{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.065 visninger | Oprettet:

Helle P
Helle P
Tilmeldt:
10. aug 2015
Følger: 4 Emner: 2 Svar: 5

Løftet ryg? {{forumTopicSubject}}

Hej alle, jeg forstår simpelthen ikke hvordan man får sin hest til at løfte ryggen når man rider? Og bare for at forstå det 110% hvad gør det om hestens ryg er sænket eller løftet?

Håber der er nogen der kan kaste lidt klarhed over det for mig smiley
-Helle


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Løftet ryg?
  • #1   8. okt 2020 Det er som sådan ikke ryggen der løfter, men nogle andre dele af hesten krop, som gør at ryggen løfter.

    Først forpartsslyngen, den hænger i muskler og sener. Den kan hesten løfte eller sænke. Når den er løftet så vil det bevirke, at den foresfe del af ryggen løftes.

    I den anden ende befinder hestens bækken. Hesten kan enten kippe bæknet ind under sig eller bagud (og alt der i mellem.)

    Når bækkener kippes ind, så vil hesten løfte ryggen, og når bækkenet kippes bag ud så svejer hesten i ryggen.

    Til sidst kan heste stramme på i mavemusklerne så dette også løfter lidt, og giver bedre plads til at bagbenene kam føres ind. Det er et sammenspil mellem mange muskler.

    Jeg synes dette billede giver ret god mening.


    profilbillede
  • #3   8. okt 2020 Lisette, det forklarer meget teknisk hvad der sker, men der spørges bl.a til hvordan man gør det, hvis ikke det er at få løft fortil og bæring bagfra, hvordan så? smiley

  • #5   8. okt 2020 Det kræver træning og ikke bare at du tuller rundt på dyret i x antal min og kalder det træning.

    Træning af overlinjen skal gøre HVER gang man rider. Man kalder det også grundridning.

    Det der får hesten til at bruge sin ryg er forskellige små øvelser og handlinger som sammen med struktureret træningsplan, giver hesten den fornødne styrke i kroppen til at bære en rytter uden at slide på sin krop.

    Øvelser der aktivere og styrker overlinjen.

    Halve parader der aktivere indvendige bagben på buet spor, og begge når ligeudrettet.

    Overgange både frem og tilbage.

    Versade hvor næsen ikke dykker bag lod

    Travers hvor hestens nakke er lige igennem øre og næsebor(må ikke gå på sned)

    Bomtræning for at styrker bugmuskulatur.

    Løsspringning for at arbejde med hestens brystslynge som løfter den forreste del af ryggen over springet.

    Træning i kuperet terræn (op og ned ad bakker)

    Bakke øvelser op og ned ad bakker. Her er det dog vigtigt at hesten har sit hoved placeret sådan at halsen er vandret når ned ad bakke og halsen let over vandret op ad bakke.

    Og en halv parade er IKKE et halvt stop som mange tror.

    En halv parade når udført korrekt, er en blød kontakt på udvendig tøjle, antrækning af lænden og tryk med indvendige læg(ikke hælen) dette aktivere når indlært korrekt, at hesten "strammer elastikken" i overlinjen. Hvilket vil sige at hesten gør klar til mere udfordrende øvelser i form af at kippe bækkenet let ind under sig, løfte hals og nakke let, samt tager en bitte smule større skridt. Hesten giver her følelsen af at blive suget ned i sadlen og "båret" med. (Du er ikke i tvivl om hvornår den er rigtig)

    Når hest og rytter bliver rigtig gode til dette, skal det kunne lade sig gøre at ride på denne spændstighed hele vejen rundt i alle øvelser, under de rette betingelser .

    Håber det gav svar


  • #6   9. okt 2020 A S - en rigtig god forklaring smiley

    Jeg vil lige tilføre punktet tempo skift - som jeg har brugt med stor succes.

    Her skal man være bevidst om at både indkortning og fremadrindning, kan ske via to metoder.

    Indkortningen - har kan hesten bremse med bagparten, og derved aflaste forparten, den kan også klodse forbremsen, altså spænde op i forparten, også vil farten fra bagparten danne et "lille harmonikasammenstød" inde i hesten,

    Øgning: her kan hesten øge ved at bagparten skubber hesten frem. og forparten bare kommer blødt med, eller hesten kan bruge tyndekraften, ved at den læner sig frem, og bruger især forparten til at øge tempo med.

    Ved at ride efter, at det IKKE er forparten som spiller den aktive part i øgninger/indkortninger, og at hesten ikke spænder i hverken forpart eller ryg, når man lave de af AS nævnte øvelser, er man godt på vej til den følelse, hvor man bliver båret blødt med i bevægelsen.


  • #8   9. okt 2020 Jeg er fuldstændig enig i mange af de ting der bliver skrevet her.

    Vil også lige sige at en del af det at hesten bruger sig korrekt også kommer fra rytterens måde at ride på.

    Du skal hele tiden tænke "op", når du rider og aldrig ride "ned i sadlen", da det presser hesten ned på forparten.
    De fleste ryttere (specielt kvinder) har en tendens til at kippe frem i underlivet og det har netop denne uønskede effekt og kan være skyld i at hesten stopper op, går på forparten og udviser anden ubehag.

    Sørger du istedet for at kippe dit underliv op og tilbage (forstil dig at du trækker din navle bagud), samtidig med at du bruger dine "hamstrings", vægt på et bestemt sædeben, bøjning i egen krop osv. på rette tidspunker alt efter øvelse, så kan du faktisk løfte hesten og så føles det som om at den (ryggen) kommer op til dig.

    En der er super god til at forklare mere omkring korrekt ridning med kroppen er Arne Koets - En tysk træner, der kommer til DK flere gange om året.


  • #9   9. okt 2020 Jeg har brugt 4 år i træning, for at få min hest til at bruge/løfte ryggen, og gå samlet. Det er selvfølgelig individuelt hvor længe den slags træning tager, men det er generalt en længere process at vænne hesten til, at bruge nogle muskler, som den ikke er vant til at bruge. Det handler - som de andre skriver - om, at hesten bruger bagparts muskler og forparts muskler, til at løfte ryggen op, ved at trække numsen ind under sig og spænde core musklerne an.
    Jeg købte min hest af en rideskole, og var derfor nødt til at starte helt fra bunden. En hest kan jo ikke løfte ryggen, når hovedet strutter helt op til skyerne. Og det kan være en meget frustrerende process, når man ved man gør det rigtige, men ens hest ikke svarer korrekt, fordi den ikke forstår det og skal vænne sig til en ny metode. En hel masse tålmodighed skal der til, men så igen, er det helt individuelt hvor længe processen tager smiley


  • #10   16. okt 2020 Hej alle!
    Læser elles sjældent de her tråde, men lige dén her fangede mig. smiley
    Tombs up fordi trådstarter er så sej, at åbne munden og spørge!! Jeg syne, alle de svar, jeg har læst på denne tråd, er spot on. Virkelig gode, korrekte forklaringer. Dog for en nybegynder, fuldstændig overvældende udfordring, at tage på sig, med en højst sandsynlig uuddannet (Naturlig skæv) hest.

    “En Løftet Ryg” det mest essentielle i ridning overhovedet, men desværre samtidig, det mest misforståede og oftes oversete i alle stilarter af ridning.(70-80% af ALLE rideheste, går med en sænket ryg under rytter)
    Jeg mener, grunden til dette skal findes i uddannelsen og kvaliteten af ridelære på de små rideskoler rundt i landet. De er (Generelt set) simpelthen ikke dygtige nok og fokus ligger det forkerte sted.

    Jeg mener, rideundervisning skal forgå i et klasseværelse 30% af tiden. Man skal derefter bestå en teori prøve, også kan man side op på hesten. Efter x antal timer på rideskolen “består” man en test der indeholder en teori del.

    Hvis nu dette system blev normen og en forudsætning for at man fx kunne købe en pony/hest eller stille op til stævner eller blive ansat på en rideskole etc.

    Tag ud på en hvilken som helst rideskole i Danmark og vis mig et par billeder af heste under rytter, der har sin grundridning på plads. Nej vel? Det ville være en næsten umulig opgave..

    I dag, avler vi ikke længere den type ridehest som vores traditionelle ridestil er udviklet til. Nej, den har ikke udviklet sig i hundredvis af år. Kigger vi på vores avl, ser man en vanvittig udvikling, fra små koldblodheste (fx fjordhesten) til forædlede sportsponyer, power maskiner som de danske varmblodheste med vanvittig meget elastik og kapacitet for de høje dressur klasser.

    MEN for at kunne ride disse Power gangarts maskiner, kræver det, at man uddanner sig i hestens biomekanik og udover mange timers erfaring i sadlen, selv som rytter er atletisk, med en veludviklet core- muskulatur. Hvor mange ryttere med disse forudsætninger producere den danske rideskole i dag? Hmm..

    Tingene passer ikk sammen, og det er derfor vores heste lider under over-belastnings skader i forben og hove, kissing spine, forkrampede ryg muskler etc.
    Som et resultat at alle de her skadede hest har vi “heldigvis” en LANG Listen af behandlere til at “hjælpe os” Akupunktur, special beslag, homøpati, KIS, massage, bodyworker, holistisk dit og dat, kiropraktor, telepati, t-touch og så videre og videre....

    Det absurde er jo at det er symptom behandling vi laver i mange tilfælde. Hvis grundtræningen af hesten er korrekt til at begynde med, er sandsynligheden for overbelastning og dermed nedbrudte og nedslidte led markant minimeret.

    Hvorfor taler vi ikk noget mere om dette??

    Jeg er en af de mange håbløse tilfælde produceret af den danske rideskole. Jeg lærte ikke en dyt og det betalte min hest senere den ultimative pris for. (DV hest aflivet som 12 årig, hov -senebens betændelse i begge forben.)
    Jeg har gået på anerkendte rideskoler i Nordjylland (Skagen, Brønderslev, Ålborg sao, Svenstrup rideskole ) i årevis og aldrig nogensinde hørt om hestens biomekanik.
    Det er 20-30 år siden jeg gik på disse rideskoler og desværre er der ikk meget, der har forandret sig til dags dato.

    Jeg har rideveninder der har aflivet op imod 5-6 heste pga slidtage i de år de red. Det var normalt og ikke noget man stillede spørgesmåltegn ved.

    Idag får jeg undervisnings af en af de allerdygtigste internationale anerkendte rideinstruktører.
    Den tyske hestetræner, Klaus Schöneich (ARR) . Jeg ville ønske, jeg havde kendt til ham, da jeg første gang satte mig op på en hest for 34 år tilbage. smiley


  • Gry T
    Gry T Tilmeldt:
    jun 2014

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 2
    #11   16. okt 2020 Anne T:
    Wauw hvor er du heldig med undervisning af Klaus Schöneich!!!
    Hvor og hvordan får du det?


  • Helle P
    Helle P Tilmeldt:
    aug 2015

    Følger: 4 Emner: 2 Svar: 5
    #12   17. okt 2020 Er der nogen der kender en underviser på fyn der underviser i det, altså at få ryggen rigtigt med og udføre diverse øvelser rigtigt.

  • #13   17. okt 2020 Jeg mener at Camilla Stormont holder til på Fyn, hun er ret dygtig.

  • #14   17. okt 2020 En god ide er at tage ud og se noget ridning i lokalområdet - ser du noglesom rider korrekt og sympatisk, så gå hen og hør hvem de får undervisning af smiley
    Fordelen er, at det formentlig er en underviser i lokalområdet, så man reelt har mulighed for at få undervisning mere end kun et par gange om året.

    Jeg har selv redet i mange år - siden 80’erne - og det var først for 9 år siden jeg mødte en berider, som kunne lære mig at ride korrekt og med hensyn til hesten. Og først der jeg begyndte at lære at ride dressur smiley

    Prøv evt at kig lidt herinde på HG eller facebook - er du til almindelig dressur, eller vil du gerne gå i retning mod BBH, ARR, Camilla Stormont ?

    Mvh Charlotte


  • Helle P
    Helle P Tilmeldt:
    aug 2015

    Følger: 4 Emner: 2 Svar: 5
    #15   17. okt 2020 Charlotte- Ja, jeg kunne godt tage ud og se om der var nogen der rider korrekt, men når jeg kun har gået på de ''klassiske'' rideskoler, tror jeg ikke at jeg er trænet nok til at se om de rider korrekt eller ej. Med mindre at de meget åbenlyst ikke gør, selvfølgelig.
    Og jeg er mest til alm. dressur, men jeg synes også at ARR lyder vildt spændende smiley


  • #16   19. okt 2020 Gry T:

    Jeg har årligt sendt mine heste på ‘sommerferie’ eller ‘juleferie’ hos ham og hans team i Goch, Tyskland. Jeg tager typisk selv derop (bor pt i Schweiz) og får intensiv undervisning af både Klaus og hans kone, eller deres beridder. Derudover deltager jeg i hans kurser, (ca hver 8-12 uge) i Østrig og Schweiz igennem de sidste 10 år.

    Næste uge pakker jeg bilen og køre 650 km op til ham for at besøge min vallak, som har været i træning hos ham i 2-3 måneder. Ihh kan næsten ikk vente:)


  • #17   19. okt 2020 Til jer det ønsker at uddanne jer i hestens biomekanik og forstå hvordan i omsætter den viden i den daglige træning. Læs den nyeste bog : Die Kraft Der Diagonalen af Klaus Schöneich.
    Den er stadig kun udkommet på Tysk, men en engelsk oversættelse skulle snart være i tryk. Ellers kan man også nøjes med hans forrige bog: Straightening the crooked horse, Den er udgivet på Engelsk.


    En fuldstændig fantastisk bog, der selvfølgelig ikke kan stå alene, men man behøver også se klip af den funktionelle del af træningen. Disse klip finder man på YouTube (ARR’s egen YouTube kanal) og inde på deres hjemmeside. Desuden har næsten alle hesten magasiner internationalt såvel som danske(Ridehesten) skrevet uddybende artikler om Klaus’s arbejde.

    Jeg har erfaret, at det kræver 100% Commitment at ændre sig måde, at træne sin hest på.


    profilbillede
  • #19   20. okt 2020 Lisette,
    Jeg kan høre på dig at du ikke kender til ARR.

    En traditionel træner kan desværre ikke fortsætte træningen af en ARR uddannet hest, uden at have modtaget undervisning I ARR og fulgt den individuelle hest i træningen forløbet.

    Hvordan kan træningen være “hård og rigid” når hele systemet bygger på at smidiggøre og styrke hestens muskler. Træningen I longen (når udført korrekt) løsner op for eventuelle spændinger igennem blide massagerende “vibrerende” tag i longen. Longen sidder på en fast spændt speciel designet cavasson. Udformingen af denne cavasson (når brugt korrekt) giver træneren mulighed for at arbejde med hesten hele vejen ned gennem rygsøjlen (longissimus musklen) og løse smidiggøre for spændinger. Herved for hesten mulighed for at svinge løsgjort i balance.

    Der blir ALDRIG brugt diverse indspændinger/hjælpetøjler/champon/spore/stang bid etc i ARR regi.




  • #20   21. okt 2020 Anne T
    Jeg synes bogen lyder meget spændene, tak fordi du skrev om den, jeg vil helst sikkert prøve at få fat i den smiley


  • #22   21. okt 2020 Lisette, du tager desværre fejl.

    Hvis du får lyst til, at sætte dig rigtig ind sagerne, så studer det og deltag i et foredrag, hvor ordene kommer fra dragens egen mund.
    Det er ikke et Quick fix, det er der ingen Korrekt træning der er, det kræver at man er i stand til, at fortsætte træningen derhjemme. At man som rytter har kropsbevidsthed og selv arbejder på, at rette op på de skævheder, vi alle selv har i kroppen. Hesten afspejler sin rytter under ridningen.

    Al ændring er svær, jeg synes, det var hårdt, at ændre min ridning. Jeg blev ved med i at falde tilbage i de gamle vaner i årevis. Side skævt, være hård i hånden, slap core muskler, urolig sæde....etc.

    I dag har jeg en 22 ridehest, der kan rides med sædebenene og finger spidserne på en løst hængende tøjle. Blot tøjlesvægt er nok impuls til at løfte hendes skulder, så jeg kan mærke at hun tager vægt på det udvendige bagben. Inden jeg lagde min ridning om for 10 år siden, fik hun konstateret kissing spine, navicular, forbenet dragtbrusk mm., men så længe hun blot bliver redet 100% anatomisk korrekt og løsgjort i longen en enkelt gang om ugen, så mærker man INTET til det.

    Jeg rider med westersadle og 2,5 m lange tykke tøjler. Noget læder er brunt, noget rød, noget sort. Kønt er det ikk, men det er AL sammen ligegyldigt, hvad der er vigtigt er at min hest løfter ryggen og svinger taktfast, uanset om vi rider dressur, skovtur eller skridter langs en hovedvej.

    ARR virker for alle heste punktum, men ikke alle ryttere forstår, at få ARR til at fungere.

    Det er super ærligt, at du og din hest går glip af denne viden. Måske en dag... smiley


  • #24   21. okt 2020 Helle P.

    Det gør jeg.


  • #25   21. okt 2020 Jeg har mange års erfaring med dette.. samt trænet utallige heste på den måde der tilgodeser hestens anatomi på bedste vis, samt undervist i netop dette.

    Jeg holder til i Ørbæk


  • #26   21. okt 2020 Lisette.
    Det du beskriver med stram tøjleføring og så videre lyder ikke som akademisk ridning - men bullshit en idiot sælger med et forkert navneskilt.

    Dem, jeg kender, som rider akademisk inspireret, fokuserer på at ride med sædet - sædet anses vist mere eller mindre som primære signal.
    "Hesten går til biddet som følge af, at den går korrekt, ikke ved at den bøjer nakken pga tøjlernes korthed. Bare at forestille sig at argumentere for at ride på tøjlen vil få en del nørder til at slå hånden af dig! smiley

    Men nogen gange er der bare ikke langt fra påstand om A til reelt ar gøre B. (akademisk versus bullshit)


  • #27   21. okt 2020
    Det her emne er egentligt det samme om og om igen ( - alle kan snakke om det, sige de rigtige ord, men når det kommer til stykket så er det de færreste der kan føre det ud i livet - i hvert fald på andet end tøffe rundt hjemme i haven niveau. Jeg synes det bliver spændende, når der kommer andet end teoretiske ting på bordet - men billeder, helst gerne video hvor der følger forklaring med. Af en selv helst, ikke 20 år gamle læremestre eller grumsede videoer på youtube. Så kan man sammenligne - indtil da kan man kaste omkring sig med ord og let være uenige, men med dressur der betyder de samme ord ofte forskellige ting eller forskellige ord samme ting så man kan let misforstå hinanden på tekst, vs hvis man kan se hvad der menes - så synes jeg også selv, det er lettere og lære noget. Det gælder egentligt i alle sammenhænge.

    Doktor Who - Akademisk ridning og ARR er ikke det samme.


  • #28   21. okt 2020 Krikken
    Jeg forstod bare på Lisette, somom hun talte om akademisk ridning - og det svarede jeg efter.
    Jeg er ikke for fin til at sige "undskyld" hvis jeg læste forkert.

    Og - det er jo interessant om der lægger forståelse bag ordene.
    Hvorfor snakker vi om "hælene ned", når man måske burde sige "ret låret fra hofteleddet, så benet kan komme på plads!


  • #29   22. okt 2020 Video af min hest der er trænet i ARR.
    Min ridning er ikke perfekt og jeg sider ikk hele tiden lige. Men videoen viser en afspændt hest, der svinger rytmisk og taktfast med løftet ryg.
    smiley

    Lisette: denne hest er aldrig blevet udsat for brutal rigid træning i ARR regi.


    profilbillede
  • #30   22. okt 2020 Prøver lige igen...

    profilbillede
  • #32   22. okt 2020 Du skal uploade videoen på YouTube. Også sætte link ind. Eller uploade her på hg.
    Du kan ikke sætte ind ved at trykke på tilføj billed.


Kommentér på:
Løftet ryg?

Annonce