{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
804 visninger | Oprettet:

Utryk eller stædig {{forumTopicSubject}}

Min unghest på 4,5 år har problemer med at være væk fra sine foldkammerater. Derfor har vi lagt rigtig meget træning i, at træne ham til at vænne sig til at være væk fra sine foldkammerater.

Hans reaktion, når han bliver utryk/gerne vil hjem er at stoppe op, og bare stå, nogle gange bakker han. Min træning dertil har været at lære ham stå-gå på min kommando, således at han lære det er mig, som styre hvornår vi skal stå og gå. Det er kun de cirka første 500 m, hvor han stopper op, ellers så går han bare. Medmindre vi møder andre heste på vejen, så stopper han også op.
Han er trænet med godbidder. Hvis han fx er stoppet op, og han så er gået frem når jeg har bedt ham om det, har han så fået en godbid. Men efter mere eftertanke er jeg kommet i tanke om, at måske har han fundet ud af, at hvis han stopper op, og går igen så får han en godbid. Eller hvad tænker I.

Derudover er jeg i tvivl omkring, hvornår jeg skal vise ham hvem der bestemmer. Som fx. nogle gange, hvor han skal ind fra fold, mens de andre står ude på folde, så kan han finde på at stoppe op, og ikke vil med ind. Normalvis vil jeg løse dette problem med godbidder, men burde jeg i virkeligheden sætte ham på plads, og fortælle ham at han skal med ind nu?.

Det skal siges, at han står fuldstændig af, hvis man presser ham for meget. Vores træning har været baseret på at lege det ind, vi har trænet rigtig meget på tur, fordi det finder han sjovere end baneridning.

Det vil være skønt, hvis der er nogle herinde der ligger inde på med tips og tricks til heste, som har svært ved at være væk fra deres foldkammerater, så tager jeg imod dem med kyshånd. Evt. hvis I kender en god underviser med erfaring indenfor emnet.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Utryk eller stædig
  • #1   4. dec 2019
    Din hest lyder til at have seperationsangst - det er angst for at forlade andre heste.
    Hver gang du når derud hvor hesten bliver utryk - i det her tilfælde med din hest, at den stopper op. Så bekræfter du den bare i, at det er farligt at være væk fra de andre heste.

    Så du skal stoppe og vende om og gå hjem, før hesten bliver utryk. Det er kedeligt og tager lang tid og du kan måske kun komme 10 meter væk hjemme fra ( for nogen starter man endnu mindre, andre længere, det kommer an på hvor hesten er tryg ). Men det handler om at gå til hvor hesten er tryg også gå hjem igen. Måske man så en uge senere kan komme 10 meter længere.
    Det tager tid og tålmodighed.

    Vdr. at hesten ikke vil ind på folden, så overvej hvorfor - nogle heste vil ikke fordi der er mudder i indgangen, andre vil ikke fordi de står nogen lige ved leddet, nogle gange sker det at der løber strøm igennem jorden og nogle gange forstår hesten simpelthen ikke hvad det er for nogle signaler man giver.


  • #2   4. dec 2019 Han stopper normalvis op lige inden vi træder ud på vejen fra gården af, så du vil anbefale, at jeg inden selv stopper op og vender om? Også selvom at han efter 500 m bare går, som der intet er?

  • #3   4. dec 2019
    Det afhænger af om han efter han er stoppet op også kommet videre, så går som intet er hændt eller stopper flere gange igen. Og det afhænger også af reaktionen hesten har på at blive presset videre.


  • #4   4. dec 2019 Som regel går han bare som om intet er hændt, medmindre vi møder andre heste på vejen.

  • #5   4. dec 2019 I en perfekt verden, så vender du om lige inden han får tanken "jeg er utryg".
    Og så gentager du.
    Bliver han utryg 500 meter væk, så rid frem og tilbage 400 meter -450-390-460-490-470-300-550-450 osv.
    Så lærer han at du altid beder om noget, man er tryg ved.
    Og så kan du gradvist udvide.

    Det havde været min metode.

    Bortset fra det.
    Hvordan giver du godbidder?
    Fra sadlen?
    Jeg er vant til at give godbidder til hundetræning men jeg er nødt til at have en stillestående hest for at han kan bøje halsen nok til at tage en godbid.
    Hvordan timer du godbid belønning for fremdrift??


  • #6   4. dec 2019 Der er lige den her del som jeg bider mærke i.
    "Han er trænet med godbidder. Hvis han fx er stoppet op, og han så er gået frem når jeg har bedt ham om det, har han så fået en godbid. Men efter mere eftertanke er jeg kommet i tanke om, at måske har han fundet ud af, at hvis han stopper op, og går igen så får han en godbid. Eller hvad tænker I."

    Hestens korttidshukommelse er i et sikkert gennemsnit på 3 sekunder. Nogle har lidt under, andre har lidt over. Det kan man ikke vide med sikkerhed, medmindre man er super skarp til at observere de helt rette ting i den helt rette kontekst, hvilket jeg personligt ikke selv er smiley Jeg skærer som regel efter 5 sekunder, ca.
    I din kontekst vil det sige at du sagtens, ubevidst, kan have lært ham at en adfærd eller tankegang der hedder "stop og gå=godbid" hvis du er kommet til at belønne begge slags adfærd inden for nogle sekunder. Heste er lynhurtige til at koble sådan noget.
    Jeg vil prøve i en periode at dele stop og gå meget op, så du er sikker på at komme ud over korttidshukommelsen - bare husk at belønningen for den ønskede adfærd selvfølgelig skal komme hurtigt, så du ikke kommer til at belønne en helt ny adfærd smiley
    Så får du også testet om det er "din" fejl at han stopper op, eller det er fordi at han (stadig) ikke vil væk fra de andre heste. Sådan sort på hvidt.


  • #7   5. dec 2019 Umiddelbart tænker jeg ikke at han har separationsangst, de fleste heste, især unge, vil helst være sammen med flokken, så selvfølgelig vil han prøve at se om han kan komme tilbage, jeg ville bare træne at gå videre, især når du skriver at han efter 500 m. er ligeglad.
    Måske fase godbidderne ud eller i hvert fald tænke over hvornår de gives ifht. korttidshukommelsen, som Frida også skriver.

    Min part har haft for vane at stoppe op, konstant, hele vejen væk fra gården, når vi rider tur, hun er på ingen måde angst for at være alene, det er bare sjovere at være med de andre, men vi har trænet og nu stopper hun måske en eller to gange.

    I starten, da jeg ikke kendte hende så godt, lod jeg hende gøre det, men efter at have snakket med ejer, som bekræftede at det er pjat, så drev jeg bare på, når hun lagde an til at stoppe, og når jeg ikke at drive inden hun stopper, så får hun frem signal med det samme.

    så overvej om du kan tage det i opløbet, så du driver lidt på ham når han begynder at tøve, og ellers frem signal med det samme han stopper.


  • #8   5. dec 2019 Min hest havde for vane at sætte i trav for hånd når vi gik ture, så jeg fik ham ned igen. Jeg klikker træner og bruger godbidder. Så når han gik ned fra trav til skridt når jeg trak i tøjlen, fik han et klik og godbid.. Det resulterede i at jeg havde en hest der konstant satte i trav fordi han ville have godbidder.. smiley smiley så jeg måtte stoppe med at klikke ham når han gik ned, men klikkede først når han havde skridtet en del meter smiley og så var vi over det problem.. Men jeg blev noget så lang ærmet og træt af at gå med ham smiley så jo.. Tror det er tillært adfærd smiley

    Mvh TT


Kommentér på:
Utryk eller stædig

Annonce