{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.359 visninger | Oprettet:

Hvor/hvordan lærer i ? {{forumTopicSubject}}

Der har lige været et enme oppe om Monty Roberts kursus. Og der var mange der skrev at de ikke kunne finde på at melde sig til et kursus, hvor hans metoder bliver brugt, kun fordi Join up er "opfundet" af Monty Roberts, og de ikke går ind for det.

Jeg bryder mig bestemt ikke om Join up, men jeg ville da ELSKE at lære noget nyt. Jeg kender kun til Parellis metoder, og Ute Lehmanns (dog minder de meget om parelli, da hun har været Parelli instruktør). Tænk hvis Monty Roberts eller Gitte Naldal eller Honza..... whatever havde lige præcis den inspiration, jeg mangler for at komme det næste skridt videre i min udvikling som heste-menneske/træner kald det hva du vil.

I mit hoved er arbejdet med heste så fantastisk spændende netop fordi der ALTID vil være nyt at lære. Nye metoder, nye måder at se træningen på og nye heste.

Men mit spørgsmål til jer alle er. Hvor lærer i det i gerne vil lære om Groundwork og hvad vil i gerne opnå, hvad er jeres mål ?

Jeg går på kurser med en Utrolig dygtig gut, der har studeret div metoder. Og så underviser min kæreste mig, og/eller hjælper når jeg løber ind i nogen "problemer". Desuden læser jeg på nettet og diverse bøger om heste anatomi, Horsemanship og groundwork.

Mit mål er at lære. Jeg vil ikke til show eller stævne, jeg vil bare være dygtig til at forstå og læse hestene.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvor/hvordan lærer i ?
  • #1   10. apr 2011 Jeg har været til Kelly Marks kursus for et per år siden, dette var meget inspirerende selv om hun også er Roberts-orienteret. Man må være et selvstændigt tænkende individ, der vælger mellem forskellige informationer og bruger det man kan, og som passer til ens egne overbevisninger smiley

  • #2   10. apr 2011 Spændende emne Sanne! smiley

    Altså det er ikke for at lyde hellig eller som en stor kliche - men jeg mener altså at den bedste lærer er hesten selv.

    Jeg henter inspiration fra rigtig mange forskellige - proffesionelle som amatører, men hesten vil altid være den der har lært, og lærer mig mest smiley

    Lyt til din hest, mærk din hest, og KIG på din hest smiley


  • #3   10. apr 2011 Og i øvrigt - Ingen dumme spørgsmål - spørg løs til alt og alle om alt smiley

  • #4   10. apr 2011 mai A

    Lige præcis, når man kommer så langt at man selv kan lægge til og trække fra, de ting man hører og lærer, så er man kommet rigtig langt smiley


  • #5   10. apr 2011 Giver dig helt ret i det du skriver smiley
    Jeg læser en masse for at lære, men håber på at kunne komme til nogen kurser hos Ute Lehmann og Klaus Ferdinan Hempflig smiley
    Jeg vil gerne opnå at min hest selv har lyst til at arbejde. Mit mål er at kunne ride og omgås min hest uden nogen form for udstyr.

    Som Monty Robert´s har sagt "En dygtig rytter kan få hesten til at gøre hvad han vil. En formidabel rytter kan få hesten til selv at have lyst til at gøre det."
    Kloge ord! smiley Dem retter jeg mig efter.


  • #6   10. apr 2011 Jeg lærer meget fra bøger, så sammensætter jeg selv noget der fungerer til hver af mine heste. Kører jeg fast får jeg undervisning af en der er super dygtig på området smiley

  • #7   10. apr 2011 Helt enig Sofie, hesten er i sidste ende den der kan lære dig mest om digselv smiley

  • #9   10. apr 2011 Jep - og om hesten smiley

    Hele min holdning og meninger til heste idag, er grundet det år jeg brugte kun på at være på folden med Indy og Lotte og observere dem smiley


  • #11   10. apr 2011
    Jeg fik min første inspiration, da jeg som 10 årig først var til clinic med Gitte Naldal og derefter var afsted en sommerferie hos hende med min gamle adfærdsvanskelige pony smiley
    Der lærte jeg en masse af det grundlæggnede, og jeg lærte en hel masse - virkelig!
    Efterfølgende trænede jeg meget groundwork med ham, men da jeg fik en ny pony (lover boy) blev det for farligt (var 12 år) da han stejlede, sparkede ud efter mig mv. hvis jeg f.eks. ville have ham til at bakke eller andet han ikke gad - fik "forbud" mod at træne.
    Men jeg var en lille crimerider, så jeg trænede videre i smug nede i skoven med ham osv :b

    Efterfølgende har jeg brugt mange år på ridning - massere af ridning,stævner og alt, hvad der hører til.

    Da Parleur blev aflivet skulle jeg begynde at dele Tequila med min mor - og hun blev virkelig en kæmpe inspirationskilde for mig. Hun var SÅ svær at finde ind til.. Kæmpede virkelig med det - og i starten forsøgte jeg at lade være at holde af hende mm. da jeg ikke følte jeg kunne klare at miste flere heste (fik aflivet 3 ponyer..)

    Og så blev det bare fantastisk... helt fantastisk! Har kun Gitte Naldals bog og Ute lehmanns bog osv. men læser ofte en del på nettet mm. hvis jeg støder ind i problemer.

    jeg var også f.eks. til hestens dag på vilhelmsborg i håb om at få inspiration.

    Jeg elsker at lære og tager gerne på kurser og clinics med folk, hvis metoder jeg ikke umiddelbart føler for - da det er det jeg lærer af. Jeg tager det bedste fra forskellige metoder, teorier, undervisere mm. og kobler det sammen i en blanding, der skal tilpasses til lige præcis den enkelte hest.

    Havde jeg røven fuld af penge brugte jeg alle weekender (hvor der ikke var stævne..) til kurser og clinics smiley



  • #12   10. apr 2011 Jeg synes at Parelli er et virkelig godt grundlag at arbejde ud fra, det er nemt at bygge på, og hvis det ikke passer 100% til den hest du har med at gøre, så kan man også nemt tilpasse.

    Jeg synes selv at jeg er godt inde i Parellis metoder, men hver eneste gang jeg har været på kursus lærer jeg nyt, ser ney vinkler og så videre, det er dejligt smiley

    Jeg skal på kursus igen i weekenden, bliver fantastisk !!!


  • #13   10. apr 2011 Da jeg købte min Tinker Henning fro 1 1/2 år siden var han kun skind og ben samt noget sky, se evt de gamle vinterbilleder...
    Jeg trænede udelukkende med ham fra jorden, for jeg mente ikke han var klar fysisk eller psykisk til at bære mig. Nu har jeg så da han var kal efter et år sendt ham i ridning v en der træner efter samme principper, og har fået en BOMBEsikker hest som min 9 årige datter kan ride på i grime hvis hun vil det.
    Jeg har heletiden arbejdet med at forstå hesten og en anden vigtig ting, at forstå migselv....for en hest er som et spejl, hvis vi er stressede og sure bliver hestene det også. Det har været meget lærerigt, og en fantastisk rejse der kun lige er begyndt


  • #14   10. apr 2011
    PS:

    og så elsker jeg at lære ved at observere hestene.
    Min veninde og jeg tilbragte en hel sommer på sommermarken, hvor vores heste gik på græs - i 5 måneder var vi der hver dag. i 6 uger (ferien) mødtes vi dernede kl. 9 om morgenen og tog tidligst hjem kl. 19 ved spisetid. ofte lå vi bare i græsset og kiggede på vores heste - på hvad de gjorde, hvordan de kommunikerede. Sommetider forsøgte vi at tegne dem i forskellige situationer mv..

    Dét lærte vi meget af - og vi var kun 10/11 år der. Hvis jeg har tid i ny og næ bruger jeg stadig tid på, at sidde og observere hestene ude på marken, når de er sammen i ridehallen mm smiley


  • #15   10. apr 2011 Jeg hørte forresten også et foredrag med Amanda Barton, hun er helt vildt sej. Hun snakkede om at have ro indeni og hvordan hesten er et spejlbillede af ens humør.

  • #17   10. apr 2011 Beck. Hvor skønt at i brugte så meget tid på at observere jeres heste, ja man kan virkelig lære en masse af bare at kigge !!!

  • #18   10. apr 2011 Frida S

    Ja, og så kan det avanceres utrolig meget ! Hvad er dit højeste mål ?


  • #19   10. apr 2011
    Sanne Ø:

    Ja, det var en fantastisk sommer smiley Den bedste i mit liv! Det var min bedste veninde og jeg, og vores ponyer gik alene sammen på verdens største mark altså :b Nogle dage sov vi også dernede osv.. (de stod på hendes morfars mark :b)




  • #21   10. apr 2011 Frida:

    Det gjorde vores ponyer også i starten, men du skal bare blive der! efter den første uge, hvor vi var på folden hver dag i mindst 10 timer accepterede de os og fandt ud af, at vi bare "var der" osv. og behandlede os egentligt bare som en helt naturlig del på folden smiley


  • #22   10. apr 2011 Tja, jeg har ikke nogen øvelser som sådan jeg gerne vil opnå. Men det er da helt sikkert at Liberty er en helt fantastisk følelse. Skønt at mærke den ekstra opmærksomhed hesten har på én i de 7 lege, når man ikke bruger noget udstyr.

    Indkald kunne måske være et spændende mål. Have hesten at Liberty i circle game og bede den komme ind til én i trav.


  • #24   10. apr 2011
    Frida:

    det gjorde vores også i starten smiley
    De lærte at hvis vi bare gik derud UDEN at kalde, så var det ikke fordi de skulle noget. Ofte kom de hen alligevel, men som timerne gik i løbet af dagen accepterede de, at de ikke skulle noget osv..


  • #26   11. apr 2011 Hmm. Interessant emne. smiley
    Jeg henter inspiration fra andre 'amatører' (forstå mig ret, ikke professionelle) bøger, nettet osv. og til dels i hundetrænig. (mange gode agility ideér hvis man ikke ved hvad man skal lave)

    Hvis det er hvad jeg gerne vil lære, så er det klart at blive bedre til at forstå/læse hestene, og tilrettelægge min træning efter dem og deres behov.


  • #27   11. apr 2011 jeg skal til et kursus/træning på den rideskole jeg går på smiley

  • #28   11. apr 2011 Jeg har lært de ting, jeg kan, ved at læse bunkevis af bøger, skrevet af alle mulige forskellige trænere (Gitte Naldal, Ute Lehmann, Klaus Ferdinand Hempfling, Monty Roberts, Michael Peace, Kelly Marks, Lesley Bailey og mange flere) og ud fra den teori, jeg derigennem har tilegnet mig, har jeg draget praktisk erfaring.

    Desuden har jeg modtaget lidt undervisning fra Jane Billestrup fra Hms4life. smiley


  • #29   11. apr 2011 Jeg har faktisk aldrig været til kursus. Jeg kunne rigtig godt tænke mig at prøve det, men har ikke fået gjort noget ved det.

    Jeg får istedet inspiration fra min pony og de andre heste. Jeg har observeret meget hvordan de opfører sig overfor hinanden og jeg har lært mig selv 'hestesprog'. Jeg har også fået en masse inspiration af bl.a. Liberamus Equos og simpelthen en masse andre der har hjemmesider på nettet og folk her fra HG som jeg har snakket lidt med og set en masse videoer af.

    Læst, set og hørt. Det er sådan jeg har fået inspiration, og udfra mine egne synspunkter og erfaringer og inspiration fra andre, har jeg sammensat mine egne træningsmetoder som jeg bruger til mig og min pony. smiley


  • #30   11. apr 2011
    Uhm... Kan faktisk ikke huske det :o)
    Jeg har ikke læst så meget om jordarbejde - har læst mest fra Susan Kærgaard. Ellers har jeg bare brugt min logik og fået erfaringer.
    Samt har læst om hestens hjerne.

    Ingen liggen på folden i flere timer her - hestene rør ikke hinanden alligevel, de går 2 på en fold 10 meter fra hinanden og æder hele dagen.. Så ikke super inspirerende der smiley


  • #31   11. apr 2011
    Krikken:
    De kommunikerer faktisk rigtigt meget i løbet af dagen selvom det måske imiddelbart ser ud som om de bare "står 10 meter fra hinanden og æder" - hvis du ser efter alle de helt små ting, det er dem, der virkelig er fascinerende smiley



  • #32   11. apr 2011
    BECK ! - Jeg syntes ikke det er fasicerende at se Maja gumle på noget græs i 3 timer, i de 3 timer går hun 20meter maks og slår med halen 3 gange pga en dum flue, vender måske et øre når en bil køre forbi. Ellers vises der ingen adfærd osv. - de æder bare.
    Samme med Honey.

    Der er ikke så mange små ting og kigge på andet end en hest der spiser smiley


  • #33   11. apr 2011
    Jeg kan sagtens fascineres alligevel selvom hesten "bare står og spiser" i 3 timer. Sagtens.. En dejlig dag i solskinsvejret kan man lige ligge og slikke lidt sol imens man bare ligger og kigger på sin hest ude på marken.. Evt. med musik i ørene : D

    Men ok, inderst inde er jeg nok også liiiidt af en freak :b


  • #34   11. apr 2011
    Det kan jeg så ikke - Maja har samme fjæs/kropssprog næsten alle 24timer i døgnet der er ski ikke så meget... kropssprog og kigge på.
    Kun øre der vender og en hale der pisker ind imellem, spændende - i see x)

    Men jeg kan nu godt li hende alligevel smiley


  • #35   11. apr 2011
    hahahaha jamen kan du ikke falde i staver over hende alligevel?

    Bare sidde og glo på hende og tænke på hvor heeeldig du er, hvor smuk hun er, og hvor dejlig hun ser ud, når hun bare står der og græsser? xD

    jajajaj, jeg er en freak, meeeeeeeen er sikker på, at jeg ikke er den eneste :b


  • #36   11. apr 2011
    Nej ikke rigtigt - hun er da meget sød og kigge på, de første.. 5minutter xD - min interesse ledes hurtigt over på en lille miniature hingste plag der fylder 2 iår, er nysgerrig og energisk og som syntes jeg er meget spændende og godt gider snakke x)

    Modsat Maja der syntes græsset er meget spændende og jeg er... knap så spændende efter at have hilst en gang x)


  • #37   11. apr 2011
    hahaha, ja okay så :b Så er vi nok bare forskellige dér smiley


Kommentér på:
Hvor/hvordan lærer i ?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce