{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
735 visninger | Oprettet:

Ukoncentreret hest! {{forumTopicSubject}}

Halløj! I dag havde min hest og jeg, hvad der startede som, et godt ridt på ridebanen! Indtil hans foldkammerat gik forbi... så skulle han selvfølgelig kigge! Derefter kom der andre der larmede... det skulle OGSÅ tjekkes ud! Så kom hans foldkammerat forbi igen... ENDNU engang skulle han begloes!

Jeg prøvede at bede ham om at koncentrere ved at drive på og stille ham indad, men hele kommunikationen røg mellem os. Det endte med at jeg blev frustreret - hvilket jeg ved er forkert og at jeg egentlig ikke bør blive - hvorefter at det føles som kommunikerede jeg med en sten...

Så mit spørgsmål er:
Hvad ville I anbefale når ens hest pludselig mister ALT koncentrationen? Skal man bare “call it a day”? Han er ikke den vågne type, så det er ikke fordi han bliver bange eller nervøs over alt der sker omkring ham...


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ukoncentreret hest!
  • #1   30. jan 2020 Det kæmper jeg med på min part, hun er bestemt ikke nervøs eller noget, hun er bare MEGET opmærksom på alt, så hvis der kører en bil, cykel, gå nogen eller andet oppe på vejen, så skal hun se hvad det er, ikke nervøst eller bange, men nysgerrig for hvem der er oppe på vejen... Det værste er når hendes ejer lige kommer gående, så er hun næsten ikke til at få frem, men med træning går det bedre og bedre, i mandags kom der så 3-4 dagplejere gående med barnevogne og børn, hun gik helt i stå, de var spændende!

    Min underviser har hjulpet os godt på vej, for før hen (og stadig en sjælden gang i mellem) blev jeg mega frustreret og kom til at hive i hende af afmagt, men ved at min parts ejers søn en dag holdte oppe ad grusvejen på sin scooter, fik vi virkelig trænet, for det var meget spændende hvad han lavede der, så vi red rund på volte og når hun begyndte at spænde op korrigerede jeg hendes skulder, så det blev svært at kigge ud af volten, og når man ved hesten gør det kan man tage det i opløbet ved at bede om noget, selvfølgelig er det ikke altid man kan forudse det, men når det er noget konstant, så hjælper det.

    Når det er fx. fordi en går forbi, så forsøg at aflede ved at bede om en øvelse, det kan være skulder ind/ud, og vigtigst af alt er at du ikke kommer til at spænde op eller fokusere på andet, hvis du koncentrerer dig, så har hesten også lettere ved det. og så bare rid videre, lad være at lade dig gå på, for så er løbet kørt.


  • #2   31. jan 2020 Jeg er kommet frem til med mine, fordi de er typerne som kigger RIGTIG meget - uden af blive bange, de kigger bare - at det mest produktive og mindst frustrerende for alle parter er at lade dem kigge færdig. Det er hurtigere for mig bagefter at vende tilbage for arbejde fordi de netop har fået stillet deres nysgerrighed smiley Jeg ved ikke om det er kommet med den metode eller med alderen, men jeg synes at de hurtigere bliver færdige med at glo - eller, jeg kan hurtigere spørge pænt om vi kan komme tilbage til arbejdet, og langt de fleste gange er de med på den.
    Det er netop også fordi jeg ikke vil sidde og losse til dem eller hive i dem for bare at få halvdelen af deres opmærksomhed, fordi de stadig liige skal kigge. Suk smiley


  • #3   31. jan 2020 Frida, det gør jeg ofte også, i nogle tilfælde, men hvis nu man træner efter st ride stævne, så går den altså ikke at hesten har lært/ved at den kan/Må stoppe op og kigge så snart noget er spændende, for der er da meget at kigge efter på sådan en stævneplads, jeg tænker det tæller en del ned, hvis hesten x antal gange stopper for at kigge smiley

  • #4   31. jan 2020 Jeg vil "forlange" at hesten går vider, rid en cirkelvolte, stil ind, eller ride versade på volten.
    Du må selvfølgelig ikke forlange noget af hesten , som den ikke kan.

    Jeg har selv en hest, der ser mange ting og der ved bliver noget ufocusceret...
    Det der har hjulpet mest, har været god undervisning.


  • #5   31. jan 2020 Hvis min hest ikke er fokuseret beder jeg ham fokusere ved at lave øvelser, og her er det ikke nok bare at stille hesten til en side for det kræver ikke hjerne.

    vi bruger ofte travers/versade skift eller spanske skridt. smiley
    lav en masse ting så hesten er nødt til at tænke og fokusere på hvad du siger for at være med.
    giv evt en lille godbid de er gode til at flytte fokus smiley


  • #7   31. jan 2020 Tusind tak for alle svarerne! Og rart at vide at jeg ikke er alene om frustrationen! smiley

    Hos min hest hjælper det ikke at lade ham kigge... for så bliver han stående i 100 år og begynder at forstå at dem med at kigge resulterer i at han får en “pause”. Jeg har før prøvet bare at lade ham kigge. Nu lader jeg ham kun kigge hvis det er “farlig” andet. (den eneste gang jeg er faldet af ham var fordi han holdt øje med en hund i underskoven... der skulle kigges smiley )

    Det lyder dog som en god idé at lave mere indviklede ting, så han ikke har tid til at kigge! Til tider kan jeg dog kun ride på tølt-spor, og så er der ikke så meget plads at arbejde med. Har I nogle øvelser man kan udføre fra hesteryg uden brug af meget plads? (Må meget gerne træne balance da det også er et problem smiley )

    Jeg bør nok nævne at han går på sin 11. vinter, så han er ikke ung, og tror ærligt ikke man kan få en roligere hest end ham! Lastbiler kan komme bagfra uden han lægger yderligere mærke til den.


  • #9   31. jan 2020 Han er helt klart typen der ELSKER overspringshandlinger, men sidste gang var det fordi ALT andet skulle ses. Som førnævnt var det ikke af skræk, men nysgerrighed. Da to af hans foldkammerater var gået forbi og derefter hjem til folden røg hans opmærksomhed 100% fra mig og til dem.

    Men til de tilfælde hvor han opsøger overspringshandlinger, hvad ville du anbefale at gøre?


  • #11   31. jan 2020 Hvordan er han på tur, kan det være en idé at variere træningen noget mere, så han ikke føler behov for overspringshandlinger?
    Evt. noget jord arbejde ind k mellem.

    Øvelser som jeg selv bruger for at aflede opmærksomheden er flyt af skulder ved indirekte brug af tøjle, kan ikke huske hvad min underviser kalder det... Og så flyt forpart og bagpart, bare et skridt, så lige ud og så et skridt, med mindre hesten kan versader og travers så ville jeg bruge det, det kan man sagtens på en ovalbane, eller sigsag, et par skridt i schenkelvigning den ene vej og så den anden vej, det gør jeg på tur, det fylder ikke så meget smiley


  • #12   2. feb 2020 Mht underviser er det simpelthen guld værd for dig og hesten. Heste er i nuet og de fornemmer det splitsekund at man tvivler eller bliver nervøs til at de kobler én af og så gør de noget andet end hvad man lige vil have dem til. Samarbejde skal være en glæde og her kan Underviseren hjælpe dig med det her og ik kun på bane, men også på tur (underviseren kan måske låne en hest og ride med dig, så undervisning også kan foregå i naturen). Underviseren kan komme med mange fif som du kan bruge når din hest kobler dig af. Mht til hans balance så er det igen en underviser som hjælper dig her, til at fortælle dig og evt vise dig hvad for nogen øvelser i faktisk kan bruge hver gang du rider og du kan også bruge dem på skovturen. Ligeudretning på en hest med dårlig balance er ikke klar til Ligeudretning hverken på bane eller skovturen. Jeg kan fortælle dig øvelserne men det der er ved det, det er at man nemt kan komme til at få hesten til skyde skulderen eller smide bagparten og så er øvelsen ik god for hesten og den får ikke brugt sig rigtigt eller opbygget de rigtige muskler. ved en øvelse når du får stillet hesten rigtigt, så siger underviseren typisk "der" "der" for at du selv kan fornemme at hesten arbejder rigtigt og du får stillet hesten rigtigt til at når du selv rider på egen hånd, har en fornemmelse af hvor meget eller lidt du skal stille hesten og stile efter. Du får så federe hest at ride på når hesten er løsgjort, i balance og smidig smiley
    En anden ting det er at underviseren retter også på dig, så du selv bruger dig rigtigt og ik spænder op i musklerne, for det giver også forkerte signaler til at hesten og kan forvirre den til at den kan koble dig af (personligt har jeg meget glæde af bogen centreret ridning) jeg har bla skavanker i mine hofter og lænd, som går lige i hesten og min hest har bla fået så fed en trav fordi jeg retter på mig selv flere gange under et ridt. Personligt er jeg kommet frem til at jeg vil have to forskellige undervisere ud, én i centreret ridning som hjælper og retter på min sædestilling mm og en alm underviser mig videre med hesten smiley


Kommentér på:
Ukoncentreret hest!

Annonce