{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.437 visninger | Oprettet:

Hjælp, sår i munden. {{forumTopicSubject}}

Er der nogle der har nogle gode råd for at undgå sår i munden??
Smører med helosan inden jeg rider. Og har en overgang redet med hackamore for at give det fred til at vokse sammen. Men nu kommer det igen, bare ikke helt samme sted! smiley
Er der nogle bid som ligger anderledes i munden. Da han er meget smal og ikke har så meget plads til et bid.
Har hørt at en overdosis B-vitaminer evt. kan hjælpe, er det rigtigt??
Håber der er nogle der har nogle gode råd! smiley
Lad venligst være med at komme med negative kommentare om at det er synd at ride med bid og sådan noget.

(ved ikke om det er rigtigt postet)

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hjælp, sår i munden.
  • #2   10. aug 2007 Hvor har han sår henne?
    Er det i mundvigen er det en for hård hånd eller et for skarpt bid smiley

• #3   10. aug 2007 et blødere bid?? bliv ved med at smøre det prøv måske også med alo vera?? smiley god bedring med den ;D

• #4   10. aug 2007 Det lyder som om du er lidt hård i din hånd!! Men jeg tror også helosan eller vaseline er godt og smøre med inden du rider!!

• #5   10. aug 2007 I den ene side er det inde i mundvigen og den anden uden på.. Han kan ikke have tykkere bid i munden det er der ikke plads til. Og det er et ganske normalt to-delt han går med..

• #6   10. aug 2007 Kathrine S - Så er det højst sandsynligt din hånd..

• #7   10. aug 2007 Det er det højest sandsynligt ikke da jeg ikke rider ham særlig tit. Han står i ridning ved Nikolai Kowalski og nogen gange når han går lidt på foran åbner han munden sådan skævt altså han krydser kæberne.. Og han mener det er derfor han får sårene for så strammer bidet jo på en anden måde.
    Så søger bare gode råd til hvordan det undgåes og ikke at få at vide det er en hård hånd! Da jeg får undervisnig hver gang jeg rider, og så vil han sige hvis jeg havde for hårdt fat og så vil han jo heller ikke ligge sig rigtigt til foran..

• #8   10. aug 2007 Jeg har næsten det samme problem, og har fået at vide at mælkefedt ( Kan købes i rideudstyrsbutikker ) Skulle hjælpe.
    Det skal bare smøres i mundvigen.
    Kender mange der bruger det, med succes.

• #9   10. aug 2007
    Kathrine S - For at finde ud af hvordan problemet skal løses, må man først finde ud af hvordan problemet er opstået. Og vil du ikke have et ærligt svar - ja, så må du jo lade være med at spørge smiley

• #10   10. aug 2007 Line K - det vil jeg da prøve smiley

• #11   10. aug 2007 Håber det virker smiley

• #12   10. aug 2007 Pauline - det er opstået ved at bidet og næseremmen har nappet ham.
    Og nogle heste er altså MEGET sarte i munden så der faktisk ingenting skal til for der kommer sår. Kender en pony som har samme problem og den blev nr 4 til DM 2006, og rytteren der har heller ikke hård hånd!

• #13   10. aug 2007 Brug mælkefedt.

• #14   10. aug 2007 Kathrine S - Hvis du læser mit indlæg en gang til, vil du se at der står højst sandsynligt. Det er altså et udtryk for at jeg ikke er sikker, men at jeg tror det er det. Og hvis du ved at det er opstået af at næsebåndet og biddet har nappet ham, hvorfor skrev du så ikke det? Ja, jeg undrer mig. Og det er ingen grund til at hidse sig op smiley

• #15   10. aug 2007 <b>Pauline A</b>

Det kunne jo være at netop Kathrines hests mundvige var meget sarte. Ja undskyld jeg blander mig, men synes lige jeg skulle forsvare lidt her! Du kan ikke tillade dig at udtale dig om noget du intet aner om, det er okay man bringer det på banen, da det kunne have været en mulighed, men lad være med hårdnakket at påstå det er derfor! Du kender hverken Kathrine S, hendes hest og sikkert heller ikke ham hesten er i ridning ved!

• #16   10. aug 2007 Tinna ! - Jeg har jo ingen steder sagt at jeg var sikker på at det var det smiley Desuden er jeg ikke den eneste der har sagt at det kunne være årsagen..

• #17   10. aug 2007 <b>Pauline A</b>

Synes ikke Kathrine, har hidset sig op, men svaret pænt hver gang, jeg har jo åbenbart også misforstået dig men da du skrev dette:
    "Kathrine S - For at finde ud af hvordan problemet skal løses, må man først finde ud af hvordan problemet er opstået. Og vil du ikke have et ærligt svar - ja, så må du jo lade være med at spørge :)" Virkede det som om at hun bare måtte acceptere, at det var hendes hånd der var hård, men okay, vi kan alle misforstå hinanden, speciel når man ikke kender hinanden

• #18   10. aug 2007 Tinna ! - Nejnej, det var slet ikke det jeg mente smiley Men at ville hun ikke have et ærligt svar på hvad vi troede det var, så skulle hun ikke spørge smiley Synes hun virkede utrolig sur da nogle af os foreslog at det evt kunne være derfor smiley

• #21   10. aug 2007 Hejza...

Uha det problem har jeg også døjet MEGET med !!!! Min pony har en lys hud, så sol er ikke så godt. I græsset er der nogle 'syre' som også er lidt hårde ved huden !

Det der har hjulpet os - vi har virkelig prøvet meget- er et gummi stangbid. Det lyder lidt voldsomt med et stangbid, men det er nu ikke hårdere end et almindeligt bid ! Det er ligger lidt anderledes i munden, så bidringene ikke generer. Til stævner bruger jeg et muffebid, det har samme effekt, det er dog bare i almindeligt metal.

Før ridning smører jeg det med vaseline, og efter ridning med zinksalve.
    Når han skal ud smører jeg et tykt lag solcreme på.

Held og lykke med - og spørg endelig hvis du vil vide mere !

Mvh Anna Gøtske

• #22   10. aug 2007 Hej igen smiley

Forresten vil jeg forslå dig et 3 delt muffebid ! De er supergode og skåner hestens meget !
    Jeg bruger det til alle mine, ungheste såvel som konkurrencehestene...

Mvh Anna Gøtske

• #23   10. aug 2007 Læste lige et sted at du skrev, at det var opstået fordi næsebåndet og biddet havde nappet ham. Nu ved jeg ikke hvilken type næsebånd du bruger, men jeg har selv oplevet det med et almindeligt kombineret næsebånd. Det hjalp at sætte næsebåndet lidt længere op, så huden ikke så let kom i klemme. Ellers kan du jo også prøve et hannoveransk næsebånd - det giver jo et andet tryk og skulle vidst også være godt hvis hesten går og åbner munden lidt. Ellers held og lykke med det...

• #24   10. aug 2007 hvis han får sår fordi huden kommer i klemme mellem bid og næsebånd (som du selv skriver) ja så sidder næsebåndet forkert (på den hest) kan det ikke sidde uden at nive så skal den have andet næsebånd..
    Men altså sår kommer jo tit af hård hånd (men nej ikke altid) og de fleste afviser jo at det kan være deres skyld hvis man spørger.. alle snes jo selv de rider med ¨blid hånd..

• #25   10. aug 2007 har du prøvet hanoveransk næsebånd.. det hjalp ved alx..

• #26   10. aug 2007 og muffebid, som anna siger. du er så klog anna smiley

• #27   10. aug 2007 Haha jaja whatever xD

Du siger noget med det hannoveranske næsebånd !

• #28   10. aug 2007 Ulle: Det lyder meget som det Pablo har, han er også meget sart og grimen skaver ham også smiley

Katja: Hvor kan man få det der carbamidcreme henne? Har aldrig tænkt på det med allergi, men det kunne faktisk godt være smiley

Anna: Vi snakkede faktisk om et andet bid til undervisnigen i dag, men nikolai kunne ikke helt huske om det var et stangbid, eller hva det var. Men det var et meget blødt bid til en sart mund. det kan være det er det smiley

Mette: Det var et almindelig kombineret næsebånd der nappede ham, det var meget tyndt så nu har han et med noget mere foring fra OS som er blevet sat så langt op det kan komme unden at irretere ham. Han har også gået med hannoverransk et stykke tid, men vi har bare skiftet tilbage igen smiley

Signe: Ja, men det er ikke alle heste der får sår pga en hård hånd. Nogle er altså så sarte at der ingenting skal til for det kommer! smiley

Julie: Ja har redet med hannoverransk næsebånd et godt stykke tid. Vi er bare gået tilbage til normalt igen smiley

Tak for svar allesammen smiley

• #29   11. aug 2007 Carbamidcreme kan købes i Matas og på Apoteket.
    Jeg ville også prøve uden næsebånd eller hannoveransk. Det kunne måske også være at bidet er lidt for lille.

• #31   11. aug 2007 Anja og Katja: Tak, vil prøve at købe sådan noget creme. Og næste gang dyrlægen kommer ud få ham til at kigge på det igen, han kan nok sige om det er noget allergi smiley

• #32   11. aug 2007 Det er jo også det jeg skriver.. at det ikke altid skyldes hård hånd.. men tit..
    Men du skriver selv at det kommer af at huden kommer i klemme mellem bid og næsebånd.. og så er det jo næsebåndet der sidder forkert..

• #33   11. aug 2007 Signe: Ja, men det har kun været i den ene side og vi heller ikk 100% sikker på det for næsebåndet har ikke siddet så langt ned at det med sikkerhed er det er er skyld i det.. Men han er meget sart i munden for ellers ville det jo ikke komme igen når det var groet sammen. Og har næsten ikke ved i ham når jeg rider ham, men det kommer alligevel..Desværre smiley

• #34   11. aug 2007 Først og fremmest så giv det ro til at hele fuldstændigt! Har selv døjet med det på Æske og hun blev redet i bidløs i to uger sammenlagt + fridage for at give det ro.

Derefter begyndte jeg at smøre med vaseline. Det der i gule bøtter (mener det hedder Kløverblomst, fåes i Matas til 17 kr.) er super! Det smøres på et par minutter inden biddet kommer i munden.

Ellers har jeg også hørt den om mælkefedt og kender nogle der bruger det, er dog ikke informeret om virkningen smiley

• #35   11. aug 2007 Bare hold godt øje med næsebåndet (hvis det er det) evt. spænd det et hul højere op, det skader jo ikke..
    Har også hørt at mælkefedt skulle være godt hvis de er følsomme..

• #36   12. aug 2007 Signe: Næsebåndet kan ikke kommer længere op for kindbenet smiley Det er godt foret så det heller ikke begynder at nappe de smiley

Kommentér på:
Hjælp, sår i munden.

Annonce