{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
802 visninger | Oprettet:

Bid? {{forumTopicSubject}}

Ja det store spørgsmål igen xD
Det er sådan at det bid jeg pt bruger på min hest er 2 delt og 19 mm
Længden passer hende
Hun skal altid bruge noget blødgørende creme om munden inden ridning ellers får hun små sår af det i mundvigen (tænker om det måske er for tykt?) det er dog blevet bedre efter vi fik større bid men det gnaver stadig lidt
Er IKKE hård i hånden på hende
Og tænder er tjekket
Biddet sidder også fint i højde.

I den sidste tid er hun begyndt at gå og slikke sig lidt om munden og tygge lidt på biddet hun har aldrig gjort det før mens vi har haft hende!
Hun går super fint under ridning og kan ikke mærke noget på hende, udover hun slår fra i paraden (mest fordi hun gerne vil videre) og det er blevet meget bedre
så tror ikke det har betydning

Inden vi fik hende har hun altid gået med tre delt alm bid
Det var vores træner da sagde at vi skulle købe et 2 delt bid til hende og han sagde også bredden kunne gå

Hun har er ømt bækken pga sadelsmerter (ny saddel er på vej)
Kan det hænge sammen med at hun er begyndt at tygge så meget på biddet eller???

Min spørgsmål er bare om i tror et 3 delt (16 mm) bid vil ligge bedre på hende end den hun går på nu?
Men er nysgerrrig på hvorfor hun gør/får det og om jeg kan gøre noget for at hjælpe hende eller om hun bare er følsom
Derfor spørger jeg til råds her smiley







Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bid?
  • #1   6. apr 2020 Ville få tjekekt tænderne smiley

  • #2   6. apr 2020 Smerter kan sagtens vise sig ved at hun gumler på biddet.
    Har du evt prøvet at ride bidløst? Man bliver overrasket over hvor mange heste der fungerer uden bid.
    Jeg selv droppede biddet på min araber da han var 6 år.


  • #3   6. apr 2020 Det er godt nok svært at svare på når man ikke kan se hverken hest eller bid, samtidig har man ikke en jordisk chance for at vurdere om et andet bid vil være bedre, igen har vi ikke noget visuelt.
    har du prøvet at ride bidløst? nogle heste har meget følsomme mundvige og får nemt sår.

    Måske bidet er en anelse for kort, så hun bliver nappet der hvor bidringen sidder i bidet?

    Mht. at hun gumler på bidet kan nemt være fordi noget generer, fx. som du siger med sadlen.
    Jeg ville vente med at ride til ryggen er behandlet og ny sadel er tilpasset, så får hendes mund også lidt ro.


  • #4   6. apr 2020 Er biddet rent? Hvis ikke du vasker det og får alt skidt og snavs af efter hvert ridt, kan det sidde noget indtørret skidt og skave.

    Og hvordan i alverden kan en hest få ondt i sit bækken af en sadel? Er det en diagnose du har fået stillet af en dyrlæge?

    Hvis jeg var dig, ville jeg bare prøve mig frem. Så kan man mærke noget forskelligt. Personligt er jeg glad for udelt bid, da jeg synes det ligger roligere for mig.


  • #5   6. apr 2020 Vil næsten vove at påstå med de heste vi har i dag, er det de færreste heste som kan have et 19 mm tykt bid i munden. Det fylder alt for meget.

    Prøv et todelt bid, som er tyndere. Fx 14 mm tykt.


  • #6   7. apr 2020 Hun er stævne dressur hest så bidløs duer ikke

    Bid størrelsen er tjekket og passer hende smiley
    Tænder er tjekket for nyligt

    Vasker biddet hver gang efter
    Hun har ondt i bæknet fordi at sadlen er for smal så skuldrene skubber den tilbage så gjorden bliver for stram og derfor trykker
    Fundet ud af ved hjælp af KST (dyrlæge var også inde over)

    Ja tænker måske også at den er for tykt og hun så reagere på det?
    Men nu prøvede jeg et tredelt i dag på hende og der var mere ro men hun slikkede stadig meget om munden

    Der kommer ny sadel imorgen smiley
    Men det vi har størst problemmer med at hun slikker sig rigtig meget om munden når jeg rider
    Nogle der ved hvorfor?

    Men ellers har jeg hørt rigtig godt om myler bid til heste der er lidt urolig på hånden
    Samt baucher og muffe nogle der kan forklare mig hvad de præcis gør? Har søgt uden hjælp


  • #7   7. apr 2020 Ja hvis 2 delt tyndere bid ikke hjælper
    Og det heller ikke hjælper når sadlen er tilpasset


  • #8   9. apr 2020 De gør alle 3 det samme, ligger roligt og stabilt i munden.

  • #9   13. apr 2020 Ville også mene at 19 mm er et alt for tykt bid.
    Da jeg var lille lærte jeg at “tykke bid er bløde bid”, men ved dog heldigvis bedre den dag idag. Hvis hesten er mere tilpas på et bid der kun er 10 mm er det da 100 gange bedre at bruge det end et tykt bid bare fordi.
    Et bid hesten føler sig utilfreds med af what ever reason er vel i realiteten 'hårdere' end et der måske er tyndt, men som den finder ro med.
    Det er i hvert fald sådan jeg tænker smiley
    Har selv en hest der er meget urolig fortil og altid har været det. Har dog fundet ud af at et uddelt har en forbedrende effekt da det giver meget mere ro end alle de bid der kan bevæge sig i 117 retninger. Har stærkt overvejet at prøve et myler baucher bid.
    Lad være med at rid din hest så længe den har avs i ryggen. Det kommer der intet godt ud af.
    Når den er klar igen så lån lidt forskellige bid af dine heste venner og se hvad der virker smiley


Kommentér på:
Bid?

Annonce