisk pony = lidt er ret mild sagt, hun traver frisk rundt helt af sig selv osv og går i vandrefold smiley ) og det er jeg fuldstændig overbevist om er bedre for hende end boks smiley
    Min hoppes spat er relativt pænt og lavere i niveau/stadie.


  • #4   15. nov 2019 det kommer an på hvor spatten sidder i leddet og hvilket led det er.. smiley men jo langt de fleste spat heste skal holdes igang, og helst bruges hver dag på den ene eller anden måde.

  • #5   15. nov 2019
    Det er ret forskelligt hvordan spat heste har det.

    Min fik konstateret aktiv spat i foråret. Hun er uren/utaktet på blød bund før hun bliver opvarmet og kan godt været sur når hun bliver bedt om at gå frem. Men når hun så har galoperet så bliver hun varmet op, så forsvinder urenheden og surheden.

    På hård bund er der ingenting - dvs. på tur.

    Hun står med magnetdækken inden ridning og evt. magnethasegamacher. Det gør at hun ikke taber bagparten/bagben under ridning, som spatheste ellers kan have tendens til.
    Jeg har prøvet alverdens tilskud, men synes ikke det gør nogen foreskel - for nogen gør det, andre ikke.

    I forhold til longering og spring, så er det stadig noget jeg gør - men longering foregår primært i galop, da det er der hun trives bedst i kroppen og springning er ikke særligt tit, når det er så hopper dyret max 50 cm. Jeg tror ikke at diversitet i ridning gør noget skidt, bare fordi hesten får spat.


Kommentér på:
Træning af heste med spat

Annonce