{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
962 visninger | Oprettet:

Trailerproblem - Bommen {{forumTopicSubject}}

Hej

Min søde hypper har fået en dårlig vane med presse sig op imod bommen når han skal ud af traileren. Jeg er meget bange for at han en dag går "igennem" den og skader sig selv.

Han gøre det kun når han er hjemme og skal ud til hans ven. Han gør det ikke når vi er andre steder.

Andre som har oplevet dette? Og evt ved hvad man kan gøre for at forhindre ham i det?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Trailerproblem - Bommen
  • #1   9. maj 2020 Hvordan skulle den gå igennem bommen? Mener du under? Bommen burde kunne holde til det.

  • #2   9. maj 2020 Hvis traileren er ordentligt kvalitet burde hesten ikke kunne skubbe bommen bagud. Men de kan gå under og enten løfte den af eller bare kravle hele vejen ud under. Ville træne i at den skal træde frem fra bommen inden du overhovedet tager bagklappen ned, og når den så står uden at ligge vægt på bommen så kan klappen tages ned og bommen af.

  • #3   9. maj 2020 Bommen kan ikke gå i stykker, men jeg er bange for at han vil prøve at gå bag ud og komme til skade ved at komme under eller over den. Det er selvfølgelig worst case scenarie.
    Jeg har ham helt fremme ved mig når vi åbner bag i, men så snart rampen er nede bakker han. Det er ikke voldsomt men han vil meget gerne ud, og vil helt komme af med det før det bliver farligt for ham og os.


  • #4   9. maj 2020 Jeg har en pony som også har lidt travlt med at komme ud især hvis der er bom på. Han kørte vi som udgangspunkt uden bom, da han reagerede på bommen og ikke klappen eller med bagdøre i traileren. Det er dog ikke altid lige en mulighed at skifte trailer og det farligt hvis de læner sig op af klappen.

    Kan den der sænker rampen få ham til at gå frem? Således at han lærer at man først kommer ud, når man ikke ligger vægt på bommen.


  • #5   9. maj 2020 Tænkte også på at køre uden bom på vej hjem, men er bange for at det er for farligt hvis rampen går ned eller i stykker, og hvis der bliver lagt pres bag ved ham tror jeg at han går "mere" i panik, og vil hurtigere ud


  • #6   10. maj 2020 Hvis det er en lille hest/pony der kan gå under bommen så flyt beslaget lidt ned, og ellers prøv med lidt opdragelse smiley ( det er ikke forbudt selv om det ikke er velse på disse sider smiley )at køre uden bom virker tosset

  • #7   10. maj 2020 Bomme side fint ift hans højde. Problemet er jo at han ikke lytter når rampen går ned. Han vil meget gerne ud og tænker ikke over at bommen skal af først. Har prøvet at holde han fremme, men han lytter slet ik. Er meget bange for at han en dag vil gå under den og skade sig selv, da han er så ivrig for at komme ud.

  • #8   10. maj 2020 Hvis han har så travlt at han lukker ned og ikke hører efter, så for gudsskyld ikke kører uden bom. Det kan blive farligt for dem der skal sænke klappen. Min går kun i panik hvis han mærker bommen, hvorfor det gav mening at køre uden.

    Har i kamera i traileren? For det kan være han har en ubehagelig tur og derfor vil ud med det samme.
    Hvordan når i trailer træner, gør han det også når I ikke har været ude og køre, men bare lukker traileren lader ham stå lidt og så åbner igen?

    Du kan ikke gøre så meget end at forsøge at træne det, og lærer ham at gå frem og tage vægten af bommen. Hvis du evt. er bange for han går under kan en trailer med bagdøre hjælpe, da du så er sikker på han ikke kommer ud før tid. Men han skal jo stadig lærer ikke at ligge vægt på det som forhindrer ham i at komme ud.


  • #9   10. maj 2020 Vi har ikke kamera i traileren, men jeg ved at det er fordi han gerne vil ud på folden til hans kammerart. vi har dem der hjemme og han kan høre mans ven fra folden der hvor traileren er. Han gør det kun når vi er hjemme og han skal ud. Ikke andre steder. Vi har ikke mulighed for at købe eller køre med en anden trailer. Når han har ramt g slået op ad bommen kort tid kan jeg godt få han frem så vi kan åbne, men det bliver længere tid og hårdere han presser sig op ad den. Han gør det ikke når vi træner trailer.

  • #10   10. maj 2020 Altså når det ikke fordi den panikker? så er det jo bare dårlig opdragelse, så må den have en eller et par stykker i røven så den lærer at lade være med det smiley længere er det jo ikke smiley


  • #11   10. maj 2020 Hvis den ikke er i panik, så hav en dressurpisk klar og lige tap den en enkelt gang i rumpetten, så den forstår den skal blive fremme.

  • #12   10. maj 2020 Vores lille pony går også mod bommen, der hjalp det at gå ind og løsne og smide snoren over halsen, åbne klappen og bede hende gå frem inden jeg tager bommen ned, men står der en derinde og skal "trække" hende ud kommer hun ud som en raket !

    men på den måde hvor hun selv går ud og nu også selv går ind går det meget nemmere smiley



  • #13   10. maj 2020 Min har også kunne finde på og gå tilbage mod bagbommen når jeg skal læsse af, men jeg åbner aldrig bagbommen før hun er gået frem og står pænt og venter. Hun ved den ikke bliver åbnet før hun går frem og står stille så det er meget sjældent hun gør det mere.

  • #14   10. maj 2020 Træning træning træning. Hvis han kun gør det når I har været ude og køre, så det læsse hesten køre en kort tur, nogle gange er op og ned af vejen nok. Og så hvis hesten ikke er panik og vil ud, så afprøv om I ikke kan få lov lige at tappe ham på numsen så han lærer at gå frem eller bare flytte vægten frem. Og så gentag, gentag og gentag. Start måske bare med at han skal slippe vægten kort tid, og så øg intervallet.

  • Franciska D
    Franciska D Tilmeldt:
    jun 2014

    Følger: 1 Svar: 50
    #15   10. maj 2020 Min hest går også mange gange tilbage mod bommen når han skal læsses af. Det fordi han er nervøs for at blive flyttet væk, nu hvor han er faldet så godt til. Jeg plejer bare holde i hans hovede og trække i det hvis han går tilbage. Er min søster med (som hun ofte er) har jeg sagt hun bare skal give ham et rap i røven. Det gør jeg selv hvis jeg er alene med ham. Læsser jeg ham af alene, så løsner jeg træktovet, går over og tager bommen af og så bakker han selv ud og så griber jeg ham i farten. Nogle gange står han pænt og venter til jeg går ind og tager træktovet. Men han løber ikke væk (hvis nogle skulle synes det var uansvarligt) smiley

  • #16   11. maj 2020 Min kan også blive utålmodig når bommen skal af... Så vil hun gerne ud - og det uanset hvor vi er.
    Reagerer din hest på at gå frem, når du ber den om det? Du må ikke åbne bommen før hesten står som du ønsker det. Så når han ikke er mod bommen = åben bommen. Dette/denne træningsform er dog oftest ikke nok til de forstår det...
    Så jeg ville træne at gå på og af trailer flere gange hver gang i skal noget, så han ved, at bommen altså nok skal blive åbnet.
    Evt. kan du også fodre den i traileren inden den skal ud, og så åbne bommen mens den spiser smiley

    Og ja, for guds skyld ikke køre uden bom. Det simpelthen for farligt - så vil den bare gå på rampen, og så kan den snart jokke personen bag ned, eller flække rampen. Jeg har lige fået ordnet min rampe, efter en stor 5 års kravlede under bommen og kom mod rampen - og kæft et lorte arbejde når hele traileren var skæv efter det show....

    Rigtig god træninglyst. Og så ville jeg ikke lytte til forslag om at slå eller andet. Den skal have tid til at forstå, den skal vente!


  • #17   11. maj 2020 Han har aldrig brudt sig om trailer og jeg vil derfor aldrig slå eller andet for at lære ham det da det kun vil skræmt ham endnu mere. Vi åbner selvfølgelig først når han er væk fra bommen, men han starter ud med at presse sig op ad den hvor jeg ingen kontakt kan få til ham.

    Nu må vi jo træne det når vi kører i trailer, og mon ikke han fanger det på et tidspunkt smiley


  • #18   11. maj 2020 Det tænker jeg smiley dejligt du vil passe på ham, og holde ham tryg ved traileren...
    Der desværre mange der glemmer, hvor stort det egentlig er, at vores kære heste overhovedet vil gå ind i en lille kasse, for vores skyld. ??


  • #19   11. maj 2020 Ja præcis. Det er jo grænseoverskridende for dem da det blotter dem for fare og vi både binder og lukker dem inde

  • #20   12. maj 2020 Når du kommer hjem med hesten, hvad med så lige at lade den blive stående i traileren, mens du henter dens ven ind fra folden. Eller du har arrangeret med en, at de allerede har trukket hesten ud fra fold og står og venter på Jer. Du får så en til at holde hesten oppe ved forenden af traileren, så den kan kigge ind til din hest. Det vil sandsynligvis give din hest så meget ro, at den vil gå frem, så du kan få åbnet rampe og bom og derefter trække den roligt ud. Lad gerne hestene snuse til hinanden oppe foran. Hvis det kører din hest mere op at se sin ven, så vent med at tage den ud til den er faldet til ro igen.

Kommentér på:
Trailerproblem - Bommen

Annonce