{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
886 visninger | Oprettet:

At vinke farvel til pisken... {{forumTopicSubject}}

Hej hestmennesker, jeg har brug for et godt råd til hvordan jeg vænner min vallak af med pisken...
Til hverdag rider jeg både med pisk og spore, men da jeg ikke må ride med begge til stævner, skal jeg have vænnet ham til, at reagere på mine hjælpere selvom jeg ikke har pisken.

Jeg har prøvet at ride med både pisk og spore på opvarmningen, og så at mine træner tog pisken inden jeg red ind på banen, uden at min hest opdager det, men han opdager det hver gang...

Nogen der har et godt råd, til hvordan jeg skal vænne min ham af med pisken??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At vinke farvel til pisken...
  • #1   4. sep 2020 Begynd at ride helt uden pisk..... smiley

  • #2   4. sep 2020 Enig med Lea. Kan du ikke ride uden sporer og pisk, så er der højest sandsynligt noget galt med din grundridning eller din hests uddannelse. Og så skal den nærmest skoles helt om. Særligt til at reagere på dine schenkler igen smiley

  • #3   4. sep 2020 Tænk over rækkefølgen af dine hjælpere. Til "almindelig" ridning, som ikke er indlæring af nye øvelser eller korrektion, så skal pisken være din sidste hjælper. Forstået på den måde, at du arbejder lidt med 3 trin: (eksempelvis)
    1) Let tryk med benet
    Hvis hest ikke reagerer, så er det trin to.
    2) tryk med ben og læg sporen på.
    Hvis hest ikke reagerer, så er det trin tre.
    3) tryk med ben, spore på, brug pisk.

    Det er tænkt eksempel, det afhænger også af hvilken hjælp du vil forstærke med pisken. Når jeg kører, og hest ikke vil nok frem, så er det: 1 signal med stemme, 2 kraftigere signal med stemme, 3 kraftig signal med stemme og pisk på.

    Jeg er helt med på at pisken også kan være et "tredie ben" der kan hjælpe med at flytte på hesten, men det er vel derfor den bliver tilladt igen i sværhedsgrad 6 (eller hvor det er, kan ikke huske sværhedsgraderne deroppe).


  • #4   5. sep 2020 Jeg tænker lidt som hønen.

    Der er noget ved hest og /eller rytter, der skal trænes.
    Og tilbage til basis.
    Først - gør som jeg siger, fordi jeg beder om det - fordi jeg siger - fordi du skal.

    Hvordan er timing hos rytter?
    Måske er det mere rytter, der skal lære end hesten?

    En anden ting - mange rider anderledes og mere selvsikker når der er en underviser til stede, når man ved at man kan forstærke med pisk eller...
    Reagerer hesten på pisken tages fra, eller på (ubevidst) ændring i rytter?


  • #5   5. sep 2020 Jeg har samme problem - jeg kan bare ikke undvære min pisk da jeg bruger den til at korrigere både skulder og bagpart, så her er alternativet at smide sporene til stævner i stedet smiley

    Jeg tror du skal tænke hvad du helst vil undvære - hvorfor har du spore? Hvad bruger du dem til? Hvorfor har du pisk? Hvad bruger du den til?

    Eventuelt prøv at ride hjemme med en af delene - fungerede det ikke? Så prøv at ride med det andet


  • #6   5. sep 2020 Han er gammel rideskole pony, så det er nok derfor han har fejl i grundridningen ... smiley


  • #7   5. sep 2020 Cecilie H:
    Når den er gammel rideskolepony, så kræver det noget mere træning før korrektionerne hænger fast. Men det er bestemt ikke umuligt.
    Det som det kræver af dig er at du er 100% konsekvent i din fremgangsmåde. "Skulker" du bare een gang, skal der mange flere gange til at rette op på det, også selvom I har haft en god periode.
    Men fremgangsmåden som Hønen beskriver er rigtig god. Lige så snart hesten går frem efter trin 2 el. 3, så lægger du igen din lette hjælp på. Altså et let tryk med schenklen, også selvom du har fået hvad du bad om. Og derefter ros, ros. Det vil få hesten til at forbinde den lette hjælp med ros og fremdrift. Efterhånden vil du kunne nøjes med den lette hjælp og husk at rose godt i starten hver gang det lykkes. Det er vigtigt at du ikke kommer til at stoppe hesten med det samme den søger frem, heller ikke selvom den pludselig løber fremad. Det korrigerer du bare ganske roligt efter 20-30 meter. Vi skal altid huske på at være glade for at hesten gør hvad vi beder den om, også selvom vi får 150% smiley

    God arbejdslyst smiley


  • #8   5. sep 2020 Tak Gitte B.
    Det vil jeg gøre fra nu af smiley


  • #9   5. sep 2020 Ud over de råd du har fået, så skal du passe på, med konstant at sidde og "daske" til din hest. - det kan man ret let komme til, når man har en hest som ikke rigtig vil gå frem.

    Men når du konstant sidder og påvirker hesten med benene, så tror hesten, at det bare er støj, som den ikke behøver at tage sig af. og da det jo er lige meget om hesten går frem eller ej, så slipper hesten ikke får at blive dasket i siderne.

    Så giv den frem signalet, og så skal benene væk. Så hesten lære den kan blive fri få at blive dasket i ribbenene når den går frem.


  • #10   5. sep 2020 Det var så lidt Cecilie H smiley

    Det som Dorthe C skriver er også helt rigtigt. Dine schenkler skal ligge helt roligt og ikke hverken klemme eller køre frem og tilbage. Det er jo alt sammen det som du gerne vil have til at betyde noget, så det er vigtigt at hesten kan mærke forskel.
    Og det er mange gange det som gør rideskoleheste døve for hjælpen, for en begynder kan ikke sidde roligt smiley


Kommentér på:
At vinke farvel til pisken...

Annonce