{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.660 visninger | Oprettet:

Meget sensitiv hest {{forumTopicSubject}}

Hej HG'er

Først får i lige en lang smøre om min oplevelse med min hest i dag og omkring mine frustrationer og til slut kommer spørgsmålet så. Håber i vil tage jer tid til at læse det hele og håber meget at der er nogle der har nogle gode råd/fifs, på forhånd tak! :o)

Skriver da jeg i dag havde lidt af en øv oplevelse med min 3,5 års vallak i dag. Han er en meget sensitiv hest, som har tendens til meget let at stresse og har et meget kraftigt flugtinstinkt i stressede situationer. Han bliver rigtig utryg hvis der er mange ændringer, som f.eks. hvis en traktor er blevet flyttet og ikke lige står der hvor den plejer at stå.
Men altså nu til sagen, red min dejlige unghest i lørdags, hvor jeg havde en rigtig fed oplevelse og virkelig tænkte at nu er han virkelig begyndt at gå og slappe af og han var bare som "smør" at ride på den dag. Så havde jo virkelig bare optur på efter i lørdags, da jeg i lidt tid har bøvlet med at få ham til at slappe af, specielt i den ene ende af ridehuset, da der ofte sker mange uventede ting i den ende, som en kat der lige pludselig springer op på en halmballe, eller en port der lige står og piber lidt når det blæser og ja så står der også oftest nogle traktorer og sådan lidt i den ende (altså på den anden side af barrieren).
I dag glædede jeg mig jo så virkelig til at skulle ride, da det jo bare havde været den fedeste følelse i lørdags, men glæden blev hurtigt vendt til frustration. For i dag stod porten åben, den ene traktor var væk og ikke nok med det, så var der også en hund (en form for ulvehund) omme i haven bag ridehuset, som har brugt hele dagen på at stå og hyle. Allerede da jeg sadlede op kunne jeg mærke at han var en smule utryg ved lyden af hunden som stod og hylede, men tænkte at han nok ville falde ned, da jeg ligesom synes at han var blevet hurtigere til at falde ned og slappe af. Desværre fik han bare ikke styr på nerverne i dag, prøvede med en masse parader, halvparader, lidt longe og så prøvede jeg også at trække med ham, da han plejer at føle sig mere tryg når jeg er ved hans side og viser ham tingene, men var lidt lige som om at det hele bare blev meget værre jo længere tid vi red. Han begyndte at stejle når jeg lavede parader, da hans flugtinstinkt havde taget over og derfor absolut ikke havde lyst til at stå stille. Han trippede afsted i en meget anspændt holdning hele tiden og skiftede konstant mellem skridt og trav og i longen hamrede han bare afsted, som om han var på flugt, så endte med at jeg droppede det for i dag.
Men alt i alt var både jeg og dem der var i stalden meget chokerede over hans adfærd i dag, har aldrig oplevet ham så anspændt og stresset før over noget, altså jo han ser da lidt spøgelser engang imellem og bliver da af og til bange for et eller andet og er udmærket klar over at han er en meget følsom og sensitiv hest, men det har aldrig været så slemt før at jeg ikke kunne berolige ham igen og det kunne jeg virkelig ikke i dag.

Så nu til mit spørgsmål. Er der nogen af jer HG'er der har oplevet noget lignende og har erfaringer med dette og kan komme med nogle gode råd/metoder til hvad man gør i sådanne situationer og evt. kan anbefale en form for tilskud til hans foder, som måske kan hjælpe til at hans nerver ikke tager sådan overhånd, for han er virkelig bare den skønneste hest at sidde på når han rigtigt slapper af, men var absolut ikke nogen fornøjelse i dag!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Meget sensitiv hest
  • #1   15. okt 2012 Har en sentisiv hoppe (o: der har jeg gået ekstremt meget med hende og først når hun slappede af hoppet op. Efterhånden kan jeg bedre og bedre få hende til at slappe af når jeg sidder på hende, hvis der skulle komme nogle dræber katte eller flyvende dækkener.



  • #2   16. okt 2012 Altså plejer at starte med at trække ham et par ture rundt i ridehallen inden jeg hopper op, for at han lige kan få set det hele og det plejer at virke rigtig godt og troede også det gjorde det i dag, men da jeg så satte mig op og begyndte at ride ned mod den ende hvor han plejer at spænde, stoppede han bare helt op og begyndte så at spænde helt op og så bakkede han ellers bare.

  • #3   16. okt 2012 De dage hvor jeg har kunnet mærke hun var ekstra vågen eller tutsi, har jeg gået måske en halv time. Det har virkelig båret frugt, er lige flyttet til ny stald og hun har taget alt utroligt pænt og går kun et par runder nu (o: Når min slapper af begynder hun at gå og puffe til min hånd.

    De fleste dage longere jeg i 5 min, hvor jeg har gået først og går et par runder efter inden jeg hopper op. De dage jeg ikke rider har jeg hende for det meste ude alligevel, om det er en træktur, løsspring eller 5 min i longe, dette er også med til at gøre hende mere rolig og stimuleret.


    Diverse foder tilskud du spørger til ville jeg ikke begynde på uden at få taget en blodprøve for at se om hun overhovedet mangler noget


  • #4   16. okt 2012 Der findes sådan noget pulver fra blue horse, som man kan give hesten til at tage toppen af deres stressniveau. Det kan lette den efterfølgende træning med din hest.
    Jeg tror jo en masse jordarbejde med folie, kasser, jakker...alt muligt som bevæger sig og laver lyde, kunne være den rette måde at vende ham til tingene.
    Har selv en hest som stresser hurtigt...og bare JEG TÆNKER uha, der er for meget vind så han danser nok en del...så er sikkert det også sker. MEN når min datter rider ham, kan det storme, lyne...what ever, og han reagerer overhovedet ikke eller bare meget lidt.
    Så bare DU tænker "oh nej, der er en hund som hyler, der er noget som står et andet sted...osv" så kan hesten mærke det og tingene bliver helt sikkert kun værre...
    måske en kombination af jordarbejde med hesten og metal træning til dig kunne være et forsøg værd. smiley


  • #5   16. okt 2012 Med hensyn til tilskud, så tænker jeg på produkter som f.eks. Pavo NervControl http://www.pavo-hestefoder.dk/produkter/pavo+nervcontrol?filter[4][]=11 , men har ingen erfaringer med produktet, men så da også helst at vi kunne træne det, så jeg kan hjælpe ham til at kontrollerer det bedre, så han slipper for at blive frustreret og stresset..

  • #6   16. okt 2012 TickTack: Havde nu ikke tænkt så meget over nogle af tingene før han begyndte at reagerer og generelt opdager jeg faktisk sjældent selv at tingene ser anderledes ud, det er først når han opdager det at det går op for mig, men ja efter i dag har det nok sat sig lidt fast desværre, men arbejder rigtig meget på at når han spænder op, så skal jeg give slip, tage en dyb indånding og så sidde mig tungt i sadlen og slappe af og i lørdags synes jeg jeg var ved at have styr på det, men kan godt se at jeg skal arbejde mere på det, men nu plejer han jo heller ikke ligefrem at stejle og det hele kom nu lidt bag på mig i dag synes jeg.

    Med hensyn til jordarbejde, så skal jeg helt sikkert igang med noget mere af den slags efter i dag. Vi har snakket om ude i stalden at lave nogle dage hvor vi udelukkende arbejder fra jorden med hestene :o)


  • #7   16. okt 2012 Aftal med andre at ride i ridehuset sammen med dig. Så de kan ride i forejen når din hest bliver bange for noget elelr lignende, og på den måde vise at det ikke er farligt. smiley

  • #8   16. okt 2012 Cecilie: Har også haft kig på urter, men synes det er rigtig svært at finde ud af, da jeg har hørt mange delte meninger omkring effekten, men selvfølgelig er det jo også meget individuelt fra hest til hest smiley

    Han er ikke skæv, fik ham i foråret i røntgen og fik foretaget en forsikrings-undersøgelse på ham, hvor han blev tjekket igennem og dyrlægen havde ingen anmærkninger..


  • #9   16. okt 2012 Revlis: Har faktisk lige aftalt med en i dag at vi næste gang skal prøve at ride sammen, for at se om det kan berolige ham lidt smiley

  • #10   16. okt 2012 Synes det lyder godt hvad du sådan vil gøre og arbejde med fremover.

    Køb det fra Blue Horse eller hvem der ellers tilbyder det - det ikke noget farligt, og så se hvordan det virker på din hest.
    Hvis din hest får havre, så fjern det og man kan få foder for meget tændte heste, som du evt kunne skifte til.

    Var jeg dig, så ville jeg afprøve tingene. Husk foderskifte skal lige virke. Det fra Blue Horse skulle virke ret hurtigt. smiley


  • #11   16. okt 2012 Det lyder godt TS smiley

  • #12   16. okt 2012 Min hest har været fuldstændig som du beskriver. :0)
    Jeg har kun én ting at sige: Træning. og atter træning. Tålmodighed og forståelse for, HVORFOR din hest netop gør, som den gør.
    Min dreng kan stadigvæk blive usikker og bange, men slet ikke på samme måde som før.

    Jeg synes du skal få dig noget undervisning i at håndtere din hest, og noget undervisning i tilvænning. Det lyder til, at du stiller alt, alt for store krav til ham, og det gør ham netop stresset og usikker.
    Du skal sætte kravene ned, og tage ét lille skridt af gangen.
    Start evt. med at trække ham forbi dét sted, han er utryg for. Tal beroligende til ham. Stil små opgaver som stop og gå. Hold kun et stop i 1-2 sekunder, da en stresset hest er motiveret for at gå fremad.
    Når han lystrer dine små, simple opgaver fra jorden, trækker du ham tilbage til hvor han er tryg, og giver ham fri.
    Rom blev ikke bygget på én dag, og heste, kan ikke lære, når de er stressede. smiley

    Prøv evt. at læse denne artikel, Malene Dam har skrevet om en stresset hest. Hvordan du bruger dens trang til at øge tempo positivt i en situation, hvor den er bange.

    http://www.facebook.com/notes/malene-dam-hestetræning/at-ride-hesten-afspændt-i-svære-situationer/376105852470112


  • #13   16. okt 2012 OBS:

    Jeg prøvede i sin tid også diverse tilskud. Urter, magnesium, Relax Amino.. Intet som helst hjalp smiley Det eneste der hjalp og som holder ved er træning!


  • #14   16. okt 2012 Har / havde sel det nogle kalder en over sensetiv hest..

    Hvis jeg var dig ville jeg hoppe ned på jorden, og så træne de grundlæggende ting og så indlære farlige ting er okay. Så jesten lære at når du er der, sker der den ingenting.

    Når en hest stresser op er det oftest fordi du ikke kan sætte dig igennen og at hesten tvivler på dig.


  • #15   16. okt 2012 **Team academica**

    Måske hos nogle, men langt fra alle. Det havde ingen virkning her smiley


  • #17   16. okt 2012 Sofie: Min hest han gør det fordi han er bange og er et flugtdyr, og gerne vil flygte fra det han finder farligt, der er intet galt med ridningen, får undervisning en gang i ugen af hende som har tilredet ham og han stresser ikke pga. ridningen, men kun når han bliver bange for noget, for ellers er han faktisk rigtig arbejdsvillig og vil meget gerne det jeg byder ham, så synes bestemt ikke jeg presser ham med hensyn til ridningen, rider ham pt 3 gange i ugen, hvoraf den ene er en tur i naturen og så longerer jeg ham en gang i ugen.
    Det skal også lige siges at han var jo allerede var ved siden af sig selv i vandspiltorvet hvor han ellers plejer at stå rigtig afslappet og bare nyder at blive nusset om

    Mich: det var også det jeg gjorde til sidst i går, hoppede ned på jorden og prøvede at vise ham at det ikke var farligt, men er nu svært når det er en lyd, som hele tiden kommer og går, for da hunden holdt op med at hyle, så blev han også mere rolig, men da den så begyndte igen, ja så kunne vi starte forfra igen..


  • #18   16. okt 2012 Men en rigtig god annonce Sofie, har selv brugt det tidligere det med at ride hesten frem og prøvede også lidt i går, men valgte at stoppe i går, da jeg var frustreret og påvirkede ham på en negativ måde, da jeg også selv endte med at blive ret spændt i går og ja så vurderede jeg at det var bedre bare at hoppe af og så longere ham lidt i stedet..

  • #19   16. okt 2012 Nu er alle heste jo flugtdyr og ikke kun nogle af dem. smiley

    Men kan heller ikke se hvorfor su skulle stoppe med at ride ham en overgang. Synes bare du skulle lave tillidstræning ved siden af, og vende ham til genstande og lyde af alt du kan finde. smiley
    Der jo heste som er mere "kylling" end andre, og det kræver lidt mere arbejde fra jorden.
    At tilskud af forskellige arter ikke virker ved en del heste ville ikke afholde mig af at prøve det ved min, for kunne man bare tage toppen af nervøsiteten ville det gøre både ridning og tillidstræning en smule nemmere. smiley


  • #20   16. okt 2012 Jeg mente du skal lige ridningen på hylden indtil din hest stoler på dig

  • #21   16. okt 2012 Min hest han stoler fint på mig fra jorden af, der hvor jeg går hen der tør han også gå hen, men derfor kan han stadig godt blive lidt anspændt, men tvinger ham absolut ikke til noget, han følger efter mig af egen fri vilje.. Derudover bliver han også utroligt glad hver gang jeg kommer og han vil faktisk helst have at jeg er i nærheden, bare jeg har været væk fra ham i få sekunder så vrinsker han hver gang jeg kommer tilbage, så vil mene han stoler på mig.. smiley

    Men i dag fik jeg så longeret ham lidt og han var helt sig selv igen, helt afslappet og var absolut ikke bange for noget i dag, så tror bare det har været lyden af hunden i går, som har påvirket hans flugtinstinkt meget voldsomt og da jeg så har holdt ham tilbage, så har jeg bare forværret situationen, da han ikke kunne komme til at følge sit instinkt, nemlig at flygte..


  • #22   16. okt 2012 Du kan ikke sige din hest stoler på dig bare fordi den vrinsker når den ser dig. Min venindes hest vrinsker også når den ser mig, jeg har absolut intet med den at gøre, udover vi selvfølgelig rider sammen sommetider, og når hun er på ferie osv..

    Du bliver nød til at tage ny læring til dig, hvis du vil din hest det bedste. Når jeg siger, at du stiller for store krav, har det intet at gøre med, jeg ikke tror din ridning er god nok eller lignende. Det har noget at gøre med, at hesten skal kunne følge med mentalt, og det kan den tydeligvis ikke, efter hvad du skriver.

    Når du siger, du ikke tvinger ham til noget, hvad mener du så?
    Du må ikke slippe et pres, når du først har lagt et, da hesten så finder ud af, at den adfærd den udviser fjerner presset.
    Du bliver nød til at være vedholdende og konsekvent, når du træner med ham, men problemet ligger i at opgaverne er for store og uoverskuelige for ham.
    En stresset hest kan ikke lære, du bliver nød til at tage tingene trin for trin, selvom du måske synes det er træls.
    Man man ikke forvente det samme af en stresset hest, som en rolig og afslappet hest.

    Sæt kravene ned, træn lidt af gangen, og stop altid træningen imens legen er god. Så får du resultater at se. Det lyder måske ærgerligt, hvis man regner med man kan ride en masse hver dag, men hvis man vil ændre hestens temperament, til det gode, så er det hvad der skal til. Det er ikke hesten der skal gå på kompromis for dine ønsker, det er dig. Du er underviseren.


  • #23   16. okt 2012 Sofie: Nu skrev jeg jo heller ikke at det udelukkende er fordi han vrinsker at jeg mener han stoler på mig, og synes faktisk ikke du kan vurderer ud fra hvad der bliver skrevet om en hest stoler på en eller ej, skrev det med at han vrinsker, ment som en lille sød ting han gør hver gang han ser mig.

    Og selvfølgelig vil jeg min hest det bedste, ellers havde jeg jo ikke skrevet her, og vil med glæde tage imod ny læring, men mener selv at jeg kender hesten bedst og ved at han stoler på mig. Med hensyn til det at presse ham, så mener jeg at jeg ikke presser ham til noget han ikke er mentalt eller fysisk klar til. Selvfølgelig skal en hest ikke lære at den kan løbe om hjørne med en, det er heller jo slet ikke den form for pres jeg mener, når jeg snakker om at presse hesten.

    Nu var han jo også kun stresset i går fordi han var bange for den ukendte lyd, for i dag var han da den sødeste og mest afslappede hest da jeg longerede ham, og rider ham ikke en masse hver dag, rider ham max en halv time 3 gange i ugen.

    Tror du har den forkerte opfattelse af hvad det er jeg egentlig skriver om ham, det i går har været en engangs oplevelse og er aldrig sket før, derfor min frustration, da det kom bag på mig, men ja han er en sensitiv hest, men har aldrig været så slemt at han rent faktisk blev stresset, som han gjorde i går, ja han kan godt spænde lidt op engang imellem når der sker noget nyt, men han bliver normalt ikke stresset af det..


Kommentér på:
Meget sensitiv hest

Annonce