{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.093 visninger | Oprettet:

Sadel {{forumTopicSubject}}

Hej.
Jeg har en meget tyk hest, der lige nu ikke har en sadel, da han for længst er vokset fra den, grundet overvægt. Jeg har ikke ville købe/få en sadelmager ud og omstoppet sadlen, da jeg ikke har de helt store penge at gøre med.
Men vil han kunne passe 1 af de 2 sadler jeg har liggende til ham? Han har ku passe dem, da han var tyndere. Min veninde siger, at han ikke vil kunne, men det forstår jeg bare ikke hvorfor?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sadel
  • #1   19. mar 2020 Måske.

    Har du prøvet?


  • #2   19. mar 2020 Har prøvet, men grundet hans høje vægt, så ligger de ad h til


  • #4   19. mar 2020 Er ikke selv sadelmager men skal starte på uddannelsen som sadelmager i England til sommer og har været en hel del i praktik ved uddannede sadelmagere og har alligevel lært en del bare af det.
    I realiteten skal en sadel omstoppes hver anden til tredje måned for at den altid ligger optimalt på din hest. Men det gør alle os 'fritids ryttere' jo ikke. At hesten har ændret facon har meget at sige. Den mest perfekte sadel til din hest da den var i topform kan være dens værste mareridt to måneder senere hvis den har stået stille og bare ædt på en grøn mark fx. De ændre sig så meget men sadlen gør jo desværre ikke. Det er realistisk nok at begge de sadler der lå godt på den tidligere ligger af helvede til nu. Du må enten få din hest tilbage i den form den var i da den passede sin sadel eller anskaffe en anden sadel der passer til dens form nu. Det er møg træls og ved godt selv hvordan det er at have hest med en ret lille pengepung! Men det er desværre bare realiteten.
    Men igen jeg er ikke en uddannet fagperson (endnu) så hvis du virkelig skal have råd så ring til en uddannet sadelmager og hør dem ad (et kald koster ikke en klejne) smiley
    Btw en der kalder sig sadelmager bør have titlen 'master saddler'. Det er når du er 100% korrekt uddannet sadelmager.


  • #5   19. mar 2020 Nu ved jeg ikke hvor overvægtig / fed din hest er. Men hvis det er så slemt, som du giver udtryk for - så brug hellere pengene på at få hesten trænet ordenligt... Sadel + rytter = mere vægt endnu, og i værste fald ender du med en hest med overbelastning eller skade.
    Jeg kan varmt anbefale at sende hesten i svømmeforløb hos Hammerthor Poolcenter i Ikast, eller evt vandbånd og skridtbånd. I hvert fald indtil hesten er slankere, og derefter se på sadel. Ellers kan du skifte og ændre og købe nyt ret mange gange inden.
    Jeg ved godt det lyder stramt, og måske var det ikke det svar du søgte. Men jeg har selv haft en fed hest, og kom i gang med træning for sent - og måtte desværre indse at hesten var blevet så syg af sin overvægt, at selvom den tabte sig, så ville den aldrig blive godt gående igen. Så jeg måtte aflive hende. Hader mig selv for det hver dag, men tro mig, så har man lært det på den hårdeste måde smiley

    Rigtig god fornøjelse med træningen ??


  • #6   20. mar 2020 Hvis du savner noget at ride på - hvad med at ride uden sadel?
    Eller, evt en lammefætter?

    Og så ud på nogle lange skridtture, så kan bygger formen op igen?
    ..og kig på udløsende årsag til overvægt...


  • #7   20. mar 2020 Passer sadel , når hesten er for tyk?
    Tjah... passer dine bukser, hvis du tager 10-15 kilo på? Næppe smiley

    Du må i gang med træningen, og de skridtture, som Dr. Who foreslår, er en god ide. Du kan trække med hesten - så får I begge motion, og det er en hyggelig måde at være sammen med sin hest på, eller du kan ride.
    Hvis du er ked af at ride uden sadel, så kan jeg anbefale en ridegjord. De kan fås med og uden håndtag, og der kan sættes stigbøjler på, hvis du ønsker det.
    Sådan en fætter koster kun en brøkdel af en sadelmager, og kan købes mange steder.

    https://vedsted-molle.dk/shop/longerings-og-ridegjord-3427p.html?gclid=Cj0KCQjw09HzBRDrARIsAG60GP_7q4oQIm4kbLAI1WuVqXEHAjXMu-3txaTroupCoEWTxJRyN68QvXwaAjNyEALw_wcB

    Og nej, man sidder ikke specielt godt ovenpå sådan én, men man vænner sig til det - og man får ikke nær så mange blå mærker som hvis man bliver kylet af smiley


  • #8   20. mar 2020 Jeg har brugt Barefoot physio sadel pad på min lånehest da han var så fed, at sadlen ikke passede ham.
    Der er ikke bøjler i den. Jeg tror måske de har lavet en ny model. Men jeg følte aldrig at jeg manglede dem.

    Hvis jeg var dig ville jeg bruge et alternativ til en sadel, mens den er for tyk til sin normale sadel.


  • #9   20. mar 2020 Hvis hesten er så fed - så ville jeg går tur med den mindst en måneds tid, før jeg ville overveje at sætte mig op på den.
    Dens fedme gør at den har rigeligt atslæbe rundt på, den behøver ikke at få 60-70 kg oveni smiley

    Så ud og gå tur i det gode vejr - jeg formoder hesten er blevet fed pga den har stået stille, så der skal den gå lige ud på hård bund, så er du i nærheden af fx nedlagte jernbanespor er det en god ide at bruge dem, har jeg brugt da jeg gik tur i et par måneder med min hest som skulle genoptrænes efter at have stået stille.

    Mvh Charlotte


    profilbillede
  • #10   20. mar 2020 Du har sikkert allerede sat hesten på slankekur. Ellers ville jeg starte der. Hvis ikke du ved noget om foder, så spørg der hvor du køber foder, de rådgiver gerne, så din hest kan komme igang med, at tabe sig. Husk der skal mindre foder i kryppen og mere strå. Nogen heste kan leve på en sten og har ikke behov for andet end vitaminer og strå. Mange gange er det vores behov vi dækker, ved at gi hesten mad den ikke har brug for, fordi vi syntes det er synd den ikke får mad. Jeg er selv ejer af en tønde på 4 ben, der er kronisk sulten. Jeg er dog hård og hun får kun en håndfuld foder til sine vitaminer, ellers glider de ikke ned. Resten må hun ta gennem fri hø.
    Der findes så mange bomløse / stofsadler til små penge, at du sagtens kan købe en brugt. De er som regel også lette, at sælge igen, hvis / når du ikke længere har brug for den.
    Hvis du forsøger med en af de sadler du allerede har, så kan de skade din hest, fordi den kommer til, at klemme og trykke forkerte steder, hvis den ikke passer. Det gør hesten får ondt. Så slankekur er første skridt.


  • jens c
    jens c Tilmeldt:
    jul 2009

    Følger: 2 Svar: 131
    #11   29. mar 2020 jeg kan tilslutte mig Sunsine hvad angår slankekur. Men her er motion også vigtig. Derfor skal du ride din hest så meget du kan få tid til. De sadler du har er sikkert anvendelige - måske med en længere gjord. En sadel der gør skade er oftest en der hviler på hestens rygrad. Det vil næppe forekomme hos en overvægtig hest.

Kommentér på:
Sadel

Annonce