{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.000 visninger | Oprettet:

Mistænker ubehag under ridning {{forumTopicSubject}}

Hej alle

Har lidt mistanke om min nye hoppe føler ubehag under ridning

Donna som hun hedder virker ubehagelig tilpas når jeg sætter mig i sadlen. Hun spænder op og er meget fremadgående og vil meget gerne op i trav...

Hun kommer ned og slapper af i korte glimt. Og hviler ikke synderlig meget i sig selv under rytter

Det skal siges at Donna er 9 år gammel og blev "tilredet" i skridt og trav sidste vinter men er ikke rigtig blevet brugt siden. Så købte jeg hende for 2 måneder siden hvor jeg stille og rolig begyndte at ride lidt på hende.

Hendes sadel er lige blevet tilpasset af professionel sadelmager, hvor hun havde en meget voldsom reaktion ved at stejle og hoppe rundt grundet hun ikke havde underlag under sadlen. Mistænker hun har noget i ryggen evt nogle spændinger eller noget i den stil. Der bliver bestilt kiopraktor til hende snarest så jeg kan sikre mig hun ikke har noget der. Har i nogle gode råd til hvad jeg evt kan gøre ud over det? Hun er god som dagen er lng fra jorden. Men ligeså snart jeg skal op på ryggen af hende bliver hun en helt anden. Billedet viser det hun gjorder da jeg prøvede uden sadel på hende. Så er lidt nervøs for hun evt har boget i ryggen


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Mistænker ubehag under ridning
  • #1   1. dec 2021 Der kunne sagtens være problemer med ryggen. Hvis hun før har gået med en sadel som var for stor eller for lille, men hendes ryg ikke er blevet tilset efter hun har fået ny sadel, så kan hun godt stadig rende rundt med nogen spændinger. Jeg ved ikke hvor i landet du bor, men jeg kan klart anbefale Lise Berg som kiropraktor. Hun er en af landets abselout bedste! smiley
    Dog vil jeg også anbefale at få dyrelægen ud inden kiropraktoren. Hvis det nu skulle vise sig at være noget andet, f.eks mavesår...


  • #2   1. dec 2021 hvorfor ikke bestille tid til en dyrlæge istedet for kiropraktor? du ved jo endnu ikke hvad problemet er eller om en kiropraktor kan hjælpe på det område. Det kan jo være alt fra mavesår til ks.

    tænker da at hvis man mistænker at ens hest fejler noget så ringer man vel til en dyrlæge der kan tilse og evt komme tættere på en diagnose smiley


  • Dorte H
    Dorte H Tilmeldt:
    apr 2019

    Følger: 1 Følgere: 2 Svar: 210
    #3   1. dec 2021 Jeg ville helt afgjort starte med at få hende undersøgt grundigt, og med mindre den kiropraktor du anvender også er uddannet dyrlæge, er det sådan en der bør kontaktes først.
    Indtil da ville jeg helt undgå forsøg på at ride hesten...


  • #4   1. dec 2021 Hun kan sagtens have problemer eller ømheder - men det kan også være helt generel utryghed. 9 år er en temmelig gammel hest at tilride. I den alder vil den have et ret fast verdensbillede, som det kan tage meget lang tid at ændre.
    God ide at få hesten tjekket fysisk, men du bør også tænke nogle tanker i forhold til at arbejde med dens psyke.


  • #6   1. dec 2021 Jeg ville droppe ridning ind til den er udredt.
    Og så ville jeg ringe til Marianne Dahl-Jensen som er dyrlæge og kiropraktor, hun undersøger hesten med begge sæt briller og er meget grundig, på den måde får du 2i1 for samme pris end hvis du først har dyrlæge og dernæst kiropraktor.
    hun holder til ved ry/skanderborg hvor hun har klinik, så man kan komme til hende med hesten, men kører vist i det meste af landet, men så ved jeg ikke om hun kan scanne og tage røntgen.


  • #7   1. dec 2021 Jeg ville helt klar bestille dyrlæge, og bede dyrlægen tage røngten apparatet med, mange heste har desværre kissing spine i deres ryg, og de symptomer din nye hest viser , kunne meget vel tyde på det er det din hest har smiley

    Så for Guds skyld , IKKE kiropraktor før den er dyrlæge undersøgt, det kan være utrolig smertefuldt for hesten og blive ordnet af en kiropraktor hvis den har kissing spine smiley


  • #8   1. dec 2021 Røngten smiley

  • #9   1. dec 2021 Tak for svar alle sammen den kiopraktor jeg bruger er også dyrlæge så derfor ville de jo kunne kigge på begge dele. Men bestiller en tid med det samme smiley

  • #10   1. dec 2021 Det lyder godt smiley

    Opdater endelig på hvad du finder ud af der er galt med den smiley


  • #11   1. dec 2021 Du skulle vel aldrig have købt hesten i Nordjylland vel ?

  • #12   2. dec 2021 obs på mavesår


  • #13   2. dec 2021 Dumdidum.

    Er følgende rigtig forstået?
    9 pr nu.
    Tilredet for 1 år siden , dvs som 8 års i skridt og trav.
    Efter "tilridning" har man ikke redet hesten mere.

    Historien melder intet om, hvorfor den er sent tilredet.
    Hvad har den lavet de første 8 år af sit liv? Hvad har den lært der af godt og skidt?
    Har man forsøgt tilridning eller tilkørsel eller andet tidligere?
    Hvorfor har man tidligere givet op?
    Hvorfor red man den kun i skridt og trav i vinters? Hvorfor har man fx ikke lært den galopanspring, hvorfor har den ikke været i fast ridning hen over sommeren??

    Sorry.
    Men denne historie stinker. Der er for mange ubesvarede spørgsmål.
    Har du købt den som ridehest? Godt. Skynd dig at ringe til sælger og lad handlen gå retur.

    PS.
    En hest som stejler, kan lede til nogle rigtig grimme ulykker.
    Og stejleadfærd ses ofte som en uvane heste falder tilbage på senere i livet, når de føler konflikt under ridningen.
    En nyindkøbt hest, som stejler, er ikke værd at slås med.
    Lad en eller anden idiot komme til skade der - ikke dig.
    Skild dig af med den før du knytter sig for meget til hesten.

    ...
    Ja, det er måske ikke politisk korrekt råd på en hestehjemmeside, men der er ofte noget galt, når en hest ikke rides til når de er unge.
    Heste er pivdyre I drift, og de er penge værd at sælge, hvis de kan bruges til noget.

    Send hesten tilbage, inden du har brugt for meget tid, penge eller følelser på den.
    -Hvis det var let at fikse, så havde den været ridehest for længe siden - så,, forvent det bliver svært,, og stejleadfærd er farligt for rytteren.


  • #15   2. dec 2021 egentlig enig med DW. selv hvis du finder 'fejlen' efter du har brugt x antal kr på udredning og behandling, så er der stadig ingen garanti for at adfærden stopper (hvis det er en adfærd den har udvist i hele dens leve tid) og hvis nu det er ks er der nok dårlige udsigter til en stabil ridehest...

    og selvom den skulle vise sig ikke at fejle noget, så vil en ældre hest med adfærdsmæssige udfordringer altid have de udfordringer i mindre eller større grad næsten ligemeget hvor meget træning man ligger i. Så det er jo også en overvejelse man skal gøre sig - om man har lyst og mod til at ride en hest der er noget mere kompliceret og evt. lettere farlig, end en hest med en bedre start på ridehestelivet. Ved godt det så måske også er en anden prisklasse man så skal kigge ved lige pt i hvert fald


  • #16   3. dec 2021 Alle har kommet med super gode råd. Jeg sidder bare med en tanke, og det kan nemt være forkert. Men hesten kan måske reagere så voldsomt fordi hun ikke ved hvad hun skal/ikke forstår hvad der forgår. Måske føler hun sig presset i situationen og siger fra. Men igen godt du får hende undersøgt??

  • #17   3. dec 2021 Ishesten.
    Jeg er faktisk så led, at jeg prioritere rytters helbred over hesten.

    Hvis man beholder og udreder, så er det svært at returnere efter fx et halvt års udredning, forsøg på genoptræning osv.

    Når ældre heste aldrig har været i stabil ridning, så er der ofte en grund - og, hvis det var noget man let kunne løse på fx kun et halvt år, så havde hesten nok været ridehest for 5 år siden...
    Så, hvorfor er hesten ikke i ridning? Der er høj risiko for, at der har været problemer altid, og de ikke kan fjernes. Altså, permanente problemer.

    At man så sætter en rytter op er "i ond tro" hvis rytteren kommer galt afsted.

    Så nej.
    Hesten skal ikke beholdes og udredes. Inkl ryttere skal ikke tage risikoen med heste, der aldrig har fungeret.
    Hesten skal returneres.

    Udredning og behandling koster let 10-50.000 kr det næste pr, plus opstaldning er ikke billigere bare fordi hesten ikke fungere som ridehest...
    Det er meget billigere at returnere denne hest og købe en hest, som er velfungerende i ridning, hvis man vil have en ridehest.

    Har man ikke ansvar for en sød hest, man lige har købt og dens helbred?
    Jo, men du har også ansvaret for den kvinde som har født dig, og tage vare på den krop, hun gav dig og ansvaret for ikke at pådutte andre bekymringer over unødvendig risiko.
    Ridesport er en relativ farlig hobby, relativ ufarlig på egnede heste, men markant øget risiko ved uegnede heste.

    Det er da synd for denne hyp, hvis den bliver returneret og slagtet for at spare opstaldning - men hellere sælgers tab end trådstarters!
    (Hvis sælger "truer" med at tage hesten retur og sende direkte til slagt, så har sælger lige indrømmet, at han anser den for værdiløs og for farlig til selv at ride. Så er svaret - tjae, er der et uløseligt problem bagved urimeligheden, så er det jo nok det bedste for alle, inkl hesten... )


  • #19   3. dec 2021 Lisette.
    Det jeg reagere på, er kombinationen af, at
    1) hesten (ud fra forelæggende informationer) aldrig været i stabil ridning +
    2) hesten reagere med protestadfærd ved forsøg på ridning +
    3) der er ikke formildende omstændigheder, som fx et alibi.

    Og ja, en billig hest, som ikke fungere og en gennemsnitlig middelmådig ridehest til middelprisleje koster let det samme for køb + dyrlæge + behandling + opstaldning + undervisning / træning fx det første år.

    Når nu prisen er det samme,, den ene giver glæder den anden fare, hvad vælger du så?
    ...
    Det havde været en helt anden historie, hvis (nu digter jeg) hestens første ejer fik dissimeret sklerose et års tid efter køb af plag , lagde en fin grundtræning i, oprindelig havde planlagt selv at ride til, men måtte opgive - og pga tab af kørekort kunne man ikke køre ud til venner der kunne hjælpe, ejer forsøgte at finde parter til at hjælpe med tilridning, det lykkedes ikke - og så gik tiden og første ejer måtte pga sygdommen opgive arbejdet og lsndsted, og flytte til praktisk bolig uden hest.
    Næste ejer var mere heldig. Købte hest pga mangel på baby gav frygtelig meget tid at tænke på baby i. Så, pludselig gravid, tvillinger og ingen tid til hest.
    Var det hestens CV, protestadfærd hos tredje svandt bort da tænder blev ordnet og hesten ellers opførte sig normalt derfra - så havde det været en anden historie.
    Og det er præcis sagen i en nøddeskal.
    Trådstarters historie lyder som en helt anden historie, en af de historier med advarselstrekant på....


  • #21   4. dec 2021 Lisette.
    Omvendt - giver det mere mening at argumentere - "vi ved intet, fraset 9 år og har aldrig været en ridehest, har konsekvent konfliktadfærd med rytter - bare fortsæt, du kan sagtens få en ridehest efter lidt håndspålæggelse af en massør! Huller i forhistorien er ikke indikator på, at noget ikke var værd at fortælle videre! "

    Næ, enten - hvis det er sandt den aldrig har været redet og har konfliktadfærd -
    forvent en del arbejde og udredning / behandling (mere end andre, tilsyneladende har ingen haft nok færdigheder som rytter og penge til udredning og behandling, til at knække koden) og at stejleri, som er en farlig vane for rytter bliver ved - eller, returner hesten.


  • Dorte H
    Dorte H Tilmeldt:
    apr 2019

    Følger: 1 Følgere: 2 Svar: 210
    #23   6. dec 2021 @Lisette: "Siden ingen af os kender hesten eller TS, må vi rådgive udfra det vi læser og ikke alt muligt andet." spot on! <indsæt selv thumbs up>

    Assumption is the mother of all f*ckups... smiley


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #24   7. dec 2021 nogen gange skal man lige huske at sortere i kommentarerne, inden man tager en konklusion om hvad der skal ske fremadrettet. smiley

    Men jeg tænker da umildbart at det er en rigtig fornuftig strategi at henstille ridningen (de situationer hvor hesten viser ubehag), får hesten udredt, også dernæst tager en konklusion på hvordan problemet kan løses.

    Det vil være rent gætteri at sige hvad der kan være galt, for det kan vitterligt være alt fra en forvirret hest, der ikke forstår dine signaler, til en lille spænding, til noget i et meget større omfang.

    Men ved at få tjekket hesten af en kyndig dyrlæge, så åbner du også op for muligheden for at få be/afkræftet nogle ting, og derved finde ud af om det er en fys, kiropraktor, underviser, eller måske en helt tredje person du skal have til at hjælpe fremadrettet.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #25   7. dec 2021 og som tillæg:

    Har vi ikke næsten alle prøvet at stå med en hest, som pludselig viste henad samme type adfærd som beskrevet i start indlægget?

    jeg har ihverfald prøvet det, og de er da alle endt ud med at blive gode rideheste, uden at det hverken var farligt for mig, eller uetisk over for hesten.

    Nogen gange, håber man vel bare at adfærden var en engangs forstilling, også trækker man det måske lidt for langt - fordi at ja, man håbede at man selv kunne løse det.


  • #26   9. dec 2021 Til trådstarter:
    Hvis du har lyst til at dele det med os, så ville det da være rart at få en opdatering.
    Om ikke andet, så kan vi jo lære noget om, hvor meget/hvor forkert vi har tolket på afstand smiley


Kommentér på:
Mistænker ubehag under ridning

Annonce