{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.686 visninger | Oprettet:

Emilie K
Emilie K
Tilmeldt:
9. feb 2021
Følger: 4 Emner: 8 Svar: 6

Hest tager hovedet ned under ridning/ tur {{forumTopicSubject}}

Hej jeg har en fjordheat på 6 år som er tilredet men vi har altid haft problemer med gallopen. Hvilkede er meget forvirrende. På tur og generelt på banen så tager hun hovedet ned og løber hun er tjekket igennem af dyrlæge hvad syntes i jeg kan gøre har overvejet fortøj osv ps ikke mig der rider i videoen men ja.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hest tager hovedet ned under ridning/ tur
  • #1   11. jul 2021 Kan desværre ikke åbne videoen. Men et fortøj vil ikke hjælpe en pind. Det er til heste, der tager hovedet 'for' højt smiley

  • #2   11. jul 2021 Altså, rykker hovedet ned, så rytter for et ryk i armene?

    Et fortøj, som er korrekt indstillet, kan forhindre en sadel i at glide tilbage, når hesten strækker ud i fx en rask galop.
    Og så forhindre den at hesten slår hovedet så højt op, at hestens nakke rammer rytteren og rytteren får blodtud.

    Man kan få græstøjler, som spændes fra hestens nakke til sadel.
    Men, hvis hesten mener det, så vil den stadig rykke hovedet ned, men bare flå sadlen du sidder i frem...

    ...
    Jeg ville nok lade være med at ride på græs, hvis den gjorde det for at æde græsset.
    Og så masser af undervisning.
    Og så mere undervisning.
    Kvalificeret undervisning, livslangt. Til os alle. smiley

    Og når hesten skal liiiige til at dykke hovedet ned og tage en mundfuld græs, så driv fremad - hesten skal jo helt ned i tempo for at æde græsset...

    ...
    Har jeg forstået dit problem korrekt?
    Du kan naturligvis ikke bruge ovenstående, hvis det er en headshaker.


  • #3   11. jul 2021 Undervisning og masser af det, der kan være flere årsager til at den gør det og en dygtig, kvalificeret underviser vil bedre kunne pinpointe hvad der ligger til grund og dermed sørge for at arbejde med det, og give dig redskaber til at arbejde ned det fornuftigt, frem for at "symptombehandle" med div. hjælpetøjler mv.



  • #4   12. jul 2021 jeg kan ikke se videoen, men min unghest tog også hovedet ned i stedet for op når det blev svært og her er det et spørgsmål om balance. Det kan du sagtens træne væk smiley

    Jeg kunne godt forestille mig at det er det samme i dit tilfælde og der skal du være tålmodig, for det tager tid for en ung hest at få en bedre balance, men det skal nok komme.

    Jeg vil altså fraråde dig at bruge alt muligt forskelligt udstyr mod det. Hvis hesten er tjekket igen og ikke har spændinger mm. så er det et balancespørgsmål. smiley


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #5   12. jul 2021 Når man vælger at benytte forskellige hjælpemidler, så fratager man i mange tilfælde hesten friheden til at kunne "udtrykke sig".

    Har hesten fx. gener, smerter, eller oplever forvirring mm. Under ridning, så fjerner du dens mulighed for at kunne vise at der er noget galt, og dette vil i sidste ende medfører en langt voldsommere eller værre reaktion fra hesten.

    Hesten behøver ikke have ondt, eller lignende, men det er væsentligt at du finder ud af hvorfor dette sker, og hvornår det sker for at du kan arbejde med problematikken.

    Derfor kan det også være svært at rådgive uden at kende det konkrete grundlag for dens reaktion.

    Dvs. At alle de råd der kommer her inde, mere eller mindre er et skud i tågen, og i sidste ende noget der kan forstærke en evt problematik, da du vil komme til at prøve dig frem i blinde.


    Find en dygtig underviser, som kan rådgive dig ud fra hesten, og hvad denne ser, således at det bliver arbejdet med, istedet for bare at blive Gemt væk. (Symptombehandling) smiley


  • #6   12. jul 2021 Hvad sker der ved at hun tager hoved ned? På hvilken måde finder du dette problematisk.

    Når hun tager hoved ned, kan det være hendes måde at aflaste ryggen, så i stedet for at påføre udstyr som forhindre adfærden, så ændre din træning, hav fokus på at du ikke skal ændre hendes form, men du skal ændre den måde hun foretrækker at bruge sim krop på - derved vil du få en sundere ændring, end bare ved at lære hende at spænde op på en anden måde.


  • #7   13. jul 2021 Der findes ingen hurtige løsninger på adfærdsproblemer... hvis der altså er uønsket adfærd, der er problemet. Vi kan ikke se videoen og dermed gætter vi i blinde og da vi heller ikke kender hesten, så er det umuligt, at gi råd du reelt kan bruge til noget. Vi kan kun anbefale dig, at få en dygtig rytter til, at hjælpe dig med undervisning, så du og hesten lære det på den rigtige måde. Det er ikke let, at undervise sig selv, da man ikke kan se sine egne fejl. Sidst med ikke mindst, er man uerfaren, så ved man ikke hvad der er op og ned på den adfærd hesten viser, om det skyldes hesten har smerter, eller om det er noget, der kan trænes væk.


  • #8   13. jul 2021 Hiver hun hovedet ned mod jorden, eller går hun meget ind med næsen?
    Det første vil kunne løses med undervisning, longering og masser af ridning.
    Det andet er en typisk unghesteting pga dårlig balance og styrke. Også her vil undervisning af en unghestekyndig person og så en masse tålmodighed hjælpe..

    Kan se mange skriver fortøjet hjælper på at hesten ikke slår hovedet op.. dette er helt forkert..

    Et FORTØJ forhindrer sadlen i at glide tilbage.
    En MARTINGAL forhindrer hesten i at slå hovedet for langt op..

    At de fleste fortøjer så er monteret med en martingal er noget andet.. men selve fortøj har ikke noget med hovedets placering at gøre..


  • #9   13. jul 2021 Prøv en kiroprakter i stedet for en dyrelæge smiley

  • #10   14. jul 2021 Cecilie: alle kiropraktorer er dyrlæger...

  • #11   14. jul 2021 Sanne K
    Ikke alle dyrlæger er kiropraktor


  • #13   16. jul 2021 SUNSHINE: nej, men alle kiropraktorer er dyrlæger..

  • #14   16. jul 2021 Hmm ikke helt korrekt. Kender til et par kiropraktorer, der ikke er dyrlæger, men med uddannelse i udlandet. Kan da godt være, at der er krav til, at de skal være dyrlæger, hvis de er uddannet i DK.

Kommentér på:
Hest tager hovedet ned under ridning/ tur

Annonce