{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.643 visninger | Oprettet:

Chambon? {{forumTopicSubject}}

Hej. Jeg har en islænder som er meget stædig og meget dominerende. Hun vil gerne bestemme og løber mod lågen når vi rider, og kan finde på at stikke af når vi er på tur. Så jeg ville spørge om dette er det rigtige tidspunkt at bruge en chambon, bare for at jeg bedre kan styre hende? Jeg ved godt den kun skal bruges midlertidigt. Men hvad ville I have gjordt hvis det var jeres pony? Jeg har virkelig prøvet meget, men hun er stædig, Tak på forhånd.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Chambon?
  • #1   14. jun 2021 Tror næppe hun er stædig. Mere at der er noget galt. Enten hun har ondt eller synes det i laver er kedeligt. Få hellere end ordentlig underviser/adfærdstræner ud og hjælpe, i stedet for at bruge alle mulige dimser.

  • #2   14. jun 2021 Den adfærd - jeg ville gå ud fra, at fejlen sidder på ryggen.
    Rytter skal lære at ride bedre, så hesten ikke kan lave tricks.

    Heste er ikke stædige - men de gør naturligvis det, som virker.
    Du skal have de rigtige redskaber til at styre din hest, det kræver kvalificeret undervisning.

    ...
    Heste, som pludselig ændrer adfærd, kan have et helbreds problem. Ja, men ofte går de med det i tavshed.
    Du kan bruge mange penge på ny sadel, dyrlæge osv.
    Men penge på undervisning hjælper hurtigt.

    ...
    En chambon er kun beregnet til at få en hest til at knække i nakken, der får dem ikke til at bruge ryggen, forstå rytter, osv.


  • #3   14. jun 2021 Hvis ikke der er noget helbredsmæssigt galt med hesten, handler det om at prøve sig frem med forskellige metoder.

    Prøv at regulere træningen, måske med noget jordarbejde, ture eller ridning over bomme - hesten skal også synes det er sjovt at gå til ridning smiley
    Man vil jo allerhelst undgå at ride med hjælpetøjler, men hvis alt er prøvet med en dygtig og adfærdskyndig underviser, kan det være et ok værktøj, hvis brugt sparsomt og korrekt.
    Personligt, ville jeg hellere bruge en glidetøjle end en chambon, da man selv kan løsne og lirke i glidetøjlen, som der er behov for, hvorimod med chambonen kan man selv ikke regulere presset under ridning.

    Jeg red en hest på et tidspunkt, der også havde problemer med at løbe med mig (den havde ikke nogle problemer med helbredet, men var urolig ved andre heste) Så snart jeg lagde en glidetøjle på hende, fandt hun en helt anden ro under ridning. Jeg red med den i et par uger, og vendte gradvist hesten til at gå uden.

    Jeg håber det hjalp, og at du løser det med din hest smiley


  • #4   14. jun 2021 Chambonen vil ikke forhindre hesten i at løbe sin vej.

  • #5   14. jun 2021 Jeg ville få noget undervisning kombineret med at få hende undersøgt. Du får lært at håndtere hende på den korrekte måde for hende, og samtidig skal hun gåes igennem mhb på låsninger mm.

  • #6   14. jun 2021 Jeg ville starte med at få en dygtig adfærds træner til at hjælpe mig, samtidig med at få tjekket om den fejler noget, det kan være tænder, sadel eller biddet der ikke passer.
    At bruge chambon vil ikke forhindre den i at løbe, samtidig er det symptom behandling.
    Du må finde årsagen til at den løber, og det er ikke stædighed eller drilleri, for det kan en hest ikke, den har lært at den slipper ved at gøre en vis adfærd, så det skal udredes hvad årsagen er og derefter arbejdes på at stoppe adfærden.


  • #7   14. jun 2021 Mange tak for alle jeres svar. Jeg tror måske det har noget at gøre med hun keder sig under træningen. Det er der en bestemt grund til, jeg har ikke redet i så lang tid 1,5 år, hvilket betyder jeg ikke er i stand til at give hende udfordringer, da hun er en meget intelligent pony. Så jeg har faktisk her på det seneste tænk om pony og jeg er det rette match? Hvad ville I tænke i forhold til det?
    smiley


  • #8   14. jun 2021 Det kan være en mulighed, at hun ikke er begynder pony, der er nogen heste som bare har behov for mere udfordring.
    Men inden du skaffer dig af med hende, kan du jo prøve dig frem med mere spændende træning og variation, for der er jo mange måder at aktivere sin hest, du kan jo lave en masse hjerne arbejde med den, evt. fra jorden, så den bliver udfordret mentalt, og på den måde får varieret træningen og gjort det mere sjovt for den.
    Under alle omstændigheder er det en god ide at få undervisning, om det er dressurundervisning, for sammen at blive bedre og mere udfordret, om det er undervisning i jordarbejde og miljø træning, det kan også være adfærdstræning i starten så du lærer at tackle hendes adfærdsmønster og stoppe den inden den opstår eller måske en god blanding af det hele.

    Synes klart at du skal give jer en chance for at løse problemet, inden du giver op og sælger hende.


  • #9   14. jun 2021 Det kan godt være, at I ikke er et match.
    Jeg synes personligt, at for mange ryttere bliver ved for længe med dyr, de ikke har glæde af, fordi rytter er utryg eller andet.

    Men selv hvis du sætter hende til salg, så er pony jo ikke solgt i morgen.
    Og, pony skal gerne være i ridning under salg, så købere kan prøve hende.
    Derfor, så er du nødt til at tage hånd om hvad der sker. Hvis det er dine færdigheder, som mangler - så er det jo godt, for du kan jo lære.

    Selv hvis du har solgt hesten om 3 mdr - så er det jo rart for dig at have lært nyt.
    Så - brug muligheden for at lære.


  • #10   14. jun 2021 Jeg har selv brugt chambon på min pony, men det skal bruges rigtig og skal ikke ses som en fast ting!

    1: Den skal ikke bruges til at tvinge hesten ned i en position, som den ikke kan gå i. Den skal bruges til at motivere/vise hesten den rigtige position. Derfor er skal man KUN gå efter dem der er lavet af elastik, og den må under ingen omstændigheder strammes for meget.

    2: Det er ikke en ting man bruger hver dag. Som sagt skal den blot være med til at vise den rette position, men er altså kun en periode-ting.

    3: Find ud af hvorfor din hest ikke kan/vil gå til bidet og løfte ryggen... Hvis den har ondt er chambon ikke det du ønsker. Du skal være fuldstændig afklaret på hvorfor du ønsker at bruge chambon, og om det er det rigtige valg.

    4: Chambon er noget du bruger til træning, ikke en "stædig" hest. Hvis du bruger chambon i den situation som du står i lige nu, så vil det ikke ende godt.

    Desværre ser jeg så mange ryttere der bruger dem helt forkert. Tvinger hestene ned i en position de ikke kan gå i, og bruger dem lavet af læder som gør dem stresset. smiley


  • #11   14. jun 2021 #10.
    En elastik chambon (kun lavet af elastik) giver et kraftigt træk, når hesten går med hovedet oppe, og stadig er moderat træk i ønsket hovedholdning - er en elastisk chambon så løs, at den ikke kan mærkes i ønsket position, så hæmmer den heller ikke uønsket position.

    En fast chambon er mere sort/hvid.
    I ønsket hovedholdning, bør hesten ikke mærke til den - men, I høj hovedholdning blokere den.

    Den helt store ulempe ved chambon er, at presset forsvinder ved en hest bruger ryggen - men presset forsvinder også, hvis hesten knækker i nakken, hvilket ikke er ønsket.


  • #13   15. jun 2021 Jeg tænker måske en utryg hest - alene af den grund at var det kedsomhed/tillært adfærd pga umotiverende træning, så tvivler jeg på det sker på tur. En hest på tur er i sit rette element, så der er den ikke umotiveret.

    Hvorfor den er utryg, skal jo så findes ud af, det kan være smerter, så som andre siger få den tjekket.

    Det kan også være dårlige oplevelser, altså at der har sat sig et “dårligt minde” af mangel på bedre beskrivelse - her vil hesten ofte stikke af på samme tid.

    Det kan også bare være generel utryghed med det hele, hvis I først lige er begyndt at ride på tur igen, så er skoven ny for hesten, selvom man har redet der 100 gange før. Og den er ny med begge øjne smiley

    I sidste ende kan det dog også “bare” være tillært adfærd, har hesten altid galoperet et sted, så vil den tilbyde galop og nogle gange ikke kun tilbyde - eller den er lykkedes med at stoppe træning ved at løbe ud af lågen, så vil den tilbyde det.

    Heste er ikke frække, stædige eller meget intelligente - heste vil altid gøre hvad der er nemmest, er det nemmest at løbe med dig i forhold til at blive, ja så løber den - er det nemmere at ride pirouetter end ej, så gør den den osv.

    Så tilbyder hesten en adfærd, som er uønsket - så er det aldrig af ond vilje, men fordi man som rytter/ejer ikke er i stand til at sørge for at det man er i færd med, er det nemmeste for hesten.

    Og fremfor alt, hvad motiverer DIN hest? Mad, ros, berøring?

    Så kig på hvad der sker, når du synes den er fræk - et eksempel er min tossede vallak (han er ikke tosset, men nem at træne da han er madmotiveret, så er der mad tilbyder han alt muligt for at få noget) vi rider mange lange ture. På en af turene får han ved en irriterende tilfældighed mulighed for at nuppe bøgeblade, og herefter tilbyder han pænt ved alle træer at “her kan vi stoppe og spise” og så skal jeg virkelig arbejde med ham, for at undgå at han får noget igen, da mad=ros uanset hvad jeg gør på ryggen af ham. Han er ikke fræk, bare virkelig madmotiveret.

    Heste er sådan indrettet at de kan ikke være stædige, frække, dumme, beregnende - men det kræver så at vi mennesker sørger for at motivere dem korrekt og tænke over hvorfor deres adfærd er som den er, for det er 100% sikkert at hesten har opnået hvad den ville en gang med en “træls” adfærd, og så er det sværere at aflære smiley


  • #15   15. jun 2021 Doktor who
    Mange bruger Chambonen til at få hesten til at tage hoved ned, hvilke ikke er det rigtige i mine øjne.
    Man skal spænde den en lille smule, så den kun strammer hvis hesten stikker snuden i sky. Den skal ikke bruges til så hesten tager hoved ned, men til at gå i en neutral position (korrekt porsition). På den måde opfanger hesten at det ikke er rart hvis den stikker hoved i sky, og bliver motiveret til at gå i den korrekte position (neutral).

    Selvfølgelig skal man være sikker på at den ikke gør det fordi der er noget galt med den, for ja så ville det kun være et stress-faktor.
    Jeg er ingen ekspert, men det fungerede for min hest.


Kommentér på:
Chambon?

Annonce