{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
685 visninger | Oprettet:

Shetter {{forumTopicSubject}}

Hej HG
Jeg vil meget gerne begynde og træne med en lille shetter. Den er overvægtig og vi har kun deres løsdrift at træne i, eller marker med græs i nærheden. Først og fremmest har i nogle bud på øvelser/lege som den vil synes er sjovt med grime og træktov på??
Jeg kan mærke at når grimen kommer på ved den at den skal arbejde og er derfor tilbageholden og vil helst lade Vær. Jeg tænkte først at godbidder måske ville hjælpe med at gøre det sjovere og mere interessant at gøre som jeg beder om, men det ender med at han ikke lytter til mig og gør alt hvad den kan for at få fat i godbidden, hvilket gør mig frustreret. Så jeg er endt med at det nok er bedst at starte ud med nogle lette "lege" som ikke er alt for komplicerede så det er sjove for begge.

Jeg har også prøvet at træne stop på kommando, og hvis jeg bruger godbidder gør han som ovenstående, og hvis jeg ikke gør ender jeg med at blive stresset og frustreret, og sådan skal det jo helt ikke være.

Håber i kan hjælpe og har nogle bud


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Shetter
  • #1   22. jan 2020 Hvordan giver du godbidder?
    Jeg vil anbefale dig at læse lidt op på indlæringspsykologi, og øve dig på din timing samt et "godbidssignal" (fx. klikker, "dygtig", "jackpot" eller andet). Dit godbidssignal skal *kun* bruges i forbindelse med at du giver hesten en godbid. Det er en hurtig og generel let måde at komme udover tiggeri og anmasende heste.
    Nu går jeg ud fra at det ikke er din egen. Hvad må du og hvad må du ikke? Tricks og lignende er oplagt til de små, men hold dig opdateret på hvad du må lære den smiley
    Agility/spring og dressur (for hånd) er en god måde at få bygget nogle muskler op og have det sjovt på samme tid smiley Du kan lære den præcist det samme som en normal ridehest, så det er kun fantasien der sætter grænser smiley


  • #2   22. jan 2020 Hvis det var mig - taget i betragtning af, at jeg ikke går ud fra at du vil ride på den - ville jeg gå en masse ture med den. Skridt er en meget undervurderet gangart, men i skridt bruger hesten kun et ben til at føre resten at kroppen fremad, og lange skridtture sætter gode muskler. Og så er gåture med en sød, lille pony altid hyggelige smiley

    Da jeg skulle have min (gamle) part i form - han var en SVÆRT overvægtig, lille fjordhest - longerede jeg ham et par gange om ugen i et par måneder og han endte med at komme i super form! smiley Hans kost var ren havre, så han havde altid dejlig meget energi til at arbejde (og bukke!) i longe. Det skal siges, at han IKKE havde nogen form for indspændinger på og bare blev longeret i grime.


  • #3   22. jan 2020 Fjern godbidderne. Min kan heller ikke håndtere det, så nu er der faste steder hvor han må få godbidder (udover på boks og fordi børn synes han er nuttet): For at blive fanget på fold, løfte fødder (her er han meget anklagende hvis jeg glemmer den) og ofte når han bliver sluppet. Nogle gange falder der en af hvis den har stået stille i lang tid. Altså blevet bedt om at stå stille og så står.

    Men hvis den ikke gider grimen fordi den er lig med arbejde, så lav noget den synes er sjovt en gang i mellem. Tag den med hen til noget godt græs og lad den græsse. Tag den ind bare for at være lidt og sæt den ud igen. Så forsvinder øv- fornemmelsen.

    Og så har jeg hold af at gå tur. På steder med mennesker, biler og farlige ting. Det er super god træning, og ret hyggeligt. På tur kan man også øve kommandoer ind til stop, gå og trav. Og der kan gå en sport i at gå hen til og over mærkelige ting.


  • #4   23. jan 2020 Måske noget klikkertræning, som også bliver forslået. Det er sjovt for begge parter. Jeg vil anbefale, at du får lidt undervisning et par gange. Hvis det ikke er en mulighed, så find nogle gode forklaringer og videoer på internettet og lån bogen "Klikkertræning af heste" af Alexandra Kurland på biblioteket. Den er ganske god. smiley

  • #6   23. jan 2020 Altså jeg trænede min som en "normal" hest, hvor hun blev trænet 4-5gange om ugen. I starten var det let og der efter hårdere jo bedere i form hun kom.
    Her lavede vi bom træning, sprang, cyklede ture og somme tider tricks.
    Hun blev klikkertrænet med små godbidder, så hun ikke fik for meget/blev tyk.
    Med basis træning nogle gange om ugen med små godbidder, godt hø og god motion tabte hun sig godt og jævnt. Hun fik også nogle lækre muskler smiley


  • #7   23. jan 2020 hvis den er tyk nu, ville jeg ikke bruge godbider i træningen. Det må være en hyggeting før og efter træningen, så den forbinder dig med noget positivt. Jeg ville gå nogle gode ture med den i frisk skridt. Måske longe en gang i ugen i 10-15 min (ikke mere, det kan belaste en overvægtig ponys ben for meget) og så ville jeg løslongere, så den får lov at bruge hele ridebanen, men får pulsen op.

  • #8   26. jan 2020 Tusind tak for kommentarerne

  • #9   27. jan 2020 Jeg ville gå igang med noget klikkertræning. Det handler ikke om at godbidder ikke fungerer, men hvordan de bruges. Jeg har selv en mindre pony som kan blive meget intens. smiley
    Jeg vil anbefale at kigge forbi Instagram og @pantherflows @thewillingequine og @playlovelearn.se derinde smiley
    Lige nu har jeg ikke mulighed for at skrive en masse, men jeg kan se at du holder til i Nordsjælland, det gør jeg også. Hvis du har lyst og mulighed så er du meget velkommen til at komme til os, så viser jeg gerne hvordan man kommer igang smiley


Kommentér på:
Shetter

Annonce