{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Kommentarer på:  Grundridning?
  • #1   12. maj 2012
    Grundridning er for mig: stop, højre/venstre, bak.
    Det er basis signalerne der skal bruges til de videre øvelser og ting inden for ridningen.


  • #2   12. maj 2012 prøv at kigge på ridemærkerne, - jeg har hverken læst om eller taget pøverne, men mon ikke de første mærker beskæftiger sig med hvad en rytter skal lære som "grundridning"

  • #3   12. maj 2012 I mine øjne er grundridningen (for rytter) de basise ting som at kunne stoppe hesten, at sætte den frem i tempo, at dreje hesten, at lære at slappe af og trække vejret rigtigt i sadlen.
    Også ens tanker - hvad vil man? hvad er ens mål? fokuser på det under ridningen og vær opmærksom på hesten.
    Når man begynder at trave lærer man så letridning og når man er stabil i det nedsidning. smiley


  • #5   13. maj 2012 For mig er grundridning, at man kan styre hesten rundt i alle gangarter, den forstår signalerne frem, stop, tilbage, til siden og reagerer godt på dem.

    Hvis man ikke kan det, kan man ikke komme videre til sværere øvelser, eller bare lave en volte. Så for mig er grundridning, at man kan de helt basale ting - altså at stoppe sin hest, få den frem og få den til at gå til begge sider. smiley


  • #6   13. maj 2012 Som de andre siger, så er grundridning: Frem, stop, bak, højre venstre.
    Men synes også ting som eftergivenhed og korrekt reaktion for schenklerne hører til under grundridning..



  • #7   13. maj 2012 Grundridning, hmm... mangfoldigt, svært og yderst vigtigt. Alle de "svære øvelser" som piaffe, peiruetter, changementer osv., betyder intet, hvis ikke man har et ordetligt fundament. Og har man et ordentligt fundament, kommer de højere øvelser også noget nemmere og mere korrekt til én.
    Jeg har absolut ikke hele spektret af grundridning. Er ikke engang begyndt at trave endnu smiley
    Men personligt har gangarter heller ikke noget med grundridning at gøre i mine øjne. Det er sku ingen kunst at kunne sidde på en hest i alle gangarter, at stoppe den og at dreje den. At kunne det, er jo ikke ens betydende med, at man KAN RIDE SIN HEST.
    Så, pt (for min del) er et godt fundament når man kan bøje og stille hesten korrekt for lette hjælpere, og at hesten som udgangspunkt kan reagere for sæde, schenkler og inddirekte tøjler på halsen. En urutineret hest vil også have godt af en løsgørende hjælp fra en direkte kapsuntøjle. Hesten skal kunne rides i en større og en mindre ramme (mere eller mindre bæring) for selv samme hjælpere og rides på større og mindre volte.
    Derud over skal hesten kunne forstå diagonale hjælpere - altså, en indvendig schenkel og en udvendig inddirekte tøjle, til at lave øvelser som versade og traversade.

    Mht. arbjede i overgange, kan jeg desværre ikke sige noget klogt endnu smiley

    Man arbejder konstant fra et godt fundament, i en god, samlet, løsgjort ramme som kan være større eller mindre. Hesten skal forstå de lette hjælpere, og blive dygtigere og dygtigere til at reagere for sædet.

    Lidt rodet og ufuldendt. Blev bare lidt ked af at se, at folk ikke går mere i detalje med, hvad grundridning er, men bare mener, at hesten skal kunne drejes stoppes og rides i alle tre gangarter. For det i sig selv er sku ingen kunst smiley
    Kom nu folkens, please, vær lidt nørdede!! XD


  • #8   13. maj 2012 Magister Equie .
    Nemlig smiley


  • #10   13. maj 2012 Okay smiley Mange tak alle sammen smiley

  • #11   13. maj 2012 Magister - Det du skriver, er vel sådanset det samme som alle vi andre skriver, vi har bare gjort det lidt mere kortfattet. smiley

    Når jeg fx skriver at den skal kunne styes i alle retninger i alle gangarter, er det jo netop også, at den skal kunne styres for fine hjælpere, som du beskriver det.

    Når jeg skriver at den skal kunne gå frem, tilbage, stop, til begge sider og at den skal reagere godt på alle hjælperne, så er det jo præcis det samme som du skriver, jeg skrev det bare meget, meget kortere.

    Men jeg mener dog stadig at den reele grundridning er, at hesten kan forstå og reagere godt på de simpleste kommandoer - frem, tilbage, stop, til begge sider - og så kan man vel tale om en 'udviddet grundridning', der så indebærer det du beskriver - at den kan rides i en 'større og mindre ramme' og forstå diagonale hjælpere. Jeg mener bestemt det er vigtigt, men jeg mener ikke det er den reele grundridning, men det er som sagt en form for udviddet grundridning.


  • #13   13. maj 2012 Men grundridning har vel ikke noget med hesten at gøre? Det er vel de kompetencer, som rytteren har, uanset hesten. Eller næsten.

    Der er vel en grundridning for hesten og en for rytteren - som egentlig også kan være uafhængig af hinanden...


  • #15   13. maj 2012 non***
    Der synes jeg så, man kan diskutere, om jeg skriver det samme som alle andre. For vi kan vidst godt blive enige om, at der er forskel på i hvor høj grad folk EGENTLIG rider for sædet. Det er jo fint at sige "jeg rider hesten ind i en parade og stopper for sædet", men hvis så tøjlerne bliv taget fra én, så går hesten pludselig bare videre.
    Synes bare det er forkert at skrive til en nybegynder, at grundridning er at kunne stoppe, dreje og ride frem - for det er MEGET mere end det. Enhver idiot kan sætte sig op på en hest og ride den frem, dreje og stoppe. Hvis jeg sagde til en nybegynder, der aldrig havde siddet på en hest, at "nu skal du stoppe" eller "nu skal du dreje" så tror jeg ikke der er meget tvivl om, at det første denne nybegynder vil gøre, er at tage i tøjlen - og det er forkert. Og jeg synes det er vigtigt, at vi får det formidlet ud, at det altså ikke - som udgangspunkt - er måden vi gør det på. Så er der selvfølgelig undtagelser, når hesten fx. stikker af, eller hvis hesten ikke svarer, hvor vi må gå ind og forstærke med tøjlehjælp. Men i første omgang, så beder vi hesten om det den skal for sædet, schenkler (og inddirekte tøjler, i nogle rideformer)



  • #16   13. maj 2012 Magister - Men jeg mener så ikke, at det nødvendigvis er ridning for sædet der er grundridning. For det er faktisk rigtig svært at ride sin hest for sædet, og jeg mener ikke at grundridningen skal tage fat på de svære ting, grundridningen skal være de helt basale ting - som at ride frem, stoppe, dreje osv.Når man kan det, så kan man bygge videre på det, og begynde at ride mere og mere for sædet - men det er så det jeg vil kalde en form for 'udviddet grundridning' - for ja, både hest og rytter skal helt klart have det på plads, før man kan gå videre til nogle af de sværere øvelser. Men man skal altså vide hvordan det føles når hesten fx drejer, eller flytter sig for schenklen, før man kan begynde at gøre det med sædet. Så det at kunne styre sin hest rundt med ben og tøjle, danner fundamentet (grundridningen) for at man kan gå videre til at ride med sædet, hvilket så danner fundamentet for at man kan begynde at lære øvelser.

    Så der hvor du sætter det hele under ét og kalder det hele grundridning, så vil jeg hellere dele det op i mindre, og kalde det 'grundridning' og 'udviddet grundridning'. smiley

    Så i bund og grund mener vi vel det samme, vi kalder det bare forskellige ting.


  • #17   13. maj 2012 Hmm, nej, så mener vi ikke det samme. Men vi kommer nok også fra to forskellige ridekulturer.
    For mig er det fx helt urelevant at ride en hest uden bøjning, stilning, sving og samling for øje. Hvis ikke min hest er stillet, bøjet og samlet, så kan jeg ikke rigtig gøre noget, så i min verden er det altid det, der kommer først. Dette arbejder jeg med på volten, fordi det er lettest at ride hesten på en volte. Når så hesten er stillet, bøjet og samlet i den grad, den nu skal være det, så kan man begynde at bruge ridehuset - dvs. styre hesten rundt. ALTID med stilning, bøjning og samling i den grad, den konkrete øvelse kræver. Så hvis ikke jeg kan føre hesten rundt undenfor volten i korrekt stilning, bøjning og samling, så har jeg ikke noget at gøre udenfor volten smiley
    Det er også derfor, at galop ikke nødvendigvis er en del af grundridningen. Det er nok det, jeg vil kalde "udvidet grundridning". For i mine øjne er galop ikke galop, hvis ikke hesten kan rides samlet, kontrolleret og for sædet i korrekt stilning og bøjning. Så du kan nok forstå, at der kommer til at gå noget tid før jeg så har grundridningen på plads, hvis jeg også skal kunne galoppere smiley


  • #21   13. maj 2012 non*** Nej, alle kan ikke bare sætte sig op og ride hesten korrekt, det er en kunst smiley Der er bare ingen der har forsøgt at beskrive, hvad "korrekt" er, og hvis ikke man får at vide, hvordan det korrekt skal gøres, har man altså tendens til at gøre tingene forkert - altså, i høj grad vha. tøjlerne.
    Derfor forsøger jeg, at forklare, hvad der - i mine øjne - er korrekt, og hvad jeg vægter højest. For mig er det vigtigt at fremhæve, at bøjning, stilning og samling er fundament for alt det vi gør, og derfor en vigtig ting at have med, når man skal beskrive, hvad grundridning er.


  • #23   13. maj 2012 Så efter din mening er der forskel på korrekt ridning og grundridning?
    Interessant...


  • #25   13. maj 2012 ... så det er bedre, at hun lærer ukorrekt grundridning?

  • #26   13. maj 2012 Grundridning er nøglen til alt god ridning!
    Magister Equie har fuldstændig ret i sin forklaring, og den kan ikke forklares kortere.


  • #28   13. maj 2012 For at man skal kunne ride korrekt skal man sgu også have grundridnigen på plads! Altså stop, frem, dreje og tilbage.

    Alt det med at stille en hest og bøje den har intet med korrekt ridning at gøre i mine øjne, og da SLET ikke kunst!!
    Der er da ingen kunst i det, hvis hesten ikke engang kan stoppes?!

    Desuden er det ikke særlig svært at bøje en hest, men det er svært at ride for små men præcise hjælpere og her omtaler jeg også de "simple" hjælpere som der er i grundridningen.

    Det er en kunst at kunne aflæse en hest og arbejde ud fra dens sindstilstand og niveau.


  • #29   13. maj 2012 Der kan vel ikke være forskel på grundridning og korrekt ridning.
    Det skulle gerne være ens, men korrekt ridning er mere forfinet. Men det skulle gerne bygge på de samme principper.


  • #30   13. maj 2012 Lige præcis - og derfor er grundridnigen også alfa omega for at man kan bygge videre på sin ridning og ride mere "forfinet".

  • #32   13. maj 2012 Velredet hest behøves egentlig ikke. Jo selvfølgelig hvis man skal lære "grundridningens" signaler :o)
    Men en hest der er mere uerfaren kan lære en meget mere end en velredet hest - nok efter egne erfaringer.
    Selvfølgelig kun hvis man kan "grundridningen" smiley


  • #34   14. maj 2012 Ja, prøv at læs mit indlæg igen. smiley

    Og med en god underviser og en uerfaren hest kan man lære utrolig meget, især når det handler om ny indlæring eksempelvis.


  • #35   14. maj 2012 Er fuldstændig enig i hvad Magister Equie skriver. Jeg kan faktisk på igen måde være mere enig!!!

  • #36   14. maj 2012 Sofie - Er enig, men det kommer jo helt an på hvilket niveau man er på. En total nybegynder lærer intet af at ride en uerfaren hest, fordi man ikker aner hvordan man skal gøre. Så kan underviseren være nok så god, men jeg synes det er ret vigtigt, at man som rytter ved hvordan det skal føles når det er rigtigt, så derfor er det meget, meget svært at lære noget af det.
    Men det er klart, at når man når et vis niveau, er det meget gavnligt at få en mereu erfaren hest, så man kan afprøve de ting man har lært på en erfaren hest, og se hvordan det så rent faktisk virker - og som du siger, så lærer man meget om indlæring på den måde.

    Men som sagt, så kommer det altså meget an på, hvilket niveau man er på. smiley


Kommentér på:
Grundridning?

Annonce