{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
595 visninger | Oprettet:

Opbygning af muskler - hvilke og hvordan? {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen smiley
Jeg købte for et år siden en hest (nr. 2). Vi har døjet med sadelproblemer i rigtig lang tid nu, prøvet forskellige sadelmagere, som alle har svært ved at finde en sadel og tilpasse den korrekt (vi er kommet et godt stykke vej, forhåbentlig snart i mål). Min hest har derfor fået nogle rygproblemer, og mistet nogle muskler, da jeg ikke har formået at holde ham nok i gang - han havde heller ikke de største muskler da jeg købte ham.

Jeg har søgt på nettet, men jeg er stadig i tvivl om hvilke muskler jeg skal opbygge, og hvordan jeg skal gøre det. Mavemusklerne skal trænes for at han kan løfte ryggen, hvilket er vigtigt mht. hans rygproblemer, og så tænker jeg også at bag- og forparten skal trænes?
Jeg vil gerne have fokus på at han skal have nok restitutions tid og at der skal være lidt afveksling i træningen. Jeg kan også godt lide at lave lidt horsemanship, og træning fra jorden.

I longen går han fint med halsen uden nogle indspændinger, men jeg føler ikke at han bruger mavemusklerne til at løfte ryggen.

Er der noget om at man skal give dem noget foder med de rigtige proteinger i for at de nemmere kan opbygge muskler?

Har I gode erfaringer med at få en "professionel" til at kigge på hesten og lave en træningsplan samt foderplan? eller hvad vil I anbefale?

Håber I kan hjælpe mig smiley

Kommentarer på:  Opbygning af muskler - hvilke og hvordan?
  • #1   19. jan Jeg fik en gang fortalt at bomtræning er virkelig godt, men at man for at det virker skal have hesten til at gå over "200" bomme.

Jeg er heldig at jeg har Odense fjord i "baghaven" så jeg har skridtet 2x 10-15 minutter om ugen da min var skadet, så jeg startede op på en hest der stort set ikke manglende en muskel

Jeg har givet horselux protein foder ud over, men det var mest fordi jeg havde læst på Facebook at stråfoderet fra 2020 generelt var lavt på protein

• #3   19. jan Bomtræning virker. De skal hæves lidt fra jorden. Min tabte sig helt vildt over sommeren og der røg musklerne også, så udover at være for tynd, blev han muskelfattig og slap i mavemusklerne. Jeg startede med 2x ugentlig bomtræning og der var resultater på meget kort tid. Jeg holder stadig fast i bomtræning men nu kun fast en enkelt gang om ugen, da han er blevet fast og stærk i maven.

Mht. foder, så prøv at snakke med Saracen. Jeg startede min op på show improver og det har virkelig gjort underværker! Han står knivskarpt og kører fast på show improver sammen med fiberpiller.

• #4   19. jan
    Du kan ikke give noget bestemt foder for at opbygge muskler - ligesom du ikke til mennesker, kan spise noget bestemt også popper muskler frem. Muskler kommer helt af sig selv, ved kontinuerlig træning.

Alt hvad du laver opbygger muskler med hesten - så om du longere, om du rider i skoven, om du rider dressur, alting der gøres kontinuerligt opbygger muskler.

• Lisette S
    Lisette S Online Tilmeldt:
    maj 2020

Følger: 1 Følgere: 38 Emner: 5 Svar: 160
    #5   20. jan Jeg burde nok holde mund, men det ligger vist ikke rigtigt til mig smiley

Sadelproblemer - kontakt dem her, spørg efter Maria Hallring: https://www.ergox2.com/

Mulighed for at holde hesten igang - arbejd med den i hånd og longe. Man kan træne stort set alle øvelser og gangarter, med arbejde i hånd.

Hvilke muskler skal trænes - Rigtig godt spørgsmål. Start med rygmusklerne og de pectorale muskler, det er dem der i kombination sørger for løft, bæring og balance.

Mavemuskler - det er en sejlivet myte at mavemusklerne løfter ryggen. Det er biomekanisk helt og aldeles forkert. Rygmusklerne løfter ryggen, mavemusklerne (som er en meget tynd langstrakt muskel) holder indvoldene inde og hjælper når hesten skal tisse eller gøde.

Generelt så kan du med arbejde i hånd/longe træne alt det du har brug for indtil du får en sadel. Longearbejdet skal hovedsagligt bruges til at skabe kontakt og udvikle kondition og styrke i f.eks. de pectorale muskler. Det er dog vigtigt at det gøres rigtigt. Arbejde i hånd hjælper hesten til at udvikle balancekontrol og koordination. Det er muligt at bommetræning virker, men det forårsager også en uønsket rotation af femur og udsætter hestens hofte og knæled for skævt slid. Af samme grund anbefaler jeg at man ikke træner trav over bomme. Gymnastikspringning er langt bedre.

Angående foder, så sørg for at den er dækket ind med alt hvad den har brug for, så kommer musklerne ved hjælp af træningen. Intet foder får musklerne til at gro uden træning.

• #6   20. jan Uha sadelproblemer kan være meget vansklige... smiley
    Inden du begynder at træne rygmusklerne op, vil jeg sige at du skal have en kiroprakter ud først. Min hest gik med en forkert sadel i så lang tid, at han generalt har fået adfærdsproblemer når det gælder sadel og ridning... Det er fordi han vænner sig til at det gør ondt have sadel på. Sadel = Smerte.
    Nu ved jeg ikke hvor længe din har gået med forkert sadel, men for en god ordens skyld ville det være godt at få rygen undersøgt først smiley
    (Anbefaler Lise Berg som er en af landets bedste)

En god ryg-opbygnings-øvelse (også for mavemusklerne som er alt afgørende) er at ride den lang og dyb. Der findes også meget ift. konditionstræning! Hvis hesten har gode bagparts muskler vil det helt klart være nemmere at opbygge ryg musklerne smiley
    Hvis hesten generalt har svært ved at opbygge muskler, kan man altid købe tilskud som hjælp, men i min mening kun hvis det er højest nødvendigt smiley

• #7   23. jan Mange tak for svar ??

Kommentér på:
Opbygning af muskler - hvilke og hvordan?

x