{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
749 visninger | Oprettet:

Grundridning? {{forumTopicSubject}}

Hej allesammen

Jeg har set flere part opslag på det seneste med teksten "Jeg er 13/14 år, men har min grundridning i orden".

Men flere af opslagene har billeder og videoer der viser at "grundridning" er et meget abstrakt begreb. Tror ikke alle har den samme opfattelse af ordets betydning.
I flere af opslagene skriver pigerne at de har gået på rideskole 2-3 år, og nu søger part. 3 af opslagene havde endda deres spring rekord stående

Eksempel:

"X 13 år
Kan min grundridning
Redet på rideskole i 3 år
Elsker at springe
Springrekord: 80cm".

Tænker lidt at der må være andre derude, der ligesom mig står med denne tanke, "en springrekord siger jo ikke noget om, hvad du reelt set har af erfaring"

Desværre fik de ellers rigtig fine opslag med billeder og video, ikke megen respons.. Hvilket jeg syntes er synd. Ærgerligt at der ikke er nogen der gør pigerne opmærksomme på, at de ikke vinder så meget ved at skrive diverse rekorder. Samt det holder heste/pony ejere fra at tage kontakt.

Personligt blev jeg selv taget ind hos en rytter da jeg var meget uerfaren og 14 år, og hvor er jeg glad for jeg fik lov til at lære af mine fejl.

Så her er mine 3 spørgsmål til panelet.

1. Hvad er jeres definition af ordet "grundridning" ?

2. Hvornår mener i at man har sin grundridning på plads ?

3. Hvad mener/tænker i, hvis i så sådan et slags opslag?

Dette emner er ikke møntet på nogen, eller brugt som "hate"!

Blot en tanke herfra.

God aften derude! smiley

Kommentarer på:  Grundridning?
  • #1   4. feb Lidt firkantet så mener jeg ikke nogen lære, at ride før de har haft en parts/ egen hest og modtaget/ betalt for ene undervisning. Man lære kun det allermest basale ved, at futte rundt på en elevhest. Så selvom de skriver 2-3 år på rideskole, er det jo egentlig ikke særlig meget, når man tænker på 1 gang om ugen, minus alle ferier og helligdage, alle de gange man ikke kan komme fordi man skal til tante Odas / veninde fødselsdag. Så det er jo " kun ca 40 gange pr år. Ja rekorder i spring er heller ikke det der får mig til, at tænke: Wow en dygtig rytter. Snare en modig rytter, da jeg selv er en kylling ( Nok mest fordi jeg er en gammel dame smiley Modet forsvinder med alderen ) Men man blir ikke en dygtig springrytter, før dressuren er på plads, da balance er yderst vigtigt og den opnår man ikke ved, at ræse rundt på springbanen.
    Jeg har set mange rideskole ryttere, der ikke engang har sæde og hænder på plads, hvilket jeg mener høre til grundridning og når det ikke er på plads, ja så kan de heller ikke deres grundridning.

• #2   4. feb Jeg er enig med SUNSHINE. Jeg kan selv huske hvordan det var på rideskolen, og der lærte jeg stort set bare at sidde på hesten, få den til at lave volter og skifte gangart (og ikke engang det, fandt jeg senere ud af, var jeg ikke engang blevet lært ordentlig). Jeg ville i hvert fald selv sige at jeg først fik min grundridning i orden, da jeg fik eneundervisning af en professionel rytter på min egen hest. - Taler ud fra mine egne oplevelser på to forskellige rideskoler, der er sikkert nogle der fik mere ud af det end mig.

• #3   4. feb 1. Hvad er jeres definition af ordet "grundridning" ?
    Jeg har ikke nogen definition, det er først når jeg ser folk ride jeg danner mig et indtryk af hvor hullerne er. Indenfor konkurrence verdenen vil man nok definere grundridning som starten af L klasserne, altså skridt trav og galop, volter og de mest basale figurer, halv parade og korrekte hjælpere.
    Personligt mener jeg det er en for "forsimplet" definition. Man kan godt udføre disse ting, med en meget dysfunktionel hest, i så fald ville jeg ikke kunne bruge den grundridning til noget. Når jeg har søgt part, nævner rytterne altid hvor mange år de har redet og evt. stævner. Min erfaring siger at disse ting kun betyder meget lidt for, hvor godt vedkommende egentlig rider.

2. Hvornår mener i at man har sin grundridning på plads ?
    Igen, så tænker jeg det er svært at komme med en ordentlig definition af grundridningen og hvornår man har den "på plads". Jeg har set grand prix ryttere mangle noget jeg tænker burde høre grundridningen til... Men skulle jeg sige et eller andet, så ville det være at man kan noget grundlæggende når man kan tage en forholdsvis problemfri hest og uddanne i skridt trav og galop, i balance og lave nogle korrekte bøjninger på buede spor. Kan man uddanne en hest til dette, så har man forstået det grundlæggende fundament i ridningen og forskellen på sund og usund ridning.

3. Hvad mener/tænker i, hvis i så sådan et slags opslag?
    Jeg tænker ikke det vilde, for er vant til at de fleste definerer tingene meget anderledes end mig. Kunne sagtens finde på at kontakte vedkommende alligevel. Jeg danner mig først et indtryk når jeg har set folk ride, billeder giver ikke et ordentligt indtryk.

• #4   4. feb Grundridning er et meget vidt begreb. Min definition er nok, at man har sin grundridning "på plads" når man kan ride hesten i en form, der uddanner den og gør den stærkere i stedet for at nedbryde den.

Uddybet - altså når hesten sporer lige under rytteren, rytteren har styr på hestens skuldre, rytteren kan udføre en halv parade, hesten svarer frem til tøjlen og tænker fremad.
    Det vil nok nogenlunde svare til midt-slut LA-klasser, af hvad jeg har erfaret ud fra stævner.

• #5   4. feb Grundridning ER et diffust begreb.
    Jeg mener, at det inkludere almen håndtering før man kan tale om Grundridning, da det ikke giver mening at tale om ridning, før man kan begå sig selvstændig blandt heste.

Så.
    At kunne, mens man er alene hjemme, gå ud i en flok heste, tage sin egen hest ind, sadle op, ride mindst LC. Håndtere, hvis hesten ser lidt spøgelser, laver et bukkespring eller andre almindelige tosserier.
    Have nok viden til at genkende potentielt farlige skader og sygdom, og vide, hvordan man så gør.
    ... En ting er ridning. Men, ridning uden at kunne resten giver ikke mening.

En anstændig balance, opstilling osv, selvbeherskelse nok til ikke at blive vred på "dum hest" osv ville jeg nok ikke have nævnt som 15 årig - dengang ville jeg have sagt "svarende til LC dressur og spring"

• #6   4. feb Desværre er der rigtig mange - Især rideskole elever - der tror, at grundridning er når du kan skridt, trave og galoppere. Men det er MEGET mere en det.

1 & 2: Jeg synes ikke der som sådan er en "deffination" af grundridning, dog er der en korrekt og ukorrekt måde at ride på. Men hvis jeg skulle komme med en kommentar, ville jeg sige når du kan ride hesten lang og dyb, med afskub bagfra i alle gangarter. Hesten er lydig, og du ved hvordan man bruger hjælperne korrekt. Du ved også hvordan man laver en halv parade, og hvornår. Du kender både korrekt og ukorrekt ridning. Du kender tegnene på en utilpas hest, og ved hvornår der er noget galt.

3: Jeg har jo selv været rideskole elev for mange år siden, så jeg ved jo hvordan det kan være smiley Jeg ville nok bare tænke "Det er godt med dig..". Det handler nok mere om at man i virkeligheden ikke har så meget forstand på ridning, men virkelig ville ønske man havde. Jeg vil så også lige påpege at sandsynligheden for at man har lært sin "grundridning" efter 3 år på rideskole, er enormt lille. Jeg kunne ikke min "grundridning" før jeg havde haft min egen hest i 2-3 år!
    "Grundridning" er et norm. som for det meste er misforstået af rideskole elever. Men alle starter jo et sted, det må vi ikke glemme smiley

• #7   4. feb Jeg vil også lige tilføje at jeg ikke mener det er nødvendigt, at der er nogen der gør dem opmærksomme på det. Hvis man ikke er interreseret i at pigen skal have part på din hest, så lad vær med at kommentere. Desuden synes jeg at forældrene burde være med til at skrive op på internettet, hvis deres barn søger part. Ellers virker det ekstremt useriøst. Jeg gik engang på en rideskole hvor mange af eleverne kun skrev opslag som disse, for at blære sig, provokere og være bedre end de andre på rideskolen. Forældrene burde være mere over dem, især når der skrives på nettet.
    Så hvis jeg så et opslag hvor nogen skrev som dette, hvor der står springrekord og ikke så meget ydeligere info, ville det stå klart for mine øjne, at forældrene ikke er inden over, hvilke ville være et kæmpe bekymrings moment for mig som ejer af hesten.

• #8   5. feb som ung partsrytter må man sætte alle sejl ind, og springrekord tror de, er en af sejlene. Det er måske bare lidt en misforståelse. smiley

• #9   5. feb Så enig med Sarah Emilie.
    Virkeligheden er bare anderledes for en 13-årig end en voksen med livserfaring.

Havde jeg hesten til det, ville jeg ikke have problemer med at kontakte en pige der skrev sådan i en annonce. Det handler om kemi og lysten til at lære. For læring kommer først når du kommer ud i den virkelige verden. Det har du jo selv oplevet ts.

• #10   5. feb Tænker heller ikke man skal gøre det værre end det er. Synes ikke det kan tolkes som at forældrene ikke er ind over, eller at det er nogle blæremåse... det er jo sådan set bare typisk et barn at skrive sådan. Man kan ikke skue hunden på hårene i en annonce, man er nødt til at vurdere folk irl smiley

• #11   5. feb Tak for gode svar, også meget mine tanker.

Hvis ikke jeg havde fået en chance dengang som 13/14 årig på stor dansk varmblod på 6 år, havde jeg ALDRIG fået alt den erfaring jeg har nu. At jeg så også var så heldig at ejer havde 2 heste, den unge og en 8-9 årig der var velredet, og som jeg rykkede over på , da det andet blev for meget, var bare endnu en kæmpe mulighed for mig. Jeg elskede den hest! Knus elskede den! Han lærte mig så meget! Også når han var en bølle, ellerpå den hårde måde lærte at man IKKE skal putte lam på sadlen, og prøve at tage det af mens man sidder på dyret.. især ikke når det er Velcro lukning og man er alene i ridehuset.. Bang så lå jeg på jorden efter et ordentligt bukkespring!

Eller se efter hvad ejer gjorde og derfor ride til vandet i klipklappere.. Bang så lå jeg der og hesten gik hjem... ahah

Man skal heller ikke prøve at hente den store hest for at være sej også glemme hingstekæden.. så løb han sim vej ned igennem jordbærmarkerne fyldt med folk der var til plukselv jordbær.

Og gud nåde og trøste mig hvis jeg havde sagt ja til alle de andre piger der plagede og plagede om at få en tur på ham i ridehuset! Uha det turde jeg ikke! Tænk nu hvis ejer opdagede og jeg ikke måtte ride mere? Åh nej. Så der holdt jeg ud!

• #12   5. feb Lisette S
    Tror du misforstod mig lidt der.. Jeg fortalte blot hvordan det var på min rideskole dengang. Jeg aner selvfølgelig intet om denne pige som har lavet annoncen smiley Og så har tiderne jo også ændret sig meget siden dengang smiley
    Udover det må jeg sige at jeg er fuldstændig enig med Sarah Emilie, og Nana E.
    Hvis man går på rideskole, kender man for det meste kun "rideskole miljøet", og rideskole hestene, og ikke så meget om den "virkelige" heste verden. Det var i hvertfald det jeg oplevede da jeg stopper på rideskole, og købte min egen hest. Der var så meget der gik op for mig smiley
    Jeg tænker at de piger/drenge der skriver disse annoncer er helt uskyldige.. De vil bare gerne have part på en hest. Og hvis min anden kommentar lød lidt streng, så vil jeg gerne rette op på det og sige, at alles forældre er forskellige. Det er jo ikke alles forældre der hjælper med at skrive sådanne opslag, som mine ellers ville ha´gjort... Tror ikke der er noget "ondt" i rideskole elever, de elsker bare heste ligesom alle os andre og gør det så godt de kan. Det må vi ikke glemme smiley

• #13   5. feb Tjaaaa jeg har redet privat heste siden jeg var 13 år, fordi min mor og far ikke ville/havde råd til at jeg gik til ridning tilbage i 80’erne smiley

Så trillede jeg ellers rundt som skovturspart på den ene hest efter den anden ind til jeg som 30 årig fik foræret min gamle skovturspart, som var 22 årige Morgan.
    SÅ lærte jeg at have/eje hest smiley

Da Morgan blev aflivet som 25 årig købt jeg som 33 årig ny hest - og (syntes jeg selv) lærte at ride på LA niveau af forskellige landsholdsryttere/beridere.
    Da jeg så som 40 årig mødte “min” berider, SÅ lærte jeg grundridning for første gang - forstod for første gang hvad det er at uddanne en hest.

Så jeg har udviklet min forståelse af hvad jeg mener grundridning er gennem mange mange år - og om 5 år mener jeg måske noget andet smiley

Så nej det genere mig ikke hvad 13-14 årige skriver mht hvad de kan ifht at få en part - jeg er helt med på at de først skal lære. Og jeg er så gammel nu og erfaren, at jeg ved at uddannelse vare hele livet smiley
    Jeg har lige sendt min unghest Freiherr i tilridning - og jeg glæder mig til at skulle starte ham op. For da jeg startede Pinot og Caspian op vidste jeg ingen ting om grundridning, og det har jeg lært nu.....og jeg vil sikkert lære noget nyt når jeg nu starter Freiherr op - jeg har nok bare mere en ide om hvor jeg skal hen for at ende med GP, end med Pinot og Caspian smiley

Jeg synes de unge mennesker gør en god indsats når de skriver en annonce - det er da et super initiativ smiley Men da de reelt jo ikke kan søge i hele landet, så ville jeg da nok nøjes med at sætte et opslag op på den rideskole man nu en gang går på, og høre om man må hjælpe til med en privathest - der er nok større chance for at det virker, end at man som ung uden bil kan komme rundt i landet og finde en part.

Mvh Charlotte

Kommentér på:
Grundridning?

x