{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
742 visninger | Oprettet:

Lære hest at være alene uden mennesker {{forumTopicSubject}}

Jeg har et irriterende opstået problem, som jeg ikke kan gennemskue hvordan jeg bedst træner. Der gik lige en prås op for mig her til aften: Måske min hest faktisk er utryg og bakker ud af trailer af samme grund som han er ustyrlig i boksen når han er alene.

Min hest kan ikke lide at være alene. Forståeligt, med flok og al ting. Udfordringen er at jeg er blevet hans flok og han er nærmest seperationsangst fra mig. For han kan sagtens gå med mig uden andre heste. Både på tur, staldgangen, og andre steder. Men lige så snart jeg forlader ham, så vrinsker han, vader rundt i boksen, kaster sig bagud i tovet og har ingen ro overhovedet. Det er som om jeg er kommet til at tillære, at hvis jeg sætter ham ind i boksen i en tom stald, så bliver han forladt, sætter jeg ham ind i en trailer så bliver han forladt, sætter jeg ham ind i et spiltov så er han også forladt.
Jeg kan godt efterlade ham på staldgangen, mens jeg går ind i sadelrummet.

Jeg døjer nu med en hest der er svær at læsse (som altid er gået nemt op i trailer), som står meget uroligt i trailer, som skal slæbes ind i sin boks hvis stalden er tom, og vender sig på tværs og kaster sig bagud i tovet når han sættes i spiltov.
Nu har jeg siddet og set på hesten i spiltov i 20 minutter. Der er efterhånden lidt ro på, men den spiser ikke.

Hvad søren gør man? Hvordan træner man det? Der har været uro før, men det eskalerede efter jeg forsøgte at læsse ham, hvor jeg gik op på den anden side af skillevæggen og efter han er flyttet stald (uden best buddies på folden).
Det er svært at gå ud og komme ind når der er ro på, som med en hund, for jeg kan ikke se på afstand om der er ro på.

Åh det er så frustrerende...


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Lære hest at være alene uden mennesker
  • #1   9. feb 2020 Lad somom at det er en hvalp.

    Først bevæger du dig lidt væk, men så hvalpen kan se dig.
    Så bevæger du dig lidt væk, men så den kan høre dig, og måske også vælge at gå hen til dig, men det er bare federe at blive. (fx gnaveben / sliksten)
    Så lidt længere væk.
    Så væk længere tid af gangen.

    Hvis du kan gøre det perfekt, så udvider du grænsen men uden at overtræde grænsen, så hvalpen / hesten får aktiveret sin utryghed og paniske mavefornemmelse.

    Held og lykke med hvalpe træningen.


  • #2   9. feb 2020 Dr Who: Jeg synes bare det er rigtig besværligt, når jeg faktisk ikke kan se hesten eller høre hvad den laver. Ofte når min hest er utryg, så er det blot kraftig/hurtig vejrtrækning og apati. De store reaktioner på det er ret nye.

  • #3   9. feb 2020 Hvis du ser, at reaktionen starter efter ca 10 sekunder, så hver tilbage efter ca 7-9 sekunder.

    Når han opdager, at en ven er der, før det gør noget man er alene, så udvid tiden.

    Hvis han 9/10 gange har normal vejrtrækning, når du kommer tilbage, så er alt skønt.


  • #4   9. feb 2020 Jeg har indtil nu gjort det, jeg et gået en meter væk, og tilbage med det samme med en godbid. Derefter 2 meter væk og samme procedure. Så han slet ikke når reagere. Derefter har jeg trukket den et sekund, før jeg gik tilbage med en godbid. Så gik jeg ud af døren og ind igen lige med det samme og samme procedure der ude. Når jeg har skulle trække den lidt, har jeg brugt min mobil som spejl, så kameraet kan se hesten, men jeg står udenfor døren, hvor han ikke kan se mig, men jeg stadig kan se ham på skærmen. Nu kan jeg gå ind og måske skifte sko og sådan, inden jeg kommer tilbage. Sidst jeg prøvede, fik han sit almindelige foder iblandet godbidder (næste gang bruger jeg nok gulerødder) og der stod han og spiste, da jeg kom tilbage. Indtil videre går det i den rigtige retning. Jeg har nemlig samme problem med min, bortset fra han kun står uroligt, kaster sig ikke i snoren eller sådan noget. I traileren vil han meget gerne ud igen, også selvom jeg står der (han går frivilligt ind). Derfor laver jeg også alene-træning i stalden smiley

  • #5   9. feb 2020 Louise; Det lyder som en lidt nemmere måde at gøre det på. Jeg vil dog meget gerne undgå godbidderne, for så har jeg en hest som står uroligt for at få fat i en godbid. Hesten får totalt tunnelsyn. Det skal ikke være nemt smiley

    Hvor længe af gangen træner du?
    Jeg er også lidt udfordret på at vi deltager på et kursus for tiden, så vi er af sted med trailer knap 1 gang om ugen. Der er en træls risiko for at jeg ødelægger træningen med det samme igen smiley


  • #6   9. feb 2020 Jah altså min er også lidt for madglad, men synes faktisk det går ret godt alligevel. Måske det har hjulpet han er blevet tvunget til at skulle vente?

    Jeg har ikke rigtig nogen bestemt tid jeg træner. Går bare efter fornemmelsen. Det er ikke ret længe ad gangen. Nu er min også kun snart 3, så han bliver hurtigt træt, selvom han er en klog og arbejdsom herre.
    Nu jeg tænker over det, er jeg faktisk gået til opgaven som jeg ville gøre det med mine hunde.

    Og jo, jeg tænker det ikke er det smarteste at køre trailer, når i er i gang med den proces. Jeg ville enten droppe kursus eller vente med at træne til kurset er færdigt. Ellers kan du nok starte forfra mange gange.
    Tænker det er ligesom jeg træner min hund til at køre bil. Han kan køre 10 min, før han begynder gispe, så hvis jeg kører en time, er jeg 100 på jeg tager et langt skridt tilbage.


  • #7   9. feb 2020 Trailer har jeg trænet ca. 30 minutter af gangen. Og selvom jeg ved det er det helt forkerte svar, så aflyser jeg ikke den kursusgang - for det er den eneste mulighed for undervisning og jeg har kæmpet i 1 år for at få det til at gå op. Og trænes skal det, for lige nu er den største udfordring at hesten ikke har lyst til at være i traileren af samme grund.
    I mange år har min også bare stået uroligt, men især med trailer er han nu der hvor han går lidt op, men så sætter sig på røven og kaster sig bagud. Indtil videre har jeg trænet at gå lidt op, stå og slappe af nogle minutter, gå ned igen, gå lidt længere op. I laaangsomt tempo og starter altid på et trin, som jeg ved han kunne uden problemer sidst. Det vigtigste er at han er rolig og afslappet når vi står et sted på traileren. Ros og fred kommer når man står stille.
    Men det kortslutter lidt når kroppen skal ind i selve traileren, for der bliver man forladt... Og det er hammersvært at lure hvor meget jeg kan presse hesten når den bakker


  • #8   9. feb 2020 Ja det er svært at sige, når man ikke selv er der.
    Forstår også godt du ikke vil aflyse. Jeg har stadig det problem jeg ikke har en underviser, da det jeg vil er svært at finde underviser til.
    Men det er en periode det kursus varer eller hvordan?
    Mht længde, er det bare vigtigt for mig vi slutter på noget godt. Om det er efter 2 min eller 15. Hesten kan jo også have en dårlig dag og så går det bare ikke så godt som sidste gang. Det oplevede jeg med min forleden. Vi gik tur og alt var mega farligt - han blev farlig. Dagen efter opførte han sig som om han aldrig har lavet andet.

    I øvrigt. Jeg er langt fra ekspert. Bruger min intuition og erfaring med hunde og heste og logik og håber det virker ??


  • #9   9. feb 2020 Det er lørdage i februar og marts, med et par huller hist og her. Så en lang kursusgang.

    Jeg prøver virkelig også at slutte på noget godt, selvom det er hårdt på de dårlige dage. I dag var også sådan en dag, så jeg opgav min plan om at lade den kølige hest stå inde og tørre nogle timer.

    Jeg prøver virkelig også med tålmodighed og ro - men nogle gange har man lyst til bare at råbe af dyret i frustration.


  • #10   9. feb 2020 Dét forstår jeg godt. Man er bare nødt til at minde sig selv om man ingen vegne kommer med det. Snarere tværtimod. Hvis det sker for mig, prøver jeg starte forfra og tage en dyb indånding, inden jeg gør mere. Ro på og prøv igen. Hvis det er helt tosset, laver jeg noget helt andet som at gå en tur og prøver igen, når vi kommer hjem. Så er han også lidt mere træt i hovedet og har ikke lige så meget overskudsenergi i hovedet til at overreagere med. Det plejer hjælpe. Måske sætter jeg kravet til hvad en god oplevelse er, ned.
    Derudover er min meget tydelig med hvornår han synes det er for meget/svært, så han bliver også frustreret og så gør jeg det samme, hvis det sker for mig.


Kommentér på:
Lære hest at være alene uden mennesker

Annonce