{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.830 visninger | Oprettet:

Hest døv for schenkler.. og meget mere {{forumTopicSubject}}

Hejsa... jeg hjælper lige pt, min veninde med hendes hest, da hendes halvparter bøvler endel med den... problemet er også at min veninde ikke selv må ride, pga skade i ryggen... og hendes parter tør ikke at sætte sig igennem på hesten..

Problemet er for det første, at hesten er fuldstændig døv for schenklerne.... jeg prøvede den første gang onsdag.. og tydeligt hesten er redet udelukkende på tøjlerne.... men jeg begyndte så stille at arbejde med hende... og bruge mine ben.. og fik hende til at reagere nogen lunde... og gik fint nok...

Galoppen, som parterne bøvler mest med, er ja.. et endnu et problem... når man forsøger at springe hende an i galop.. slår hun helt vildt med hovedet.... fra side til side... og ja.. det gør hun faktisk nogle gange.... hvor jeg så forsøger at få hende stoppet med det.. og starter forfra.. hun kommer da også i galop... men stopper alligevel op.. og hopper.. og gør det samme med hovedet... den ande vej rundt i galop.. kan man OVERHOVEDET... ikke springe hende an i rigtig galop.. der er bare ingen respons fra hende overhovedet.... uanset hvad man gør.. nægter hun at springe an i galop.. det er kryds hele tiden..

i onsdags da jeg kæmpede med hende.. startede hun først på det her rysten og hoppen.... pludselig løb hun ellers bare alt hvad hun kunne.... men fik hende dog stoppet igen... dette forsøgte hun på op til flere gange.... og det er lige netop det parterne ikke er glade for...

Hun var dog slet ikke så slem idag...

men hvad ville i gøre ved sådan en hest??? min egen tanke er, at hesten somsagt ikke er redet længe med ben... og er derfor ikke reagere på noget som helst.... og.. at hun så gør alt den modstand pga noget spændinger i kroppen... hun har bare tulleret rundt de sidste mrd... så det kunne nemt være at det spænder på hende, når man går ind og forlanger noget af hende...

men må jeg høre.. hvad ville i gøre, hvis i red sådan en hest.. ?? smiley

Hilsen stine


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hest døv for schenkler.. og meget mere
  • #1   5. okt 2007 En masse arbejde i longe, så hun lærer nogle andre komandoer for at starte i galop...

    Og så lave en masse andet end at ride, s den får lysten tilbage..

    Start så forfra og rid den som en unghest der skal lære at gå.. Endelig ikke begyndt at blive sur og tænke, den har kunne, så skal den.. Start HELT forfra.. Det at den slår med hovedet.. Der kunne i ride med en løs chambon, men brug den ikke uden en der har forstand på det kan hjælpe jer..


  • #2   5. okt 2007 Det hjælper ikke at longere den.. det er forsøgt... Den er trænet til at kunne kommandorene.. og det bruger jeg også på ryggen af hende.. og der er ingen grund til at bruge chambon på hende.. hun går som hun skal.. det er kun lige i galoppen den gør sådan med hovedet.. og jeg vil heller ikke bruge chambon.. smiley

    bliver heller ikke sur på hende.. og tænker som du skriver.. smiley jeg tager det stille og roligt på hende.. smiley


  • #3   5. okt 2007 Jeg ville droppe at arbejde med hesten, altså ikke forlange at den skal gå pænt med hovedet, og få den til at have fokus på benene istedet for.. Når i skridter igang så lav slangegang kun ved hjælp af benene.

    Ang galoppen, ryster den også på hovedet når den selv galoppere ? For ellers kan den have ondt et eller sted smiley


  • #4   5. okt 2007 alts mod at den er schenkel døv, er det aller vigtigste at huske at fjerne schenklerne så snart man får en respons, så den lærer at det er det man ønsker..
    Med hensyn til galoppen, så kunne det lyde som om den enten har nogle spændinger eller seriøst mangler balance..


  • #5   5. okt 2007 Allimac go ynor.. smiley jeg forlanger heller ikke meget af hende.. jeg har hende stabil fortil.. og har hænder helt i ro... hun søger selv til biddet uden problemer.. det er ikke der.. det er bene... men jeg træner også meget med bene på hende nu.. og har fokus på bene... og få hende til at reagere.. men på den dene schenkel... klemmer man bare på en hård mave.. hvis man kan kalde det sådan hehe.. den reagere slet ikke, på benet... smiley det er ret så ærgeligt... for den har kunnet så mange ting førhen.. hvor ejeren selv red hende.. men hun kan desværre ikke holde til det..

    hmm det er jeg faktisk ikke helt klar over.. men den er blevet longeret... hvor den stadig ikke vil springe an i rigtig galop på den ene volte.. og ikke heller ikke rigtig reagere den anden vej... den er også trænet med stemme.. så den kender kommandorene..


  • #6   5. okt 2007 Få hende til at have respekt for schenklerne, ikke voldligt smiley

  • #7   5. okt 2007 Signe.. Ja.. jeg fjerner også schenklerne, når det er at hun reagere... men det sker desværre ikke så meget.... men nu trænede jeg lidt løsgørende på hende idag, da jeg red hende.. må sige at det faktisk hjalp lidt på hende i skridt... og det er kun fint.. hvor jeg også sørger for at rose hende.. smiley syntes bare det er mystisk at en ellers så følsom hest, kan blive så døv, så pludselig..

  • #8   5. okt 2007
    Allimac go Ynor ..

    ja hehe.. det prøver jeg også... smiley det er skam ikke nemt hihi...


  • #9   5. okt 2007 Ville nok måske prøve... :

    Jeg ville først udelukkende fokusere på at få den til at reagerre for fine signaler for schenklerne, og glemme galoppen indtil det er på plads. Dels fordi jeg tror det bliver nemmere for dig - når den i forvejen har et "schenkel-problem" kunne det godt tænkes at det ville blive nemmere for dig, når hesten ihvertfald har 'frem' på plads, og tildels også fordi de er nemmere at løse et problem ad gangen...


  • #10   6. okt 2007 Rider du med tøjle og schenkel samtidigt ? altså laver anholdniger, piller eller andet på tøjlen, samtidigt med at du bruger benene ?

  • #11   6. okt 2007 Jeg ville prøve at ride hesten uden udstyr, og se om den stadig slog med hovedet i gallop:D

  • #12   7. okt 2007 Jeg ville nok lige få en dyrlæge ud og kigge på hesten for at være helt sikker på at den ikke har ondt nogen steder. Når du siger at den ikke vil gå rigtig galop eller krydsgalop på dn ene volt lyder det for mig som om at det er fordi dn har ondt.
    Derefter ville jeg tage en snak med parterne om hvordan de har redet den for at finde ud af om dette er årsagen til problemet.
    Jeg ville nok som Sanne K sige longere dn, for det kan godt ske at den kan finde ud af det, men det er altså en rigtig god måde for at dn kan få lov at lave noget andet. Eller også ville jeg droppe alt om at ride den til bidet og så bare fokusere på at den skal flytte sig for benene, for eksempel ved at lav volter, slangegange osv.
    Jeg startede helt forfra med min hest i dressur sidste vinter og nu går den bare som en drøm fordi jeg droppede alt hvad den havd lært og startede helt forfra. Vi havde haft en del problemer med at han ikke gad gå dressur og lavede en masse underlige ting i stedet for at gå som han skulle, alt det er ovre nu fordi han har så mange "nye" ting han skal koncentrer sig om.

    P.S Pas på med at gå i forssvars position, husk på at du selv bad om gode råd til at komme videre:)


Kommentér på:
Hest døv for schenkler.. og meget mere

Annonce