{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.320 visninger | Oprettet:

Chambon {{forumTopicSubject}}

Hej smiley
Jeg er lidt forvirret hvordan man bruger en chambon.
Jeg har fået af vide at det er en hjælp at bruge chambon til at få min hest til at søge ned af/ gå til bidet.....
Min veninde siger at det ødelægger min hest så jeg er lidt forvirret hvad jeg skal gøre.....
Håber der er nogle der er sød at hjælpe mig.
Hilsen Sandra smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Chambon
  • #1   18. nov 2012 Man bruger slet ikke chambon smiley

  • #2   18. nov 2012 nej en chambon er ikke vejen frem.

    det er derimod en underviser der formår at lære dig at ride hesten til bidet.

    husk, der findes ikke dårlige ryttere, men dårlige undervisere.


  • #4   18. nov 2012
    Hvis man absolut skal bruge en chambon, så mener jeg ikke en elastik er den rigtige til det men kun en rigtig/fast chambon - der er stor forskel på hvordan de indvirker.

    Også er det kun specielle tilfælde jeg ville bruge sådan en :o)

    Jeg ville ej heller ride med den, men kun longere.


  • #5   18. nov 2012 En chambon er til at hesten ikke kan kigge stjerner intet andet..
    Alt andet ødelægger hesten..

    Og at bruge den uden at vide hvordan den skal bruges og til hvad er at ødelægge hesten med det samme..

    Ville aldrig selv bruge en igen har lavet mine fejl med sådan en..
    Så skal den bruges skal det være fordi hesten kigger stjerner, og den skal være HELT løs og hesten skal KUN kunne mærke den hvis den går op og kigger stjerner


  • #6   18. nov 2012 En chambon skal IKKE bruges til at få hesten til biddet. Den skal KUN bruges til at hjælpe en hest der ikke har så meget balance. Hvis man skal bruge chambon, så skal den være så løs, at hesten kan gå og slappe af, uden at hovedet er alt for højt oppe.

    Hvis du skal bruge noget til at hjælpe med at få hesten ned til biddet, så er det glidetøjler, men det vil jeg ikke anbefale at du bruger. Glidetøjler er et tvangsmiddel...


  • #7   18. nov 2012 Okay tak fordi i ville hjælpe mig smiley
    jeg syntes bare lige at jeg skal finde ud af det.....
    Jeg syntes bare hun er helt umulig at få til biddet min veninde kan men hun har også mega mange benmuskler og der skal meget til at klemme hende ud på hovslaget. Jeg ved virkelig ikke hvordan jeg kan få de benmuskler? smiley


  • #8   18. nov 2012 træn og få en god underviser smiley

  • #9   18. nov 2012 træning, træning og træning smiley

  • #10   18. nov 2012 altså uden chambon?? smiley


  • #11   18. nov 2012 uden chambon! smiley

  • #12   18. nov 2012 okay tak! smiley
    men kan man longere hende med den på altså løst? vil bare lige være sikker før jeg gør noget forkert! smiley


  • #14   18. nov 2012 tak! smiley

  • #15   18. nov 2012 Lad være med at longere med den også. Det skader i mange tilfælde mere end det gavner.
    Få en masse god undervisning smiley

    Held og lykke med det smiley


  • #16   18. nov 2012 Jordarbejde og en god underviser.. smiley

  • #17   19. nov 2012 Hvis du bruger en chambon rigtig så kan det sagtens hjælpe smiley

    Jeg syntes hellere at man skal bruge en chambon end at man skal side og save i hesten for at få den til at søge. For at save, det er VOLD smiley En chambon giver også efter når hesten gør det rigtige.
    Prøv bare at bruge chambon en gang imellem, feks en gang hver anden uge. Og så lad for guds skyld være med at spænde den totalt ekstremt hårdt. Næsen skal lige ligge et par centimeter over lod. Det skal være behageligt for hesten, så den finder ud af at det er dejligt at komme ind og løfte ryggen (for det er det der er menningen med at gå til biddet, nemlig at hesten løfter ryggen og ikke bare smider det hele.


  • #19   19. nov 2012 Hold da op, det var noget af en udtagelse Magneterne Gry, Dixie og Cayenne smiley
    Det er da ikke nødvendigt at man skal vælge en chambon ELLER save hesten ned.. Man kan faktisk godt ride en hest til biddet uden at bruge vold eller andre midler! smiley

    Til trådstarter:

    Jeg synes ikke du skal begynde at ride med chambon, det er ikke nødvendigt, istedet synes jeg du skal stille og roligt arbejde dig frem og få en god underviser smiley
    Din hest kan blive ødelagt af en chambon og den glemmer højest sandsynligt ryggen og derfor ender den ud i at få forkerte muskler og ødelægge noget smiley


  • #20   19. nov 2012 okay tak! smiley jeg skal også have fundet en god underviser ved bare ikke hvor jeg skal finde en....? næsten alle undervisere siger at man bare skal sparke til den men det bruger vi ikke vi klemmer hende frem så det ville være dejlig at få en undervisere som også klemmer hesten igang så hun forstår det hvordan vi rider.... smiley

  • #21   19. nov 2012 så skal du finde en prof træner.
    Prøv at spørge nogen af de øvede dressurvoksne du kender om en dygtig underviser der kører ud.
    Du ska nok af m min 250 kr for en halv time.


  • #22   19. nov 2012 ^ man kan altså SAGTENS finde billigere og god undervisning i jylland.

  • #23   19. nov 2012 Rolig nu folkens! Jeg siger ikke at det er løsningen. Og nej jeg spænder aldrig snotten ind på min hest aldrig!!! Men det jeg mener er at det ikke er skadeligt at bruge den og at jeg hellere ser at en hest har en chambon på end en hård hånd. Jeg ridder selv med meget blød hånd så jeg ved altså godt at man SAGTENS kan ride uden at save. Men det sårer mig at se folk der gør det

    Desuden vil en elastik chambon ikke gøre noget hvis den er spænd rigtigt (løst). Vi glemmer alle hvorfor at man bruger hjælpetøjlen. Den er i bund og grund blevet skapt for at skåne ryggen på hesten når urotinerede ryttere kom op. smiley
    Hesten går jo kun til biddet af en grund og det er at den SKAL løfte ryggen smiley



  • #24   19. nov 2012 Som den anden sagde længere oppe i forrummet, dejligt at du undersøger sagen inden at du gør noget! :):):):):):):)

    Min underviser siger gerne at nogle temposkift og nogle øjninger gør underværker smiley
    Prøv dig lidt frem og find en underviser du delv er tryg ved! smiley


  • #25   19. nov 2012 okay tak alle sammen! smiley

  • #27   20. nov 2012 Anne Julie F: Min pony gør fordi at han har lært at løfte ryggen under ridningen smiley
    Men nu spænder jeg den næsten heller ikke. Det er næsten omsonst på min. smiley
    Men der står i ryttermærke hæfterne at man tit putter en chambon på for at skåne ryggen på hesten. Det vil sige at hvis hesten bøger nakken en smule følger ryggen med. Det er min teori smiley
    Prøv selv at strække halsen ned af. Det løfter faktisk ryggen smiley

    Men stadig, det er ikke den rigtige vej frem. Det er at springe over hvor gærret er lavest smiley


  • #28   20. nov 2012 okay smiley

  • #29   20. nov 2012 Det lyder somom du skal have en god underviser ud, som du stoler på, og er enig med mht træningsmetoder.
    Man kan få enhver hest til at gå samlet med meget lettere hjælpere, uden nogen form for hjælpetøjler eller tvang. Men hvis man ikke ved, hvordan man kommer derhen, kan chambon måske virke som en let og hurtig nødløsning. Det gør dig dog ikke til en bedre rytter, og det gør heller ikke hesten til en bedre hest.

    Du er ung, og har stadig masser at lære om fysik, anatomi og indlæring. Så find dig en god træner, så du ikke konstant kommer til at ende i blindgyder der kan skade både dig selv og hesten. Du kan ligeså godt gå den rette vej fra starten af.

    Held og lykke smiley


  • #30   20. nov 2012 tusind tak! smiley

Kommentér på:
Chambon

Annonce