{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
814 visninger | Oprettet:

Sensitiv hest - Øvelser {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen

Jeg søger nogle øvelser jeg kan lave med min nye hest fra jorden som kan forberede ham til tilridningen, som vi begynder når vi når juleferien. Han er meget sensitiv, så tingene skal ske roligt og i et langsomt tempo. Vi har allerede lært at bakke, gå frem, gå på "tur", følge efter uden snor og løfte ben uden at stå bundet smiley

Tager imod alt den hjælp jeg kan få


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sensitiv hest - Øvelser
  • #1   27. nov 2019 Prøv at kigge på positiv forstærkning og hos @playlovelearn.se @pantherflows og @thewillingequine. Det er 3 profiler på Instagram, men specielt The Willing Equines hjemmeside er også vildt god med detaljerede blogindlæg (hun har også en podcast).
    Håber det kan bruges smiley


  • #2   27. nov 2019 Jeg har oplevet, at Miljøtræning har været super effektivt! Det hjalp på min, da det opbyggede en stor portion tillid - så til sidst kunne jeg gøre alt ved ham smiley

  • #4   26. dec 2019 Der er to ting der er vigtige forud for tilridning.
    Afslappethed og balance.
    Afslappethed skal komme fra overskud og mod til at prøve noget nyt. Her er miljøtræning og mental stimulering vigtigt.
    Det kan være øvelser som at gå over en pressening, finde gulerødder i en Balje med noget der larmer lidt, gå igennem noget smalt (eks to springstøtter). Det kan også bare være at lade hesten undersøge alt i stalden. Sørg for at du går ved skulderen eller lidt bagved så hesten selv prøver ting af. Tænk alle sanser ind, lyd, duft, føle mm. En god huskeregel er; næse, hals og måske fødder. Når du har fået mulen så gå væk fra genstanden i stedet for at presse så kommer hals og fødder af sig selv. Det vil bygge hestens selvtillid og overskud op.


    Del 2 er balancen. Sørg for at hesten forstår at bære sig selv korrekt før en rytter sættes op. Bliv opmærksom på om den lægger mest vægt på højre eller venstre forben, om den helst vil gå på lige spor I longe. Lav nogle øvelser hvor du bliver opmærksom på hvordan den bruger sig selv. En øvelse kan eks være at du lader hesten gå på hovslaget parallelt med en langside. Stil så hesten lidt ind mod midten, se på om baghovene træder på samme linje som forhovene. Flyt hestens forben for at rette linjerne. Du flytter den endten ind eller ud alt efter om baghovene falder ud eller ind. Lav forparts og bagpartsvendinger for at lære den at flytte vægten bagud. Lav øvelser med rodede bomme hvor den skal være bevidst om hvor den sætter fødderne.
    Tjek evt min side på Facebook, eller nobackpain, eller 4dimensional dressage af dvm Karin Leibbrandt.

    Du er mere end velkommen til at spørge til mere konkrete øvelser. E-konsultationer koster ikke noget. Jeg bor i Aalborg og kører også ud.


Kommentér på:
Sensitiv hest - Øvelser

Annonce