{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.195 visninger | Oprettet:

Hvordan “tænder” man en hest? {{forumTopicSubject}}

Halløj!
Jeg har min elskede islænder som er lidt... doven. Eller doven er ikke rigtig ordet, men det er som om han mangler en vildskab og motivation. Han er typen som hellere bare står og nyder livet, end én som elsker at få brugt sig. Her tænker jeg dog lidt; hvordan får jeg ‘fartsglæden’ og motivationen frem i ham? Indtil videre tænker jeg at ride kort men energisk, og på den måde vende ham til at han skal arbejde når han har rytter på. Ville dog lige høre om der var andre idéer?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvordan “tænder” man en hest?
  • #1   20. nov 2019 først skal du sørge for ikke at være signalforvirrende, dernæst hvad motivere hesten? husker du at rose? Det er ikke alle heste der gider at arbejde bare for et klap på halsen.

    Og så en ting jeg oplever ved mange heste, de forstår ikke altid når de bliver rost. ofte fordi man ikke er konsekvent nok og har timingen i orden.

    ellers lav ting hvor hesten syntes det er sjovt og hvor den føler sig "badass" det kan tage rigtig lang tid dog om at få hesten ud af sin "skal"


    Det vigtigste er ikke at begrænse hesten! hvis hesten lige pludselig tilbyder noget af sig selv som fx piaff eller fx rigtigt anspring på dens dårlige volte så sig Ja tak! Det kan godt være du ikke havde tænkt dig at galoperer lige nu, men hesten gør noget rigtigt.
    Og et andet aspekt af begrænsning af hesten er dig selv. sidder du imod en bevægelse eller er du ikke tydelig nok i dit sæde vil det også påvirke hesten.


  • #2   20. nov 2019 Du får lige en lang smøre her..
    Jeg ville give ham lidt mere "frie tøjler" når det kommer til den slags energi og motivation. Under ridning (..egentlig også fra jorden), så pas på ikke at komme til at "straffe" ham, for eksempel ved at ride mere til har du måske også mere fat i tøjlerne, og så kan det godt være at han ikke synes det er det fedeste. Som du selv skriver, at vende ham til at han skal arbejde når der kommer rytter på. Her vil jeg være meget påpasselig da det, som regel ubevidst fra rytterens side, i sig selv kan fungere som en straf. Hvis han forbinder dig på ryggen med at det bliver hårdt for ham, kan det få nogle irriterende bivirkninger.
    Der er forskel på at være energisk fordi det er indlært indlært, og fordi man oprigtigt er interesseret i det man laver. Jeg har pt. en af hver, går dog altid efter det sidste.
    Jeg vil vove at sige at mange, især konkurrenceheste, har lært at være energiske i deres bevægelser, hvilket i og for sig også er fint hvis det er det man går efter, jeg synes bare det er vigtigt at skelne. En hest som har lært at bevæge sig energisk er det ikke nødvendigvis mentalt.
    Hvad kan han godt lide at lave? Prøv at gøre træningen sjovere for ham og brug det han fra naturens side af synes er sjovt. Det er forskelligt fra hest til hest - og ret svært ikke at have sin egen mening med ind over, men det er vigtigt at ligge den til side smiley Jeg laver mange kompromisser med mine heste. Nu er det ikke indlært hos min "umotiverede" hest endnu, men min anden ved, at hvis jeg beder ham om noget der er svært for ham, så leger vi bagefter. Nogle gange i omvendt rækkefølge, det afhænger lige af hvad vi er i gang med og hvordan hans energi er. Men han ved altid at han får lov til at have det sjovt bagefter. Det gør ham også vildt motiveret for at gøre det jeg gerne vil have, og i sidste ende bliver det også en del af legen.
    Han har også været enooormt umotiveret, så jeg hele tiden skulle sidde og sparke til ham. Jeg har prøvet at lære ham at være mere fremadgående i hans bevægelser ved at klemme til ham og slippe for hver reaktion, gentagne gange for at lære ham at jeg lader ham være når han går i et 'passende' tempo. Jeg opgav, både fordi de bare ikke skete noget og fordi jeg ikke havde samvittigheden til at gå hårdere til ham. Nogle heste har også bare et langsommere tempo fra naturens side.
    Jeg kiggede mere på indre motivation, har trænet en masse og nu går han så fint frem, helt af sig selv. Vil hellere end gerne trave og galoppere, han skal bare vide at jeg bliver siddende smiley Vi er blevet noget alternative i mellemtiden smiley Men man kan sagtens bruge det til "almindelige rideheste" også, altså hyggedressur, turridning osv.
    Men de to vigtigste ting, som jeg har erfaret, er i mine øjne at finde noget han bare elsker, også uden at du skal "hjælpe" ham til at kunne lide det smiley og kompromisser.
    ^ det er kun sådan jeg vil gøre, der er garanteret mange andre måder derude der fungerer.


  • #4   21. nov 2019 https://billeder.bazoom.dk/heste/album/1871/m/9354051/aaret-der-gik---2014.jpg
    https://billeder.bazoom.dk/heste/galleri/889/m/4442378/arabisk-fuldblod-ox-oerkenfraeseren---copy-ox.jpg
    Har lige linket to billeder af min vallak, et fra mit efterskoleår hvor vi trænede afslappethed, men han går enormt dårligt fordi han ingen fremaddrift eller motivation har. Og så et fra 2017 hvor vi lige var kommet i gang med mere motiverende arbejde smiley Han går selv i holdning og søger godt fremad! Ved ikke om det giver mere mening at se det visuelt, men her er i hvertfald en sammenligning smiley


  • #6   21. nov 2019 Med fare for at lyde kedelig - så er jeg meget enig med de generelle overvejelser alle her i tråden skriver.

    Der kan være flere grunde til, at en hest virker uenergisk.

    Smerte - så passer hesten bare på sig selv ved at lave mindst muligt, således at den får mindst mulig smerte ud af det.

    Signalforvirring - hvis ikke man er god med timing af ros/ris, ja så ender man med en hest, som opgiver at forstå rytteren. Når hesten ikke forstår opgaven og/eller hvad den evt bliver rost/straffet for, så bliver den ubevidst trænet i at være passiv og uenergisk.

    Temperament - i min verden findes der “pruuuhh-heste” og “hyp-heste” af temperament smiley
    Pruhhhh-heste er de meget af natur energiske, fremadgående, flyvske heste, hvor du som rytter skal ride efter ro, balance, stabilitet, tillid.
    Hyppp-heste er de mere af natur rolige, fornuftige, lydhøre heste, hvor du som rytter skal ride efter at give dem selvtillid, forstå ganske små signaler, tillid til at turde gå fremad.

    Jeg er så heldig at have en af hver type - hvilket gør at det er dødspændende at træne dem begge, da de kræver forskelligt af mig som rytter.

    Det som overrasker folk mest er, at min oldenborgblanding, som er verdens mest rolige, flegmatiske hest - faktisk er ham som er mest følsom og energisk i ridning.
    Han ligner en tyk lavstammet sløv bolle, når han står ved traileren og bliver sadlet op. Han skridter pænt afsted for lange tøjler, og virker meget “normal”. MEN samler du tøjlen op og beder ham gå frem i trav, så er han afsted 1/4 millisekund efter du har tænkt tanken ,fint over ryggen, og næsten så man kan høre ham spørge “ og hvad vil du så nu - schenkelvigning...galopanspring...piaff...bare spørg og du får”.

    Min pruhhh-hest skal trænes efter at slappe af og fokuserer - således at han ikke bare “løber” men så han reelt er fremadgående i ridning. For at løbe og være fremadgående er ikke det samme. Og så skal man hele tiden arbejde på at han skal holde fokus ved mig og mine signaler, og ikke konstant glo på fugle i hækken, det hvide dressurhegn, en bil på vejen 500 m væk osv.

    I begge heste føler jeg nærmest at jeg skal samle en kontrollerbar bobbel af energi i selve hesten for at få den rigtige energi i ridningen - men energien skal samles forskelligt alt efter hvilken hest jeg sidder på. smiley

    Overordnet set tror jeg, at de “dovne uenergiske heste” faktisk er de klogeste og mest opmærksomme heste - og her kræver det en følsom ridning med stor opmærksomhed på hestens psyke, men også 100 % fokus på at time sin ros/ris, da disse heste godt nok ikke som de fnysende energibundter virker “truende” mht at løbe løbsk, bukke, stejle e.l., men de lukker simpelthen ned psykisk og bliver “dovne” i stedet for.

    Så jeg tænker umiddelbart, at jeg ville ligge fokus på hvordan jeg som rytter kan motiverer min “dovne hest”, og vise den vejen frem til at du som rytter lytter til den og svare dens signaler til dig - I skal lærer at have det sjovt sammen, at hesten lærer hvad du bliver glad for sim rytter, og du lærer hvad hesten bliver glad for som hest - så træningen bliver et samarbejde og en dans smiley

    Mvh Charlotte


  • Elisabeth H
    Elisabeth H Tilmeldt:
    okt 2016

    Følger: 4 Svar: 29
    #7   21. nov 2019 Har tidligere haft en hest der ikke optog proteiner at sit foder. Det giver også en "sløv" hest. Vi fik lavet en blodprøve, og resultatet var at vi skulle sætte hesten på havre for at opbygge proteinerne hurtigt, og så finde et andet foder til den. Den trivedes fint på havre med tilskud, og blev helt i orden. Det er ikke sikkert det er det, men hvis energien mangler, kan en blodprøve hjælpe meget på vej hvorfor.

  • #8   21. nov 2019
    Min oplevelse er, at nogle heste bare ikke er motiveret af det med at være på en ridebane. Men trives bedst hvis de bare får lov at være tur heste og hygge heste.

    Så kan man finde på nok så mange kreative ting, godbidder og forsøge og motivere med det ene og det andet - det gør ikke de synes det er mere spændende at være på ridebanen.


  • Elisabeth H
    Elisabeth H Tilmeldt:
    okt 2016

    Følger: 4 Svar: 29
    #9   22. nov 2019 Kan nævne at hesten var købt med skjult handelsfejl. Allergi over for støv og græspollen. Når du køber en hest med disse former for allergi, kan man ikke bevise sygdomstegn, når først hesten er flyttet fra sælgeren. Du midster din returret, især når dyrlægerne siger at hesten bare har en dårlig kondi. Vi måtte skifte dyrlæge, flytte hesten, den blev mest brugt til tur. Hesten er solgt uden al lægge skjul på noget, til en turrytter. Opstaldet tæt på vandet i anden landsdel. Han har det fin og er blevet medicinfri.
    Dette har ikke noget med de andet at gøre, og alligevel. Havre giver en god energi, især til en allergihest.
    Der er mange der er hurtig til at kritiserer andres omgang med deres heste, uden at have baggrund for, hvorfor man gør som man gør. Meget af det vi gør når en hest er syg eller har været skadet, er i samråd med dyrlæger / kiropraktorer evt. massører. Det er ikke nødvendigvis noget man går og fortæller alle i den stald, hvor hesten er.


  • #10   23. nov 2019 Prøv at overveje dit foder om det passer til din hest, eller om den skal have noget med mere energi i. Meget af det du skriver synes jeg også passede til min hest, og der hjalp det at lave et foderskift i samarbejde med min dyrlæge smiley

  • #11   26. dec 2019 "dovenskab" kan være et balance problem.
    Hvis hesten ikke arbejder ens på begge volter kan det for den være af så stor betydning at den ikke kan sætte mere tempo på. Hvis ikke disse balanceproblemer rettes og hesten presses til at arbejde energisk vil du på sigt stå med en skadet eller en endnu mere uenergisk hest.
    Jeg har selv en islænder i hænderne der reagerer på ubalance og naturlige skævheder ved at virke modarbejdende og doven, når hun finder balancen bliver hun dog selvgående og fremadgående.
    Du skal kigge efter balancen både vertikal og horizontal. Læner den sig eks en smule til den ene side eller er den på forparten. Stort set alle heste har iøvrigt disse skævheder men de med et mere livligt tempererement vil ofte arbejde fremad på trods, hvor en mule som din højest sandsynligt vil arbejde langsommere fordi den reagere ved at blive uflytbar når den ikke kan bære sig selv rigtigt under rytter (eller uden for den sags skyld)

    Du må endelig sige til hvis du har lyst til at vide mere.
    Der er også forskellige ting der kan give hesten dopamin og derved mere motivation, men jeg ville kigge på balancen først. Der er flere tests man kan lave, men det kræver et trænet øje. Når jeg påpeger at balance kan være problemet er det ikke fordi jeg tænker hesten går og vælter eller snubler, men det kan være de helt små ting den er udfordret på.


Kommentér på:
Hvordan “tænder” man en hest?

Annonce