{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
965 visninger | Oprettet:

knække hesten??? {{forumTopicSubject}}

Er det nu blevet moderne??

Dengang jeg stadig red med bid, blev jeg rådet af til af en fremmed træner at jeg skulle knække Chiara

Chiara havde et af sine luner, hvor hun ikke ville springe noget lavere end 50 (jeg har en mærkelig hest, og jeg ved det godt xp) og hun havde lige løber uden om et lille spring
så kom der en fremmed træner hen til mig og ragte mig en pisk
"du bliver nød til at sætte på plads med pisken. Hun skal knækkes før hun bliver en god springhest"
Jeg takkede selvfølgelig nej (jeg er imod springpisken) og jeg måtte sige nej til ham flere gange før han fattede det


men så i lørdags da jeg var forbi et stævne med min hund, hørte jeg nogenlunde de samme ord komme ud af en anden træner
"din hest skal knækkes og lærer sin plads"

okay er jeg bare kommet ud af rideverden og det er sådan man omtaler træningen nu???
eller synes i andre også det er noget af det mærkeligste...?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  knække hesten???
  • #1   13. sep 2009
    Når man begynder at kæmpe med sin hest, så har man allerede tabt på forhånd - den er fysisk overlegen en og er man så dum at gøre det alligevel, så vil jeg kalde det for psykisk terror der i de fleste tilfælde medføre en alvorlig adfærd, langt fra den ønskede.

    Jubii for det. Aldrig i livet om jeg vil til at kæmpe med Maja når hun har dage hvor hun er i sit dovne humør og ikke kan presses frem på ridebanen, jeg VED hun på de dage ikke gider noget som helst og at man lige så godt kan smutte i skoven - kan sagtens være 6 dage i træk, men jeg får intet ud af at kæmpe.
    Jeg får heller intet ud af at pille hende i munden og arbejde med bidet, hun bliver genstridig, stiv, trækker hovedet mod jorden når hun kan og bliver tung og gør alt for at vise mig at jeg skal stoppe med det, hvorfor så begynde?


  • #2   13. sep 2009 jeg vil ikke kalde det at "knække" hesten, men at vise hesten hvem der bestemmer...

    for eks. idag da jeg trænede entertainer, fik han pludselig den ide at han ikke gad gå små volter... hver gang jeg ville lave en 12 meter volte i trav og nedsidning, gjorde han sig hård i munden og satte farten mere og mere op...

    der måtte jeg så til sidst sige fra, sætte ham på plads, og så fungerede det igen...

    nej man kan og skal ikke KNÆKKE hesten... men den skal kende sin plads..

    netop fordi hesten er den store og stærke i samarbejdet mellem hest og menneske, netop DERFOR er man nød til at sige fra overfor hesten når den har en uønsket adfærd...

    HVOR hårdt man "siger fra", er så op til ens samvittighed at vurdere... jeg ville personligt ALDRIG give min hest nogle klap i røven fordi den stopper på et spring... men jeg har aldrig tøvet med at give den et los med schenklen hvis den ikke reagere for eks.


  • #3   13. sep 2009 Jeg vil ikke sige det er i orden at "knække hesten" men at "sætte sig i respekt" og ifølge mig er der forskel.

  • #4   13. sep 2009 det er synd ! -.-'
    det burde være ulovligt s; hesten vil gøre meget mere for en hvis man behandler den med respekt & ordenligt !!! (;


  • #6   13. sep 2009 Knække hesten lyder godt nok lidt vildt. Mange har det der "hesten skal vide hvem der bestemmer" syn, synes jeg. Synes egentlig det er lidt "forældet", hvis man kan sige det sådan. Jeg opdrager på min hest, hvis den har en uønsket adfærd. F.eks. har jeg en hest der gerne vil pjatte i changementerne, og det skal den ikke. Så retter jeg den, og opdrager på den ved at rette det. Og så må jeg jo formode den gør det bedre næste gang (ellers må jeg jo rette den igen)
    Synes ens hest skal gøre ting, fordi den bund og grund har lyst. Ikke fordi den er bange eller tvunget til det. (Men det synes jeg nu nok, fordi jeg har en hest på over 180, man lige så godt kan droppe at "kæmpe" med)


  • #8   13. sep 2009 Når jeg går tur strigler osv, skal min hest vide at det er mig der bestemmer dvs, den ikke bider sparkr mv .
    men når vi rider, så samarbejder vi .. dvs, at jeg gær akkurat hvad jeg vil have hesten til .. sidder der med små hjælper mens hesten arbejder.
    Mener ikke at man skal sætte hesten på plads, for hesten gør akkurat hvad DU ber' den om ...
    og nu er jeg ikke mega hellig .. for ja, jeg bliver da en smule irriteret nogen gange... men det er 100% min skyld...¨

    I mine ører lyder "en knækket" hest meget sært og mærkeligt, ligesom du selv antyder ... slå den og den anlyder ... ja måske hører den efter, mendet er sq nok ikke mod dens gode vilje !


  • #10   13. sep 2009 giver sandie L - Se Isabella i Equipage´s juli nr, S. 20 .
    ret


  • #11   13. sep 2009 jamen det lyder jo som om vi alle her er rimelig fornuftige mennesker

    SKØNT smiley


  • #12   13. sep 2009 Er enig med : sandie L - Se Isabella i Equipage´s juli nr, S. 20 .

    Jeg gør fortæller / viser også mine heste hvem der bestemmer ind i mellem, men KNÆKKEr dem ikke. da det lyder noget voldsomt. de skal kende sin plads og vide man ikk bare må mase, bide sparke osv de små bleje ting der tror de skal gå ved siden af og ride på dem (De små bleje ting er os mennesker smiley ).. Men Jeg har også nogle rigtig tilgnlige heste som jeg kan gøre atort set alt ved. så det er jo dejligt, og vi hygger os og arbejder da også seriøst for det meste, men jeg har nogle glade heste der kommer når jeg kalder, der skinner i pelsen og ser dejlige ud, selvom jeg sommetider må sætte dem på blads smiley

    Så jeg synes man skal vise hesten hvad man vil på en ordenlig måde så den behandler os mennesker ordenligt, så vel som vi skal behandle dem ordenligt smiley


  • #13   13. sep 2009 Tydeligvis meget uintelligente mennesker, du er stødt på.

  • #15   13. sep 2009 Det lyder ret voldsomt at trænere beder børn knække deres ponyer.
    <jeg kunne aldrig drømme om at knække hestene, men man bliver nødt til at være den bestemmende. Jolene var decideret farlig for et år siden, havde man godbidder i lommen når man vandrede på folden, så blev man angrebet af en hidsig plag. Det var så alemt at man blev nødt til at have pisk med, når vi skulle hente Maj ind. Men i foråret fik hun topkarakter i temperament, der har fandme også været arbejdet for det!
    Jeg tror ikke på den der horsemanship-kys-hesten-på-mulen-filosofi smiley
    Jo jeg arbejder da med hesteforståelse, men jeg er mere kontant og bestemt i mine handlinger end mange andre. Nu hvor vi har anskaffet os hingsteføl, som forhåbentlig vokser op og bliver alvsemne, så skal vi sætte os i respekt ret hurtigt. Jeg vil nødigt stå med en stor bred fuldvoksen hingst der ikke ved jeg bestemmer smiley -en bette Jolene plag har været problem nok smiley


  • #16   13. sep 2009 Nej man skal ikke knække hesten.. troede faktisk ikke det var noget man rigtig gjorde i mere..
    Jeg synes også mange går for meget op i at hesten skal sættes på plads og vide hvem der bestemmer.. tror ikke heste tænker sådan.. og de vælger altså ikke at nu gider de ikke små volter, traverser eller andre øvelser.. er der en øvelse der kikser igen og igen bør man nok se på om man selv laver en fejl eller hvorfor det ellers ikke fungere..
    Man kan ikke bare sætte hesten på plads eller blive dens leder og tro at så gør den alt hvad man beder om.. hesten gør som den får besked på hvis den forstår det, så for at have en velopdregen hest der gør som man ønsker gælder det om at få lært den hvad tingene betder, altid være klar i sine signaler og have en god timing..


  • #17   14. sep 2009 µSvindel&Humbukµ ¤KIJOFREG JUNIOR¤

    Kunne ikke være mere enig smiley


Kommentér på:
knække hesten???

Annonce