{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
713 visninger | Oprettet:

Hvad lærer i jeres ungheste? {{forumTopicSubject}}

Hejsa
Jeg er igang med træning af min lille nye 2. Års og er blevet lidt nysgerrig på hvad i lærer jeres heste, som forudsætning for et godt liv som ridehest ?

Pt. Arbejder vi i berøring og strigling på hele kroppen, trækketure og at løfte hove. Næste skridt vil være endnu mere arbejde med at flytte sig for tryk, så vi kan arbejde hen mod at stå bundet.
??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad lærer i jeres ungheste?
  • #1   1. jul 2022 Mine lærer alt grundhåndtering som føl, hvis de er født her, men har lige købt en åring i foråret og vi er i gang med en del nye ting.
    Den kan heldigvis de mest basale ting, som at løft ben og røres over alt og bindes i boksen, men så er vi gået videre til at blive bundet på staldgangen, gåtur alene i snor og leg på ridebanen alene med mig.
    Den havde lidt svært ved at være alene, men det er allerede blevet meget bedre.
    Så bliver den skyllet hver dag det er varmt og får sprayet håret, så den også vænner sig til det.
    Den har prøvet at have dækken på og af, og at jeg læner mig op ad den med armen over ryggen, så den ved at der ikke sker noget ved jeg er der.
    Vi træner at gå ind og ud af trailer, og skal til at køre små ture i skoven, og gå en tur med den, eller den kommer med som håndhest, med en af de andre og så skal vi til stranden og i fjorden smiley


    Og selvfølgelig skal den lære at få klippet ører og hovskæg og klippes med hesteklipperen over alt ??


  • #2   12. jul 2022 Jeg har en 2 års også. (Fra april 2020)
    Han kunne allerede ved fravænning, da jeg hentede ham som 6 måneders stå bundet, trækkes med, løfte ben og køre trailer. De ting trænede vi selvfølgelig videre på i det daglige, og så strigle og røre hele kroppen, grime af og på, træne med plastik, spande, trillebøre, river og koste, så man kan håndtere dagligdagen uden de går i panik.
    Så har vi gået lidt ture i trafik og skov, kørt lidt ture til ridehus og her i år har vi begyndt på at lege med tilvænning til udstyr. Han har haft bid på 3 gange - dog først mere efter han fik fjernet ulvetænder (og generelt ordnet tænder).
    I foråret begyndte jeg på det basale til longe-træning, så det kan han allerede nu. smiley
    Husk alle ungheste er forskellige, ikke alle kan magte mere end nogle minutter af gangen. Tahiti har først rigtig lært at koncentrere sig efter han blev 2, og elsker at lave noget. Men synes heller ikke man skal overgøre noget. Det handler om at gøre det en gang i mellem, med gode oplevelser som mål.


  • #3   12. jul 2022 Og husk endelig at lære hesten at være alene - fx i stalden. Hold nu kaje jeg er glad for, at min dreng bare kan det. Det gør det bare så meget nemmere, når jeg skal noget med hans foldmakker ??

Kommentér på:
Hvad lærer i jeres ungheste?

Annonce