{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.089 visninger | Oprettet:

Hvor lærer hesten at lede? {{forumTopicSubject}}

Hej alle

Jeg har lige et lille spørgsmål angående lederskab i flokken.
Min hest er leder i vores lille flok, bestående af fire heste. Han har aldrig været særligt dominerende og han er en super god leder. Dvs han er aldrig ondsindet mod de andre heste, ingen bliver holdt udenfor og vi har aldrig bidmærker på hestene, heller ikke når der kommer nye ind i flokken.

Før min hest, var det en dejlig quarter der var leder. Han var ligeledes en fantastisk leder, som ledte de andre uden at være "ond".

Lige nu står min hest ved min træner, hvor de 2 heste han går med er super onde mod ham og holder ham 100 % udenfor og han har nok ca. 20 små bidmærker på sin krop pt.

Mit spg er, hvordan mon hesten lærer sin ledelsesstil?
Er det noget der ligger i deres personlighed eller lærer de det ved at betragte den der var leder før dem?

Der findes jo virkelig mange ledertyper blandt heste, men hvilke faktorer tror I bestemmer hvilken slags leder en hest bliver?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvor lærer hesten at lede?
  • #1   22. aug 2010 Syntes det er et genialt opslag! smiley

    Altså jeg ville tro at det er deres personlighed(samt fortid, ejere m.m) der gør hvordan de er. Lederen i mine hestens folk er super god og aldrig voldlig. Da jeg fik min hest hjem, var hun faktisk den eneste der ikke gik i kødet på den. Men hun er også meget roligsindet, som sin ejer, og har aldrig haft en ubehagelig fortid. Men lederen i deres folk, før Kiara, var meget dominerede og bestemmer-agtig, og jeg tror at det skyldes ejeren, der var på samme måde ...


  • #2   22. aug 2010 Mit indtryk som tidligere avler er at ledelse er noget de er født ind i:-) Føllene af lederhopper bliver også ledere. Om det så er karaktertrækkene der nedarves eller statussen er svært at sige. Den første lange tid er føllene jo også under hoppens og det har selvfølgelig også en indvirkning på føllets selvtillid hvordan de andre heste reagerer på en...

  • #3   22. aug 2010 Hesten er jo født med viisse instinkter og ved fra naturens side grundlæggende hvordan man overlever. Derdover lærer hestene ved at se på andre flokmedlemmer.

  • #4   22. aug 2010 det er umuligt at ændre status hos en hest i en flok. Men husk lige på der ikke findes en leder af en flok, men agressive og passive hestetyper - det er videnskabeligt bevist ..

  • #5   22. aug 2010 OK den skal jeg lige have igen? Lidt mere uddybet..

    Der findes ikke ledertyper hos heste? Hvorfor er der så nogle heste der holder sammen på flokken, ligesom en fårehyrde og som viser vejen i farlige situationer..

    Og hesten kan da godt ændre status.. Min hest var meget usikker, da jeg fik ham og han var klart nederst i hierakiet og fik hele tiden tæv. Men så kom han i en ny flok hvor lederhesten Benson tog ham under sine vinger, min hest fik mere selvtillid og blev hurtigt nr 2 bestemmende i flokken.

    Så blev Benson solgt og så blev den store oldenborg Sorte leder. Sorte blev aflivet og så blev min hest leder.. Så han har da haft alle mulige positioner i flokken...
    Og nu er han igen tilbage nederst i hierakiet, fordi det er 2 andre heste, der bestemmer hos min træner. Og når jeg hiver ham hjem igen, vil han igen finde sin plads som flokleder..


  • #6   22. aug 2010 Videnskabeligt bevist eller ej, så tror jeg nok at alle os der til dagligt betragter hesteflokke, er enige om at der er ledere i hesteflokke:-)

  • #7   22. aug 2010 jamen så har du jo også ændret flokken smiley hesten har ikke selv ændret sin status. du kan kun påvirke det igennem at flytte heste ind og ud.

  • #8   22. aug 2010 Jamen hvordan forklarer du så denne her:

    Fra januar til marts var der 4 heste. Min, Pedro, Sort og Benson.

    Hierakiet var Benson, min, Sorte, Pedro.

    Så blev Benson flyttet. Så var det Sorte, min, Pedro.

    Så blev Sorte aflivet og så var det min, Pedro.

    Hvis din hypotese er sand ville Sorte jo ikke have været blevet leder?

    Og en hest kan være usikker på sig selv og så senere få mere selvtillid. MIn er jo ung og var meget usikker, men har nu mere selvtillid. Og i naturen vil yngre heste jo udfodre lederen og nogle gange vippe denne af pinden og så er der en ny leder og den gamle ryger ned i hierakiet...

    Vil gerne se de undersøgelser du taler om, hvis du har dem eller ved hvem der har skrevet dem? smiley


  • #9   23. aug 2010 Jeg mener bestemt også at der findes ledertyper blandt hestene. Hierkiet ved mine heste ændre sig også, selvom ingen bliver tage ud. Min hoppe var den sidste der kom ind i sin flok og var i starten helt nede i bunden ved sparkene og bidene. Men nu er hun nr. 2? Forklar det?

    - Heste bør have, ligesom mennesker nogle forskellige personligheder, og derved også have lederinstikter.


  • #10   23. aug 2010 Jeg er helt enig med Tteam Ttullamore; der er ikke nogen konsekvent leder i en hesteflok. Undersøgelser har vist, at der reelt set kun opstår en hierakisk struktur i en hesteflok i forbindelse med konkurrence om en given ressource; f.eks. vand eller mad. Og her er det aggressionsbaseret hieraki; dvs. den stærkeste og mest aggressive hest får førsteprioritet. smiley

    Der ud over vil en vild hesteflok naturligvis have nogle ældre, erfarne heste som kender de gode vandingssteder m.m. og dermed "fører" flokken til disse steder, men der er ikke tale om et egentligt lederskab.


  • #11   23. aug 2010 Tja det er så det jeg ville kalde en form for dynamisk lederskab..

    Altså jeg ved godt at nogen mener at få at der skal være en leder, så skal de andre være i stand til at vælge dem som ledere.

    Det er jeg dog total uenig i.. Jeg mener at de andre i flokken blot skal acceptere de andre som ledere..

    Der vil som regel altid være en slags alfa hoppe eller hingst der udviser den aggressive adfærd og så har vi den vise og gamle der som Louise Lindbøg H rigitgt nok siger, egentlig er de rigtige ledere af flokken..
    Og så er der er en Omega, som er den som der altid bliver jagtet, kommer ind sidst, og altid er den der bliver bidt i rumpen..

    Det er altid træls er eje netop den hest smiley

    Men ja, det er jo hvordan man tolker de forskellige signaler og hvordan man ser på flok natur smiley


Kommentér på:
Hvor lærer hesten at lede?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce