{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
963 visninger | Oprettet:

"Døv" for schenklerne {{forumTopicSubject}}

Hej hestegalleri, jeg har et problem, det har nu stået på i længere tid. Mit problem er, at min hest slet ikke reagere for benene, jeg er helt tom for idéer efterhånden. Jeg føler jeg har prøvet alt, men intet lykkes. Jeg er bevidst om det er et problem jeg selv har skabt, problemet kommer fra jeg før i tiden HELE TIDEN sparkede til ham, og nu er han jo blevet vant til det... Det er meget fustrerende, at være midt i et program med øgninger, men ikke kan drive sin pony frem. Så hvis nogle af jer har nogle råd eller selv har prøvet det, så er i mere end velkommen til at skrive hvordan jeg kan løse mit problem. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  "Døv" for schenklerne
  • #1   9. sep 2018 Hvad siger din underviser?

  • #2   9. sep 2018 Hun går selvfølig alt hvad hun kan, men kunne godt tænke mig at prøve andre teknikker, hvis der er nogle der har det smiley

  • #3   9. sep 2018 Jeg har haft samme problem med min vallak, også et problem jeg selv har skabt. Jeg startede med at ligge benene til med et lille pres og derefter kun bruge pisken som ekstra pres til han gik mere frem - altså IKKE mere ben, for jeg ønsker at han reagerer på mit første schenkelpres, hvis det giver mening? smiley
    Og når han så reagerede slap jeg med både ben og pisk. I starten virker det måske i to skridt og så falder hesten tilbage. Det sker rigtig meget i starten og det er super vigtigt IKKE at blive sur eller irriteret fordi hesten "ikke bare fatter det", men blot gentager processen igen og igen. Som rytter er det også vigtigt ikke at blive i forventningen om at hesten stopper igen med det samme, men KUN give presset/signalet igen NÅR det er nødvendigt og hesten reelt stopper op, og ikke når man forventer at hesten stopper. Det virker på de fleste heste smiley


  • #4   9. sep 2018 Tænker måske også at hesten kunne mangle noget motivation? smiley

  • #5   9. sep 2018 Frida skal lige være helt med, du lagde benene til og slap med det samme, reagerede hesten ikke lagde du piske på uden ben? Eller lagde du benene til, og hvis hesten ikke reagerede, så lagde du også pisken på sammetidig?

  • #6   9. sep 2018 Gimlie hvad tænker du kunne få hans motivation igen?:)

  • #7   9. sep 2018 Først ben, holder presset og så ligger man pisken til samtidigt hvis hesten ikke reagerer, og slipper med begge så snart den går frem smiley

  • #8   10. sep 2018 Frida kommer med et godt bud. smiley ellers ville jeg først indlære mundtlig kommando i longen. Jeg bruger: "kom, kom" Når hesten så reagerer på denne under rytter, ville jeg give et par hurtige pres, og sige kommandoen. Efterhånden vil de to pres være nok til at man ikke behøver at sige kommandoen. smiley

    Mvh TT


  • #9   10. sep 2018 Da jeg i sin tid købte min hest, var hun kun 5 år men total døv for schenklerne, da jeg var ude at prøve hende. Jeg så ejer sidde og sparke og pumpe hende, for at holde hende fremme. Da jeg satte mig op, var jeg nødt til det samme. Da jeg på ingen måde kunne holde til det og heller ikke ønsker at ride på den måde, så lavede jeg en parade på midten. Gav hende et helt almindeligt signal til at gå frem. Der skete intet. Så løftede jeg benene alt hvad jeg kunne og gav det hårdeste spark man kan forestille sig. Hesten blev lidt forbavset, tog et par skridt frem, men eftersom jeg jo ikke holdt presset, så stoppede den op igen. Så holdt vi stille. Meget længe! Da hesten blev træt af at stå der og begyndte at gå frem, så holdt jeg den tilbage i paraden. Da jeg så kunne fornemme, at NU var det nok med at stå der, så gav jeg igen et almindeligt signal med benene, og så gik hesten frem og havde fattet min pointe og kunne derefter gå ganske almindeligt uden overflødig brug af ben. Hun var meget hurtigt opfattende, fordi hun var ung, så hun fik lært at gå for meget fine signaler. Nu ved jeg ikke, hvor gammel din hest er, men jo yngre den er, jo nemmere vil du få ved at ændre ridestil. Held og lykke med det.

  • #10   10. sep 2018 Hvis et signal er fuldstændig ødelagt, så kan du overveje at lære den er andet signal.

    Om det er fløjt, klik med tungen eller ord er lige meget.

    Når det nye virker, så giver du det virksomme signal sammen med det signal du vil bruge på langt sigt.
    Fx lær ordet frem, brug frem alene, efter en periode ben og frem, til sidst kun ben.


  • #11   10. sep 2018 Jeg har en vallak, der meget lidt motiveret for at gå fremad. Og konceptet da vi lærte ham det var egentligt mega simpelt:

    Lig benene til med det pres, som du ønsker hesten skal reagere på - hverken mere eller mindre.
    Reagerer hesten ikke, så dutter/tapper du hurtigere og hurtigere, øg kun styrken så lidt så muligt men øg intensiteten så meget, at hesten finder ubehageligt og går frem.
    SAMTIDIG med at du bevarer presset for benene, som er det du ønsker hesten skal reagere på.
    Det øjeblik hesten går bare så meget som et halvt skridt frem så slipper du AL pres og så lader du hesten gøre ved den vil.

    Sker der slet ingenting, så øger du naturligvis presset lidt men aldrig komme derud, hvor du føler, at du slår.

    Jeg vil IKKE anbefale dig at sparke hårdt til hesten. Prøv du at forestille dig at blive sparket hårdt i ribbenene.

    Forvent at hesten de første mange gange du gør det tager 1-2 skridt frem og så stopper. Det tillader du hesten. Uden at gøre et stort nummer ud af det. Gentag bare proceduren. Helt roligt.
    Når hesten bliver stabil og reagerer de fleste gange - det kommer ret hurtigt, så laver du bare signalet og beder hesten om at blive ved med at gå. Efterhånden forstår hesten, at den skal blive ved med at gå, men det er dybt ubehageligt for den at blive klemt/sparket i ribbene, derfor er det vigtigt, at gøre noget andet.

    Min hest var det mest schenkeldøve på 4 ben og han endte med at blive ret god til sidst med den fremgangsmåde der. Men det er også vigtigt at man som rytter ændrer vaner.


Kommentér på:
"Døv" for schenklerne

Annonce