{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.211 visninger | Oprettet:

Træning af heste? {{forumTopicSubject}}

Hej alle smiley Jeg ville egentlig bare lufte min mening omkring træning af 'problemheste' og ungheste, hvad er ansvarligt og hvor er grænsen til mishandling..
Det her kan godt blive langt, så hvis du ikke kan lide at læse.. tja smiley

- De 'problemheste' som jeg tit hører om har uvaner.. bl.a. det at bide eller bukke. De bliver 'rehabiliteret' ved dygtige hestefolk eller de her forholdsvis nye og spændende 'hestehviskere', ejeren ser en forvandling i deres hest, hesten gør hvad der bliver bedt om og man går derfra med en følelse af succes, og tro mig.. det er en succes.
Men når hesten vender tilbage til ejeren og dagligdagen igen står for døren.. så vender de gamle 'uvaner' tilbage igen.
I min mening lytter folk ikke til hesten mere.. Jo i overført betydning, det handler om at se hesten og lærer hesten at kende..'Horsemanship' parelli .. whatever.. Moderne viden om heste-- nope. Jeg føler lidt at jeg møder flere og flere mennesker der misforstår heste. Der er mange som kan træne heste, det er lige med hvordan man gør det. "Firm in what you do. Gentle in how you do it."
Det er lige meget for mig hvordan og hvad du træner.. om det er jordtræning.. det er fint. Hvis du er med hesten er det godt nok for mig.. og prøv at kigge lidt på ordene "Med hesten" prøv at forstå det, som ikke bare at være fysisk tilstede med hesten.
Så hvor går grænsen når det gælder træning? En fin linje fra træning til mishandling.
Lad os tage en tur til dyreriget.. Heste er byttedyr.. yea surprise smiley De vil hellere flygte end de vil slås.. Oops! allerede dér er der noget! "De vil hellere FLYGTE end de vil SLÅS".. men hvorfor er der så mange der slås med deres heste? er det rovdyret i os? nutidens grådighed? misforståelse?. Jeg vil have at du skal finde et svar på mine spørgsmål. okay.. Back to the wild:
Heste lever i flok, da det er sikrest for dem at holde sig sammen end at være alene, hvor de er sårbare for angreb.
De har igennem århundreder skabt et hierarki med orden og kommunikation, der er en hingst til at forsvare flokken mod andre hingste. De har en førerhoppe, den kloge. Der leder dem til nye græsmarker og vandhuller hvor de kan drikke. Også alle de andre heste, der også er sat i en orden,de har hver især en plads og mening i flokken. Førerhoppen er den kloge, dernæst den anden i rækken osv, til den sidste i rækken, den svageste. Den der bliver holdt ude af cirklen, altså den der bliver taget først, når rovdyret er sulten.
Hvordan tror du den svage bliver behandlet? hvis du kigger ind i et klasseværelse fyldt med børn.. hvad ser du? den populære der har en gruppe af tilbedere? den upopulære der sidder i et hjørne og kigger ud af vinduet? Den svage bliver holdt udenfor.
Det er sådan der er i et system af heste. Bare uden alt det snakken og verbale øretæver.
Det handler om overlevelse.
Nu vil jeg have dig til at se på hvordan de mennesker der ikke forstår dette, bliver behandlet af deres hest.
De bliver skubbet, nappet, bidt, sparket.. Jeg har en stor respekt for det her kæmpe dyr der kan knuse mine knogler hvis den havde lyst, men du skal ikke forveksle min respekt for frygt. Jeg vil have at hesten skal frygte mig.. Ikke fordi jeg gør den ondt, men fordi jeg er dens leder og den skal frygte mig, for jeg er stærkere, større og klogere end ham.
(Jeg er ikke rigtig stærkere eller større.. Men jeg mener selv at jeg i evolutionsteorien burde være klogere ^^ høhøhø! )
Og jeg kan skubbe den ud af min flok hvis den ikke lytter til mig, og den vil være alene og sårbar. ( Her vil jeg sige at den skal mærke min energi og føle mine bevægelser. Jeg respektere hesten til gengæld skal den frygte mig og acceptere mig som leder )
- I min opdragelse af heste indgår frygt.. ikke på den måde du nødvendigvis ser den, men det ER frygt, æresfrygt kan man også kalde det.. men det er et 'slemt' udtryk at bruge, især når man har med dyr at gøre.
Men sådan ser det også ud i det vilde. Det glemmer folk tit når man ser andre træne deres heste med denne 'teknik' som det faktisk ikke engang er..
Førerhoppen vil også bide fra sig hvis et lavere rangerende medlem af flokken prøvede på at være fræk, for eksempel en ung hingst. Hvorfor er det så anderledes når det gælder mennesker?
Er du klar over at flere og flere mennesker glemmer at de har med heste at gøre.. Vi taler ikke om væddeløbsheste, dressurheste, avlsheste.. men Heste.. vilde heste.. frie heste.
(Dressur heste og andre menneskeheste kan også være glade! smiley slet ikke min mening at dele heste og ejere i grupper.. men se det nu fra en andens synsvinkel)
Hvordan skal heste være? må de begå fejl? Må de blive bange for nye ting? Må de være Heste?

Tak fordi i ville læse dette! I som har læst det fortjener en cookie smiley Jeg håber i finder jeres egne spørgsmål og svar og ser jeres heste for heste, for de er trods alt bare 'heste'.

Jeg vil meget gerne hører jeres meninger og kritik, men hold det rent og ligetil. Jeg ønsker ikke konflikter med andre medlemmer, og ønsker ikke at medlemmer kommer i konflikt med hinanden.
Hilsen Aya


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Træning af heste?
  • #1   27. dec 2012 Rart at hører en som har samme mening som mig, hvis jeg da forstår det rigtigt smiley Ejeren/mennesket skal være føren overfor hesten og når man skal være det må man blive nødt til at sætte sig i respekt overfor hesten, med respekt siger jeg ikke at man skal slå den, men hvis den går ind i en skal man skubbe igen(flytte den)..

  • #2   27. dec 2012 Syntes at det er super skrevet, og er meget enig med dig! smiley

  • #3   27. dec 2012 Det er utrolig nemt at træne heste, men det er langt sværere at træne heste ejere og får man ikke dem med, så er det spild af tid.
    Det er bla. derfor, at vi ikke tager ud og "lærer" folks heste at gå i trailer. Vi skal i stedet lære ejeren en anden måde at håndtere deres heste på og så er trailer pludselig ikke længere et problem.


  • #4   27. dec 2012 Hesten skal ikke frygte sin leder. Det gør den heller ikke ude i naturen. Den respekterer derimod sin leder, og ja, der er forskel på disse to begreber. Når du frygter nogen, ønsker du ikke at være sammen med dem, du stoler ikke på dem eller på deres dømmekraft, og du tror de vil dig det ondt.
    Når du respekterer nogen, accepterer du at de har en større magt og ved mere end dig, og du stoler på deres dømmekraft, fordi du har respekt for deres måde at gøre tingene på - dermed stoler du også på dem, og er tryg ved at lade vedkommende beskytte og vejlede dig.
    I de vilde flokke, er hestens førehoppe som du selv skriver, hende der leder flokken til nye græsmarker, osv. Med andre ord, beskytter flokken.
    Hesten som flugtdyr ville aldrig lade sig beskytte, vejlede og bestemme over, af en den ikke stolede på, medmindre den var underlagt tvang. Man kan ikke stole på en man frygter, og i det vildtlevende flokke er hestene IKKE underlagt tvang.
    De vælger selv at følge lederhoppen, da de respekterer hendes handlinger og valg som de klogeste.

    For hesten er den primære faktor i livet at overleve, så hvis de støder på noget potentielt farligt, vil de altid flygte (heraf navnet flugtdyr).
    De flygter ikke fra førerhoppen, men vælger derimod at følge hende.
    Hermed bevist at de ikke frygter hende!

    Desuden, en hest bliver ikke ked af at have en leder. Den ved, at den er beskyttet, og har det fint med det. Grunden til at den lige må tage "kampen" op med de andre, er så flokken kan ende med det bedst mulige lederskab til at overleve, hvilket, igen, er det vigtigste i dens liv. En hest ville aldrig lægge sin overlevelse - sit liv - i hænderne på en den frygtede. smiley


  • #5   28. dec 2012 Johanne R: Jeg har ikke rigtig nogen god og ordenlig måde at udtrykke den 'frygt' jeg beskriver.. Det er måske lidt dårligt og på nogen måder misforstående for folk der ikke lige er i samme sted som jeg er smiley
    Jeg har ikke noget som helst lyst til at hestene skal frygte mig på den måde at de ikke stoler på mig, slet ikke det jeg prøver at sige..
    Men jeg er ganske uenig i at hesten ikke skal frygte mig, hvis den ikke frygter mig vil den tage lederskabet fra mig og den vil blive lederen.. Og jeg mener ikke at jeg har brug for en leder til at vise mig hvilket græs jeg skal æde af og hvilken vandhul jeg skal drikke fra smiley hvis du forstår ^^
    Jeg skrev også at "- I min opdragelse af heste indgår frygt.. ikke på den måde du nødvendigvis ser den, men det ER frygt, æresfrygt kan man også kalde det"
    Det er ikke for mig et grimt ord, det er måden den bliver brugt. Frygt fra hesten behøver ikke at være en negativ ting, men at den er klar over at jeg er den kloge er nok for mig.
    Jeg mener at mennesker kan føle respekt, men heste føler hvad man nok ville kalde 'ærefrygt' .. Ikke sådan "åh nej! dette menneske vil æde mig og gøre mig ondt.." Men mere "Jeg frygter dig som leder, da du KAN skade mig og jeg følger dig fordi du er klogest og har lækre godbidder i din lomme! nom nom" .. eller noget.
    Tjo, mange misforstår mig i det når jeg siger frygt, men respekt er simpelthen for mig et forkert udtryk at bruge på heste. Det passer som fod i hanske ;]


  • #6   28. dec 2012 Jeg formoder og håber, at vi bare deffinerer frygt forskelligt, men under alle omstændigheder synes jeg det er et misforstået begreb at bruge i forbindelse med heste. Og når du siger "ærefrygt" - ja, så er det vel lidt det samme som respekt.
    Du siger, at du gerne vil have, at hesten skal vide, at du er du er den klogeste. Og hvis den ved det, betyder det jo også at den har respekt for dine handlinger, den vælger dig som "førerhest," fordi den finder dig kvalificeret til det, fordi den ved at du er klogere og mere handlekraftig end den.

    Heste er af natur mistroiske dyr. Overlevelse er vigtigt for dem - og det er også derfor, de er så nemme at distrahere. Det ligger simpelthen i deres instinkter, at de hele tiden skal holde øje med potentielle farer. MEN, heste er også flokdyr. De lever altid i flokke i naturen, for de kan jo ikke være på vagt 24/7 hver især, så de må skiftes fx. skiftes til at sove. Når en hest lader førerhesten varetage flokkens beskyttelse ( = overlevelse) imens den selv er i så sårbar en position som søvnen, er det fordi den stoler 100% på denne. Den accepterer vedkommende som leder, og lægger sin tillid i vedkommendes hænder, fordi den RESPEKTERER vedkommende - den tror på, at vedkommende er i stand til at klare situationen.
    Det er også derfor, at din hest er meget mere koncentreret, hvis du er leder for den på den "rigtige" måde. Den stoler på dig, eftersom den har respekt for dine handlinger, og derfor føler den sig ikke konstant forpligtet til at skulle holde øje med alle "farlige ting" - den sætter sin lid til, at du som førerhest godt kan klare det, og kan derfor være fuldt ud koncentreret om dig og kun dig.

    Hvis den derimod frygter dig, vil den jo ikke lægge sin beskyttelse i dine hænder, den vil være utryg ved situationen, og dermed ukoncenteret om arbejdet.
    Heste er ikke diktatoriske dyr, de har udelukkende et hieraki i flokken for at sikre den fælles overlevelse (de stærkeste får de største ansvarsposter, og så videre derned ad). De udnytter simpelthen enhvers evner, for at flokken i helhed skal klare sig bedst muligt. Derfor er en hest, som før nævnt, heller ikke spor ked af ikke at være lederen, men den prøver alligevel altid, fordi der skal være én der tager ansvaret for tingenes gang. Hvis en hest ser, at den anden hest i flokken er stærkere, har den det fint med det - det vigtigste for hestene er, at hele flokken samlet set får det bedst mulige lederskab. De frygter overhovedet ikke deres ledere, de sætter derimod stor pris på dem, fordi de yder flokken den bedst mulige beskyttelse. Heraf navnet flokdyr.

    Pointen: Det væsentlige for en hest er ikke at den får lov til at bestemme, det vigtige er at det er den klogeste i forsamlingen, der får lov til det, da det i sidste ende sikrer den enkelte hests overlevelse bedst muligt.
    Det er også derfor, at hestene altid godvilligt følger førerhesten - de ved, at disse er de klogeste, og har tillid til og respekt for deres valg, hvilket er bedst for dem selv i sidste ende.

    Vi skal jo ikke være "diktatorer" for vores heste, vi skal derimod overbevise dem om, at vi er mere kvalificerede til at varetage lederposten end dem, så de godvilligt får lyst til at følge os. smiley


  • #7   28. dec 2012 Godt skrevet Johanne R.

    Der er lige nogle små bemærkninger.
    Når du gerne vil være leder for hesten, så er det ikke alle de små situationer, der skaber en leder - det er HELE omgangen med hesten, fra den høre dine skridt i gårdspladsen til du igen er væk - alt tæller i den samlede vurdering. Det er altså ikke kun, når vi har lyst til at træne/ride, at man score points på tavlen, for det hjælper ikke, hvis man resten af tiden ødelægger det arbejde ved at være ubrugelig i hestens øjne.
    Omkring hieraki i flokken, så vil hesten altid arbejde for at få en bedre placering. En god placering giver nemlig fordele og større chance for overlevelse. Det er derfor at især hopper altid driller/napper og flokken ofte er lidt i uro. De skændes blot og forbedre forhold til andre hopper, der kan styrke deres position. Det er bla. derfor, at man tit ser venskaber opstå for senere at forsvinde- Det er den daglige arbejdsrythme i flokken, der kører hele døgnet og det er den vi skal forsøge at efterligne, så hesten ser os, som en brugbar leder. Men man sidder ikke på tronen uden arbejde og det er meget let at falde af igen, hvis man ikke ALTID er på toppen.


  • #8   29. dec 2012 Er ret enig med US-Mustang smiley
    Men Johanne: Jeg skrev også at jeg ikke ser frygt på den måde du nødvendigvis ser det på. Der er som om du igennem dine svar undgår dette.
    Og jeg har gjort mig klog på de ting du skriver om, for.. mange år siden. Men det gør det ikke mindre sandt smiley Du kalder det blot for noget andet.


Kommentér på:
Træning af heste?

Annonce